Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:37

Los in t gangpad doen wij hier nooit, maar dat komt omdat het niet mijn eigen paardem zijn maar van t werk. T zou wel kunnen met de meesten trouwens, ze staan vaak achter 1 dun ijzeren kettingkje en verder niet vast :')

Wij hebben er een paar die met de voetjes van de vloer gaan zodra je ze alleen laat op de wasplaats, redelijk irritant maar niet gevaarlijk dus ik laat t meestal maar gebeuren, totdat het echt teveel word, dan smijt ik een borstel die kant op :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:49

Hier staan ze los op de weide terwijl ik op zadel. :) ook de bijna 4-jarige al vanaf het begin.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:23

Ayasha schreef:
Hier staan ze los op de weide terwijl ik op zadel. :) ook de bijna 4-jarige al vanaf het begin.

Hier ook, toch heb ik ze nooit geschopt. Dat is gewoon een kwestie van aanleren, daar komt geen straf bij kijken.

Alleen als het echt gevaarlijk is is alles geoorloofd om veilig te blijven wat mij betreft. Maar nogmaals, dat heeft wat mij betreft geen opvoedkundige waarde en ik ben het veel liever voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:38

Da's prachtig als je ze van begin af aan hebt en het een gemiddeld paard betreft. Als je er krijgt die verpest zijn of extreem dominant werkt dat heel anders. :) Hier krijgen ze een schop (of een tik met de zweep, die heb ik in de eerste periode eigenlijk altijd bij me, bij de ene uit zelfbescherming, bij de andere om ze te laten merken dat een zweep hen niet gaat vermoorden.) als ze mij of zichzelf in gevaar brengen en ik op dat moment geen enkele andere "uitweg" zie om ze uit die "state of mind" te krijgen. Het gaat dan niet om een "foutje" maar om een paard dat dusdanig in zichzelf en zijn gedrag op dat moment zit dat geen enkele andere correctie meer door komt. Maar kanttekening is wel dat hier, op het veulen en mijn witte na, geen enkel paard zomaar terecht gekomen is. Die stonden stuk voor stuk al met twee benen bij de slacht. :) En die witte heeft zelfs nooit een tik of een brul gehad laat staan een trap. Daar was een kordate, rustige "hou op" genoeg voor. Dat veulen is gewoon een hele aparte. :) Manlief heeft ruim 18 jaar alleen maar paarden gecorrigeerd waar niemand anders meer aan begon en zelfs die zegt regelmatig "zo eentje heb ik nog niet veel gezien."
Heel lief ding, maar ook heel erg dominant en keihard. :) Al vanaf ze kon staan boeide haar de stroomdraad niet bv, als haar moeder haar corrigeerde trapte ze terug. Van niks onder de indruk dat ding. :)
Die vierjarige is net als die witte, ook toen hij als hengst ging puberen heeft hij nooit een schop of tik gehad. Hoogstens een "Rooie!" iets steviger dan normaal en een opstekend vingertje en het was klaar. :)
Heb nog eentje op weide gehad die levensgevaarlijk was volgens de eigenaar. Ding heeft nooit een stap verkeerd gezet, ik kon met de beste wil van de wereld niet uitvinden wat er gevaarlijk aan dat ding was. Toch heeft hij haar alsnog verkocht omdat ze te gevaarlijk was. Die had blijkbaar gewoon "haar mensen". Vond ze je "leuk" was ze lief, besloot ze dat je niet welkom was, dan sloeg ze je de weide uit. :) En haar eigenaar viel helaas onder die tweede categorie. Die kon niet bij haar komen, zelfs niet met voer. Dan sloeg ze hem de hele weide over. :) Mijn man kon wel gewoon bij haar komen net als mijn moeder en dan was ze poeslief, beetje eigenzinnig maar lief. Bij haar heb ik de zweep alleen gebruikt om haar te laten wennen aan aanrakingen aan haar benen omdat ze daar in eerste instantie wel op sloeg maar na een paar keer over haar benen gaan kon ik ze een half uur later alle vier op nemen zonder problemen. Dus de redenen waarom ik altijd een zweep bij me heb de eerste periode kan echt mijlenver uit elkaar liggen. :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:41

Ayasha schreef:
Da's prachtig als je ze van begin af aan hebt en het een gemiddeld paard betreft. Als je er krijgt die verpest zijn of extreem dominant werkt dat heel anders. :) Hier krijgen ze een schop (of een tik met de zweep, die heb ik in de eerste periode eigenlijk altijd bij me, bij de ene uit zelfbescherming, bij de andere om ze te laten merken dat een zweep hen niet gaat vermoorden.) als ze mij of zichzelf in gevaar brengen en ik op dat moment geen enkele andere "uitweg" zie om ze uit die "state of mind" te krijgen. Het gaat dan niet om een "foutje" maar om een paard dat dusdanig in zichzelf en zijn gedrag op dat moment zit dat geen enkele andere correctie meer door komt. Maar kanttekening is wel dat hier, op het veulen en mijn witte na, geen enkel paard zomaar terecht gekomen is. Die stonden stuk voor stuk al met twee benen bij de slacht. :) En die witte heeft zelfs nooit een tik of een brul gehad laat staan een trap. Daar was een kordate, rustige "hou op" genoeg voor. Dat veulen is gewoon een hele aparte. :) Manlief heeft ruim 18 jaar alleen maar paarden gecorrigeerd waar niemand anders meer aan begon en zelfs die zegt regelmatig "zo eentje heb ik nog niet veel gezien."
Heel lief ding, maar ook heel erg dominant en keihard. :) Al vanaf ze kon staan boeide haar de stroomdraad niet bv, als haar moeder haar corrigeerde trapte ze terug. Van niks onder de indruk dat ding. :)
Die vierjarige is net als die witte, ook toen hij als hengst ging puberen heeft hij nooit een schop of tik gehad. Hoogstens een "Rooie!" iets steviger dan normaal en een opstekend vingertje en het was klaar. :)
Heb nog eentje op weide gehad die levensgevaarlijk was volgens de eigenaar. Ding heeft nooit een stap verkeerd gezet, ik kon met de beste wil van de wereld niet uitvinden wat er gevaarlijk aan dat ding was. Toch heeft hij haar alsnog verkocht omdat ze te gevaarlijk was. Die had blijkbaar gewoon "haar mensen". Vond ze je "leuk" was ze lief, besloot ze dat je niet welkom was, dan sloeg ze je de weide uit. :) En haar eigenaar viel helaas onder die tweede categorie. Die kon niet bij haar komen, zelfs niet met voer. Dan sloeg ze hem de hele weide over. :) Mijn man kon wel gewoon bij haar komen net als mijn moeder en dan was ze poeslief, beetje eigenzinnig maar lief. Bij haar heb ik de zweep alleen gebruikt om haar te laten wennen aan aanrakingen aan haar benen omdat ze daar in eerste instantie wel op sloeg maar na een paar keer over haar benen gaan kon ik ze een half uur later alle vier op nemen zonder problemen. Dus de redenen waarom ik altijd een zweep bij me heb de eerste periode kan echt mijlenver uit elkaar liggen. :D

Leuk altijd dat mensen er vanuit gaan dat jij dan hele makkelijke paarden hebt.
Voor 2 is dat inderdaad het geval, beide hafjes zijn heerlijke, vriendelijke paarden die een goed verleden hebben. Nooit met geweld zijn behandeld, nooit te overdreven zijn verwend waardoor het fout ging. Ze zijn hun gewicht in goud waard, het enige wat ik hoef te doen is het niet verpesten.

Maar mijn kleine merrie is een heel ander verhaal, die heeft mensen uit de wei gejaagd toen ik haar net had, de hoefsmid proberen te onthoofden en benen aanleggen tijdens het rijden betekende voor haar bronco style rodeo.
Ze heeft geleerd dat aanval de beste verdediging was en was erg snel met het uitdelen van beten en klappen. Waarbij ze razendsnel kon wisselen tussen schoppen met de achterbenen en bijten. Ook niet maar 1 schop, maar meerdere, snel, hard en gericht.

Toch heb ik haar nooit geschopt, echt gewoon nooit. En is al dat gedrag opgelost, juist door niet in gevecht te gaan. Don't get stronger, get smarter. Dat was de sleutel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:52

Dat maak jij er van. Ik heb het niet over makkelijke paarden, ik heb het over gemiddelde paarden. Toegegeven, mijn definitie van "gemiddeld paard" is wellicht iets anders dan die van de meeste mensen. Met één merrie zoals jij beschrijft heb ik het ook zo kunnen oplossen. Daar ben ik idd razendsnel van geworden. Maar er zíjn gewoon gevallen waarbij één goed getimede (en vooral die goede timing) schop véél meer effect heeft dan eender welke snelheid. :) Dat is per geval uniek. Die kleinste thuis is een rotzak eersteklas. Maar die heeft nooit een schop gehad, daar is hij ook simpelweg veel te snel voor. Maar doen alsof af en toe een schop gebruiken betekent dat je geen kaas gegeten hebt van opvoeden is onzin. :) Ik ga ook geen gevecht aan overigens. Maar bij sommige werkt een goed getimede schop gewoon als "wake up call". Van de vier die er nu nog staan heeft eentje ooit één schop gehad, eentje die ik als gemiddeld paard" zou beschrijven trouwens want in wezen is het een fantastisch lief dier. Die kreeg ie toen ie over me heen aan de muur op wilde klimmen (met mij er tussen dus) en toen heeft ie idd een schop gekregen waar ik 'm schoppen kon omdat mijn handen volop bezig waren met de afweer. Waarom die dat deed? Omdat ie geleerd had dat dat werkte. Eenmaal hij weer op vier benen stond ben ik rustig verder gegaan met opzadelen zoals ik bezig was. Hij wist niet wat hem overkwam (zo kwam ie er voor onder het opzadelen en dus het rijden uit.) en sinds heeft hij het nooit meer gedaan. Ik verdedig mezelf maar ik ga daarna niet vechten en brullen. Gevaar geweken ga ik "gewoon" door met wat ik bezig was en als ie zich gedraagt dan krijgt ie nog een aai over de bol ook. No hard feelings.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-01-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:53

Het is gewoon per paard heel anders, de ene is de ander niet en die moet je nou eenmaal wat harder aanpakken.
De haf van mijn stalgenoot is ook niet de makkelijkste maar dat is puur uit onzekerheid en angst en die zal ik ook never nooit corrigeren met een schop of een klap
Die kleine etterbak van mij daar integen is de grootste kleine pestkop die je je kan voorstellen en maakt menig paard het leven zuur
Ja als je dan besluit je buurman in elkaar te tikken als ik er tussen sta dan kan ie ze krijgen ook
Niet iedereen wil ook zijn paard met hem op het land szomers
Hij is een beetje apart, springt de sloot in enzo als iets m niet zint :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:56

Ayasha schreef:
Dat maak jij er van. Ik heb het niet over makkelijke paarden, ik heb het over gemiddelde paarden. Toegegeven, mijn definitie van "gemiddeld paard" is wellicht iets anders dan die van de meeste mensen. Met één merrie zoals jij beschrijft heb ik het ook zo kunnen oplossen. Daar ben ik idd razendsnel van geworden. Maar er zíjn gewoon gevallen waarbij één goed getimede (en vooral die goede timing) schop véél meer effect heeft dan eender welke snelheid. :) Dat is per geval uniek. Die kleinste thuis is een rotzak eersteklas. Maar die heeft nooit een schop gehad, daar is hij ook simpelweg veel te snel voor. Maar doen alsof af en toe een schop gebruiken betekent dat je geen kaas gegeten hebt van opvoeden is onzin. :) Ik ga ook geen gevecht aan overigens. Maar bij sommige werkt een goed getimede schop gewoon als "wake up call". Van de vier die er nu nog staan heeft eentje ooit één schop gehad, eentje die ik als gemiddeld paard" zou beschrijven trouwens want in wezen is het een fantastisch lief dier. Die kreeg ie toen ie over me heen aan de muur op wilde klimmen (met mij er tussen dus) en toen heeft ie idd een schop gekregen waar ik 'm schoppen kon omdat mijn handen volop bezig waren met de afweer. Waarom die dat deed? Omdat ie geleerd had dat dat werkte. Eenmaal hij weer op vier benen stond ben ik rustig verder gegaan met opzadelen zoals ik bezig was. Hij wist niet wat hem overkwam (zo kwam ie er voor onder het opzadelen en dus het rijden uit.) en sinds heeft hij het nooit meer gedaan. Ik verdedig mezelf maar ik ga daarna niet vechten en brullen. Gevaar geweken ga ik "gewoon" door met wat ik bezig was en als ie zich gedraagt dan krijgt ie nog een aai over de bol ook. No hard feelings.

Ik zeg niet dat het onkunde is, in nood moet je doen wat je moet doen om je eigen vel te redden.
Ik zeg dat het geen opvoedkundige waarde heeft, dat het opvoeden daarna begint en dat die schop op zichzelf helemaal niets anders doet dan jou ruimte geven waardoor je niet stuk gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:08

Dat kan ik idd wel met je eens zijn, dat heb ik dan mis geïnterpreteerd, mijn excuses. Schoppen/geweld is inderdaad vrijwel altijd om een potentieel gevaarlijk gedrag te stoppen om van daaruit verder te gaan met opvoeden. In mijn mening leert geen enkel wezen (mens of paard) iets bij dmv geweld. Ze leren hoogstens dingen af uit angst voor de pijnprikkel maar ze leren er niks door bij. Paar in voorbeeld hierboven leerde pas iets bij op het moment dat ik rustig verder ging met zadelen. Niet op het moment dat ik hem letterlijk van me af schopte. :) Toen doorbrak ik slechts zijn gedrag. Ik leerde het hem áf en meteen goed gedrag aan op het moment dat ik daarna gewoon verder ging en hem beloonde voor het goede gedrag dat ie er na vertoonde.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:16

Belonen op t juiste moment noemen ze dat :)

Zoals ik eerder vertelde : is t gevaarlijk krijg je mooi een hoek.. :)

FancyMug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:26

Schoppen is volgens mij helemaal niet normaal meer.

Schop je een kind als hij iets doet wat niet mag ?? Nee
Schop je dan een paard dat iets doet wat niet mag ??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:36

FancyMug schreef:

Wat is het verschil tussen een kind en een paard? 500 kilo en 4 levensgevaarlijke hoeven :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:48

FancyMug schreef:

1. Kind is niet levensgevaarlijk paard in deze situaties wel
2. Kind weegt geen 400+ kilo en kan ik daarom op een andere manier ook wel 'ui een situatie trekken'
3. Met een kind kan ik communiceren op een mensen manier, met een paard communiceer ik op een paarden manier
4. Daarom heb ik ook niet gekozen voor een beroep met kinderen, maar een met paarden :')

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:55

Met de gedachte "in de kudde straffen ze elkaar ook met een trap" zou ik het wel begrijpen. Zou het alleen zelf nooit doen. Ben Veel te bang dat ik hem bezeer of precies op de verkeerde plek trap. Dan moet ik er ook bij zeggen dat die van mij niet trappen, dus dat ik nooit in zo'n situatie terecht gekomen ben.

Maar een iets minder extreem voorbeeld: Gebeten worden is terug bijten. Nou vind ik het een beetje vies om te bijten, maar met name bij mijn hond (mijn paarden bijten ook niet, makke lammetjes :')) heeft dat wel gewerkt. Dan is bijten toch ineens niet zo heel leuk meer.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:57

Bijten is bij mij ook gewoon een flinke klap of een schop, terug bijten is mij te link (moet ik er met mijn gezicht bij enzo) ik vind het ook niet erg hygienisch en heb het idee dat mijn tanden echt niet veel indruk gaan maken op een paard :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:07

FancyMug schreef:

Als je er geen boetes en gevangenisstraffen voor zou krijgen zou ik daar zo nu en dan weinig problemen mee hebben.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:08

saddledancer schreef:
Bijten is bij mij ook gewoon een flinke klap of een schop, terug bijten is mij te link (moet ik er met mijn gezicht bij enzo) ik vind het ook niet erg hygienisch en heb het idee dat mijn tanden echt niet veel indruk gaan maken op een paard :')

Ik heb gehoord dat het wel werkt, maar lijkt me indd niet heel fris om lekker in het oor te gaan happen :+
Bij een hondje is t dan toch anders haha

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:10

die van mij vind het heerlijk ontspannen om zijn hoofd op iets te leggen..
zowel op de poetsplek, als tijdens het rijden (en dan totaal niet doorhebben dat je maatje dat voor je loopt het niet op prijs stelt als je af en toe je nek ineens strekt en je kop even op z'n kont legt.. en ja, ik neem voldoende afstand, maar ineens zit ie er dan op).

ook als je met z'n hoeven bezig bent, is je rug menigmaal ineens gedegradeerd tot bijzet tafeltje.. of als je wilt aansingelen, ligt zijn hoofd ineens half op je schouder.

nog leuker is de kont van de hoefsmid hiervoor te gebruiken.. Totdat je dan als 'grap' even je tanden erover heen graast.. meneer mocht best lekker staan zo, maar toen er tanden te voelen waren, schoot de voet van de smid vakkundig uit. mijn pony stak als vermoorde onschuld zijn kop in de lucht en de hoefsmid heeft niet eens de hoef hoeven te laten zakken, of zelfs maar het gereedschap neer te leggen.. paar tellen later, hing de kop weer ontspannen boven zijn kont.

mijn paardje zal echt het niet bij 'vegen' van zijn tanden gelaten hebben als er geen reactie gekomen was.. En zelfs al doet hij het in volkomen loomheid, tanden die dan gaan knabbelen voelen vast niet aangenaam in je kont..

He roepen, of je bezigheden staken zou in dat geval veel minder effectief zijn en zijn gemoedstoestand veel meer storen als gewoon even een por (niet eens een schop) met de hak van de smid, als reactie op tanden over zijn achterste. was duidelijk dat het niet gewenst was, paard even beledigd en direct weer ontspannen omdat er verder niets veranderde

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:22

Ayasha schreef:
FancyMug schreef:

Als je er geen boetes en gevangenisstraffen voor zou krijgen zou ik daar zo nu en dan weinig problemen mee hebben.

Nou inderdaad! :D

En een paard terugbijten werkt niet adequaat. Dan zou je hem net als een ander paard in z´n kont moeten happen, nou, mijn mond is niet zo groot dat ik dat kan. En het gaat ook niet snel genoeg. Het moet echt meteen er bovenop gebeuren, als een paard zelf bijt of slaat. Als het te laat komt, zal een paard de link niet leggen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:03

Ayasha schreef:
FancyMug schreef:

Idem, mijn kind zou gewoon een klap voor zijn kop krijgen als die niet luistert. Je krijgt altijd een kans bij mij, verpest je die, tsja dan moet je de gevolgen maar dragen. Dat noem ik opvoeding. Maargoed, heb geen kinderen en wil ze ook niet.
Bij mijn merrie moet je niet afkomen met "foei stout paardje". Die lacht je gewoon uit. Dus als die het in haar kop krijgt te stampen, bijten of ander gedrag te vertonen dat mijn lijf in gevaar brengt, krijgt ze een mep, waar ik het makkelijkste bijkan op die moment.
Gek genoeg is die merrie wel 1 van de braafste, best opgevoede paarden die ik ken. En elke keer ze me ziet geniet ze van alle aandacht die ik haar geef dus schrik heeft ze zeer zeker niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:37

FancyMug schreef:

Mijn volwassen paarden nemen de veulentjes inderdaad even apart.
Gaan op de bank zitten met een glaasje ranja en gaan dan uitleggen waarom ze teleurgesteld waren in het gedrag van hun kleine.

:D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:20

die van jou worden maar verwend bruintje..

bij ons staat een time out stoeltje en de veulens mogen eraf als ze precies het aantal minuten hebben gezeten voor iedere maand dat ze oud zijn en netjes sorry gezegd hebben. Daarna is er een onderonsje met vader of moeder waarom bepaald gedrag niet gewenst is..

dreigen met het weghalen van de playstation uit de stal wil misschien ook helpen..
of een week geen snoepjes als ze niet doen wat je zegt.

mijn paard is nu 11, totaal geen opvoeding, ruimt nog steeds zijn eigen sh*t niet op achter zijn kont.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-01-16 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:22

Ik zeg ook altijd dat ik verwende knollen heb.
Maar de paarden geloven me nooit.

Nou ik ga ze mooi jou bericht laten lezen :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:39

Als mijn paard bijt, krijgt ze een sticker van me omdat ze zo goed voor zichzelf opkomt :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:53

Dat doe ik als ze braaf op dezelfde plek poepen.
Net als potjes training :)

Ik mag toch hopen dat nu wel duidelijk is voor sommige dat het vergelijk met eens mens niet klopt.