M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:18

nickyu schreef:
met het verhaal dat een paard op zijn rug aan het spelenm is
zorrie hoor maar jij als eigenaar zorgt toch dat die daar niet bij kan ?
dat die dat niet doet ?
wel eens een hap in je rug(gegraat) gehad ?
als je pech hebt ben je dan invalide voor het leven

Ben ik deels met je eens, als een paard braaf is, zetten wij ze ook niet kort vast.
Mijn vorige verzorgpaardje was super braaf bij de smid (die kaal was), en mijn paard was dus echt het type dat als hij aan de voorbenen bezig was het petje eraf snuffelde (met z'n bovenlip), en vervolgens z'n hoofd ging likken. Hoefsmid gaf hier niets om, zowel moet hij dat paard beter vast zetten.

In mijn ogen overleg je dit met je smid, deze smid was bekend met dit paard en wist dus dat hij echt een sulletje is, dat nergens bang van is en nergens van schrikt, als er vertrouwde mensen om hem heen staan. Kans dat dit paard bijt, is echt nihil.
Zou er persoonlijk als hoefsmid niet van gediend zijn geweest als dit paard los was neergezet en ineens mijn pet eraf zou werken, zonder dat ik wist wat er gebeurt.
Kwestie van slecht overleg met de hoefsmid, maar in mijn ogen geen reden om een paard 2 gaten in zijn buik te rammen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:27

Citaat:
maar in mijn ogen geen reden om een paard 2 gaten in zijn buik te rammen...

kan geen 1 reden bedenken wat dat zou rechtvaardigen
zoiezo erg heel erg fout ..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:37

Nee veiligheid gaat voor alles heeft die bewuste smit gedacht,hoeveel paarden bekapt hij op een dag? Kan je wel zeggen dan had hij geen smit moeten worden,maar ingrijpen was misschien noodzakelijk?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:58

nickyu schreef:
ik vermoed dat de simd nog steeds gebukt met de tang in zijn hand naar achteren gezwaaid heeft en zo het paard een tik gegeven ..

hoef los laten op zij lopen tik geven ..sorrie dan ben je al te laat als reactie op een actie

met het verhaal dat een paard op zijn rug aan het spelenm is
zorrie hoor maar jij als eigenaar zorgt toch dat die daar niet bij kan ?
dat die dat niet doet ?
wel eens een hap in je rug(gegraat) gehad ?
als je pech hebt ben je dan invalide voor het leven

als die dan direct uithaalt is het een ding

er naast gaan staan en een por geven not done

klein "nuance"verschil ..

zelden een smid gezien die onterecht afstrafte of te ver ging
meeste weten echt wel wat ze doen
ook wanneer een reactie gerechtvaardigd is

Klopt Lachen maar bij ons staan de paarden tussen de kettingen.. en soms gaat hij ineens naar beneden.. ik kan niet voorkomen dan dat het paard net met zn lip over zijn rug gaat.. Knipoog

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:57

Sorry hoor, maar als een paard (bijna) nooit in de hand is geweest, en hij gaat voor het eerst naar de hoefsmid en dije wordt gelijk geslagen met een TANG??? Dan zou je toch zeggen; die zal nooit meer breef zijn of het leuk vinden wanneer de smid komt... Die hoefsmid kan er een gedragsprobleem bij gemaakt kunnen hebben!! Boos! Het paard zal waarschijnlijk altijd lastig blijven bij de smid, tenzij je een andere hoefsmid zoekt die met veel geduld met m aan de slag gaat. Maar dat slaan..Dat vindt ik echt niet kunnen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:26

Wat ik niet begrijp is dat veel mensen wel zelf hun paard slaan en als een ander hun paard dan slaan worden ze boos.Laatst werd ik plat gedrukt in een hoek van de wei tegen het hek,dus ik pak een takje om het paard te waarschuwen want het is wel 500 kilo.Komt net de eigenaar en gaat me daar staan te roepen,hoe durfde ik het in mijn hoofd te halen haar paard te slaan.Sorry hoor maar als mijn paard iemand in een bepaalde situatie brengt waar alleen een tik nog kan helpen,dan mogen ze van best een tik uit delen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:48

er is een verschil tussen gedrag van een paard.. als een paard mij probeert te domineren dan ben ik niet bepaald paard-vriendelijk.. en kan hij een flinke mep/schop verachten als hij niet naar de waarschuwing luisterd.
je moet ookweten wanneer een paard angstig is.. want dan mag zoiets nooit!
kerken t gedrag en speel er op in Lachen

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:52

Hoi,

Ik vindt het niet kunnen.
Een paard moet de hoefsmid als iets prettigs ervaren.
Maar sommige mensen hebben gewoon geen geduld.
Mijn hoefsmid ( een vrouw ) is heel geduldig.
En mijn haffie kan erg lastig zijn.
Zou een nieuwe hoefsmid zoeken die meer geduld heeft.

Mvg Juanita.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:59

Een smid loopt veel risico.

Een smid mag in mijn ogen dan echt wel een verdiende pets of schop onder de kont uitdelen maar zeer zeker niet met gereedschap

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:11

ik vind het echt niet normaal
welke hoefsmit is het?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:46

LADPR schreef:
Een smid loopt veel risico.

Een smid mag in mijn ogen dan echt wel een verdiende pets of schop onder de kont uitdelen maar zeer zeker niet met gereedschap

Als hij dat toevallig in zijn hand heeft dan so be it Lachen ....... hij kan moeilijk even de tijd bevriezen, zijn gereedschap neerleggen en dan een draai om zn oren geven...........

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:47

Toch heeft mijn smid nog nooit een gereedschap gebruikt en geloof me die heeft de nodig schoppen en tikken uitgedeeld bij mn kereltje. Dus blijkbaar kan het echt wel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:48

tuurlijk als het zo uitkomt komt het zo uit Lachen Lachen Ik denk niet dat de smid heeft staan wachten met het gereedschap in de hand Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:05

Heeft niks met uitkomen te maken, maar met willen. De smid komt hier elke 8 weken al 6 jaar. Nog nooit heeft hij met zn gereedschap een mep of por gegeven. Gaat er bij mij dus neit in dat een smid het wel met zijn gereedschap moet doen omdat het niet anders kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:08

je moet altijd op DAT moment straffen, doe jehet later dan ben je altijd te laat......... en als jij net met je vijl voorover gebogen aan het vijlen bent, dan heb je niet de tijd om eerst je gereedschap weg te leggen Lachen

kan je er natuurlijk voor kiezen om een been uit te laten schieten, maar iedereen heeft zo zijn eigen reflex (ik heb eerder een los voetje dan een los handje bijvoorbeeld)

En op die manier kan ik me dus voorstellen dat het dier een stukkie gereedschap tegen zich aan heeft gehad Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:04

marleen_usar schreef:
Wat ik niet begrijp is dat veel mensen wel zelf hun paard slaan en als een ander hun paard dan slaan worden ze boos.Laatst werd ik plat gedrukt in een hoek van de wei tegen het hek,dus ik pak een takje om het paard te waarschuwen want het is wel 500 kilo.Komt net de eigenaar en gaat me daar staan te roepen,hoe durfde ik het in mijn hoofd te halen haar paard te slaan.Sorry hoor maar als mijn paard iemand in een bepaalde situatie brengt waar alleen een tik nog kan helpen,dan mogen ze van best een tik uit delen.

Dán ben je dus al veelste laat en is het idd zinloos om het paard te gaan slaan.
Zou ook woest zijn in zo'n geval Ja
Paard snapt dat niet en dan heb je kans dat in een volgende "situatie" het paard gevaarlijk (angstig of agressief/verdedigend) handelt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:35

Een paard slaan met een ijzeren tang is sowieso al heel erg fout.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:29

Wij hebben kennelijk altijd puike smeden gehad, want als er bij ons een een tik verdiende kreeg ie hem ook, soms ook met de vijl een pets op de kont, maar bij een zenuwachtig of bang paard zijn onze smeden erg rustig.
Overigens zijn de keren dat hier een paard een tik nodig had op een hand te tellen.

Gereedschap op zich zit ik niet zo mee, een paardenhoef is ook tamelijk hard, ik heb onze alphamerrie nog nooit even pantoffeltjes zien aantrekken omdat dat zo zielig was.

Overigens zijn wij nogal van de praam erop, als het de eerste keren niet vanzelf gaat. Ze worden dan rustig en je hoeft niet te vechten en te martelen, en de keer erop is het meestal al niet meer nodig, omdat het bekappen in de herinnering van het paard een relaxte ervaring was. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:03

randalin Lachen daar kan ik mee praten Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:01

Ja praam kan erg fijn zijn helaas heb ik een exemplaar staan dat kompleet over de rooie gaat van een praam.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:34

dit vind ik niet kunnen.
je mag je pony wel een tik geven maar niet met zo'n ijzeren nijptang!
je had die hoefsmid best in zijn geicht kunnen zeggen dat je het belachelijk vind dat hij deed.
en dan is het ook nog een paard van een ander!
belachelijk!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:08

Als je eerst een week of 2 uit trekt om je paardje mak te maken met de benen was dit miss wel helemaal niet gebeurt.
Het is de opvoeding die dat paard nu mist,als je een paar week had gewacht met de smid en je was zelf al goed begonnen met hoeven optillen,vast houden etc dan had het niet zover hoeven te komen.

Verder hoe hard slaat iemand? Als het een tikje is geweest dan is dat alleen maar opvoedend,corrigerend. (en'n paard is niet van suiker)
Die van mij krijgen ook wel's een beste tik als ze fout zijn of vervelend,leren ze alleen maar van,zeer zeker als een paard absoluut niet bang is maar jou er probeert onder te krijgen.

Ik heb zelf 1paard die ook wel's vervelend is bij de smid maar ik probeer altijd dat te voorkomen door veel te oefenen,goed vast te zetten en desnoods een praam erop.

Een hoefsmid komt vaak met paarden in aanraking die totaal geen opvoeding hebben gehad en dan hoeven ze niet eens uit de opfok ofzo te komen maar mensen besteeden er geen aandacht aan.
Eigenlijks zou je die mensen een klap met de vijl moeten geven maar ja dat mag weer volgens de wet.

En verder met geduld en liefde kom je best ver maar soms moet je gewoon ff iets harder optreden.
Dus zolang het geen hobby vd smid is om een paard te slaan mag hij gerust een corrigerende tik geven maar soms moet je die tik aan jezelf geven.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:37

Als een paard groen is en zijn been van voor naar achter trekt vind ik dit helemaal niet erg. Ik vind het zeer belangrijk dat het paard ervaart dat een hoefsmid geen gevaar is. Als het paard een klap krijgt kan hij in het vervolg bang voor de hoefsmid worden en als gevolg hiervan helemaal geen voeten meer willen geven. Ik vind het niet juist om te slaan. Als een paard ouder is moet hij dit niet proberen dan vind ik corrigeren op zijn plaats maar niet met een groen paard. Deze moet wel gecorrigeerd worden maar niet met een klap.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:42

Kitty1 schreef:
Als een paard groen is en zijn been van voor naar achter trekt vind ik dit helemaal niet erg. Ik vind het zeer belangrijk dat het paard ervaart dat een hoefsmid geen gevaar is. Als het paard een klap krijgt kan hij in het vervolg bang voor de hoefsmid worden en als gevolg hiervan helemaal geen voeten meer willen geven. Ik vind het niet juist om te slaan. Als een paard ouder is moet hij dit niet proberen dan vind ik corrigeren op zijn plaats maar niet met een groen paard. Deze moet wel gecorrigeerd worden maar niet met een klap.

Helemaal met je eens. Mijn jonge paard was voorheen ook lastig met zijn benen (terugtrekken) bij vreemden (en tja, een hoefsmid is voor mijn paard een vreemde). Hij vertrouwde iemand gewoon niet meteen, wat ook met zijn leeftijd te maken had. No way dat iemand hem dan even een lel met een ijzeren tang had mogen geven. Denk dat ik die tang uit zijn handen getrokken had en een dreun terug gegeven had. Haha!

Dat er mensen zijn die alles onder het mom 'dwang' toestaan, moeten zij weten. Alleen moet je dan maar uit de buurt blijven van mijn paard en mij. Doei!

(Mijn paard is inmiddels overigens superbraaf bij het bekappen).

Tuckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:18

Puur onmach van de smid. Ons paard is net behandeld door een tandarts. Is wel iets anders natuurlijk maar toch. Tanddarts kon in het begin veilen zonder sper-bit, gewoon door rustig te blijven en controle uit te stralen. Slaan helpt nooit bij bange paarden.