Handschoentjes, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseygirl

Re: Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:07

Vroeger, toen ik nog op de boerderij woonde en dagelijks met mijn handen werkte, reed ik meestal gewoon met 'blote' handen, behalve tijdens de springles (genopte teugels, auw, zonder handschoenen).

Tegenwoordig woon ik in de stad (en staat paard-lief bij mijn ouders op de boerderij) en nu heb ik echt handschoenen nodig: stadshandjes... Ook al rij ik gewoon buiten, mijn vingers worden een grote open blaar, als ik niet uitkijk. Paard is nogal fel, op z'n tijd, en dan heb ik mijn handen wel vol aan hem.

Misschien komt het ook wel omdat ik met anti-slipteugels rij, dat vind ik wel zo veilig als het regent. Stel dat hij ergens van schrikt en dat de teugels glippen.. Nee, dan liever handschoenen. (Al staat het misschien wat pretentieus...)

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:01

ik gebruik (bijna) nooit handschoentjes,, omdat... weet ik eigelyk niet

annes3004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:05

ik gebruik altijd handschoenen omdat ik met springteugels rijdt (helaas heb ik rond genaaide teugels dressuurteugels (het beginstuk) nog niet gevonden). ik ga dus niet zonder handschoenen rijden anders gaan m'n handen naar de k. met dressuurteugels is het natuurlijk een ander verhaal.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:21

De ene keer rij ik met handschoenen aan en de andere keer weer niet, ligt idd ook aan het paard. Maar ik vind zelf dat ik meer grip heb met handschoentjes Haha!

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:52

tegen blaren Clown

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:09

Ik rijd altijd met handschoenen, want ik krijg super snel blaren. Zelfs bij het uitmesten ben ik geneigd om handschoentjes te gaan dragen want zelfs daar krijg ik blaren van Nors opkijken

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:19

LauraMc schreef:
Maar, als je je paard gewoon met zachte hand rijd, dan hoef je dit probleem toch helemaal niet te hebben?
Ik denk dat als het in je handen schuurt je teveel (constante) druk hebt op de teugels en dat handschoentjes onnodig zijn. Wat jullie?

Uitzonderingen daargelaten.

Onzin je kan niet altijd met zachte hand rijden vooral als je hoger komt in de sport komt er bij nieuwe oefeningen soms wat druk bij. Dus je paard is altijd maar braaf en doet wat je zegt?. Wat rij je geen wedstrijden?. Bij de zwaardere oefeningen komt er gewoon meer druk en vraag je meer van het lijf van het paard en vaak heeft dat toch gevolgen op je hand daar komt soms ook wat meer druk. Wat je natuurlijk niet los kan laten.

Trouwens ik mijn rijden probeer ik hetzelfde te doen als bij wedstrijden. Handschoenen zijn verplicht met wedstrijden dus rij ik er gewoon ook mee. Zelfde geldt voor rijbroeken verschillende stoffen willen nog wel eens een andere zit veroorzaken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:25

ik zeg maar zo wat ik in mijn handen voel voelt het paard in zijn mond, ik rij nooit met handschoenen behalve in de winter tegen de kou en als het paard teveel hangt of ik zere verkrampte of wat dan ook handen krijg gaat er iets niet goed. Ik heb verschillende soorten teugels van nopjes tot anti slip tot glad leer en nooit nergens geen last van. Nu heb ik ook niet zo vaak dat een dier op hol slaat of het bit vast pakt, zo wel heeft het natuurlijk geen zin om ertegenin te hangen.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:28

ik draag ook altijd handschoentjes, net als wat al eerder is gezegd dat met zweethanden je plekken krijgt.
en mijn pony is nie zo makkelijk, die 'trekt' vaak aan de teugels..
wel probeer ik vaak zonder handschoentjes te rijde in de hoop dat me pony lief is:)

mja misschien is bij sommige handschoentjes een 'mode' Nagelbijten / Gniffelen

ach ieder voor zich:)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:30

misschien zou je dan het trekken moeten oplossen. ik heb dit ook gehad en mijn pony probeert het ook gewoon maar als ze paar keer haar mond stoot doordat ik stevig zit en blijf zitten vind ze het toch niet meer zo leuk en laat het.

_Marjolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:49

Ik heb echt never nooit handschoentjes aan! Als ik ze in de winter een x aan doe, wat ik dan deed, krijg ik het alleen maar kouder. Naar mijn idee dan , weet niet of dat gekheid is. Maar goed, ik heb genoeg eelt op m'n haden dat ik geen blaren of open plekjes heb! Het is voor iedereen weer anders idd....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:50

ik rij altijd met handschoentjes, anders zitten me handen onder de blaren.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:55

Ik heb altijd handschoentjes aan onder het rijden want als ik dat niet heb krijg ik altijd blaren terwijl ik dat ook heb als ik met een lange teugel de teugels wel gewoon vast heb.. ik heb denk ik gewoon hele gevoelige handen want ik heb heel snel blaren!

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:59

ik heb met rijden en fitnessen handschoentjes aan omdat ik anders super erge zweethanden krijg en dat vind ik niet prettig met rijden!

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:58

ik draag ze alleen tegen de kou... Tong uitsteken het kan er ook sjieker en verzorgder uit zien mischien is dat een reden voor sommige mensen. Knipoog

citrOentJe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:03

Ik heb handschoentjes aan omdat als het regent dan glippen de teugels heel snel door me handen heen. En ik heb last van zweethanden, dan houdt het ook niet lekker vast.
Ik krijg ook snel blaren als ik zonder handschoentjes rijdt, ik heb een zachte hand maar ik vind het gewoon fijner.
Ik heb een beter contact met de mond en heb geen last van steeds wegglijdende teugels.

Als ik een paard zonder handscheon rijdt, heb ik meestal direct blaren.

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:16

ik rij alleen met handschoentjes in de winter als het vriest omdat ik anders me vingers uiteindelijk niet meer voel Tong uitsteken...
in de zomer rij ik nooit met handschoentjes (behalve op wedstrijd) ik krijg er ontzettende zweethanden in en ik vind het gewoon niet fijn zitten,, in het begin heb ik wel last gehad van blaren maar die worden vanzelf eelt en heb nu nergens meer last van:D

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:56

Ik heb ze aan omdat ik anders blaren krijg.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:53

Ik draag ze altijd. In de winter heb je dan geen koude, stijve vingers en in de zomer geen last van gladde teugels door zweethandjes.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:49

Ik rijd eigenlijk alleen met handschoentjes in de winter, omdat het warmer is. Maar omdat mijn pony nog wel eens hard in de hand wil worden (gewoon uitproberen. hij is normaal gewoon lekker los *LOL*, wegsprint omdat hij schrikt of wel eens een flinke bok wil geven, doet het pijn aan mijn handen als ik zonder handschoentjes rijd. Normaal heb ik er geen last van. Maar dat komt er denk ik gewoon van doordat mijn handen moeten wennen haha Tong uitsteken
Ach. Hij is ook nog maar 5 haha Tong uitsteken

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:06

Ik rijd in de winter met handschoentjes omdat ik anders verkleumde handen krijg.
En verder rijdt ik meestal met handschoentjes omdat het op wedstrijd verplicht is, en het toch wel prettig is als je er dan aan gewend bent.

Rijdt idd met licht contact met zijn mond, en vind wel dat de handschoentjes het contact niet verbeteren, maargoed, anders zit je er op wedstrijd zo mee te prutsen (haha net alsof ik veel wedstrijden rijdt haha)

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:46

Ik rij met handschoentjes, anders krijg ik blaren, of de pony nou wel of niet trekt ik krijg alsnog blaren dus daarom handschoentjes:D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:50

Sinds ik op mijn huidige bijrijdpaard rij draag ik handschoenen. Dit paard hangt er in je handen en zonder handschoentjes heb ik binnen de korste tijd blaren. Daarvoor reed ik op andere bijrijdpaardjes en ook mijn eigen pony nooit met handschoentjes.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:18

Ik draag altijd handschoentjes, anders krijg ik blaren.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:30

Ik heb erg snel last van blaren, En niet omdat mijn teugels glijden, maar alleen als ik die teugels een uurtje vasthou heb ik al een blaar.. Frusty Erg vervelend, maar met handschoenen rijden vind ik opzich niet zo vervelend zitten.
Ik rijd dus altijd met handschoentjes! Hoe warm of koud het dus is.. Vork