Gewicht ruiter; wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:50

beantsje: minimumgewicht van 70 kilo? Heb je daar meer info over? Daar heb ik nog nooit over gehoord... Zou betekenen dat ik überhaupt geen endurance zou mogen rijden?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:58

70kg??

dan zou er geen 1 volwassene die een beetje lang is meer kunnen paardrijden
of je moet broodmager zijn.
en dan kan ik ook wel stoppen,mijn vorige zadel woog 21 kg,en dan de pad nog en ik met kleding Clown
nu weegt mijn zadel ong 15 kg,maar dan nog zit ik ruim boven de 70 kg Knipoog

dan is paardrijden alleen nog voor kinderen weggelegt.

maar wel goed dat sommige erg naar gewicht kijken ,fijn voor hun paard ,maar de mijne draagt mij met veel plezier Haha!

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:45

OMG! wordt er haast bang van:D. Al deze regels voor het gewicht....
Zo ging het er aan toe bij de manege waar ik reed. ben dr weg getreiterd omdat ik in hun ogen te zwaar was(reed op een stevige merrie.... Huilen Verdrietig ). Onddanks dat ik 8 kilo kwijt was bleven ze doorgaan over mn gewicht. deed behoorlijk pijn omdat dit tijdens de les gebeurde en niet voor die tijd of er na... Als ik een vraag had, werd deze afgewimpeld of kort beantwoord....
Ben daar nu weg, 11 kilo kwijt(van 104 naar 93 kg) en heb een plek gevonden waar ik met heel veel plezier kan rijden. deze mensen hebben er geen probleem mee dat ik stevig ben!! heerlijk. rijd nu op een grote E-pony en het lijkt er op dat we elkaar gevonden hebben:P:P. Doel is om dr nog 7 kg eraf, dan ben ik weer 82 kg.
Slik medicatie voor epilepsie en ben daardoor erg aangeomen.
Pluspunt: moet er naar toe fietsen en heb heel vaak de wind goed tegen. ben dus een kwartier op de fiets. en dat scheelt. ook 2 honden uitlaten zorgt voor de nodige beweging...
Alle beetjes helpen:D:D.
Succes voor de ruiters die moeite met hun gewicht hebben:D:D

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:55

veel trailbedrijven houden wel max gewicht aan zag ik op internet..
vind hier mensen hun paard ook nog wel zwaar inschatten haha
ik had een paard van 174 die was echt niet super slank hoor, maar woog toch nog maar net 600 kg.
viktor was 163 en woog amper 500 kilo.

zelf heb ik gelukkig geen last van dit soort regeltjes ben 174 en weeg 65 kilo maar naar mijn idee is het belangrijker dat je het paard niet in de weg zit! die ene ( of 5 kilo) zal er op een uurtje rijden per dag niet op uit doen, voor de trails houden ze rekening met gewicht omdat dit vaak kleinere paarden zijn en die ritten ongeveer 5 uur duren

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:03

Ik rijd voornamelijk haflingers, en omdat ik zelf heel licht ben hoef ik me bij de haflingers er geen zorgen om te maken!

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:52

Ik weeg 53 kilo en krijg een haflinger van 1.45. Dat moet toch nog kunnen of niet?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:01

Dat kun je zelf heel goed beoordelen.
Als je het topic doorgelezen had, zou je zien dat daar verschillende instrumenten voor gegeven zijn.

Je kunt niet via een foto beoordelen of iets nog wel of niet kan, alleen als het extreem is...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:39

De opmerking "hij heeft geen moeite met me" en "hij vind het leuk" vind ik toch zó jammer...
Ik mag idd hopen dat "het" paard het leuk vind en dat je je paardje niet bewust in de weg gaat zitten.
Echter heeft dat natuurlijk niks te maken met eventuele slijtage die een paard kan oplopen door zware- of over-belasting.
Die slijtage gaat langzaam en merk hje echt niet.
Toch denk ik dat de meeste blesures toch komen door verkeerd rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:08

Nouks schreef:
beantsje: minimumgewicht van 70 kilo? Heb je daar meer info over? Daar heb ik nog nooit over gehoord... Zou betekenen dat ik überhaupt geen endurance zou mogen rijden?

Die 70 kg (is het trouwens 70? Ik dacht 75 maar ben niet zeker) is het gewicht van de ruiter + het zadel (en onderlegger). Dit moet dus minstens 70 kg zijn. Kom je daar niet aan dan moet je lood meenemen (dus op je zadel binden bv.) om toch aan dat gewicht te komen.

Dit is echter alleen in de hogere klassen zo (ik dacht vanaf 100 km) en is zo om te voorkomen dat de lichtgewicht-ruitertjes voordeel zouden hebben en dus de paarden allemaal ongeveer een gelijk gewicht moeten dragen. Natuurlijk heeft iemand die dan net aan 70 kg komt nog steeds een voordeel op iemand van 90 kg, maar ik mag dan wel hopen dat de paarden hier ook op aangepast zijn Knipoog

mirgino schreef:
70kg??

dan zou er geen 1 volwassene die een beetje lang is meer kunnen paardrijden
of je moet broodmager zijn.
en dan kan ik ook wel stoppen,mijn vorige zadel woog 21 kg,en dan de pad nog en ik met kleding Clown
nu weegt mijn zadel ong 15 kg,maar dan nog zit ik ruim boven de 70 kg Knipoog

dan is paardrijden alleen nog voor kinderen weggelegt.

maar wel goed dat sommige erg naar gewicht kijken ,fijn voor hun paard ,maar de mijne draagt mij met veel plezier Haha!

Hoezo niet? Lijkt mij dat volwassenen net makkelijk aan dat gewicht komen Clown
Denk dat je beetje in de war bent met minimum en maximum Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:12

superwoman schreef:
De opmerking "hij heeft geen moeite met me" en "hij vind het leuk" vind ik toch zó jammer...
Ik mag idd hopen dat "het" paard het leuk vind en dat je je paardje niet bewust in de weg gaat zitten.
Echter heeft dat natuurlijk niks te maken met eventuele slijtage die een paard kan oplopen door zware- of over-belasting.
Die slijtage gaat langzaam en merk hje echt niet.
Toch denk ik dat de meeste blesures toch komen door verkeerd rijden.

Maar verkeerd rijden kan je ook zonder te zwaar te zijn voor je paard Knipoog
(en gebeurt misschien zelfs vaker omdat mensen die op het randje zitten of misschien wat te zwaar zijn volgens mij toch meer naar hun paard kijken dan mensen die bv. maar 40 kg wegen .. Wil nu niet iedereen over 1 kam scheren, maar dat gevoel heb ik wel een beetje.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:15

[***] schreef:
Die 70 kg (is het trouwens 70? Ik dacht 75 maar ben niet zeker) is het gewicht van de ruiter + het zadel (en onderlegger). Dit moet dus minstens 70 kg zijn. Kom je daar niet aan dan moet je lood meenemen (dus op je zadel binden bv.) om toch aan dat gewicht te komen.

Dit is echter alleen in de hogere klassen zo (ik dacht vanaf 100 km) en is zo om te voorkomen dat de lichtgewicht-ruitertjes voordeel zouden hebben en dus de paarden allemaal ongeveer een gelijk gewicht moeten dragen. Natuurlijk heeft iemand die dan net aan 70 kg komt nog steeds een voordeel op iemand van 90 kg, maar ik mag dan wel hopen dat de paarden hier ook op aangepast zijn Knipoog

Oh lekker is dat, lood meeslepen lijkt me toch minder (dood gewicht enzo) dan een zwaardere ruiter voor het paard....

Citaat:
Hoezo niet? Lijkt mij dat volwassenen net makkelijk aan dat gewicht komen Clown
Denk dat je beetje in de war bent met minimum en maximum Knipoog

Volgens mij doelde mirgino op het maximumgewicht dat Yamcha ongeveer stelt voor een warmbloedpaard, en niet op het minimumgewicht waarover jij vertelt bij de endurance. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:21

Nouks schreef:
Oh lekker is dat, lood meeslepen lijkt me toch minder (dood gewicht enzo) dan een zwaardere ruiter voor het paard....

Volgens mij doelde mirgino op het maximumgewicht dat Yamcha ongeveer stelt voor een warmbloedpaard, en niet op het minimumgewicht waarover jij vertelt bij de endurance. Knipoog

Ik zou het niet kunnen zeggen, ik zal nooit aan dat niveau geraken (wil ik ook niet) dus ik breek mijn hoofd er niet over Tong uitsteken
Weet wel dat er speciale dingen voor op de markt zijn qua lood en manieren om het vast te maken (volgens mij zijn er ook dekjes met zakken zeg maar waar je dan loden schijven in kan steken) maar of het beter/slechter, leuker/minder leuk voor een paard is dan een zware ruiter zou ik niet kunnen zeggen.

Oh? Zo las ik het niet, sorry Clown
(het enige wat ik zie van Yamcha is 60 kg en 72 kg heel hoog op de vorige pagina en haar reactie kwam vlak na 2 reacties over 70 kg dus vandaar Knipoog ).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:42

Blijf het lastig vinden..
Heb een fjord.. Ik ben erg lang..
En tja.. die lengte brengt ook een gewicht met zich mee....

Niet om mensen met overgewicht niet op een paard te willen hebben hoor..
Daar gaat het me niet om..
Maar als je richting de 100 kilo gaat, is het best lastig een passend paard
te vinden.....

Maar ik spriet poot realiseer me dat ik door mijn lengte.. en dus mijn gewicht..
Wel degelijk een probleem kan zijn voor een paard..
Mensen durven makkelijk tegen je te zeggen dat je te GROOT bent voor een
paard.. (doorgaans dus ook te zwaar!!!)
Daar hebben ze geen enkele schaamte in...
Zal mij ook een zorg zijn...

Maar op het moment dat je te ZWAAR bent, wordt het ineens een heel beladen
probleem..
Omdat de ene helft het niet durft te zeggen, sorry je bent te zwaar voor dat paard..
De andere helft het op een bijzonder hufterige manier zegt!!! Of mensen wegpest..
En dan heb je nog het restje... dat zijn mond houdt..
Wat weer ten nadele van het paard kan zijn..

Ik vind het een lastig probleem...
Ik ben duidelijk te groot voor mijn paard...
Ik vind dat ik nu qua gewicht precies kan..
En voor vorig jaar eigenlijk te zwaar was...
(ben vorig jaar ziek geweest..10 kilo kwijtgeraakt.. probeer nu voor mijn PONY!! op dit
gewicht te blijven!!!! ps.. dat zwerft tussen de 70 en 72 kilo....voor de nieuwsgierigen)
Bovendien vind ik dat ik best veel vraag aan mijn paard...
(Z dressuur en in de oefeningen soms meer... en zij heeft haar bouw niet mee... )

Kijk ben je wat zwaarder en rij je 1 x per week een bosritje.. Tja.. dat zal wel..
Maar ben je van plan er dagelijks? fanatiek mee te dressuren.. / springen?
Dan krijgt ie misschien wel meer spieren.. Maar realiseer je dat je hem ook
best belast... En dat je dan echt een passend paard moet kopen... (rijden)

Veel mensen sturen dan een foto in met ben ik te groot?? Nou, dat is een deelvraag..
daar hoort vooral bij.. je gewicht..

En uiteraard.. Of je kan rijden.. en meebewegen... of dat je als een soort
houtenklaas/zandzak het voor elkaar krijgt precies tegen alle bewegingen van het
paard in te gaan.. (en ja!! die mensen zijn er)

Dit stukje niet om vervelend te zijn tegen mensen die wat zwaarder zijn..
Maar aangezien je op een levend wezen gaat zitten, moet dat wel een
passend wezen zijn... (en zeker op maneges hebben ze dan niet altijd
een passend paard voor je....)

Overigens vergeten mensen vaak, dat een lange bonestaak, ook best zwaar kan zijn....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:49

[***] schreef:
Maar verkeerd rijden kan je ook zonder te zwaar te zijn voor je paard Knipoog
(en gebeurt misschien zelfs vaker omdat mensen die op het randje zitten of misschien wat te zwaar zijn volgens mij toch meer naar hun paard kijken dan mensen die bv. maar 40 kg wegen .. Wil nu niet iedereen over 1 kam scheren, maar dat gevoel heb ik wel een beetje.)

Ik bedoelde het ook eigenlijk in het algemeen, zowel mensen die wat zwaarder zijn voor hun paard/pony, dan wel mensen die licht zijn. Denk ik dat de meeste paarden blesures krijgen door verkeerd rijden.

Wel is het zo dat de combinatie van een zwaar persoon (voor de pony of het paard) met verkeerd rijden, nog meer kans op blesures geeft natuurlijk.

Helaas zie IK vaak zware ruiter op een te klein zadel zitten, wat natuurlijk nóg slechter is dan enkel wat meer gewicht. Dus "dat gevoel" deel ik niet met jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:55

Het zou kunnen hoor, ik kan er niet van meespreken, ik kijk niet zoveel op de foto-fora en IRL kom ik ook niet dagelijks andere paarden en mensen tegen Knipoog

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:04

Wanneer je 1 of 2 kilo te veel weegt is het nog te doen vind ik.
Ik zelf weeg ook wel af en toe te veel. Ik rijd in een manege en dus ook bijna elke week op een ander paard of pony, zo moet ik dus ook vaak op kleine pony's rijden terwijl ik wel 52 kilo weeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:07

Hmmm, dat vind ik dan wel een slechte zaak... Juist op maneges waar veel verschillende mensen rijden op de paarden, niet overal de zadels even goed zijn en niet iedere ruiter even goed in balans zit, zouden ze daarop best streng mogen toezien van mij...

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:49

Nu ben ik zelf een redelijk zware ruiter maar als ik kijk naar mijn ervaringen ligt het ook heel veel aan je rijstijl.
Mijn oude pony (4 jaar geleden verkocht en was toen ook al "te zwaar" heeft bij mij nooit enige problemen met zijn rug oid gehad... beestje liep heerlijk los door het lijf en had nooit ergens last van.
Meisje waar hij nu van is is een magere spriet vergeleken bij mij en zit net onder de 15 % ... Toch heeft hij nu de laatste 2 jaa problemen met zijn rug gekregen... na heel veel DA-bezoeken en weet ik het wat allemaal nog meer is gebleken dat het door het rijden van haar komt... Gezien ik ook nog bij een aantal DA-bezoeken ben geweestheb ik ook nog gevraagd of het door mijn gewicht en het vroegere rijden zou kunnen komen... Volgens de DA zou dit niet het geval kunnen zijn...

Tuurlijk gewicht telt zeer zeker wel mee... maar je kan beter een groot gewicht ghebben wat meewerkt dan een klein gewicht wat tegenwerkt....

Voor de nieuwsgierige onder de bokkers... Inmiddels ben ik nog hard bezig met afvallen... Inmiddels is er alweer 12 kilo weg en zit ik nu op de 90 kilo... Mijn streven is om nu nog door te gaan naar de 80... niet zozeer voor mijn paardjes... maar meer voor mijzelf.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:03

Ik ben zelf een veertje van 56kg, maar ik heb altijd van mijn instructeur geleerd dat een lichte ruiter die slecht rijdt een paard meer schade toebrengt dan een wat zwaardere die goed rijdt.
Er zijn natuurlijk wel grenzen, maar dat ligt voor elk paardenras verschillend denk ik.

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:09

Als ik naar jou fotó's kijk zie ik op de 1ste dat het makkelijk kan maar op de tweedde wat minder maar dat komt door de foto hoek! maar als jou pony er geen last van heeft, en geen last van benen of rug krijgt zou ik maar blijven rijden. wanneer je merkt dat je pony achteruitgang in de rug of ergens anders kijkt zou ik toch nog maar eens even bij de dierenarts langs Bloos ofzo

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:11

Nouks schreef:

Tuurlijk wel; (ik heb het over internationaal overigens), alleen krijg je dan lood in je zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:21

[***] schreef:
Nouks schreef:

Oh? Zo las ik het niet, sorry Clown
(het enige wat ik zie van Yamcha is 60 kg en 72 kg heel hoog op de vorige pagina en haar reactie kwam vlak na 2 reacties over 70 kg dus vandaar Knipoog ).

Klopt, Sabine.
Ik had even de maximum gewichten uitgerekend voor een warmbloed van 500 kg en voor een van 600 kg. Is dus geen max. gewicht voor een warmbloed, ik bereken 12% van het eigen gewicht (zonder het overgewicht, dus wat het paard zou moeten wegen). Dat is dan het maximum ruitergewicht.
Dat mag je dan wegen in je onderbroek. Dus daar komt nog rijkleding gewoon bij.

Heb je geen boomloos zadel, datn moet je er nog 5 kg aftrekken, omdat een Engels zadel zwaarder is als een bommloos zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:25

beantsje schreef:
Tuurlijk wel; (ik heb het over internationaal overigens), alleen krijg je dan lood in je zadel.

Zei Sabine ook al... Waar ik dan wel m'n twijfels over heb nog is dat "dooie" gewicht wat je dan in feite meesleept...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:29

Lijkt mij idd ook vrij nutteloos?
Maar ja, ze zullen het denk ik toch op de een of andere manier moeten gelijktrekken... al blijf ik het idd vreemd vinden Verward

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:39

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%