Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarijeR schreef:Weet je, ik heb niet eens een paard waar ik op kan rijden. Beter gezegd, ik rijd al jaren niet meer ivm mijn eigen gezondheid.
Wel heb ik hele leuke paardjes (zie profiel) waarvan Ikke zich waarschijnlijk een breuk lacht als ie de kilo prijs berekent![]()
Dus geen sportpaarden, het enige wat deze paardjes hoeven te doen is een paar keer per jaar mooi wezen op een show en van de merries zou ik het erg leuk vinden als het ze lukt om ieder jaar een gezond veulentje te krijgen.
Verder mest ik 2x per dag hun stalletjes, wandel met ze en borstel ze bijna iedere avond...
Dure hobby ja, maar ik heb er plezier in
).Nadya schreef:Of het toeval is weet ik niet, maar de paarden die ik persoonlijk ken met echt heftige blessures zijn voornamelijk paarden die veel op stal staan en als ze dan een keertje buiten komen, gaat het fout. Zowel sportpaarden als recreatiepaarden (ook al denken de eigenaren van deze paarden dat ze fanatiek aan sport doen bij die ene wedstrijd in de 2 maanden).
Maar bij zaken als koliek e.d., tja, daar ken ik wel ook weer weidepaarden die dat overkomen is (maar vooral toch weer meer stalpaarden). Hebben jullie die ervaring ook of juist niet?
detour schreef:Volgens mij kan elk paard koliek krijgen en soms weet de arts de oorzaak niet; het is makkelijk om het alleen op voeding af te schuiven in dat opzicht. Ons minishetje kreeg een keer koliek en raakte onderkoeld in de wei, het was 8 graden boven nul en ze had een enorm dikke vacht! Dat zijn ook van die dubieuze dingen..
). Om nog maar niet te praten over de geestelijke consequenties, waardoor de weerstand van veel paarden ook tot het nulpunt daalt. detour schreef:Een cooling up- and down lijkt me ook gewoon een vereiste.
). Er is hier in de buurt een stal, waar elk jaar een gedeelte van de paarden een enkeltje frikandellenfabriek krijgen, allemaal vanwege dezelfde soort rugproblemen. Dan zou je je als eigenaar toch moeten gaan afvragen wat er mis gaat.......maar ja zolang er onder aan de streep nog een positief resultaat staat, kijken ze blijkbaar niet zo nauw. ikke schreef:Ik denk ook dat bij veel mensen, ook hier op bokt, die torenhoge dierenartsrekeningen hebben, de oorzaak daarvan in ieder gevaal deels moeten zoeken in hun management. Ik schat dat 60 - 70% van de gevallen te wijten is aan slecht management, in enigerlei vorm. Natuurlijk gaan er ook wel eens dingen heel dom mis. Kennis van mij is haar paard verloren omdat die in een jolige bui door de wei rende, te laat in de ho-ijzers ging, onder het draad door en brak z'n poot. Dat beest had een heel goed leven, ze zorgde goed voor hem en stond in pension bij een echte paardenboer. Natuurlijk bestaat domme pech; het kan iedereen overkomen, maar er zijn delen die je in de hand hebt. Domme pech heb je geen drie keer per jaar, drie jaar lang.........

detour schreef:Natuurlijk bestaat domme pech; het kan iedereen overkomen, maar er zijn delen die je in de hand hebt. Domme pech heb je geen drie keer per jaar, drie jaar lang.........
Nee, maar wel 5 keer in 2,5 jaar, waarvan het twee het hebben overleefd (de een was opgegeven en de ander zou maar voor 50% goedkomen, de een is totaal genezen en de ander is op de goede weg)...![]()
Helaas kun je dit dus niet zo stellig zeggen , Ikke..
detour schreef:En lijkt of is mbt de coolingdown, we bedoelen hetzeflde, toch?...
MarijeR schreef:ikke schreef:Ik denk ook dat bij veel mensen, ook hier op bokt, die torenhoge dierenartsrekeningen hebben, de oorzaak daarvan in ieder gevaal deels moeten zoeken in hun management. Ik schat dat 60 - 70% van de gevallen te wijten is aan slecht management, in enigerlei vorm. Natuurlijk gaan er ook wel eens dingen heel dom mis. Kennis van mij is haar paard verloren omdat die in een jolige bui door de wei rende, te laat in de ho-ijzers ging, onder het draad door en brak z'n poot. Dat beest had een heel goed leven, ze zorgde goed voor hem en stond in pension bij een echte paardenboer. Natuurlijk bestaat domme pech; het kan iedereen overkomen, maar er zijn delen die je in de hand hebt. Domme pech heb je geen drie keer per jaar, drie jaar lang.........
Even over 2007, DA kosten die vergoed zouden worden door de verzekering, kosten als enten/drachtigheidsbegeleiding/veterinaire keuringen e.d. dus niet meegerekend:
1) veulen wat tijdens de dracht met een beentje verkeerd lag.
9 dagen mee bezig geweest, bijna dagelijks de DA over de vloer, diverse spalken e.d. tot zelfs van Muiswinkel uit Emmeloord zei dat hij er ook niet meer mee kon.
9e dag af laten spuiten.
DA kosten: bijna 600 euro, grotendeels materiaal kosten.
Veulen dood dus misgelopen opbrengst 1000 euro (dat zou de verzekerde waarde zijn).
2) Hoogdrachtige merrie met lichte koliek (uiteraard rond 23.00 uur...), na telefonisch overleg toch de DA aan huis ivm verdenking van baarmoeder draaiing. Viel gelukkig mee maar wel wat werkosten, buscopan gespoten en natuurlijk een late spoedvisite.
Kosten: rond de 75 euro.
3) merrie aan de nageboorte, DA erbij (uiteraard weer 's nachts) oxi gespoten.
Kosten, rond de 75 euro.
4) merrie bleef na de bevalling vuilen dus laten spoelen + oxi spuiten.
Kosten: 50 euro, visite gedeeld ivm scannen andere merries.
5) veulen met maagzweer, door een eigenwijze DA van de kliniek bijna te laat begonnen met behandelen, uiteindelijk veulen net gered.
Totale kosten met diverse nachtelijke visites, soms 3x binnen 24 uur: 800 euro.
6) hengst met sarcoïd op de koker.
Hengst was al voor een deel verkocht, uiteindelijke verlies zo'n 1000 euro, na 2 operaties van 1000 euro hield de koper alsnog een ruin over.
7) veulen met navelbreuk, zou grote kans hebben op vergoeding van de verzekering.
Kosten 350 euro.
Totale kosten die zeer waarschijnlijk door de verzekering vergoed zouden worden: 3950 euro.
Verder nog zat kosten aan entingen, scannen op dracht, keuringen voor aan/verkoop maar die reken ik niet mee.
En hoeveel pech is dit of is het slecht management?
En dat soort dingen gebeuren wel vaker. Even wat dingen die mij zo te binnen schieten van de afgelopen paar jaar.
Wat dacht je van een hengst die met het dekken in de kudde een staarthaar om z'n penis krijgt? Ja lach maar
Kosten wel tegen de 800 euro om het zaakje te laten hechten en 2 weken na te behandelen.
Een paard wat na een simpele allergische reactie uiteindelijk zwaar dampig wordt en afgemaakt moet worden.
Een veulentje met meerdere keren een slokdarmverstopping, is een DA toch ook even zoet mee.
Een merrie die na de bevalling door complicaties met een calcium/magnesium gebrek staat.
Volgens mij toch allemaal dingen waarbij je van pech kan spreken en waarbij een verzekering geld kan overmaken.
ikke schreef:hetzelfde als het lijstje van Marije; dat gaat over meerdere paarden. Sowieso is drachtigheid een vak apart. Zwangerschap is een medisch risico en daar moet je niet licht over denken. Maar voor drachtigheid kun je kiezen en daarmee ook de overweging maken hoe de medische risico's en bijbehorende kosten zijn en of je daarvoor wilt verzekeren.
De verzekeringstopics op Bokt gaan echter nooit over verzekeringen bij drachtigheid! Daarnaast gaat het in meer dan 90% van de "hororverhalen" over torenhoge dierenartsrekeningen voor één paard.

detour schreef:Ikke, we praten hier over een 13 jarige drachtige merrie, over een 2,5 jarige hengst, over een 6 jarige merrie, een prematuur veulen en een gezond veulen. Allen- behalve het premature veulen- waren in alle opzichten kerngezond.