Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:25

Ja, jij wel. Maar hij misschien niet Knipoog
Bovendien zit jij toch ook niet te wachten op commentaar over het niet dragen van een cap, op deze foto's?
Dát is waar het volgens mij om gaat in dit topic. Pling

En nu ga ik iets anders doen hoor! Doei!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:30

Daar mag iedereen commentaar op geven. Volgens mij heb ik al tekst en uitleg gegeven, toch? Doei!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:31

wat ik eigenlijk vreemd vind. met mennen is een cap verplicht (toch?), maar waarom met een gewone buitenrit niet?
Van mij mogen ze het eigenlijk best wel verplichten een cap. Ongeluk zit in een klein hoekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:32

In de nederlandse wet is een cap nergens verplicht Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:34

oow, ik dacht dat het met mennen verplicht was geworden Verward Of is dat dan alleen tijdens een KNHS proef ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:40

Op wedstrijden is het ook bij dressuur verplicht (behalve bij Z en hoger)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:48

Nee laat maar, ik weet het al weer Clown was geloof ik alleen bij marathon rijden (aangespannen).
Mjah, ik zou het iig niet erg vinden als ze het zouden verplichten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:02

Terug on topic: wat geeft iemand het recht bovenwettelijk een ander iets op te willen leggen? een beslissingsvrijheid aan te tasten?
Waarom is het zo belangrijk voor mensen die zelf een helm op willen zetten anderen hun wettelijke vrijheid daarin te veroordelen?

Het is echt heel opvallend. Een torsobeschermer met klapzak vind vrijwel iedereen te ver gaan, te dik zijn moet iedereen zelf weten, een paard 23/7 op stal is een mensenrecht en dat je paard waar je met helm op veilig afgekukeld bent als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis rent is normaal. Maar o wee als iemand geheel binnen de wet geen valhelm opheeft.....
Is het soms angstagressie of een minderwaardigheidscomplex? Ik heb geen idee, ik vind het een heel wonderlijk fenomeen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:07

Wie heeft het recht te zeggen dat je een gordel aan moet in de auto en een helm opmoet op de motor?
Zo kunnen we natuurlijk nog wel ff door gaan Lachen

Dat vind ik dus niet direct het juiste argument om te zeggen, mensen kunnen zelf beslissen Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:08

In bovenstaande gevallen de politie. Haha!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:23

Ik ben zelf wel voor het dragen van een cap, en mijn bijrijdster moet hem ook op als ze op mijn paard rijdt.
Verder vind ik het ieders eigen keus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:26

runningkawa schreef:
Wie heeft het recht te zeggen dat je een gordel aan moet in de auto en een helm opmoet op de motor

De overheid.
Die laat je het recht geen valhelm bij paardrijden op te zetten. Wie daar iets persoonlijk gericht van zegt treedt in dit recht.
Wie daar om wat voor reden ook een andere mening over heeft moet zich naar de overheid richten en mág zich níet tot een individu persoonlijk richten: dat is een aantasting van de persoonlijke vrijheid.

Vind jij het een recht van een wildvreemde om jou persóónlijk te bekritiseren over jouw keuze een stukje kip bij de supermarkt uit de koeling te pakken? Mag die zeggen tegen joú persóónlijk, dat jíj dom, kortzichtig en als een dierenbeul bezig bent?
Dat is exáct hetzelfde.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:27

Yorghos schreef:
Verder vind ik het ieders eigen keus.

Sterker nog; het IS ieders eigen keus.

De vraag is of zomaar iemand daar persoonlijke kritiek op mag uiten?

hc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:29

We hebben nog steeds recht op vrijheid van meningsuiting. Dus je mag imo best zeggen wat je ergens van vind. Haha!
Of het wat veranderd is ten tweede.
Ik persoonlijk stoor me aan je gedrevenheid op het eigen recht qua cap dragen HC, maar ondertussen kan je het niet nalaten om elke keer weer het buitenrijden er bij te halen. Iets wat ook nog steeds vrij is in ons land. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:49

[quote="Needje"]We hebben nog steeds recht op vrijheid van meningsuiting. Dus je mag imo best zeggen wat je ergens van vind. Haha![/quote

Niet als dat in de rechten van een ander treedt.

Op Bokt niet off topic en niet op de persoon, in de werkelijke wereld niet als je in de rechten van een ander treedt.

Je kan niet zomaar naar een wildvreemde stappen en zeggen dat die volgens jou te dik is en dus dom want het is ongezond en een aso want jij betaalt aan de hogere ziektenkosten mee.
Dat kan je vínden en je mag dat tegen de buurvrouwen bij het theekransje uiten doch mag je niet zomaar tégen iemand zeggen.

Het recht op vrije meningsuiting mag niet botsen met persoonlijke vrijheid; dit laatste weegt dan zwaarder.
De valhelm te paard valt onder persoonlijke vrijheid en jij mág daar niet aan tornen.

Het is erg makkelijk een stukje vrijheid op te geven en het kost je een léger om het terug te krijgen.

Ik begrijp nog steeds niet waarom het zo belangrijk is nu net op dít punt de persoonlijke vrijheid aan te moeten/willen tasten? Niemand verbiedt jou toch die harde pet wél op te zetten?
Voorkom toch verdorie liever dat je knol de rest van de wereld in gevaar brengt als je eraf kukelt. Dat
is ook een aantasting van de rechten van anderen.

hc

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:53

Het is maar hoe je het uit wil leggen. Feit blijft dat een cap ernstig letsel voorkomt en je mag wel degelijk iemand op gevaar wijzen. Sterker nog: imo ben je het moreel verplicht.Ja
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 23-12-07 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:54

Ik mag alles zeggen wat ik vind.
Ik mag niet zeggen dat iets wat is.
Neem de politieman. Ik mag tegen hem zeggen dat ik hem een eikel vind. Maar mag niet zeggen dat het een eikel is. Knipoog

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:07

Uit de FAQ van HAW;

Citaat:
Op Horses at Work zien wij helaas steeds vaker topics voorbij komen waarbij de TS duidelijk zegt geen commentaar te willen ontvangen. Dat is niet helemaal de bedoeling van HAW.

Wanneer je geen opbouwend commentaar wilt ontvangen, dan is het niet langer toegestaan om foto's op HAW te plaatsen.

HAW is bedoeld om foto's te tonen aan andere bokkers waarbij je paard getraind wordt of actief is in een wedstrijd. Dus eigenlijk een verslag van je training of van je wedstrijd (rekening houdend met de diverse disciplines).

Wanneer je trainingsfoto's plaatst en je zegt bijvoorbeeld al dat je geen kritiek wilt op je gympies en dat je geen cap draagt omdat je dat eigen keuze vindt, dan wordt vanaf vandaag je topic gesloten. Wanneer je geen kritiek - hoe opbouwend dan ook - wilt ontvangen, dan is het niet langer toegestaan om foto's op HAW te plaatsen.

Lijkt me dus dat vragen en opmerkingen gewoon mogen, ook wanneer er geen wettelijke bepalingen aan ten grondslag liggen Haha! Haha!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:10

slimmerik schreef:
Het is maar hoe je het uit wil leggen. Feit blijft dat een cap ernstig letsel voorkomt en je mag wel degelijk iemand op gevaar wijzen. Sterker nog: imo ben je het moreel verplicht.Ja

Maar waarom moet dat altijd met zo'n belerend opgeheven wijsvingertje?
Denk je niet dat iemand die zonder cap rijdt niet zelf kan nadenken en keuzes kan maken. Die keuzes moet je dan ook respecteren, ook al zou dat jou keuze niet zijn.
Er zijn belangrijkere dingen op de wereld om je druk over te maken of iemand wel een cap draagt of niet.
Er sterven per dag honderden zo niet duidenden mensen/kinderen /dieren op de wereld door gebrek aan voedsel , medische zorg/onderdak ed. Mischien kun je je tijd beter besteden door actie te gaan voeren/geld op te halen om die mensen te redden.Misschien een grotere morele verplichting dan met het vingertje erop wijzen dat de cap op moet. Misschien willen die wel door je "gered" worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:13

Needje schreef:
maar ondertussen kan je het niet nalaten om elke keer weer het buitenrijden er bij te halen. Iets wat ook nog steeds vrij is in ons land. Knipoog

Ja, en wees daar zuinig op. De ruiterij heeft een enorm bevoorrechte positie in de openbare ruimte. Gooi dat niet weg.
Ik kan me het niet voorstellen; het gemak waarmee ruiters van hun paard gestuiterd schrijven dat hun knol naar huis galoppeerde.
Mijn schoonvader is op de hei al een paar keer haast van de sokken gelopen door stuurloze ruiters en naar huis rennende paarden.
Volgende week gaat hij daar wandelen met zijn kleinzoon: mijn zoon.
Die loopt daar met opa wandelend meer risico dan hier te paard!

Zie je het al voor je? Krijg je weer een klaagtopic op Bokt van een penny die zielig op de grond lag en ook nog een kwade grootvader op zich af kreeg. Gelukkig had ze niets want ze had een cap op en wat zijn mensen toch aso....

Opa gaat met zijn kleinkinderen bewust niet op het achterste deel van zijn wándel(!)gebied omdat het hem dáár een paar keer overkomen is. Dat is toch van de zótte?!

Tel je zegeningen en wees er zuinig op. Ook op je recht zelf te beslissen over die valhelm want die wél opzetten is nergens mee in strijd.

hc

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:18

Omdat 't ook mis kan gaan.. zoals bij Barmat..
En wat is er zo moeilijk aan even je cap op zetten..?
Ik zie niet in waarom je 'm niet op zou zetten, ik doe het iig wel!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:21

Ik kan er niets aan doen dat ze er vanaf vallen en de beesten naar huis lopen.
(Ik zal er altijd alles aan doen om niet in die situatie te komen, en mocht ik dan onverhoopt wel komen zal ik er alles aan doen om boven te blijven of in ieder geval m'n paard bij me te houden. Meer kan ik niet doen. (en nee, ik ga niet alleen rondjes door de bak crossen. Clown))
Overigens ben je dan wel in overtreding, aangezien paarden niet zonder begeleiding op de openbare weg mogen lopen. Nagelbijten / Gniffelen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:22

Als het kalf verdronken is dempt men de put.
Ik heb meerdere mensen meegemaakt die noit een cap droegen. Een rare smakkert maakten en sindsdien niet meer zonder opstappen...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:23

slimmerik schreef:
Daar zeg ik idd ook wat van maar daar gaat het in dit topic niet over sfljj

*LOL* ROFL *LOL* ROFL *LOL* ROFL *LOL* ROFL Wat zal jij daar een dagtaak aan hebben,iedereen waarschuwen,
die rookt,drinkt,bij mc d eet en geen cap opheeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:24

We kunnen er een nieuwe campagne van maken.
"...................., maar ik draag wel een cap!" Haha!