Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:31

oomens schreef:
Krijgen paarden die niet bereden worden ook rugklachten doordat een groot deel van hun eigen gewicht door een (nagenoeg) horizontale rug gedragen moet worden?

Nee en bovendien dragen paarden slechts een zeer gering deel van hun gewicht aan hun ruggengraat en dan inderdaad vooral aan de achterzijde. Daar draagt de merrie ook het veulen.
Dat is het dichtste bij het deel van het skelet wat het beste geschikt is voor gewicht dragen: het stabiele heupgewricht.

Bij niet bereden paarden komen, hoewel niet bij benadering zo veel of zo ernstig, ook rugproblemen voor en inderdaad voorspelbaar en logischerwijze relatief meer aan de lendenwervels.

De ruiter zit echt héél ongunstig wat betreft de gewichtsverdeling van het geheel en de belasting van de ruggengraat.

Het probleem wat wervelschade betreft is uitsluitend de buigkracht onder last van het ruitergewicht. Bij (landurig) bereden paarden is de wervelschade héél typerend. Dit is zó typerend voor wel/niet berijden dat het als indicator bij archeologische resten dient.

Het is dat het paard aan de voorzijde de schouders als in een schokdemper opgehagen heeft omdat die voorhand bij de voorbeweingsdynamiek vooal een steunende rol heeft en de achterhand vooral een voorstuwende, anders zou de buigschade nog veel groter zijn. Zoals het nu is, heeft de voorzijde
van de ruggengraat geen vast steunpunt.
Voor de wervelbelasting maakt het niet veel uit of het paard door een andere gewichtsverdeling het
door het ruitergewicht toegenomen deel van van het totale gewicht meer naar de achterhand verplaatst doch wel voor de voorhand. Het is niet voor niets dat de meeste blessures van springpaarden aan de vóórzijde zitten.

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:40

Fijn om dit te weten hc, ik neem het allemaal in me op! Dank!
Nu weer een meisje op dit forum dat met een veeeel te lang en zwaar lijf op een miniscule shetlander wil rijden met alle geweld.
Pfoeh, ik wordt er moe van...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:14

Huertecilla schreef:
Het grote probleem is de vraag of paardrijden voor de lol op zích eigenlijk wel ethisch verantwoord is. Dat is een lastig punt met verschillende aspecten.

Voor mezélf is dat de reden dat ik in NL koos voor het níet hebben en rijden van paarden. De reden dat ik hier zés paarden paardgericht hou voor slechts twee zitvlakken en veel kwaliteitstijd níet in het zadel doorbreng.

hc

Feitelijk vind ik niet dat paardrijden voor de lol ethisch verantwoord is. Maar toch doe ik het. Tijd voor de spreekwoordelijke schop onder de eigen kont en ponylief de deur uit? Nee, daar ben ik toch te egoïstisch voor, en ik praat het feit dat ik rij dan maar goed door tegen mezelf te zeggen dat mijn pony er waarschijnlijk beter af is bij mij dan bij heleboel anderen omdat ik mijn pony zo paardgericht mogelijk houd en zo veel mogelijk probeer te doen om haar het leven naar de zin te maken. Maar dit is natuurlijk maar een doekje voor het bloeden, helaas. Bah, naar om de eigen zwakheden onder ogen te zien...
(Maar dat geldt niet alleen voor mij, zoals blijkt uit dit topic Knipoog .)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:18

ik heb een jong paard gekocht van het voorjaar, net beleerd, ik heb haar de tijd gegeven om te wennen hier en van de zomer ben ik het weer op gaan pakken.
Al met al heb ik er een keer of 7 opgezeten, voornamelijk gestapt, maar het voelde niet goed, ik ben dit jaar behoorlijk aangekomen in kilo's en buiten dat merk ik dat ik ook niet meer de soepelheid heb als daarvoor.
Ik baal er enorm van en het zit me in de weg letterlijk en figuurlijk.
Ik heb met mezelf afgesproken eerst wat aan mezelf te doen voor ik er weer opstap, daar ben ik mee bezig en het frustreerd me wel hoe langzaam het gaat, ik heb moeite om uit bepaalde patronen te stappen en dat ook te veranderen, maar goed het is wel de stok achter de deur wat ik eerder in dat topic voorbij zag komen. We doen nu oefeningen aan de hand, dubbele lijnen en op zondag morgen gaan we nog wel eens wandelen en wat joggen in het dorp, ik vind het leuk en zij kan wennen aan de dingen die op straat gebeuren. De training om haar spieren en lijf te versterken zou wel met wat meer regelmaat en vaker mogen gebeuren maar dat komt straks wel weer, ik heb geen haast.
Als ik de goed onderbouwde reacties lees in dit topic dan moet er wel wat gebeuren in paardrijdend nederland, ik denk dat er veel kennis ontbreekt en veel dingen voor 'gewoon en moet kunnen' aangenomen worden.
Bewustwording is de eerste stap.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:38

Je aanpak is helemaal top. Vanzelfsprekend is het lastig om weer op gewicht te komen, het is echter zeker niet onmogelijk maar kost tijd.
Je zou een doortimmerd plan voor jezelf moeten maken waardoor je er heel bewust mee aan de gang gaat. Dat je iets hebt om aan vast te houden, anders wordt het los/ vast... en dan fluctueert het resultaat en dat is frustrerend.
Geen suiker, weinig tot geen pasta, crackers/ joghurt of warme melk met granen of zuurdesembrood ipv gewoon brood, minder aardappels, kleinere porties over de dag verdeeld eten. Bijv. zes x. Veel drinken! Water en kruidenthee. Geen frisdrank! Lekker bewegen.Nou ja, ik laat me nu even gaan hoor.

Anyway, vaak ontaard een discussie hier in een soort strijd tussen zwaardere mensen en zogenoemde dunnetjes.
Maar ieder mens is vrijwel hetzelfde (extremen daargelaten) en loopt hetzelfde risico om buiten de lijntjes te groeien.
Dus dik versus dun is een beetje onzinnig. Je hebt forser gebouwde, en fijn gebouwde mensen... en dan is de 1 niet dik, en de ander niet mager. Dat is nu eenmaal je bouw, en daar moet je trots op zijn.
Dik worden is echter iets anders, dan loopt het even uit de hand. Dat komt je nooit ten goede, niet in je sport, niet in je gezondheid, niet in je zelfbeeld. Maar zelfs Oprah zei eens (en iedereen weet hoe zij worstelt met haar gewicht): "dik zijn is een keuze".
Dat is heel lomp geredeneerd, zeker wanneer je je rot voelt en je heil zoekt in zoetigheid.
Maar er huist wel waarheid in. En wees blij; het geeft dus de ruimte en mogelijkheid tot veranderen!
Dit is overigens niet aan jou gericht hoor, maar meer algemeen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:27

Iedereen heeft het recht om te zijn zoals hij/zij wil zijn zolang dat de rechten van een ander niet aantast.

Zo heeft een paard het recht om niet overbelast te worden.
Je kan het als rijpaard ingezet worden zien als een manier als de kost verdienen. Dan zijn de welzijnskriteria van het paard als diersoort de norm voor de arbeidsvoorwaarden.

Iemand die overgewicht heeft, heeft ´recht´ daarop.
Geen recht om daarmee een paard te belasten, geen recht op de ruimte van de buurman in de bioscoop en ook mag de samenleving er als samenleving wat van zeggen net als van rokers.
Dit gaat echter VEEL verder dan het topic. Het topic is wat er in de arbeidsvoorwaarden van het paard over belasting staat Haha!
Daar hoort in te staan ´zo weinig mogelijk´. Helaas kunnen mensen daar niet mee overweg en zal je het concreter, generieker, moeten maken.
Bijvoorbeeld door een gewichtsgrens, fitheidseis en idem over soepelheid, vaardigheid etc.
Dat is dan generiek ja en daar zjn dus inherent uitzondering op.
De arbeidsvoorwaarden moesten echter nu net concreter gemaakt worden omdat mensen niet met een te algemeen begrip om kunnen gaan Haha!

hc

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:49

Huertecilla schreef:
Het probleem wat wervelschade betreft is uitsluitend de buigkracht onder last van het ruitergewicht. Bij (landurig) bereden paarden is de wervelschade héél typerend. Dit is zó typerend voor wel/niet berijden dat het als indicator bij archeologische resten dient.

Beetje offtopic, maar nu het eens gaat over iets waar ik over kan meepraten.. Knipoog
Daar wil ik nog even aan toe voegen dat hoge aantallen van wervels met een opvallend hoge mate van schade gezien wordt als een indicatie van rijden zonder zadel.
Dus, met zadel: schade, zonder zadel: nog veel meer schade. Logisch uiteraard, maar veel hedendaagse ruiters lijken zich er net zo min van bewust te zijn als hun historische voorgangers.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:02

het enige wat je kan doen is mensen bewust maken en ze zelf laten nadenken over de consequenties. Dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hoe ze met hun paard omgaan en die verantwoordelijkheid ook nemen. En er moet veel meer kennis gedeeld worden, in dit topic waren voor mij wel weer wat eyeopeners.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:36

garny95 schreef:
En er moet veel meer kennis gedeeld worden, in dit topic waren voor mij wel weer wat eyeopeners.

Wel, er ´moet´ helemaal niets hoor. Vragen staat vrij, antwoorden nog vrijerderder (bb) Haha!

Ook in dit topic heb je kunnen lezen dat het ´normaal´ is dat de boodschapper persoonlijk aangevallen wordt als de boodschap niet goed valt.

Dat ík op Bokt stukjes van wat ik doe deel en me door Bandida heb laten overtuigen (ere wie ere toekomt) de inhoud van mijn site te schrijven is uit dankbaarheid aan de vele generaties schrijvers die hun kennis door hun boeken aan mij hebben doorgegeven.

Wat MOET is de wil hebben om te leren. Heb je die niet, dan is de stap van nul naar één, naar ´bewuste onvaardigheid´ niet mogelijk. Dat ligt bij niemand anders dan bij jezelf.

Fijn dat jij dingen geleerd heb OK dan! en voor degenen die hun best gedaan hebben om een inhoudelijke bijdrage te leveren ook erg goed dat je dat schrijft.

hc

Nu de meeste rook opgetrokken lijkt en helder is dat de buigkracht op de ruggengraat wervelschade veroorzaakt naar een minder ´onzichtbaar´ aspect wat heel terecht eerder al even genoemd is.

Er is een grenswaarde voor de druk op zacht weefsel waarbij het niet meer goed functioneert; schade oploopt.
Dat blijkt 109 gram per vierkante centimeter te zijn.
Het is verstandig om vanwege de dynamiek van het paardrijden ook bij erg goed passende gewichtsverdelende panelen op de paardenrug uit te gaan van een marge en ongeveer 60% aan te houden. Die 60% is een empirische waarde dus komt niet uit de lucht vallen.
Je komt dan op 65 gram per vierkante centimeter.
De meeste dressuurzadels zijn niet genereus in het dragende oppervlak en 900 vierkante centimeter is al heel wat.
Dit betekent dat een vaardige ruiter van 58,5 kilo het maximum is voor duurlast op dit zadel.

Let nu heel goed op; een elastische singel trekt aan het zadel, het naar beneden tegen de rug en dat is hetzelfde als gewicht óp dat zadel. De spankracht van een elastische singel moet ópgeteld worden bij het ruitergewicht, dus áfgetrokken van wat de ruiter maximaal zou mogen wegen. Een spankracht van 10 kilo is ploep 10 kilo minder ruiter! In het voorbeeld 48,5 kilo. Oeps... Enneh, onafhankelijk van welk paard dit betreft Pling

Een niet-elastische singel mag niet strak zitten en oefent dan geen kracht op de rug uit.

Meet voor je eigen beeldvorming de dragende onderzijde van jouw zadel eens op.
Als je een elastische singel gebruikt, probeer dan eens te bepalen hoe hoog de spankracht ongeveer is.

Let wel, dit is voor dúúrlast. Zacht weefsel herstelt zich relatief makkelijk van korte overbelasting dus hoewel het niet goéd is, is kortstondig overschrijden van de grenswaarde geen onherstelbaar probleem.
Je kan nu bedenken waarom bij trektochten een schijnbaar probleemloos zadel ´ineens´ drukplekken geeft.

Even voor de late instappers die het voorgaande allemaal niet willen lezen: dit gaat over het zachte weefsel. De belasting van de ruggengraat door het ruitergewicht staat hier helemaal los van!

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:47

Moderatoropmerking:
Even een huishoudelijke mededeling, het zou fijn zijn als iedereen goed quote. Je kan op Bokt niet über-quoten (dwz meer dan 3 quotes ineen plaatsen, maximaal 2 quotes) gewoon de middelste quote verwijderen en de quote-tags werken wederom. Zo is het voor iedereen duidelijk wie wat precies gezegd heeft Lachen Daarnaast ook het verzoek om je bericht even dmv de Voorbeeld knop te bekijken, en alle nieuwe reacties te lezen en bij te voegen ipv meerdere berichten onder elkaar posten. Je kan je post ook nog editten Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:21

ik heb nog veel zitten nadenken over wat er in dit topic gezegd is, en ik wil er toch nog een en ander over kwijt.
hc heeft in zijn laatste bewijsvoering als uitgangspunt gebruikt dat het paard een werknemer is.
dit klopt maar ten dele, het paard heeft bijvoorbeeld geen kans om ontslag te nemen.
ook krijgen alle paarden, om het even hoe vaak en hard ze werken, uiteindelijk allemaal hetzelfde loon: kost en inwoon.
zou paarden houden dan een communistisch trekje zijn? Clown

prima dat je de voorwaarden om te rijden in wetten wil gieten.
rijden is schadelijk voor een paard, dus moet je de schade zoveel mogelijk proberen te beperken (of nog beter: niet rijden).
in een manege zou je bijvoorbeeld van elk paard en maximum ruitergewicht kunnen gaan bepalen (dus niet enkel per paardenRAS zoals de tabellen die hier al voorbij gekomen zijn, het ene paard is het andere niet, zelfs al behoren ze tot hetzelfde ras).
misschien zou je alleen ruiters kunnen toelaten die een bmi tussen de 20 en de 25 hebben, van wie het gewicht dus wel optimaal is – dan is hc ook tevreden en mag ik niet meer rijden – maar dan alleen in combinatie met de vorige voorwaarde.
maar een regel als ‘vlot kunnen opstijgen’ is volgens mij niet relevant, omdat dit over dat ene moment in het hele gebeuren gaat en niets zegt over hoe je op het paard beweegt.

laat ik nog eens mijn eigen negatieve punten opsommen:
- wat overgewicht
- weinig kracht in mijn benen (dus ik kan niet vlot opstijgen)

en dan een lijstje met positieve punten:
- ik heb een kort en stevig paard gekozen
- volgens de aanwijzingen op de site van hc heb ik een zadel met een voldoende groot draagvlak gekocht (ja, ik heb het gemeten en berekend)
- ik heb een kunststof zadel gekozen om gewicht te sparen
- ik gebruik een opstapje
- ik rijd niet te vaak en altijd kort
- natuurlijk doe ik wel vaak grondwerk met hem
- ik volg lessen tai chi om mijn lichaam beter te leren beheersen zodat ik mijn paard zo weinig mogelijk in de weg zit

moet ik zorgen dat ik mijn gewicht naar beneden krijg? ja, zonder twijfel.
maar ik ga niet volledig stoppen met rijden tot dit gelukt is, want ik wil mijn zadelgevoel niet kwijtraken en ik wil ook dat mijn paard gewend blijft aan een ruiter in het zadel.

@ hc: alle respect voor jouw mening, maar jij legt de lat zo hoog dat wschl 99% van de ruiters niet meer zou mogen rijden.
ik ben iets soepeler, voor mij mag er vast nog 10% blijven rijden. Haha!
waar de lat precies moet liggen, is geen wetenschappelijk gegeven.
de maximale belasting van het paard en alle cijfers die je aanhaalt zijn natuurlijk wel wetenschap, maar een criterium als ‘vlot kunnen opstijgen’ is door jou bepaald en derhalve subjectief.
jij hebt niet meer gelijk dan ik, we zien het gewoon anders.
maar net als jij zoek ik een compromis tussen rijden en je paard zo weinig mogelijk schade berokkenen.

oh ja, en als ik in de spiegel kijk, zie ik heel wat dingen die nog kunnen verbeteren, ik ben verre van perfect.
maar al bij al ben ik ook best tevreden met wat ik zie.

@NicknameWS: jij hebt natuurlijk nog altijd geen eenduidig antwoord op je vraag, maar wel een aantal richtlijnen. Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:59

Eh, waarom BMI? Dat is body mass index; een waarde die gewicht/lengte verhouding uitdrukt. Bij paardrijden is absoluut ruitergewicht van belang. Ik heb bv een lage BMI, maar ik ben wél 70kg, bij een lengte van 1.85.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:03

BMI omdat hc vindt dat je niet mag paardrijden als je overgewicht hebt, om het even wat je gewicht nu precies is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:12

Dat vindt HC niet, beter lezen. Jouw redenatie betekent dat een meisje met een lengte van bv. 1.50, en gewicht van 60 kg (aardig overgewicht) een hogere belasting voor een paard is dan ik met m´n 70 kg. Volkomen onlogisch.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:52

Kuggur schreef:
Dat vindt HC niet, beter lezen. Jouw redenatie betekent dat een meisje met een lengte van bv. 1.50, en gewicht van 60 kg (aardig overgewicht) een hogere belasting voor een paard is dan ik met m´n 70 kg. Volkomen onlogisch.

Niet helemaal, want vet is dood gewicht, en daarom extra belastend. Is al een paar keer genoemd, maar vet landt later in het zadel dan de rest van het lichaam, en dat is onaangenaam voor het paard.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:28

VeerenAshley schreef:
Kuggur schreef:

Niet helemaal, want vet is dood gewicht, en daarom extra belastend. Is al een paar keer genoemd, maar vet landt later in het zadel dan de rest van het lichaam, en dat is onaangenaam voor het paard.

als je vet wat later landt dan de rest van het lichaam dan heb je toch al behoorlijke hammen aan je lijf hangen volgens mij.
Mijn vet landt het eerst, ik zit erop.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:35

Ninx schreef:
Je aanpak is helemaal top. Vanzelfsprekend is het lastig om weer op gewicht te komen, het is echter zeker niet onmogelijk maar kost tijd.
Je zou een doortimmerd plan voor jezelf moeten maken waardoor je er heel bewust mee aan de gang gaat. Dat je iets hebt om aan vast te houden, anders wordt het los/ vast... en dan fluctueert het resultaat en dat is frustrerend.
Geen suiker, weinig tot geen pasta, crackers/ joghurt of warme melk met granen of zuurdesembrood ipv gewoon brood, minder aardappels, kleinere porties over de dag verdeeld eten. Bijv. zes x. Veel drinken! Water en kruidenthee. Geen frisdrank! Lekker bewegen.Nou ja, ik laat me nu even gaan hoor.

Anyway, vaak ontaard een discussie hier in een soort strijd tussen zwaardere mensen en zogenoemde dunnetjes.
Maar ieder mens is vrijwel hetzelfde (extremen daargelaten) en loopt hetzelfde risico om buiten de lijntjes te groeien.
Dus dik versus dun is een beetje onzinnig. Je hebt forser gebouwde, en fijn gebouwde mensen... en dan is de 1 niet dik, en de ander niet mager. Dat is nu eenmaal je bouw, en daar moet je trots op zijn.
Dik worden is echter iets anders, dan loopt het even uit de hand. Dat komt je nooit ten goede, niet in je sport, niet in je gezondheid, niet in je zelfbeeld. Maar zelfs Oprah zei eens (en iedereen weet hoe zij worstelt met haar gewicht): "dik zijn is een keuze".Dat is heel lomp geredeneerd, zeker wanneer je je rot voelt en je heil zoekt in zoetigheid.
Maar er huist wel waarheid in. En wees blij; het geeft dus de ruimte en mogelijkheid tot veranderen!
Dit is overigens niet aan jou gericht hoor, maar meer algemeen....

Goh, de prof waar ik tijdens mijn geneeskundestudie onderricht van kreeg, sprak toch wel heel andere woorden betreft overgewicht en dan betrof het een van de meest vooraanstaande deskundigen in de wereld notabene.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:01

lodo schreef:
Goh, de prof waar ik tijdens mijn geneeskundestudie onderricht van kreeg, sprak toch wel heel andere woorden betreft overgewicht en dan betrof het een van de meest vooraanstaande deskundigen in de wereld notabene.....

Toch kunnen er veel mensen wat aan doen.
Ik schrijf niet alle mensen met overgewicht! En ook niet dat het makkelijk is of eerlijk is dat de 1 alles kan eten en de ander niet!

Hoe dan ook, ik vind dat als je zwaarder bent, je daar een geschikt paard voor moet uitkiezen of een andere sport moet kiezen als bijv mennen.
Daar bedoel ik dus ook mensen met pony's mee, die er te groot en te zwaar voor zijn Bloos

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:05

Kuggur schreef:

dat vindt hc wel, een paar pagina's teruglezen. Knipoog
Huertecilla schreef:
Te zwaar? Val af, Te stijf? Ga gymasticeren.
Zo niet, hoor je niet op een paard. De reden is onbelangrijk; dit is het récht van het páárd.

en dit is niet mijn redenatie, hoor!
voor het paard is 70 kg gewoon 70 kg.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:07

overgewicht is voor de meeste een keuze, niet voor degene die last hebben van een ziekte of medicijngebruik of waar je verder overgewicht van krijgt. Iedereen weet zelf wel de reden van zijn of haar overgewicht, neem daar dan ook je verantwoording in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:16

garny95 schreef:
overgewicht is voor de meeste een keuze, niet voor degene die last hebben van een ziekte of medicijngebruik of waar je verder overgewicht van krijgt. Iedereen weet zelf wel de reden van zijn of haar overgewicht, neem daar dan ook je verantwoording in.

Helder en correct gesproken lijkt me....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:17

garny95 schreef:

Mag ik even een teiltje.... dan kots ik mijn twintig kilo overgewicht even voor je uit. Wat een K opmerking zeg. Zeker nog nooit zelf een probleem met de weegschaal gehad. Onder welke steen leef jij? Bijzonder kwetsend!

Maak me hier erg boos over

Ga hier echt van over de flos, hoe kun je zo'n opmerking maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:19

fojoe schreef:
en dit is niet mijn redenatie, hoor!
voor het paard is 70 kg gewoon 70 kg.

Dat denk ik niet. IMO 70 kg blijft 70 kg wanneer het gewicht mee werkt. Wanneer het gewicht niet of minder mee werkt, is het toch echt een zwaardere last.

mrie schreef:
Ga hier echt van over de flos, hoe kun je zo'n opmerking maken.

vind dat nogal overdreven. Er staat de meeste en dat is dus niet iedereen. Veel mensen eten "verkeerd" en sporten te weinig of verkeerd.
Niet alle, maar wel veel!
Zaols ik al eerder aangaf is het niet makkelijk om het roer om te gooien en is het niet eerlijk dat de 1 alles kan eten, terwijl de ander al zwaarder wordt van 1 hap.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:27

mrie schreef:
garny95 schreef:

Mag ik even een teiltje.... dan kots ik mijn twintig kilo overgewicht even voor je uit. Wat een K opmerking zeg. Zeker nog nooit zelf een probleem met de weegschaal gehad. Onder welke steen leef jij? Bijzonder kwetsend!

Dat je zo reageert zegt alles over jou, maar ik wil mijn overgewicht ook wel even voor je uitkotsen hoor, dat is 15 kilo. Ik heb eerder gepost dat ik eerst wat aan mezelf ga doen voordat ik er weer opstap, ik ben mezelf en mijn overgewicht ook behoorlijk zat, maar ik heb het wel aan mezelf te danken.
Op wie ben je nu eigenlijk boos ?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:32

Nee, dat is niet overdreven. Het is zó verdrietig als je 'zomaar' zoveel aankomt en je alles geprobeerd hebt om het er weer af te krijgen en het lukt niet. Als je kleren je steeds niet meer staan of passen, als je zelfbeeld volkomen niet meer past bij je spiegelbeeld. En dan zo'n mevrouw die vind dat dat toch allemaal aan jezelf te wijten is en verantwoordelijkheid nemen ladida....Ik vind dat vernederend. En ja, dat zegt ook en boel over mij, nou en!
Ik geloof dat ik boos ben op de natuur die dit bij me ingebakken heeft of op mijzelf die het er in elkgeval niet meer af krijgt. In elk geval wordt ik steeds weer boos om zoveel onbegrip, mensen die je misprijzend bekijken, want ja je hebt het vast allemaal aan jezelf te danken. Grrmmbll grrmbl en zo kan ik nog wel even doorgaan en daar schieten we ook niet mee op.

Eh... zullen we maar weer on topic gaan....