Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:09

In het begin van je topic werd aangegeven door iemand dat je ook 'terug kan bijten'. Ik weet niet of het al gezegd is maar dat terug bijten heeft echt niks met een tik geven te maken en je veroorzaakt er ook geen kopschuw paard mee. Je kan namelijk ook terugbijten door een stuk vel van zijn nek te pakken en een beetje om te draaien. Op die manier doen jonge paarden dat ook bij elkaar. En als je dat met wat beleid doet zal het je paardje niet echt zeer doen maar voelt hij het wel even. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:17

Lekker bij een paard van 176 Lachen Lachen en dan nog een bijkomend probleem.......... al die haren in je mond Lachen BLEURGH

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:18

KiWiKo schreef:
Lekker bij een paard van 176 Lachen Lachen en dan nog een bijkomend probleem.......... al die haren in je mond Lachen BLEURGH

Haha had ik er misschien even bij moeten zetten WEL MET JE HANDEN DOEN! Haha!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:58

Volgens mij is het zo dat meerdere wegen naar Rome leiden. Kinderen die beleefd en goed zijn opgevoed, zullen ook niet allemaal op dezelfde manier opgevoed zijn. Wat wel belangrijk is, is de consequenties overzien van een aanpak.
Een goede klap op het goede moment, met de juiste bedoeling en dus niet meteen agressief, kan soms echt genoeg zijn.
Afleiding zoals Monty Robert doet, kan ook werken. Maar: als je dat vaak moet herhalen voor effect, kan je als je bijvoorbeeld VD wil gaan doen, problemen krijgen met verwarring, omdat je dan ook weer het been aan wil tikken.
Achteruit zetten kan ook werken, maar er zit ook een maar aan. Je maakt het achterwaarts gaan namelijk een straf. Als je wilt gaat Parelli-en is er veel achterwaarts mee gemoeid, wat niet als straf gezien mag worden.
Blokken (parelli) is daarom meest effectief, als je niet wilt slaan. Je zorgt namelijk dat de energie en dus de hardheid waarmee de blok aankomt, bij je paard ligt, en daar moet alle energie ook uiteindelijk komen te liggen. Bovendien leer je door te blokken gewoon een algemene beleefdheid aan. Je paard mag niet zomaar aan jou zitten, maar moet je ruimte respecteren. Echter, dat kan je alleen geloofwaardig maken als jij de ruimte van jouw paard ook respecteert. Dus je kan niet zomaar zijn hoofd vastpakken en vasthouden om penny-kusjes te geven. Als je dat wil, is het niet eerlijik te maken tegenover je paard dat hij jou niet zomaar mag vastpakken/lichamelijk claimen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:32

mijn jaarling zit in een bloeifase, betekenend dat hij superbrutaal is tegen zijn weidegenoten (grote shetten die heer en meester zijn op stal), hij bijt ze in hun manenkam, hakken en voorbenen, daagt ze uit voor spelletjes en stoeipartijen... kortom zo'n periode dat ze zich beginnen aan te leren hoe ze later voor hun kudde moeten zorgen, een teken van zelfverzekerdheid. op zich is dat mijns inziens goed, een zelfverzekerd paard is ook voor mensen betrouwbaader dan een onzeker dier, bovendien krijgen de meeste jonge dieren geestelijk een enorme oppepper als ze iets (reactie in welke vorm dan ook) teweeg kunnen brengen bij de grote bazen in de kudde, welke voorheen hun kinderlijke spelletjes genegeerd zouden hebben.
mijn veulen vertoont het gedrag niet in die mate tov mensen, maar ik voel wel dat het goed zit met zijn zelfvertrouwen. hij mag me uitdagen voor een spel, maar (net als vragen om iets) niet op een opdringerige manier, want daartegen is de mens simpelweg niet bestand. hij doet ook nu en dan je jas pakken en eraan trekken, dat is natuurlijk niet de bedoeling. wanneer ik in de wei ben en hij dit doet, negeer ik het, kijk van hem weg en laat alles los (armen slap langs het lichaam en net doen of het paard er niet is). feitelijk geef ik daarmee de kans om me helemaal stuk te bijten, maar aangezien het paard JUIST reactie wil, zal hij iets anders zoeken om dit mee teweeg te brengen. wat ik dan ook zie bij mijn veulen is dat hij niet verder bijt, maar omloopt en zo weer in mijn blikveld komt. uiteraard hou ik hem wél in de gaten, ook al negeer ik ogenschijnlijk, want op het moment dat hij een GOED gedrag laat zien (mijn jas níét pakken, maar zijn hoofd terug of van me af bewegen) beloon ik onmiddelijk. ook zijn voorheen aangeleerde 'vraag-gedrag' is hierin goed, en wordt dus ook beloond.

ik zorg er daarmee dus ook voor dat er een alternatief gedrag voor in de plaats komt. toen mijn jaarling een veulen was vond hij geknuffeld worden heerlijk, flink kroelen in de manen etc... hij 'vroeg' hier destijds om dmv happen. ik heb op dezelfde manier gereageerd (negeren) en hem dmv belonen geleerd dat hij kan vragen om een knuffel door met het 'te kroelen' lichaamsdeel in mijn richting te komen staan. wat ik nog steeds zie (jaar later) als ik in de wei ben is dat hij gedag komt zeggen, en daarna bijvoorbeeld zijn kont naar me toe draait. dat is zijn vraag: 'wil je aan mijn staart krabbelen?'. op die manier vraagt hij het netjes, en kan ik ervoor kiezen om het wel of niet te doen, zonder dat mijn veulen opdringerig wordt oid.

maar goed, zelfverzekerdheid bij een paard vind ik iets belangrijks, ECHTER, happen en dergelijke ('dominant gedrag', simpel gezegd) kan óók juist een teken zijn van onzekerheid. plus dat, als het voorkomt uit een zeker zelfvertrouwen, dit kan omslaan naar onzekerheid, afhankelijk van hoe er gereageerd wordt.

onzekerheid is bij het werken met paarden gevaarlijk, onzekerheid kan vluchtgedrag veroorzaken, maar ook agressie. zorg dus dat je duidelijk bent tov het paard, wees consequent. wanneer een gedrag zich voordoet moet je onmiddelijk je reactie (wat dan ook) klaar hebben, een keuze maken en daar ook consequent mee doorgaan.
door middel van negeren leer je het paard dat het getoonde gedrag (in dit geval happen) niets oplevert. geen reactie, geen aandacht, geen beloning. leer hem ook welk gedrag je wél wilt zien door middel van beloning. target training is een manier om een paard te leren dingen netjes te vragen, zonder happen of opdringerig worden. als het happen niets oplevert houdt het paard er vanzelf mee op.

overigens speelt ook de relatie met je paard hierin een heel grote rol. hoe ziet je paard jou? hoe ga je met hem om, wat laat je zien in jouw gedrag, en wat doet je paard hiermee? consequent negeren werkt niet bij een paard dat al verder is in zijn hapgedrag, negeren kan dan juist de bevestiging zijn waardoor het paard nog harder wordt. in zo'n geval zit er in de relatie al iets niet goed.
een jong paard dat dergelijk gedrag begint te ontwikkelen en niet positief reageert op negeren en belonen (bijv. pas stopt als er een klap uitgedeeld wordt oid), ontvangt 'verkeerde' signalen van de begeleider. in het grondwerken (zéker bij opgroeiende jonge dieren die echt nog aan het leren zijn wat een mens nou eigenlijk is) is het vooral van belang dat je naar gezelf kijkt, immers gedrag wat het dier tov jou ontwikkelt wordt op jou geprojecteerd, en daarmee veroorzaakt door dingen die je als begeleider doet.
bij goed leiderschap wordt een dergelijke vorm van uitprobeergedrag voorkomen, waardoor afleren dmv hard optreden niet hoeft voor te komen. enkele uitzonderingen daargelaten, want die zijn er nou eenmaal altijd, om wat voor reden dan ook.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 11-01-08 12:38, in het totaal 2 keer bewerkt

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:36

oh vervelend joh,
ik had er met de pony fury van ponykamp bij mijn op de manege,toen ging ie met zn muilkorf en daar stond ik met een bloedneus
Ik hoop iig dat het snel over gaat