met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trice

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:08

Op de manege reed ik altijd met cap, totdat ik stage ging lopen op Terschelling, daar reed ik altijd zonder cap. Toen ik weer terug was en weer ging lessen op de manege en verplicht cap moest dragen was dat eerst flink wennen geweest. Niet zo lang daarna maakte ik een behoorlijke duikvlucht waarbij ik met mijn rug, gevolgd door mijn hoofd op de kant klapte. Vanaf daar nog een meter naar beneden, weer eerst op mijn rug en weer gevolgd door mijn hoofd. Ik was zooooooo blij dat ik een cap op had!
Ik rij nu dus ook nooit meer zonder cap en ik kan me wel voor m'n kop stoten dat ik zonder cap op Terschelling heb gereden!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:34

Felientjee schreef:
Een cap is op de meeste maneges en buitenritten etc. verplicht.
Denk je dat dat voor niets is?
Als een cap je niet zal beschermen zou het heus niet verplicht zijn op veeeel maneges etc. toch?
Of is het alleen maar voor de mode?
Naja zo mooi vind ik caps niet.

VEILIGHEIDSCAP. wat zegt dat woord ?
VEILIGHEIDScap. dat is dus veiliger bedoelt.
als een cap je val alleen maar erger zou maken hadden ze het echt niet zo genoemd.

& zelf rijdt ik ALTIJD met cap.
(zie vorige bericht).

mvg, Feline.

Een cap is op veel maneges verplicht (vaak ook boven de 18 jaar) omdat de manegehouder of de eigenaar van de paarden verantwoordelijk en aansprakelijk is bij een ongeval. De ziektekostenverzekering van het slachtoffer zal sowieso de zorgkosten wel vergoeden (ook wanneer het slachtoffer geen cap droeg), maar de verzekeraar zal die kosten wel willen verhalen op degene die aansprakelijk is, in dit geval dus de manegehouder. Die manegehouder zal daar meestal ook weer voor verzekerd zijn, maar de aansprakelijkheidsverzekering keert vaak alleen uit wanneer aan door de verzekeraar bepaalde veiligheidseisen (zoals het dragen van een cap, of lesgeven door gediplomeerde instructeurs) is voldaan.

Het woord "veiligheidscap", is een term die gebruikt wordt om het verschil aan te geven met de tot een paar jaar geleden veelvuldig gebruikte "dopjes". Vergeleken met die oude "gewone" caps, is een veiligheidscap veiliger, maar dat zegt nog niets over de absolute veiligheid ervan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:53

pearlie schreef:
't Is net als wel of geen gordel dragen in de auto. Er zijn ook mensen die auto ongelukken juist hebben overleefd omdat ze géén gordel droegen.. alleen is de kans zoooveel groter als je wél de gordel draagt. Dat is met een cap ook zo. Dat ene geval wat nekletsel overhield aan het dragen van de cap weegt nooit op tegen al die andere gevallen die hoofdletsel opliepen doordat ze geen cap droegen. Voor alles valt wat te zeggen. Maar het is niet voor niks dat geadviseerd wordt wél een gordel te dragen en ook om wél een cap op te zetten.
SuperPaardje schreef:
Tja er zijn al zoveel discussies over die cap, de een zegt veiliger met de ander zegt veiliger zonder,

Je kunt wel zeggen ik rijd zonder cap want ik ken mijn paardje, en ik voel het als hij schrikt enz enz, maar een paard blijft een levend wezen en kan ALTIJD onverwachts schrikken ofzo.

Het gaat erom dat je zelf in moet schatten wat voor risico je denkt te lopen. Zorg dat je weet wat voor soort rit je gaat maken, over wat voor terrein, hoe je paard in bepaalde gevallen (meestal) reageert, hoe je eigen rijvaardigheid is, hoe je eigen valvaardigheid is, enz.

Als je op een bepaalde rit, over een bepaald soort terrein en op een bepaald paard verwacht dat je meer nadelen van een cap zult hebben dan voordelen, dan moet je hem niet opzetten. Als je denkt dat de voordelen op een andere rit, over ander terrein en op een ander paard wel groter zijn, dan moet je in dat geval wél een cap dragen.

Probeer het niet zwart-wit te zien, maar bekijk het per geval. Een andere Bokker heeft eerder al gezegd dat hij bij sommige oefeningen bij het voltigeren veel last heeft van een cap, en deze daarom dán ook niet draagt. Bij andere ritten heeft hij geen of minder last van een cap, dus draagt hij dán wel een cap.

Bescherm je hersens niet alleen, maar gebruik ze ook.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:56

SuperPaardje schreef:
Een cap zal er echt neit voor de sier zijn dan zou niemand hem dragen...

Helaas denk ik dat dat niet helemaal waar is. Hier op Bokt kun je genoeg gevallen lezen waarin mensen vanwege het plaatje of het uiterlijk keuzes maken die niet optimaal zijn voor de veiligheid of het welzijn van paard of ruiter.

Spike47

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:46

Met een cap rijden vind ik toch wel veiliger. Als je valt is je hoofd in ieder geval toch op een of ander manier beschermt. Ik vind het een enorme risico om zonder cap te rijden, ook al ken je je paard door en door.

Het is en blijft ieder zijn eigen keuze. Ik draag hem wel in ieder geval. Haha!

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:05

Ik rij eigenlijk altijd met cap, ik voel me daar veiliger bij.
Maar dan moet je natuurlijk wel een goed passende cap hebben.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:51

SuperPaardje schreef:
Je kunt wel zeggen ik rijd zonder cap want ik ken mijn paardje, en ik voel het als hij schrikt enz enz, maar een paard blijft een levend wezen en kan ALTIJD onverwachts schrikken ofzo.

Ben ik het helemaal mee eens! Of dat je paard struikelt en je met z'n tweeérn onderuit gaat. Tja dan kun je je paard nog zo goed kennen, maar dit kan natuurlijk ook nog altijd. ik heb namelijk al meerdere keren verhalen gehoord dat er iemand met paard en al is gevallen en diegene op z'n hoofd is gevallen, en dan ben je toch echt wel blij met een cap hoor! Knipoog

Leila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:21

Bij mij op de manege zeurde ze altijd zo erg als je 1 sec. geen cap ophad dat ik er nu zo aan gewend ben dat je met cap moet rijden. En ik vind het ook beter met cap en dat is het ook..
Ik zeg het nu zelf ook tegen mensen die geen cap ophebben. tenzij ik ze niet mag.Bloos

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:05

ik rij zo thuis meestal zonder cap. tenzij ik op een heel groen paard stap. als we binnen parcours gaan trainen draag ik een cap, mede omdat het verplicht is maar ook omdat het gewend ben. En in de les rij ik met cap.
Ik heb zelf meegemaakt toen ik gevallen was dan de cap in mijn nek geduwd heeft waardoor ik daar een knak heb gehad.
Ik vind dat iedereen het zelf moet weten.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:30

Volgens mij ligt het ook aan je paard. of je er op durft te klimmen met bescherming of zonder..
Als je je veiliger voelt met iets op je hoofd tijdens het rijden zet je dan een cap op.
Maar er gebeuren nog genoeg andere ongelukken op het paard.
Zelfs in je eigen huiskamer ben je niet altijd veilig.

freek_renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:09

Het is wel veel veiliger met cap dan zonder he Knipoog .

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:15

Tsja, ieder zijn eigen mening, maar ik vind dat als je goed passende en goedgekeurde cap draagt, dat het veiliger is.

pegasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:35

Ik ben het eens met iedereen die voor een cap is!!

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:39

ik ben er mee opgegroeit dat een cap veilig is
en ik vind het nog steeds zo
ik draag hem altijd
maar sommige mensen die bij ons op stal staan rijden zonder
maar die moeten het maar zelf weten Haha!
idd moet hij goed passen

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:41

zeker voor de cap. Iemand die ik ken is met paard en al over kop gegaan. Ze konder er alle twee niets aandoen. Maar de dokter in het ziekenhuis zei als ze geen cap op had gehad was ze er nu niet meer geweest. Ze heeft wel iets overgehouden aan haar val haar ogen zijn slechter geworden. Sinds dien rij ik ook altijd met cap en mijn dochters zijn het ook verplicht van mij. JE hebt maar een hoofd en wees daar zuining op. Een paard is een levend wezen en er kan altijd wat gebeuren waardoor hij schrikt of dat je zelfs valt.
volgens mij is het in Engeland zelfs verplicht dat je al een cap op moet als je je paard alleen al gaat borstelen of uit de stal gaat halen. Ben dus zeker voor cap.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:57

Ik rijd altijd met cap.
Is gewoon standaard, voor ik op mijn paard stap cap opdoen.
Heb ik gewoon altijd al gedaan.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:42

Ik rijd ook altijd met cap, hoe mak het paard. Die dingen zijn er niet voor niets

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:02

Ik rij zelf altijd met cap en ook bij mij in de les moet iedereen altijd verplicht een cap op. Indien iemand weigert om een cap op te zetten, mag hij of zij een andere instructeur zoeken. Ik vind verder dat iedereen voor zich een afweging mag maken. Maar vooral als je gaat buitenrijden over straat vind ik dat je een cap op moet doen. Ik heb helaas al twee voorbeelden in mijn naaste omgeving van mensen die zonder cap buiten gingen rijden en met hun hoofd op het asfalt terecht kwamen, beiden met ernstige gevolgen. De eerste is overleden en de tweede heeft langere tijd in coma gelegen. Een schedelfractuur kan niet te overzienen gevolgen hebben.
Mijn zusje heeft veel geluk gehad toen ze gelukkig wel een cap ophad. Ze viel van haar A-pony af en hield deze vast. De pony sleepte haar mee en zij knalt met haar hoofd keihard tegen de bakafzetting. Ze kwam er met een lichte hersenschudding vanaf. Volgens de artsen was dit zonder cap heel anders afgelopen.
Ik weet echter ook dat de wat oudere generatie het met cap rijden helemaal niet heeft meegekregen. Toen zij begonnen was een cap voor de sier op concours (zo'n dopje, niet eens met kinband). Mijn vader zet hem dus ook nog steeds niet op als hij in de bak met een van onze paarden gaat rijden. Wij moeten hem wel op (zusje, ma en ik), maar zelf niet, ook al weet hij wel dat het beter is met. In het bos, op straat, op concours, op een ander terrein dan thuis en met jonge paarden zet hij hem wel op.
En tuurlijk kleeft er aan ieder veiligheidsmiddel ook een nadeel. Maar naar mijn idee zorgt het niet opzetten van een cap voor een groter gevaar, dan het wel opzetten van dat ding. Belangrijk daarbij is wel dat je cap goed past!

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:05

Ik rijd altijd met cap.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:11

Bescherm je hersens niet alleen, maar gebruik ze ook.[/quote]

Vind ik een goede!
*LOL*

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:38

Ik heb een casco.

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:08

Ik rijd altijd met cap..is altijd nog handig voor takken in het bos Haha! En als je eraf valt en het paard gaat boven op je hoofd staan..dan ben je toch wel blij dat je een cap draagt! Ik neem aan dat ze ze niet verkopen als ze helemaal niet veilig zouden zijn.. Verward

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:39

RedPassion schreef:
Inderdaad, als de cap goed past is dat echt wel veiliger. En mijn pony kan nog zo braaf zijn, ze kan altijd struikelen. Ik voel me niet veilig zonder cap, dus ik zet hem altijd op.

Zo'n gevoel heb ik ook, dus rijd nooit zonder cap. Ook niet geprobeerd ofzo. Ben nog jong en stel je voor dat er iets met me gebeurd, dan kan zo je toekomst veranderen.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:09

Aangezien de kans dat je op het klepje van de cap valt redelijk klein is (denk ik) lijkt het mij verstandig om gewoon met een cap te rijden.
Ikzelf rijd altijd met een cap, omdat het bij ons verplicht is. maar als ik dan zie wat voor een cap mensen dragen ( te losse bandjes, te grote cap, verschuiven over ogen e.d. ) wat is dan de zin van de cap.?

Ibelieve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:12

ik rijdt altijd met cap.zelf vind ik het niet zo prettig maar veiligheid gaat voor