Ik vroeg me af wat het toxic shock syndrome inhield, dus hier wat info wat ik vond (voor als er meer mensen niet weten wat het is
)
Citaat:
TSS is een afkorting voor toxic shock syndrome. Het is een bacteriële infectie die geassocieerd is met het gebruik van tampons. Het wordt daarom ook wel de ‘tamponziekte’ genoemd.
· De symptomen zijn onder andere hoge koorts, diarree, rillingen en huiduitslag, met name op de handpalmen en voetzolen. Het is een ernstige ziekte, die zelfs dodelijk kan zijn.
· Begin jaren ’80 kwam deze ziekte onder de aandacht omdat veel vrouwen hierdoor getroffen werden. Uit onderzoek bleek dat ongeveer 90% van hen ongesteld waren en tampons gebruikten. De tampons zijn daarna van samenstelling veranderd en de ziekte komt nu nog maar erg weinig voor.
· In de jaren ‘80 werd vrouwen aangeraden ’s nachts geen tampons te gebruiken, maar tegenwoordig kan dat zonder enig probleem. Wel is het handig een nieuwe tampon in te doen zodra je wakker bent. Ook kun je sterk absorberende tampons beter vermijden. Begin met de kleinste maat en ga pas op een grotere over als de kleine te snel doorlekt.