Buitenrij irritaties deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Re: Buitenrij irritaties deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:49

Heb er altijd zo'n hekel aan dat sommige mensen zo dicht achter je paard gaan lopen of fietsen.. Pas geleden ook weer: reed ik door een stadje heen, komen er van die kindjes op hun fiets aan 'Ooh paardje, ooh paardje'. Nja dat is niet zo erg, maar dan zetten ze de achtervolging in Clown Gaan ze echt de hele tijd recht achter je fietsen, ik zeg nog zo 'ga er niet te dicht achter he' 'Nee hoor, we kijken wel uit' *Komen ze nog dichterbij Frusty * En dan denk je dat ze weg zijn, schieten ze ineens uit een zijstraatje of tuinpad de straat op! M'n paard heeft bijna een hartaanval...
Of ook vreselijk: automobilisten die gaan toeteren Rolleyes Meestal als ik achter me, in de verte, een auto zie aankomen op hoge snelheid op zo'n polderweggetje, dan ga ik midden op de weg lopen om ze zegmaar tot een langzamer tempo te dwingen, omdat ze anders met 90 km/uur langsscheuren... En dan zijn sommige bestuurders zo ongeduldig dat ze dan, als ze eenmaal achter je rijden, meteen beginnen te toeteren.. Dan heb je echt geen begrip vind ik hoor!

Wel leuk topic trouwens, kun je even al je frustaties kwijt Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:09

Och jongens, ik had vandaag toch een grote frustratie. Ik nam ons kwartje mee voor een buitenrit alleen en hij vindt stilstaan voor de weg niet leuk. Hij gaat dan draaien en achterwaarts en als je niet uitkijkt ook nog de weg op. Was ik dus druk bezig hem bij te brengen dat hij niet zomaar de weg op mag draaien gaan die automobilisten zomaar stilstaan en wachten tot ik oversteek. Jemig, dan kun je niet eens meer rustig je opvoedkundige sessie met goed fatsoen afwerken, want je kunt die vriendelijke mensen toch niet minutenlang laten staan op een verder vrij drukke weg. Gat, wat zijn vriendelijke mensen toch lastig....... *LOL* *LOL*

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:08

Ik erger me eigenlijk nooit als ik op buitenrit ben. Ben altijd heerlijk vrolijk Haha! . Loslopende honden..no problemo! Ik blijf gewoon even staan zodat het baasje de hond eventueel bij kan roepen, wordt dat niet gedaan dan stap ik rustig verder en dwaalt de hond snel genoeg af!

Wij hebben hier wel veel langscrossende wielrenners en motoren, maar mijn pony is goed verkeersmak (zo hoort het) dus ze kunnen rustig langsscheuren Haha! . Ik vraag ze soms weleens langzamer te gaan en dat doen ze dan ook gewoon en dan groeten we elkaar gewoon netjes!

Laatst kwam ik van die schattige mensen tegen! Ook motoren (vette harly's) en die minderde vaart en kwamen naast mij rijden (de voorste dan Tong uitsteken). Klepje van de helm ging omhoog en ik werd vriendelijk met goedemiddag begroet.. ik dacht wat krijgen we nou Clown . Vervolgens kwam hij met de vraag of ze mochten passeren en of onze paarden ervan zouden schrikken. Ik zo nee hoor.. rijd maar lekker door. En met een prettige dag verder vervolgde ze hun weg weer!

Heerlijk paardrijpoldergebied hebben wij Haha!

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:18

Ik heb meestal geen last van andere mensen en hun dieren, als iemand een hond los heeft lopen dan houdt diegene hem meestal even vast etc. Lachen
Wat wel wat minder was, was dat ik laatst twee vrouwen op pony's tegenkwam waarvan de ene de ander aan het filmen was als ze de bocht om gegaloppeerd kwam. Ik kwam zelf van de andere kant maar ze hadden mij allebei gezien en gehoord. Toch galoppeerde ze gewoon langs me. Er is gelukkig niets gebeurd.
Laatst kwam ik ook een auto tegen die mij eerst netjes voorang gaf, en vervolgens vlak achter me heel hard wegscheurde. Ben ik blij dat die pony goed verkeersmak was Lachen

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:37

oja ik vind toch iets heel vervelend

het is niet als ik op buitenrit ben maar als iemand anders op buitenrit is bv
laatst kwamen er een groepje ruiters langs het land rijden waar me paard in staat dus de paarden van ons gaan bij het hek staan gaan die miepen ook leuk bij het hek staan en laten hun paarden ruiken aan onze paarden.
loop dan liever gewoon door zeg straks ziektes verspreiden ofzo

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:55

waar ik me ook zo aan kan ergeren, is aan mensen die zich gaan bemoeien met jou en je paard op het moment dat het paard om de een of andere reden moeilijk doet. voorbeeldje: mijn vorige merrie had nog weleens de tik om, als ze niet verder wilde en eigenlijk liever omdraaide om de zelfde weg weer terug te gaan, stil ging staan, en niet meer vóóruit ging wanneer ik dreef, maar juist achterwaarts!! ze was superverkeersmak, dat was geen probleem, dus ik reed zo een keer gewoon netjes aan de zijkant van de weg (er was geen berm, maar was een soort tussendoorweggetje richting het dorp) toen ze weer zo'n actie had en prompt stil stond. wat ik ook deed, ze wou alleen achterwaarts of als ik dr omdraaide dan wel weer voorwaarts, maar dan dus terug naar waar ik vandaan kwam. loopt er een kerel, die dacht dat hij zich er wel mee kon bemoeien. nou ben ik wel zo, als men op een aardige toon een advies geeft prima, opbouwende kritiek geen bezwaar tegen, maar op het moment dat ik een opmerking naar mn kop geslingerd krijg dat ik niet kan rijden en dat ik mijn paard niet onder controle kan houden en niet met zo'n onbetrouwbaar paard buiten moet gaan rijden (met een losse teugel langs vrachtwagens e.d. onbetrouwbaar????) dan kunnen ze toch echt een opmerking verwachten!!!

verder zijn honden idd zeer vervelend als ze je acherna jagen en blaffen. de tinker van onze stal heeft er ook weleens een laten vliegen nadat hondlief in de staart van onze tink hing, de hond heeft t nooit meer geprobeerd!
en wat betreft langs crossende auto's, bij ons in t dorp reed op een gegeven moment een ford focus rond die het een heel leuk spelletje vond om maar zo dicht mogelijk langs onze paarden te rijden, ook op de dijk waar hij niks te zoeken had aangezien hij geen aanwonend verkeer was (we wisten waar hij woonde, en nog steeds woont) en maar vooral zo dicht mogelijk achter ons plakken vond de chauffeur ook erg leuk schijnbaar. ook in deze laatste situatie was onze tink heel handig, aangezien hij niet terug deinst voor een auto kort achter zich, waarop we dus naar het midden van de weg stuurde en de bestuurder dus niet langs kon, maar wat denk je?? rijd die bestuurder gewoon tegen de benen van tink!! daar was tink nie van gediend en maaide naar achter, tja dat was einde oefening bumper!! ach ja wie achter op rijd is fout toch?? nee maar even serieus, we waren blij dat onze tink zo sterk is, hij had namelijk niks, maar voor hetzelfde geld was het onze nrps of rheinlander geweest met hun tere beentjes en dan?? een auto is vervangbaar een paard niet!!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:00

Gelukkig heb ik helemaal geen last van verkeer enzo. (nouja, alleen soms trekkers, maar die mensen ken ik meestal en die houden goed rekening met mijn paard )
Vervelende honden zijn er wel soms, maar mijn paard is honden gewend en weet ook hoe ze vervelende honden moet aanpakken Clown

car_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:38

geweldige topic en zo herkenbaar!!

gelukkig heb ik weinig last van loslopende honden als ik in het zadel een buitenrit maak en mijn paardje is niet snel bang...
hij is ook behoorlijk groot en zodra hij iets bijzonders ziet gaat ie showen, dat schrikt de mensen wel af. de meeste wandelaars hier gaan stilstaan en kijken me dan gapend aan, wachten tot ik voorbij ben en lopen weer verder (handig!)

als we met t 2span op pad gaan zijn de mensen behoorlijk lomp hoor, gauw nog even inhalen terwijl de tegenligger al vlakbij is, nou dat is dan wel ff eng hoor pfff. zulke mensen hebben gewoon geen geduld. meestal klapt mn schoonpa bij zulke types met de zweep op t dak van de auto.

verder gelukkig geen malle dingen meegemaakt.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:26

mijn ouders waren een keer op buitenrit, en wat die meemaakte..
pffft Scheve mond
op zon weggetje, kwam er zon auto langs, maar ook een tegenligger, dus wat doet die ene auto, propt zich gewoon tussen de paarden in Bloos!
Dan ben je toch ook gek om zo iets te doen!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:10

Waratje schreef:
Och jongens, ik had vandaag toch een grote frustratie. Ik nam ons kwartje mee voor een buitenrit alleen en hij vindt stilstaan voor de weg niet leuk. Hij gaat dan draaien en achterwaarts en als je niet uitkijkt ook nog de weg op. Was ik dus druk bezig hem bij te brengen dat hij niet zomaar de weg op mag draaien gaan die automobilisten zomaar stilstaan en wachten tot ik oversteek. Jemig, dan kun je niet eens meer rustig je opvoedkundige sessie met goed fatsoen afwerken, want je kunt die vriendelijke mensen toch niet minutenlang laten staan op een verder vrij drukke weg. Gat, wat zijn vriendelijke mensen toch lastig....... *LOL* *LOL*

Maar.. maar.. maar...
Als ik een paard langs de weg zie staan die aan het draaien is, achterwaarts gaat en dreigt de weg op te wandelen, ga ik ook stil staan. Ik wil toch echt voorkomen dat ik een paard op de klep heb hangen en de amazone erbij! Lachen
Als ik jou was, zou ik die opvoedkundige sessie gewoon afmaken, ook al staan ze te wachten tot je oversteekt. Of in ieder geval: als ie ook maar een seconde stilstaat, aandrijven om dan over te steken.

Mijn grootste irritatie was: nog een vrij jonge Vivaldi die keurig achter zijn vriendinnetje aanliep. Auto van voren wil ons passeren en stuitert door een diepe waterplas heen. Vivaldi schrikt, springt opzij en we belanden half/half op een vrij stijl aflopende berm. Hij verliest evenwicht, ik ook en maak kennis met de plantjes in de berm. Doei!
In plaats van dat die mensen even uitstappen om te vragen of alles oke is, rijden ze rustig door, terwijl ik 100% zeker weet dat ze me hebben zien vallen! Vind ik gewoon onvriendelijk. Scheve mond

Eén keer gehad dat een auto zó vlak achter me zat op een kruising (ik ging rechtdoor, hij wou afslaan) dat als hij 1 pootje had uitgehaald (wat ik zeker niet onterecht had gevonden: stonden stil op de kruising om even goed links-rechts te kijken en hij stond een potje te toeteren achter ons, terwijl we echt net 2 seconden stil stonden) had ie een mooie deuk gehad. Nagelbijten / Gniffelen Hoopte stiekem dat ie het zou doen.. Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:30

Jahaa, ik had gisteren ook weer de eeuwige frustratie van hardlopers in de bossen. Dat zijn van die mensen die 11 maanden van het jaar op hun luie krent zitten, maar dan ineens in de lente gaan bedenken dat ze actief moeten gaan doen, voornamelijk in groepjes. Vind ik ietwat hypocriet, maar à la. Het leuke gedeelte is natuurlijk dat ze dan bedenken dat het wel een goede oefening zou zijn om over het ruiterpad heen te banjeren.

1e aanvaring: mijn rijgenootje wilde graag even voorop om te proberen of haar paard het bergje af zou wandelen (moet het toch leren), dat lukte dus niet echt, dus dan ben je even aan het klooien om het voor elkaar te krijgen. Wat doen die hardlopertjes dan? Juist, ze gaan om het hoekje staan kijken en gniffelen en roepen; ‘oh, lukt het niet, moeten we ff helpen?’ waarop ik ze meedeelde dat ze dat beter aan de mensen konden overlaten met verstand van zaken (wij dus op dat moment).

2e aanvaring: jaja, het eerste groepje hardlopers die OP het ruiterpad aan het hobbelen waren, dat is dus een stuk waar wij doorgaans nog min of meer aan het afremmen zijn van het galopstuk dat daar vlak voor zit…. Ik ging naast het paard van mijn rijgenootje lopen, omdat het daar wat breder is en wij dat eigenlijk altijd doen. Ondertussen riep ik alvast, dat dit een ruiterpad was en of ze er de volgende keer voor wilden zorgen dat ze daar niet meer op zouden willen rondhobbelen. Vervolgens was ik erg kinderachtig omdat ik heel flauw met mijn paard het pad blokkeerde zodat zij er niet langs zouden kunnen (jahaa, mijn leven bestaat uit het dwarszitten van hardlopers, echt wel). Een kerel wurmde zich ook tussen onze paarden in (verstandig he?) en zou ze wel even opzij duwen! Whahaha dacht ie (als hij dat bij mijn paard van 700 kilo voor elkaar zou krijgen, bravo)!
Wat wel weer schattig was, was dat 1 van die hardlopers tijdens die discussie heel pittig mijn paard stond te aaien Haha! (toen we weer verder gingen en hem ietwat krap passeerden heb ik aan hem ook mijn excuses aangeboden uiteraard ). Toen wij ze later ook weer zagen lopen vanaf ‘ons’ hoger gelegen ruiterpad, hebben wij ook uiteraard gezwaaid ‘dag aardige paard-aai-meneer!‘ Haha!

3e aanvaring: Op de terugweg wilden wij het ruiterpad weer gaan volgen, en wat kwamen wij daar tegen? Heeel verrassend, die eerste (zeer behulpzame… :s) groep miepjes. Vervolgens hebben wij ze zeer vriendelijk verzocht om dat alsjeblieft nooit meer te doen, en vervolgens uitgelegd dat het levensgevaarlijk is om te doen, aangezien dat galopstukken zijn en dat wij een paard niet zomaar op de rem kunnen zetten. Met als resultaat dat wij om de boom heen gevouwen worden en dat zij toch hoogstwaarschijnlijk ook in het ziekenhuis zullen belanden. Er was 1 man die meteen zei, je hebt helemaal gelijk, dat moeten we ook niet meer doen, de rest liep gewoon door met stront in de oortjes.
Wij hebben nog even gevraagd of er nog meer mensen aankwamen en staan wachten tot alle miepjes van het pad afwaren, alvorens het pad af te dalen, om vervolgens in een leuk galopje de berg op te hobbelen (uiteraard werd dat een knappe rengalop). Bovenaan de berg zien wij wederom leden van datzelfde groepje aanstalten maken om het pad op te gaan, aangezien zij ons vriendelijke verzoek nog niet hadden gehoord. De reactie was eigenlijk lalala wij lopen gewoon door, waarom zouden wij luisteren naar wat zij te zeggen hebben en wat boeit het ons dat wij andere mensen in gevaar brengen….

En toen had ik het gehad, zeker omdat er 1 nog een reactie had in de trant van rot op, je staat in de weg, waar bemoei je je mee. Dus hebben wij de achtervolging ingezet, eerst rustig naar beneden stappend (ga natuurlijk geen onnodige risico’s lopen). Om vervolgens aan te springen in een leuk handgalopje, 1e (bijdehante/Oost-Indisch dove) miepje hoorde al wat op de achtergrond en ging wijselijk opzij. De rest was al wat verder en hobbelde vrolijk door, zo ook wij ruiters Haha!.
Uiteindelijk hebben wij ze met flink verheven stemgeluid meegedeeld dat zij opzij moest gaan (toen de reactie te traag was werd dat een ‘sodemieter gvd op van het RUITERPAD’). De cursusleider stond bovenaan het pad, wat ons meteen een goed moment leek om hem te vragen waarom hij ons verzoek in godsnaam niet in had gewilligd (hij stuurde de cursistjes namelijk net zo vrolijk weer het ruiterpad op). En waarom hij niet wilde inzien dat hij op deze manier levensgevaarlijke situaties aan het creëren was. Hij reageerde met een air van nou en ik doe het lekker toch wel, ook kwam er banketstaaf, wij hebben net zoveel recht om hier te lopen. NOT! Ze hebben dat hele freaking bos tot hun beschikking, wij hebben enkel en alleen het ruiterpad, maar toch moeten en zullen ze op het ruiterpad gaan lopen (wat dus ook gewoon niet mag). Tegen die tijd hupste ik uit mijn velletje en hem gevraagd waarom hij zijn cursisten moedwillig in gevaar bracht, en waarom het hem geen reet interesseerde dat wij als ruiters daardoor een veel groter risico lopen, als je pech hebt overleef je het niet eens (of nog erger, je paard)!

Ik heb hem de naam van zijn vereniging gevraagd, omdat ik zei dat ik wel contact op zou nemen met de betreffende instanties. Zegt ie nog doodleuk: ‘Goh, wil je ook lid worden’ Waarop ik antwoordde: ‘Nee, ik zorg ervoor dat ik het hele jaar door voldoende beweeg, zodat ik niet krampachtig sportief hoef te gaan doen met een groepje mede -ik sport nooit en nu ben ik te vet om in een bikini/zwembroek te passen, maar ik wurm me daarentegen wel in een veel te krap wielerbroekje om vervolgens een training te volgen die ik fysiek/conditioneel gezien helemaal niet aankan, zodat ik over 2 weken denk; laat het maar zitten ik ga wel weer met m’n krent op de bank zitten voor m’n tv met een uiteraard big-size zak vreetwerk-mensen. Om vervolgens als een achterlijke mongool gevaarlijke situaties te veroorzaken. Zo hypocriet ben ik niet’

Vanmiddag heb ik met iemand van staatsbosbeheer gesproken, en hij gaat contact opnemen met die vereniging, om door te geven dat ze dat niet meer mogen doen, anders krijgen ze een boete (als ze volgende keer betrapt worden). Hiep hoi! En ja ik heb hem ook eerlijk verteld dat wij er pissig achteraan gegaan zijn en dat dat ook niet verstandig was, maar dat mijn geduld een beetje opraakte. Hij kon zich er een voorstelling van maken en was het met me eens dat het ronduit gevaarlijk was om te gaan hardlopen op het ruiterpad waar wij dus gisteren waren. Ik was wel erg blij dat hij er tenminste wat aan ging doen en het niet afdeed met zo’n ach zeur niet zo.

Zo heel verhaal, lees ze!

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:02

Wat een lang verhaal Tong uitsteken
Heb het gelezen hoor Lachen Het is inderdaad irritant en gevaarlijk als er allemaal mensen over het ruiterpad gaan lopen, daar heb ik ook wel eens last van. Laatst kwam ik een gezinnetje tegen die aan het barbecuen waren naast het ruiterpad, en het kindje was lekker met een emmertje en een schepje bezig Clown Ik heb toen ook gezegd dat het gevaarlijk was. Ze gingen vervolgens niet weg, maar ze zouden het niet meer doen. Het kind werd wel van het pad afgeplukt Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:19

Wat een bagger en wat een negativiteit in dit topic.
Mijn hemel....ik krijg echt het "pot verwijt de ketel" gevoel.
Als honden loslopen...dan wals je daar toch niet overheen. Alsof die hond er wat aan kan doen! Potverdikkie...zo krijgen alle mensen met paarden de naam lomp en arrogant te zijn!

Kom ik dan nooit mensen tegen die vervelend of ongewenst gedrag vertonen. Jawel...zeker wel...in het gewone verkeer...en te paard of met de koets ook wel. Maar ik blijf altijd vriendelijk. ALTIJD! En guess what? Dat boekt zeker wel resultaat.

Voorbeelden:

Ik rijd op het ruiterpad. Komt een man aan met een stuk of zes tot acht bouviers. Allemaal loslopend, moet zeggen, is in een gedeelte van het bos waar honden los mogen lopen. Hij in paniek. Gillen naar de honden. vervolgens uitvallen tegen mij: wat doe je hier ook met dat paard.
Ik: "Dit is een ruiterpad...dus lijkt me logisch dat ik hier rijd en niet op de wandelroute." (zeer vriendelijk en met een glimlach gezegd)

Hij: Oh...huh...wist ik niet...sorry... Ik dacht dat dit losloopgebied was voor honden.
Ik: dat gebied is daar en vanaf de parkeerplaats moet je dan dat pad nemen.
Hij: Oh bedankt...fijne dag nog!

Ik kom aanrijden op een pad voor gemengd gebruik (mennen, rijden en er loopt een stukje wandelroute). Staan twee vrouwen midden op het pad. ze zien me en gaan tussen de bosjes staan. Mijn paard vind het acuut spannend en begint te steigeren.
Waarop 1 van die vrouwen zegt: Oh...waarom rij je hier met zo'n wild paard...ik vind dat heel gevaarlijk.

Ik: dat paard is niet wild...wilt u misschien even uit de bosjes komen, zodat ze u kan zien en niet alleen horen? een paard is een vluchtdier en vindt dit soort acties van u heel eng. Mijn paard denkt dat er iemand in de bosjes zit, die haar te lijf zal gaan als ik er langs kom.

die vrouwen: oh...sorry...we hadden geen idee. Weer wat geleerd. we gingen eigenlijk aan de kant voor je. ze kwamen te voorschijn en moedigden mijn paard aan en riepen dat het paard braaf was...

natuurlijk denk ik bij dit soort dingen ook wel eens: wat een mutserig gedoe. Maar niet iedereen heeft paardenverstand.
mensen die echt roekeloos zijn en je paard bewust laten schrikken kom ik ook wel eens tegen. Ik zie dat als schriktraining voor mijn paard...weer een leerervaring voor de jonge dieren die ik rijd. En verder negeer ik die mensen. des te minder lol hebben ze er van. En bovendien heb je die mensen overal..... ook in het gewone verkeer.

het is zo typisch nederlands om overal eigen straatjes en weggetjes voor te creéren: een mountainbikepad, een fietspad, een wandelroute, een ruiterroute, een route voor loslopende honden...pffft... Wij komen vaak in Italié...en daar loopt alles door elkaar heen hoor. En het valt me op dat de mensen daar veel meer rekening houden met elkaar. Echt galant kunnen ze daar naar elkaar zijn.

Volgens mij houdt het één het ander in stand: als wij op elkaar blijven vitten, wordt alles steeds meer gescheiden...en als alles steeds meer gescheiden wordt, ziet iedereen het als zijn koninkrijkje...zijn eigendom en gaat zich arroganter gedragen...
Ik voel me daar niet goed bij.

En ik ben er van overtuigd dat het voor 80% zo is, dat je terug krijgt wat je uitstraalt.

Ik waarschuw kinderen ook wel eens: pas op...niet rennen in de buurt van een paard...dan kunnen ze schrikken en op hol slaan... Als hun ouders dat niet doen (om welke reden dan ook)...dan help ik wel even met de opvoeding...maar altijd op een vriendelijke toon....

met stroop vang je nog altijd meer vliegen dan met azijn!

Ik moet zeggen, dat ik me plaatsvervangend schaam voor sommige verhalen die ik in dit topic gelezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:25

er lopen hie altijd ''een paar'' boomers los, eigenaresse heeft ze totaal niet onder controle, en ik sta dan dus vaak minstens 10 min te wachten todat ze haar honden heeft.. (leuk met een paard dat moeilijk stilstaat buiten) elke keer hetzelfde.. en nu ben ik het zat, ze wéét dat ze ze niet onder controle heeft, en nog lopen ze los, dus ik draaf nu door, ben het spuugzat, loop ik met hond buiten, komen ze op me af met zn allen, ben ik buiten met de paarden, komen ze op me af.. dus ik houd er nu geen rekening meer mee

ook leuk, 2 jongens op skeelers, die achter ons de brug afgaan, paard raakt wat in paniek, en ik vraag normaal of ze rustig van de brug willen gaan, nee, dan ga je lachen en nog harder! auto's die je met een noodgang voorbij scheuren, jongens op scooters die vlak achter je gaan rijden, zoveel mogelijk lawaai maken en dan voorbij rijden..

laatst ook 2 jongetjes met een stok op de fiets, die vlak achter ons gaan rijden, en met die stok gaan kloten, toen zijn we toch wel even kwaad geworden, raar gedoe!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:29

vandaag kwam er een motor ff lekker hard voorbijscheuren. echt lekker aso. maarja, mijn paard interesseert het niet.

hier in het bos lopen ook vaak mensen op het ruiterpad. het belachelijke is dat dat nog mag ook. maar ik mag niet op het voetpad. en als ik aankom in rengalop en er loopt iemand hebben we een probleem. zolang het veilig is rij ik altijd even hard langs die mensen als ik al aankwam. je kan wel op je rem blijven staan als je keurig in stap passeert en daarnaast zijn er zat andere paden dus wat doen ze op een ruiterpad?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:30

Julia_14 schreef:
Heb er altijd zo'n hekel aan dat sommige mensen zo dicht achter je paard gaan lopen of fietsen.. Pas geleden ook weer: reed ik door een stadje heen, komen er van die kindjes op hun fiets aan 'Ooh paardje, ooh paardje'. Nja dat is niet zo erg, maar dan zetten ze de achtervolging in Clown Gaan ze echt de hele tijd recht achter je fietsen, ik zeg nog zo 'ga er niet te dicht achter he' 'Nee hoor, we kijken wel uit' *Komen ze nog dichterbij Frusty * En dan denk je dat ze weg zijn, schieten ze ineens uit een zijstraatje of tuinpad de straat op! M'n paard heeft bijna een hartaanval...
Of ook vreselijk: automobilisten die gaan toeteren Rolleyes Meestal als ik achter me, in de verte, een auto zie aankomen op hoge snelheid op zo'n polderweggetje, dan ga ik midden op de weg lopen om ze zegmaar tot een langzamer tempo te dwingen, omdat ze anders met 90 km/uur langsscheuren... En dan zijn sommige bestuurders zo ongeduldig dat ze dan, als ze eenmaal achter je rijden, meteen beginnen te toeteren.. Dan heb je echt geen begrip vind ik hoor!

Wel leuk topic trouwens, kun je even al je frustaties kwijt Haha!

Dat doe ik ook altijd. Mijn pony is dan wel een koele kikker buiten maar heb liever het zekere voor het onzekere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:35

o ja, en laatst ook, waren aan het buitenrijden, langs een grote kar die op de weg stond, komt een fietser de bocht om, mijn paard was wat kijkerig, en die kar stond er, en het andere paard kon dus zo snel niet meer aan de kant, fietst ze gewoon door, mischien even aan de kant?! op een arrogante toon! wacht dan even 2 tellen zodat wij achter elkaar kunnen gaan rijden, maar dat ging zo snel niet..

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:49

Ik ben het wel met polly2 eens, als je zelf vriendelijk doet, krijg je ook vriendelijkheid terug. Dat werkt meestal wel Lachen
Je kan je soms alleen gewoon ergeren aan bepaalde dingen, en dan is het moeilijk om niet kwaad te worden. Ik erger me er alleen aan als mensen iets expres doen, maar dan kan je het het best gewoon negeren, dan is de lol er voor hen vanaf.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:51

O ja, als ik een wandelaar (met een hond) tegenkom, dan ga ik gewoon stappen. Zo hoort het ook, iedereen passeren in stap, of het nou een ander paard is of een wandelaar. Meestal houden mensen hun hond dan ook wel even vast Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:15

Suzeltje schreef:
O ja, als ik een wandelaar (met een hond) tegenkom, dan ga ik gewoon stappen. Zo hoort het ook, iedereen passeren in stap, of het nou een ander paard is of een wandelaar. Meestal houden mensen hun hond dan ook wel even vast Lachen

dat is nu ook mijn ervaring. En zo hoort het ook te zijn in mijn ogen...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:41

Citaat:
Mijn hemel....ik krijg echt het "pot verwijt de ketel" gevoel
.

uuhh ik geloof dat dit topic BUITENRIJ IRRITATIES heet vandaar waarschijnlijk de negatieve reacties!

en inderdaad, wat e geeft krijg je terug maar dat dan ook in gevallen van ''ga met dat beest op een grasveldje rijden'' werd mij even gezegd toen ik met mijn tink en kar mijn erf op wilde rijden(ik woon langs een provinciale weg) wat je geeft krijg je terug was het toch??? dus zei ik ga jij nog maar even een extra rondje rijden oetl...!

je krijgt niet altijd fijne reacties naar je hoofd van mensen.
als iemand er echt geen erg in heeft wat ze fout doen ,dan heb ik dat geduld wel om dat vriendelijk uit te leggen.
MAAAAAAR iemand die met zn auto op de achterbenen van je paard gaat rijden omdat hij er om een of andere rede niet langs kan die weet toch wel dat ie fout bezig is !

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:14

prints schreef:
Citaat:
Mijn hemel....ik krijg echt het "pot verwijt de ketel" gevoel
.

je krijgt niet altijd fijne reacties naar je hoofd van mensen.
als iemand er echt geen erg in heeft wat ze fout doen ,dan heb ik dat geduld wel om dat vriendelijk uit te leggen.
MAAAAAAR iemand die met zn auto op de achterbenen van je paard gaat rijden omdat hij er om een of andere rede niet langs kan die weet toch wel dat ie fout bezig is !

En zou het dan helpen door daar met agressief taalgebruik op te reageren?
Dacht het niet....
Tegen zulke mensen is geen kruid gewassen, dus die kun je het beste negeren...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:19

Inderdaad, in een topic als dit, kun je een negatieve sfeer verwachten. Natuurlijk heb je gelijk dat je met vriendelijkheid meer bereikt dan met agressiviteit, MAAR als je het als meerdere malen vriendelijk hebt gevraagd, uitgelegd etc. en ze doen nog steeds alsof hun neus bloedt, dan moet je soms overgaan tot een andere aanpak. En ik kom ook wel mensen tegen die gewoon heel normaal en netjes reageren, die even doorgeven dat ze eraan komen fietsen, of auto’s die netjes afremmen voordat ze ons passeren. Kwam diezelfde dag ook een jongen op een scooter tegen die heel netjes afstand hield (terwijl hij er op zich zelfs langs had kunnen gaan), waarop wij onze paarden even extra ver de berm in stuurden zodat hij er ruim langs zou kunnen. Hij ging er vervolgens alleen op de motor langs en gaf pas na een paar meter weer gas. We hebben heb daar dus ook voor bedankt (duim opgestoken, gecombineerd met glimlach). Ook kwamen we nog een wielrenner tegen die aangaf dat hij er graag langs wilde rijden, dan reageren wij ook gewoon heel normaal en vriendelijk bedankend voor het seintje.

Zelf als we inderdaad half van de weg gedrukt worden, blijven we nog vriendelijk, maar zoals die situatie van woensdag, die reactie werd puur opgewekt door de reactie van die hardlopers. Net als mensen die gaan toeteren, gillen of veel te dicht achterop gaan zitten ondanks meerdere waarschuwingen. Bovendien realiseren mensen zich doorgaans niet dat je met zo’n paard een stuk minder wendbaar bent dan met een fiets/auto/brommer etc.

Ik heb inderdaad ook zoiets van, als ik vind dat een auto veel te hard komt aan raggen, dan ga ik ook wat breder uit lopen, simpelweg om ongelukken te voorkomen, je kunt nou eenmaal niet veilig op 40 cm langs een paard rijden met een vaartje van 50-60 km per uur. Hoe bomproof zo’n beest ook is, hij kan zich ook een keer verstappen en dan zit je met een probleem.

Wij komen trouwens ook regelmatig mensen met kinderen tegen, die vervolgens allemaal ‘paardje, paardje’ roepen, ondanks het feit dat ik niet echt gek ben op kinderen, vraag ik ze altijd of ze m’n paard willen aaien en ik heb altijd snoepjes in m’n zak zitten, zodat ze die kunnen geven. Resultaat, kinderen vinden het prachtig, volwassenen zijn ook blij dat we zo reageren en iedereen gaat met een goed gevoel weer verder.

Maar een actie lokt nou eenmaal een reactie uit, en als wij als ruiter de reactie moeten geven op negatieve actie, dan is het niet altijd makkelijk om positief te reageren. Zeker niet als het bekenden zijn, die elke keer hetzelfde flikken. Ik heb erg veel geduld (moet ook wel, wil tenslotte docent worden), maar niet voor mensen die niet willen luisteren, dat zijn namelijk ook de mensen waar we het over hebben in dit topic. Motorrijders zijn trouwens vaak zeer sociaal met het passeren van paarden, dat komt o.a. door het feit dat motorrijders heel goed begrijpen hoe vervelend het is om regelmatig genegeerd/ belaagd te worden in het verkeer, dus doen zij het ook niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:40

Ik sluit me volledig bij Hyppolyte aan. Als mensen echt onwetend zijn (wat je snel genoeg merkt aan hun reactie), is vriendelijkheid de beste optie. Maar het houdt een keertje op. Sommige verhalen vind ik hier ook wel overtrokken hoor, daar niet van, maar dat voorbeeld met de hardlopers vind ik niet asociaal/agressief van de ruiters.

Trouwens....
Citaat:
‘Nee, ik zorg ervoor dat ik het hele jaar door voldoende beweeg, zodat ik niet krampachtig sportief hoef te gaan doen met een groepje mede -ik sport nooit en nu ben ik te vet om in een bikini/zwembroek te passen, maar ik wurm me daarentegen wel in een veel te krap wielerbroekje om vervolgens een training te volgen die ik fysiek/conditioneel gezien helemaal niet aankan, zodat ik over 2 weken denk; laat het maar zitten ik ga wel weer met m’n krent op de bank zitten voor m’n tv met een uiteraard big-size zak vreetwerk-mensen.

Heb me hier helemaal suf om zitten lachen! *LOL*

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:54

Whaha, thnx, heb er op geoefend Haha!!
Maar het is inderdaad zo, als mensen wat angstig zijn of zich gewoon niet bewust zijn van de risico's, dan leg je gewoon alles netjes uit en die mensen hebben dan vaak zoiets van, oh werkt dat zo, nou sorry. Niets mis mee, maar je hebt er gewoon ook drabbers tussenzitten. En trouwens, dit topic helpt alleen maar, dan kunnen mensen gewoon even die frustraties eruit gooien, zodat ze de volgende keer weer vol goede moed vriendelijk kunnen doen, zonder dat ze last hebben van al die opgekropte frustraties die ze niet uit hun systeem konden filteren omdat ze er niet met geestverwanten over hebben kunnen praten.