Quotes
Blaren krijg je volgens mij alleen van te strak, gespannen handen, trek en rukwerk.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Juist als je ze te strak vasthoudt, heb je vaak al zoveel spanning in je hand ed dat je teugel niet makkelijk glijdt. Het echte trek- en rukwerk doe je met heel je hand/arm weet ik het wat al niet.
Als je juist te los rijdt krijg je eerder blaren. Dan heb je de teugel niet vast genoeg in je hand, waardoor hij door je hand heen gaat glijden. Die mensen (waaronder ik) zie je regelmatig de teugels weer op maat maken.
Ik zou niet met handschoentjes gaan rijden, inderdaad omdat je je paard dan veel minder aanvoelt. Als het (grootste) probleem niet zozeer is dat je de teugels te los (of toch te vast, als je het met de anderen eens bent), denk ik dat je toch echt voor nieuwe teugels moet gaan kijken. 
katel schreef:Ik denk dat je gelijk hebt. Ik rijd met hele zachte hand en heb regelmatig blaren, zelfs met handschoentjes. Maar het klopt idd dat ik regelmatig de teugels weer wat korter moet maken, omdat ik ze te lang heb laten worden. Nou dacht degene van wie ik les heb dat het ook mss nog kan komen, omdat mijn handen gaan zweten tijdens het rijden, dus nu ga ik het deze week maar eens zonder handschoenen proberen. Mijn vingers liggen nu alleen nog open, dus ik ben bang dat ik alweer te vroeg ga rijden.
Ik heb ook altijd handschoenen aan, zelfs in hartje zomer.
Volgens mijn instructrice ben ik juist te lief in de handen, ik moet ze meer op de plaats houden. Het paard trekt, jij niet. Je handen moeten werken als een bijzet.
Ik moet ook telkens weer mijn ellebogen terug op de plaats zetten, en teugels op maat houden.
Ik rij met springteugels, dat is voor mij fijn om een oriëntatiepunt te hebben om de teugels gelijk te houden.
Als ik een intensieve les heb gehad op het gebied van 'handen op zijn plaats' heb ik weer een beetje blaren, soms wekenlang niks.
Tips heb ik niet, behalve de veelgenoemde handschoenen. Werkt wel!