Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

LindaLinda schreef:Ik rij altijd met cap, rijd al 8 jaar dezelfde haflinger, in het begin veel mee afgezien! maar nu zal ze ook geen stap verkeerd doen, maar ik doe hem gewoon op uit principe! Dan maar een zweethoofd, beter dan een gat in me kop! ze hoeft maar een x raar te doen, en ik zou eraf kunne vliegen, met me hoofd op een paaltje dat langs de bak staat! dan ben ik mooi dood!! heb het een x gezien bij iemand die met haar hoofd op de bakrand viel, lekker gat was het niet te noemen!!
Maar iedereen moet het zelf weten alstie geen cap op wil zetten, voelen ze van eigens als het een x mis gaat!
en ook als het niet zo drastisch afloopt als jij vertelt, kan het altijd nog zo aflopen dat je misschien nooiit meer paard kan rijden..En wat heb je nou liever: een zweethoofd of nooit meer rijden op je paardje??

orionneke schreef:Waarom rijdne mensen zonder gordel? Waarom rijden mensen zonder cap? Waarom rijden mensen zonder helm op hun fiets? Waarom loopt men over straat zonder helm? En zo kan je je tegen elk ongeval bescheremen. Er is er maar eentje en dat is thuis op de bank blijven zitten en je niet verroeren.....
Mensen die denken dat het risico groot is wat ze doen zetten een cap op en sommige niet..... In de laatste 7 jaar dat ik zonder cap rij ben ik nooit van mijn paard gedonderd.... Hoe groot is het risico dan nog? Ben al veel vaker vd trap gevallen... En omdat ik de kans dat ik van mijn jonkie donderd groter acht zet ik wel een cap op! Ik denk dat het vaker een inschatting is van hoe groot de kans is dat je van je paard dondert....
. Ik rij met cap en zonder cap

taffy schreef:In de BIt stond een jaar of 2 terug een artikel over hoeveel veiliger het dragen van een cap in de praktijk is
over hoe groot/klein de kans is dat je ook echt op je hoofd valt
en er blijvend iets aan over zou houden..
zelf heb ik met een casco gereden met z'n verstelbaarsysteem(in je nek) die losschoot i.p.v. veilig was(van verschillende mensen gehoord dat ze er ook last van hadden)
hoeveel groter is de kans op hoofdletsel meer op een(over het algemeen) braaf paard dan op bv een fiets?
moet eerlijk toegeven dat een kennis ook van haar paard is gevallen en het zonder cap waarschijnlijk niet gehaald had (omdat ze er zelfs een jaar later nog gevolgen van heeft)
maar hoe groot is die kans in vergelijking met andere dagelijkse risico's?
heb je een druk en/of schrikkelrig/jong paard zou ik er wel voor kiezen een cap op te doen
maar op mijn makke pony draag ik dus geen cap
omdat mij het risico niet groter lijkt dan andere dagelijkse risico's

orionneke schreef:Ja en ik schat in dat ik een te hoog risico loop bij mijn jonkie.......die ik niet wil lopen

Corelli schreef:ja maar dat is toch niet alleen met je jonkie??
tuurlijk is het risico groter, maar geef toe: de kans is er toch altijd?!

Mloesje schreef:Corelli schreef:ja maar dat is toch niet alleen met je jonkie??
tuurlijk is het risico groter, maar geef toe: de kans is er toch altijd?!
Dat is ook wel weer waar!! Mee eens
BTW rij ik thuis in een grote wei niet in de buurt van palen ofzo....... Verder met buitenritten zet ik em WEL op.......ook bij mn oudere paard. En verder kom ik niet van huis dan wedstrijden maar daar ist verplicht.