Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Midget

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:53

ik rijd niet altijd met cap, op de manege wel op een onbekend paard wel en op een jong paard, maar op een paard dat ik vertrouw en hij mij draag ik niet altijd een cap

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:54

Ik rij altijd met cap, rijd al 8 jaar dezelfde haflinger, in het begin veel mee afgezien! maar nu zal ze ook geen stap verkeerd doen, maar ik doe hem gewoon op uit principe! Dan maar een zweethoofd, beter dan een gat in me kop! ze hoeft maar een x raar te doen, en ik zou eraf kunne vliegen, met me hoofd op een paaltje dat langs de bak staat! dan ben ik mooi dood!! heb het een x gezien bij iemand die met haar hoofd op de bakrand viel, lekker gat was het niet te noemen!!

Maar iedereen moet het zelf weten alstie geen cap op wil zetten, voelen ze van eigens als het een x mis gaat!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:30

LindaLinda schreef:
Ik rij altijd met cap, rijd al 8 jaar dezelfde haflinger, in het begin veel mee afgezien! maar nu zal ze ook geen stap verkeerd doen, maar ik doe hem gewoon op uit principe! Dan maar een zweethoofd, beter dan een gat in me kop! ze hoeft maar een x raar te doen, en ik zou eraf kunne vliegen, met me hoofd op een paaltje dat langs de bak staat! dan ben ik mooi dood!! heb het een x gezien bij iemand die met haar hoofd op de bakrand viel, lekker gat was het niet te noemen!!

Maar iedereen moet het zelf weten alstie geen cap op wil zetten, voelen ze van eigens als het een x mis gaat!

Juist!!! Afgod en ook als het niet zo drastisch afloopt als jij vertelt, kan het altijd nog zo aflopen dat je misschien nooiit meer paard kan rijden..En wat heb je nou liever: een zweethoofd of nooit meer rijden op je paardje??

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:31

Ag, je hoeft je cap niet meer op te zetten als je zwaar hersenletsel hebt toch? Dan is het al te laat.

Je kunt een paard noooit 100 % vertrouwen vind ik. Dus daarom is een cap noodzaak.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:35

ik krijg er ontzettende koppijn van,
het zit niet lekker,
het is warm..

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:38

Ik rijd (reed) altijd op de shetlander van mijn vriendin maar dan hadden we geen cap op Clown
maar nu ze een grotere pony heeft draag ik altijd een cap (ook omdat het een paard is dat heel onverwachts is maar anders ook)
de shetlander moest helaas weg omdat het een hengst was en al 8 jaar was.

Fleurtje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:42

Nou ik rij het liefst gewoon in de bak ook zonder cap.. iig met dit weer... vind een cap zo benauwd en ik vin dhet gewoon lekkerder om met een pet of niks op je hoofd te rijden.. met springen of buitenrijden gaat hij meteen op hoor! maar ik rij zonder cap het liefst omdat ik gewoon n paardje rij die hardstikke rustig is, of in elk geval nooit bokt steigerd etc en ook echt niet bang ofzo is, dus de kans dat er wat gebeurt is super klein.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:47

trouwens ik vindt het ook belangrijk een cap Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:50

Ik krijg er ondraagbare hoofdpijn van, heb ik ook met petten en hoeden, alleen mutsen gaat goed. Clown
Als ik de weg op ga of het waait hard of ik merk dat Jip om een andere rede erg heet is zet ik hem ook op met trainen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:52

In de BIt stond een jaar of 2 terug een artikel over hoeveel veiliger het dragen van een cap in de praktijk is
over hoe groot/klein de kans is dat je ook echt op je hoofd valt
en er blijvend iets aan over zou houden..
zelf heb ik met een casco gereden met z'n verstelbaarsysteem(in je nek) die losschoot i.p.v. veilig was(van verschillende mensen gehoord dat ze er ook last van hadden)
hoeveel groter is de kans op hoofdletsel meer op een(over het algemeen) braaf paard dan op bv een fiets?

moet eerlijk toegeven dat een kennis ook van haar paard is gevallen en het zonder cap waarschijnlijk niet gehaald had (omdat ze er zelfs een jaar later nog gevolgen van heeft)
maar hoe groot is die kans in vergelijking met andere dagelijkse risico's?

heb je een druk en/of schrikkelrig/jong paard zou ik er wel voor kiezen een cap op te doen
maar op mijn makke pony draag ik dus geen cap
omdat mij het risico niet groter lijkt dan andere dagelijkse risico's Lachen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:39

@taffy: waarom niet de kans zo klein mogelijk maken als de mogelijkheid er is?? En met de dagelijkse risico"s (ik neem aan dat je daarmee doelt op het verkeer) heb je te maken met niet levende dingen..Paardrijden doe je met een (vlucht)dier en is daardoor veel onberekenbaarder..Let wel op..Ik wil je niet aanvallen ofzo en ik respecteer ook je keuze, maar is vind het gweoon leuk om in discussie te gaan;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:43

Waarom rijdne mensen zonder gordel? Waarom rijden mensen zonder cap? Waarom rijden mensen zonder helm op hun fiets? Waarom loopt men over straat zonder helm? En zo kan je je tegen elk ongeval bescheremen. Er is er maar eentje en dat is thuis op de bank blijven zitten en je niet verroeren.....

Mensen die denken dat het risico groot is wat ze doen zetten een cap op en sommige niet..... In de laatste 7 jaar dat ik zonder cap rij ben ik nooit van mijn paard gedonderd.... Hoe groot is het risico dan nog? Ben al veel vaker vd trap gevallen... En omdat ik de kans dat ik van mijn jonkie donderd groter acht zet ik wel een cap op! Ik denk dat het vaker een inschatting is van hoe groot de kans is dat je van je paard dondert....

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:39

Ik ben er ook nog nooit afgevallen (van de pony die k nu rijd) en ik draag ook een cap! Gewoon omdat het veiliger is..En dat terwijl mijn pony superbraaf is en helemaal verkeersmak..K hou gewoon in mijn achterhoofd dat er altijd iets kan gebeuren..Dat kan ook door een ander paard zijn..Stel dat je aan het rijden bent en je paard wordt getrapt oid..Jij verliest je evenwicht door een onverwachte sprong en je ligt er naast..Dan kan je cap je ernstig letsel besparen...

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:41

orionneke schreef:
Waarom rijdne mensen zonder gordel? Waarom rijden mensen zonder cap? Waarom rijden mensen zonder helm op hun fiets? Waarom loopt men over straat zonder helm? En zo kan je je tegen elk ongeval bescheremen. Er is er maar eentje en dat is thuis op de bank blijven zitten en je niet verroeren.....

Mensen die denken dat het risico groot is wat ze doen zetten een cap op en sommige niet..... In de laatste 7 jaar dat ik zonder cap rij ben ik nooit van mijn paard gedonderd.... Hoe groot is het risico dan nog? Ben al veel vaker vd trap gevallen... En omdat ik de kans dat ik van mijn jonkie donderd groter acht zet ik wel een cap op! Ik denk dat het vaker een inschatting is van hoe groot de kans is dat je van je paard dondert....

als je zo gaat denken dan kan je helemaal niks meer doen, dan kan je ook niet meer op de bank zitten, dan heb je geen beweging, dan heb je een grote kans op overgewicht, teveel vet in je lichaam, waardoor je aderen dicht slippen, en daar kan je dan aan bezwijken..

Dat je in die zeven jaar dat je zonder cap rijdt nog nooit van je paard bent gevallen, wil nog niet zeggen dat het risico kleiner is geworden. Hoe braaf je paard ook is, er kan altijd wel wat gebeuren. (Wat corelli al zei, een paard is een vluchtdier, gaat op zijn instinct af, en dat heeft ieder paard ook het braafste paard) Mij maakt het niet uit wat je doet, doe wat je denkt dat goed is!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:42

Ik bedoel indd dus dat je dan niks meer kan.......... Mensen moeten doen wat ze zelf denken dat goed is. Heb beetje het idee dat mensen die zonder cap rijden worden veroordeelt. Ik hoor bij beiden of juist niet Tong uitsteken. Ik rij met cap en zonder cap Knipoog

Maetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:45

bij sommige paarden kan het bij sommige niet.. er is laatst nog iemand van zijn paard gevallen en die heeft een gat in der hoofd.. ze reed zonder cap terwijl ze wist dat der paard nog jong en druk is! Nagelbijten / Gniffelen

maar ach dat is mijn mening. Ja

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:47

ik veroordeel mensen die zonder cap rijden niet (zie mijn reactie @taffy hierboven) maar ik geef mijn mening en mijn mening is dat ik mensen die zonder cap rijden onverantwoordelijk vindt..Daarmee wil ik echter niet zeggen dat ik mensen veroordeel die dat doen..Moeten ze lkkr zelf weten, maar dat is hoe ik er over denk..

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:49

taffy schreef:
In de BIt stond een jaar of 2 terug een artikel over hoeveel veiliger het dragen van een cap in de praktijk is
over hoe groot/klein de kans is dat je ook echt op je hoofd valt
en er blijvend iets aan over zou houden..
zelf heb ik met een casco gereden met z'n verstelbaarsysteem(in je nek) die losschoot i.p.v. veilig was(van verschillende mensen gehoord dat ze er ook last van hadden)
hoeveel groter is de kans op hoofdletsel meer op een(over het algemeen) braaf paard dan op bv een fiets?

moet eerlijk toegeven dat een kennis ook van haar paard is gevallen en het zonder cap waarschijnlijk niet gehaald had (omdat ze er zelfs een jaar later nog gevolgen van heeft)
maar hoe groot is die kans in vergelijking met andere dagelijkse risico's?

heb je een druk en/of schrikkelrig/jong paard zou ik er wel voor kiezen een cap op te doen
maar op mijn makke pony draag ik dus geen cap
omdat mij het risico niet groter lijkt dan andere dagelijkse risico's Lachen

Beetje late reactie..
Maar ik ken iemand die bij mij op de manege rijdt, Ze was gewoon rustig aan het uitstappen, en opeens komt er een paard langs haar heen, die om wat voor reden dan ook bokte, de pony waar mijn vriendin op reed, die schrok daarvan, die is ervan door gegaan, waardoor zij haar evenwicht niet meer kon bewaren, ze is toen tegen een ijzeren(!!!) hindernispaal aan gevallen, ze had een gat in d'r hoofd. maar wat was er gebeurd als ze geen cap op had, dan was het nog veel beroerder geweest. Dorrdat dit was gebeurd heeft ze een aantal maanden (lees 3 tot 4 maanden) niet kunnen rijden, ze heeft een hele tijd in de ziektewet gezeten, alleen maar omdat haar pony schrok!!

Ik denk dat een cap nooit helemaal alles kan opvangen, maar wel de ergste klap!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:49

Ja en ik schat in dat ik een te hoog risico loop bij mijn jonkie.......die ik niet wil lopen Tong uitsteken

Ik ken ook mensen die juist letsel van een cap opliepen.......maar dat heb je met helmen ook. Je moet ooit mazzel hebben in het leven.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:52

orionneke schreef:
Ja en ik schat in dat ik een te hoog risico loop bij mijn jonkie.......die ik niet wil lopen Tong uitsteken

Dat vindt ik goed, dat je iig bij een jong paard je cap op zet!! OK dan!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:53

ja maar dat is toch niet alleen met je jonkie??
tuurlijk is het risico groter, maar geef toe: de kans is er toch altijd?!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:57

Corelli schreef:

Dat is ook wel weer waar!! Mee eens Bloos

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:04

Als je bij ons als minderjarig zonder cap op de manege rijdt, en de eigenaar ziet het wordt hij echt heel boos en de volgende keer dat hij het ziet trapt hij je van de manege af Lachen
Ik rij zowiezo met cap.
Je paard hoeft buiten maar te struikelen en je ligt met je hoofd op het asfalt.
In de binnenbak trouwens ook

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:09

ode aan jou Hackie!!
K krijg trouwens ook geen les zonder cap (omdat mijn instructrice dan kan betalen als er iets mis gaat..zij is dan namelijk niet verzekerd), maar als ik sowieso zonder cap rij, mag ik NOOIT meer paardrijden van mn ouders..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:17

Mloesje schreef:
Corelli schreef:

Dat is ook wel weer waar!! Mee eens Bloos

De kans is aanwezig ja, hoor je mij ook niet zeggen dat dat niet is. Maar mijn inschatting is dat ik die zo klein vindt dat ik het risico wel neem.........zo niet tja ........ dikke pech en eigen schuld dikke bult Tong uitsteken BTW rij ik thuis in een grote wei niet in de buurt van palen ofzo....... Verder met buitenritten zet ik em WEL op.......ook bij mn oudere paard. En verder kom ik niet van huis dan wedstrijden maar daar ist verplicht.

EDIT:
Corelli tm mn 18e heb ik altijd met cap gereden.....
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 30-07-06 20:19, in het totaal 3 keer bewerkt