drentse kampioenschappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:14

YvonneS schreef:
Startlijsten.nl, dan emmen en dan de uitslagen van de 14e (vandaag dus!) Alles staat er echt op!

ja gevonden dank je wel OK dan!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:28

Zo, ik ben ook weer thuis. De huldiging hebben we overleefd... Vanavond nog een klein feestje gevierd op de manege en straks op naar Ermelo! Lachen

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 08:52

DiLiberty schreef:
zijn er geen ponybokkers/?? die meegedan hebben ( geen dressuur)???? volgens mij niet Boos!

Jawel
De M2 D/E Kampioen
Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:54

Kendra schreef:
Blunder van de eerste orde.............Cyntia Bossema kampioen in de M1.
Fout van de rekenkamer, Cynita had een punt meer dan Marjan van Dijk!
Ontdekt nadat Marjan van Dijk haar ererondes had gereden, op de foto was gekomen met kampioenslint enz.
Zuur voor beide, Marjan blij met een dode mus, Cyntia kampioen zonder ereronde en linten............

Meen je dat? Jeetje, wat slordig zeg... Maar Marjan mag nog wel door naar Ermelo?

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:11

kwitnie schreef:
Jawel
De M2 D/E Kampioen
Haha!

Nogmaals gefeliciteerd chantal OK dan!
Heb je nog leuke foto's?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:18

Kitty schreef:
Meen je dat? Jeetje, wat slordig zeg... Maar Marjan mag nog wel door naar Ermelo?

Ja er mochten er volgens mij 4 door ofzow!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:40

laurae schreef:
De punten staan online.

Wat waren de jury's in het M2 het met elkaar eens zeg . Er zit een bij van 173 en 152 (Kan een paar punten verschillen, even vlug gekeken)... Verschil hou je altijd, maar dit is gewoon een volstrekt ander beeld hebben van hoe een paard moet lopen.

Ja, in de ring waar ik gejureerd heb (ring 5, L2 ponies) waren ook enorme verschillen, en ik was het jurylid met de lagere punten.

Vaak vergelijken juryleden achteraf de punten nog even met elkaar (bijvoorbeeld 1e proef en 2e proef), en eigenlijk zit daar nooit zoveel tussen, je bent het ook wel eens met het algemene idee over een combinatie.
Het is jammer dat -notabene op een kampioenschap- dan wel zulke verschillen ontstaan.

Gisteren hebben we natuurlijk ook nagepraat, maar ik kan hier natuurlijk alleen voor mezelf spreken. Lachen

(amazone of ruiter, ik spreek over 'ruiter', omdat het niet mijn bedoeling is om combinaties individueel te beschrijven).

Vrijwel alle ponies reden te diep, achter de loodlijn, en op de voorhand.
Veel aanleuningsproblemen.

Over het algemeen miste ik bovendien de impuls. En laat nou net die ene ruiter die wel voorwaarts reed dan de proef slordig afwerken. Jammer hoor.
Het verbaasde me dat zoveel ruiters met sporen EN zweep reden, en dan nog miste de impuls.

Veel 'middenstap' die zelfs amper 'arbeidsstap' is. Bij het verlaten van de ring laten veel combinaties opeens WEL een goede stap zien, het KAN dus wel! Maar dan is de proef al voorbij.
Je ziet dat wel vaker, dat tijdens een 'vrije' stap' de teugels veel te kort gehouden worden, en NA A een mooie vrije stap wordt getoond.

Ook tijdens de middenstap kan over het algemeen meer halslengte gegeven worden - dan zou de pony vanzelf ruimer stappen!

Was het de spanning, en het vooral 'goed' willen doen?

Veel taktfouten, zelfs een pony die regelrecht onregelmatig was in draf - nog even in het midden latend waar dat vandaan kwam: was het teugelkreupelheid?

Veel zadels die te ver naar voren liggen, waardoor de schoudervrijheid echt zichtbaar beperkt wordt.

Middendraf: veel ruiters die uit de hoek komen en dan iets laten zien als 'vooruit met die raket': daardoor de ponie overvallen met de hulpen, teveel vrijgooien. De ponie valt dan uit elkaar, drukt de rug weg en versnelt.

Jammer dat in de middendraf over de diagonaal ook een aantal ruiters kennelijk niet weet dat aan het eind van de diagonaal van been moet worden gewisseld: in de gevallen waarbij de ruiter op X van been wisselde zag je ook duidelijk balansverstoring en taktfouten, en dat kost punten helaas.

Middengalope: het gaat in de L2 maar om een paar sprongen, maar dan willen we als jurylid wel graag de overgangen duidelijk zien, daar wordt elk jaar bij de bijscholingen voor juryleden weer op gehamerd: dus zowel het vertrek, alsook het terugkomen. Veel ruiters bleven na de middengalop in een te hoog tempo doorgalopperen.
Ook al zat ik op de horte zijde bij H, dan is een middengalop over de lijn HK nog heel goed te beoordelen, omdat je juist het verschil in afdruk (de hoogte van de sprong zeg maar) goed kunt zien. En natuurlijk valt het extra op als een pony scheef loopt.

Terugkomen uit de galop: veel getrokken overgangen, en zelfs overgangen door het hoofd van de pony naar buiten te trekken, dat verwacht je toch eigenlijk niet meer in de L2.

Wijken voor de kuit: veel ruiters die teveel stelling vragen, de pony loopt dan over de buitenschouder weg, en de achterhand komt niet mee - eigenlijk is het dan meer een diagonaaltje met stelling.

En verder heb ik me soms wat verbaasd over de afwerking: bij een halve grote volte C-X verwacht je toch niet dat een ruiter op ruim 5 meter van het aanrakingspunt van de hoefslag van de lange zijde blijft. In de l2.
Of lichtrijden op het verkeerde been (dat kost per onderdeel 1 punt aftrek).
Of je ziet een pony met stro in de staart, of de beugelriemen zijn gedraaid.
Die uiterlijke dingen vind ik eigenlijk minder belangrijk, het gaat mij meer om het dressuurmatig rijden, waarbij in de L2 toch wel al 'iets' van gymnastisering getoond mag worden - want echt, in de M heb je dat straks gewoon nodig.

Ik was graag op hogere punten uitgekomen, maar ik kon ze gisteren helaas niet kwijt.

Voor de statistiek: bij mij scoorden 9 van de 15 deelnemers 156 of meer. Er zat ook nog een 155 punten bij, dat is natuurlijk sneu. Maar mijn motto: eens gegeven blijft gegeven - de punten staan er, ik sjoemel niet.

Verder heb ik wel genoten. Mooie ponies, mooi terrein, het liep goed vlot, prachtig weer, en leuk om naar de Kür te kijken!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:50

Echt heel goed dat je dit allemaal zo uitlegt! OK dan! Hier hebben denk ik heel veel bokkers (waaronder ikzelf!) heel veel aan. Jij geeft duidelijk weer waar jij en ik denk heel veel andere jury's op letten in het L2 (waar ik nu dus zelf ook rijd) en ik dnek dat ik idd in mijn proef ook de meeste punten laar liggen op de afwerking van mijn proef. Bv a afwenden en meteen gaan wijken zonder eerst recht te stellen, met de middengalop heb ik ook veel problemen en vergeet daarbij ook nog wel eens de ovegang te laten zien enz. Kortom, heel leuk dat je dit allemaal hier zo uitgebreid neerzet!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:53

Citaat:
15e Lottilde Reijm Na Na Climax Knollegruunruiters 168 144 312

Wat dacht je van deze?? Bij de ene jury 2e met 168 en bij de andere laatste met 144! Nou weet ik toevallig wie zij is en je moet denk ik wel van haar manier van rijden houden, maar toch een enorm verschil...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:59

Bertie, bedankt!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:04

Leuk dat je het helemaal uit hebt willen leggen bertie!

Ik vindt trouwens een verschil in punten nog niet zo'n ramp, de ene jureerd nu eenmaal strenger dan de ander. Maar dat er zo'n enorm verschil in plaatsing is vindt ik wel erg vreemd. Maar goed, dat heb je ieder kampioenschap weer.

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:28

dione schreef:
Heb je nog leuke foto's?

Afbeelding

hier is een foto na de parade

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:53

Die heb ik gezien, leuk dier .

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:00

Ja heb ik ook gezien! Ik vond die palomino ook leuk, geloof dat die 3e ofzow was in het M??? Doe moest op he eind nog een plaats verschuiven, waren ze er 1 vergeten!

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:15

Die palomino (veennis promis) is eerste geworden met marrielle koster in het M1 ( clubgenootje)

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:17

ze waren nummer 2 vergeten van het M2. Was op de startlijsten al iets verkeert gegaan. maar alles is weer goed Lachen

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:22

weet iemand hoe lotte jansen het heeft gedaan??????????????????

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:29

volgens mij komt die naam me bekend voor van de kampioenenhuldiging... weet ik niet zeker anders moet je ff op www.startlijsten.nl kijken daar staat het wel op!

anke2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:29

kwitnie schreef:
Die palomino (veennis promis) is eerste geworden met marrielle koster in het M1 ( clubgenootje)

Gefeliciteerd met je prijs! Leuke pony heb je! Maar had die Marielle 18 juni ook een wedstrijd in Gorredijk? Volgens mij heb ik haar toen zien rijden, vond het een erg leuke pony!

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:37

inkiepinkie schreef:
weet iemand hoe lotte jansen het heeft gedaan??????????????????

lotte jansen was twee keer kampioen( in het Z1/Z2)
gelukkig voor mij reed ze niet meer mee in het M2

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:40

anke2002 schreef:
Maar had die Marielle 18 juni ook een wedstrijd in Gorredijk? Volgens mij heb ik haar toen zien rijden, vond het een erg leuke pony!

klopt daar heeft ze ook gereden ze rijd trouwens nog een palomino hengstje ( le matcho)

anke2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:12

kwitnie schreef:
klopt daar heeft ze ook gereden ze rijd trouwens nog een palomino hengstje ( le matcho)

O zo. NOu ja het was dan 1 van die twee pony's, ik denk die hengst. Maar die pony vonden wij echt super. OK dan!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:25

Mooi dat je dat zo uitlegt hier bertie!
Ik rij zelf ook L2, zo kom je ook echt te weten wat een jury nu wil zien in de L2!!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:45

kwitnie schreef:
lotte jansen was twee keer kampioen( in het Z1/Z2)
gelukkig voor mij reed ze niet meer mee in het M2

Lotte viel mij echt tegen in het Z1 hoor! Dr pony kan super strekken, rijd daarmee veel paarden eraf, maar verder vond ik het allemaal tegenvallen. Ze RIJD niet, ze lift mee, want die pony die sjouwt wel! Inrijden ook alleen maar paar keer strekken, veel stappen, dr moeder roept een keer wat ze moet doen, ze doet het en klaar! Het verschil tussen lotte en de nr 2 was ook niet idoot groot, dus zo geweldig vind ik dr nu niet!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:00

Fantastich verhaal Bertie.... OK dan! denk dat veel ruiters hier wel wat aan hebben. Zie veel van mijn eigen opmerkingen terug in jouw relaas.
Hoop dat een hoop ruiters eens even doorlezen waar hard aan gespijkerd moet worden.

Dames en heren:................BASIS!