Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:36

Hier staat er veel meer water als normaal. Wij hebben juist in de winter droge paddocks en noem maar op, op een paar oude na. Maar de regen van afgelopen week kon gewoon niet snel genoeg weg. Nu het vandaag hier droog/droger is is de helft van het water ook alweer weg. Maar wel na een week echt heel veel water overal.

En wat hierboven genoemd wordt, ook wegen onder water en noem maar op. Eris gewoon heel veel water gevallen en juist veel in korte tijd kan soms gewoon niet weg, terwijl het bij ander nat weer maar geleidelijker geen probleem is

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:40

Lieser schreef:
Lindsey_99 schreef:
Ik ben een beetje verbaasd dat men het heel normaal vindt dat bij wat regen de boel blank staat.

Ach, hier in de regio staan regelmatig tunnels, kelders en sportvelden onder water door de regen. Dus dat de longeercirkel dan ook blank staat, is niet verbazingwekkend.

Polariseren is niet zo moeilijk.

Een tunnel of kelder wel wat anders. Een longeercirkel is doorgaans 16 meter in diameter, en ligt niet onder het maaiveld als het goed is.
Hoe moelijk is het daar voor de winter een paar kuub extra zand op te gooien... _/-\o_

MyWishMax

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:45

En dan gaan mensen zeuren dat het te zwaar is. Of dat het stalgeld omhoog gaat

Je weet helemaal niet wat de situatie daar is. Op dit moment water in een bak vind ik niet raar na de enorme hoeveelheid water. En kan je ook niks zeggen over de staat van de bak. Zelfs met drainage moet het water weg kunnen... Wij hebben de rijbak met drainage ook wel eens onder water gehad, te veel water in te korte tijd en water niet kwijt kunnen. Paar dagen later was het weer goed.
Daarnaast weten we ook helemaal niet hoe die bodem is. Als het alleen nat is is die bak niet onbruikbaar.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:55

Een tunnel of kelder wel wat anders. Een longeercirkel is doorgaans 16 meter in diameter, en ligt niet onder het maaiveld als het goed is.
Hoe moelijk is het daar voor de winter een paar kuub extra zand op te gooien... _/-\o_[/quote]

Ik zal een bedrijf beginnen in de paardenbakken als ik jouw was. _/-\o_

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:57

Ik vraag me vooral af wat men hier bereidt is te betalen voor de faciliteiten die ze noemen. Lijkt totaal geen besef van kosten te zijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:02

Lindsey_99 schreef:

Hoe moelijk is het daar voor de winter een paar kuub extra zand op te gooien... _/-\o_

Heb je zelf ook ervaring hier in?

Als het water onder niet door loopt omdat bijvoorbeeld sloten ook vol staan gaat dit niet helpen.
Hoogstens dat het zwaar word.

Dan gaan daar mensen over klagen.
Terecht, want is het water weg is het nog zwaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:30

996981 schreef:
Ik vraag me vooral af wat men hier bereidt is te betalen voor de faciliteiten die ze noemen. Lijkt totaal geen besef van kosten te zijn

Op zandgrond valt dat reuze mee, kwestie van de grond om de zoveel tijd (paar jaar, afhankelijk van hoeveel gebruik)te laten diepwoelen en zorgen voor een goede toplaag (dat kan eenmalig) dan kan het water snel naar beneden weglopen.

Vaak worden longeerbakken niet goed onderhouden en de laag onder de toplaag verdicht heel snel en dan ontstaan er problemen dat zo,n bak niet meer droog wordt en het een gladde modderbak wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:32

Nadeel is dat je een longeer bak minder snel goed door kan trekken met een trekker. Daar is het te klein voor.

Plus de paarden lopen aan de rand dus daar piek belasting.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:33

Het valt me echt op hoeveel mensen geen besef hebben van een stal.
Wie gaat die cirkel opknappen betalen ? Een beetje goed zand kost momenteel al veel geld en je zou toch moeten draineren met deze regen.
En als mensen nou belachelijk veel betalen maar nee, er blijft per klant echt niet veel over, je hoort ze vooral schreeuwen bij verhogingen of als iets even tegenzit. Vroeger waren mensen creatief , er waren geen eb en vloed bodems. Het is niet voor niks dat
Veel stallen stoppen, gelukkig kunnen stallen momenteel selecteren wie ze willen hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:34

Ja en dat is ná aanleg. Dan moet er wel een goede bodem in ten eerste, met drainage etc etc. En zelfs dan kun je niet tegen de regen van afgelopen weken op. Het moet wel een keer een dag of halve dag droog zijn vooraleer het water weg kan. Mensen betalen doorgaans +- €300,- in de maand en verwachten daarvoor dat altijd alles 100% in orde is.

Wij zitten op zandgrond maar ook bij ons is alles nat en vies op het moment. Het stopt maar niet met regenen. De bodem is een keer verzadigd.

Zoals Ruitje ook zegt niet alles is maakbaar. Je hebt met allerlei factoren te maken. Accepteren dat condities soms suboptimaal zijn scheelt een hoop stress.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:47

Dat sowieso hoor, wij zitten ook op zandgrond en gelukkig is de ene helft van de bak zo droog als het een paar uur droog blijft. Maar dat komt wel doordat de bak goed onderhouden is. (en geen luxe drainage oid)

En het klopt dat het moeilijker is bij een longeerbak maar ook niet onmogelijk.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:47

FireAndIce schreef:
Lindsey_99 schreef:
Als de longeerbak onder water staat en in de andere bakken mag niet gelongeerd worden dan vraag je lief of ze dan ervoor willen zorgen dat de longeerbak extra zand krijgt/opgehoogd/gedraineerd wordt zodat die droog genoeg blijft om in te werken.

Regels zijn leuk maar de boel dan niet bijhouden en iemand corrigeren als er een bak gebruikt wordt als de cirkel blank staat is een tikje scheef, toch?
Als er geadverteerd wordt dat er een longeerbak is, dan moet die ook functioneel zijn.
(uitzonderlijk weer uitgesloten maar regen is niet uitzonderlijk)

Helemaal mee eens. En betaal genoeg stalgeld zoals iedereen dat doet dus moet gerealiseerd kunnen worden lijkt mij. Er loopt een slootje naast de longeerbak/paddocks dus misschien daar naartoe laten aflopen.

Wat let je om de schop te pakken en zelf een gleufje te maken, zodat het water weg kan. En in een longeerbak met water kan je ook gewoon longeren hoor.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:52

996981 schreef:

Jij snapt het. Zelfs in eigen beheer aanleggen van bijvoorbeeld een buitenbak kost al gauw €10000 euro als je zelf handig bent. En een longeercirkel iets minder. Dan moet je het echt voor jezelf doen want die kosten haal je er dus nooit uit…oh mijn bak en cirkel zijn momenteel wel droog als de drainageklep open staat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:09

Hier idem. Lijkt vooral de laatste jaren erger te zijn zo nat als het is. Onze mooie gedraineerde zand paddocks vorig jaar laten aan pakken dmv het zand op de vast gestampte plekken diep los te maken plus nieuw zand er bij maar het staat nu ook weer dagen blank. Heeft een goede droge dag nodig eer het water weg is.
En ja daar bellen we de loonwerkers voor. Kost niet niks.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:11

Hier is de bak nog niet nat, maar ik heb het idee dat wij hier in de regio wat minder water hebben gehad dan noordelijker.

Wel 3 weken terug met de diepwoeler er door gedaan en daarna nog met de cultivator.
En uiteraard de sleep.

Maar aam de zijlijn is het altijd gemakkelijker.

Maar er zijn stallen met overdekte longeerbakken, tip voor mensen die niet verrast willen worden door de regen.

Vast met dito prijskaartje, maar ja dat hoort erbij dan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:21

996981 schreef:

Die is toch inbegrepen in de pensionprijs mag ik hopen. Zoals al eerder gezegd; meestal staat er bij wat de faciliteiten zijn als men komt, met mooie droge foto's en de prijs per paard + opties.

Dat een paard in de winter tot over de koten in de drek staat, dat de bakken lang niet altijd netjes onderhouden worden, of gesleept, of in dit geval de longeercirkel bij regen blank staat wordt er gek genoeg nooit bij verteld.

En zeker; als dat prima in orde is, de boel ook bij regen nog redelijkerwijs begaanbaar is, daar zal de prijs ook naar zijn (zoals hiervoor ook al vermeld) Voel je dan vooral niet aangesproken.

Citaat:
Wat let je om de schop te pakken en zelf een gleufje te maken, zodat het water weg kan. En in een longeerbak met water kan je ook gewoon longeren hoor.

Wat let de pensionhouder dat even te doen.... dat is toch niet aan de pensiongast... Zou een mooie boel zijn als iedereen naar believen geultjes zou gaan graven toch?

Het hoeft niet met gouden poortgrepen maar alle vragen over pensionstallen; hoe 'men het doet' hoeveel de paarden buiten staan, hoeveel per paddock, of alleen, hoe groot de weides of postzegeltjes zijn, hoelang ze mogen grazen, hoeveelheid hooi, etc etc. geeft al jarenlang voldoende aan dat er ruim voldoende onzekerheid is of wat op de website te zien is ook klopt.

Er zijn pensionhouders hier die het prima voor elkaar hebben, die voldoende verharding/roosters/zand/droge plekken of paddocks hebben, of waar water vlot is weggezakt of afgevoerd.
Er zijn er flink wat bij die nooit de winterfoto's met drek vermelden of op de foto zetten, en eerlijk zeggen dat het in de winter een stuk lastiger is mbt het onzekere weer/regenperiodes zoals nu.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:28

Stel, ik had tot 2 jaar geleden, een advertentie gemaakt.
Dan had ik daar in geschreven dat onze bak altijd te rijden is behalve met vorst, en zelfs dan slepen we hem de dag daarvoor glad.

Want dat is het beeld van 18 jaar hier een bak hebben.

Tot dus 2 jaar terig.
Onze altijd droge kelder stond nat, in de wei stonden plassen die ik nog nooit eerder had gezien.
Ze liepen stukken weiland stuk, Gelukkig genoeg over, maar toch.
En ja de bak was een zwembad.

En direct sloeg het weer om en de bak werd een heuse schaatsbaan. De plassen in de weide heb ik afgezet met draad, dat ze daar niet konden komen

En zo blij geen pensionklantenmeer te hebben.... want dan lees je bovenstaande....
Nee dank je

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:38

Kerst 2 jaar geleden was extreem, gigantisch zelfs, dan heeft iedereen er wel begrip ervoor dat het erg nat is, denk je niet?
Zo extreem is het nu niet, het is wel nat, maar dat is oktober wel vaker.

Blij dat ik geen pensionstalling meer nodig heb, gezien bovenstaande.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:40

Volgens mij ging het longeren van TS over een losgooi bak geen rijbak. Lijkt mij wel fijn als de longerbaan niet bruikbaar is dit in de losgooibak moet kunnen voor tijdelijke oplossing. Of vragen aan de stalhouder of je geultjes mag graven voor betere water afvoer bij de longeerbaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:59

DuoPenotti schreef:
Stel, ik had tot 2 jaar geleden, een advertentie gemaakt.
Dan had ik daar in geschreven dat onze bak altijd te rijden is behalve met vorst, en zelfs dan slepen we hem de dag daarvoor glad.

Want dat is het beeld van 18 jaar hier een bak hebben.

Tot dus 2 jaar terig.
Onze altijd droge kelder stond nat, in de wei stonden plassen die ik nog nooit eerder had gezien.
Ze liepen stukken weiland stuk, Gelukkig genoeg over, maar toch.
En ja de bak was een zwembad.

En direct sloeg het weer om en de bak werd een heuse schaatsbaan. De plassen in de weide heb ik afgezet met draad, dat ze daar niet konden komen

En zo blij geen pensionklantenmeer te hebben.... want dan lees je bovenstaande....
Nee dank je

Dit, ik lees hier een week nat… het is al het twee jaar of extreem nat (incl waarschuwingen dat de rioleringen het niet gaan kunnen slikken) of extreem droog. Dus je gooit in februari die paar kub zand er in want nat.. en maart, april droog…. Dan kunnen ze niet longeren want afhankelijk van welk type zand te mul (witte) of te hard (zwarte zandgrond.)

Mei en juni waren stik droog want toen waren wij Aang wachten op regen voor de weides en regen kregen we. :+
Juli heeft het bijna heel de maand gereden. Augustus was zo droog dat we in september alweer moesten aanpassen en toen kwam oktober en inmiddels zijn er alweer meerdere code geel dagen na elkaar geweest per week.

Ga er maar aan staan om die bak goed te houden. Onze bak is tot nu toe een paar dagen niet echt bruikbaar geweest (ik redeneer dan even met jonge paarden waar tempo controle en balans nog niet helemaal oké zijn. Het meisje met het ervaren paard heeft m nog niet moeten laten staan maar met eentje die net zadelmak is, eentje die nog zadelmak gemaakt wordt nu is het wel afwegen.)

Maar er heeft ook eentje gestaan die bij elk plasje en elk moment dat ie wat harder lag aan het klagen was… ja kijk een buitenbak is tenzij je een hoop geld investeert wat veranderlijker. Wil je altijd exact dezelfde bodem moet je een binnenbak hebben want zelfs de buitenpiste bij Jeanette haazen is toch echt onderhevig aan het weer. :+

En ja ik ben heel eerlijk: klanten die voor een lagere prijs gaan klagen over een plas in de hoek van de bak ben ik liever kwijt dan rijk. Dan past onze stalling gewoon niet bij je. De bewuste klant staat nu trouwens ook op een stal met binnenpiste.

Bij ons gaan ze elke dag de weide op. Soms komen ze om 16:00 binnen als het echt stormt of hagelt of als de klanten daar zelf om vragen maar ze gaan ook om 7:00 al buiten en komen nog steeds op een uitzonderlijke dag ( en dan is het eigenlijk altijd op vraag van de eigenaren.) om 18:30 binnen nu in de winter. In de zomer eerder 21:30.

De stallen die ik ken in de omgeving met binnenbak mag je ze vanaf nu tot maart een uurtje losgooien. Dus ja dan moeten klanten kiezen.

Maar kom niet bij een stal als onze bezichtigen. Waar je eerlijk gezegd wordt dat het met de piste creatief zijn is als het veel regent. Om dan na een week 50l per vierkante meter te zeuren over de piste die nat is. :+
En ja dat is écht realiteit.

Dat is geen kwestie van te lui zijn of geen moeite willen doen want we komen waar we kunnen echt tegemoet en doen een hoop meer dan we eigenlijk moeten doen contractueel. Dat is een kwestie van totaal geen zin voor realiteit hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:15

Lindsey_99 schreef:
Kerst 2 jaar geleden was extreem, gigantisch zelfs, dan heeft iedereen er wel begrip ervoor dat het erg nat is, denk je niet?

Nee, gezien wat ik gezien heb hebben vele daar geen begrip voor.

Natuurlijk een boel mensen wel.
Maar helaas zijn er ook die dan zeggen je bak is niet goed.

Echt om het gezeur heb ik geen mensen meer.
En ja dat waren er minder dan de fijne. De fijne hadden de overhand.
Maar het gezeik hakt er toch harder in. Tenminste bij mij wel.

Op een grote stal kun je dat misschien beter van je af zetten.
Maar ik kleinschalig met maar een paard of 3 - 4 van een ander.
Juist altijd probeerde het voor elk paard goed te doen. Nee.

En ik ken ook mensen met een grote stal die daar moeite mee hebben.
Laten we eerlijk zijn.. Het moet je roeping zijn. :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:27

Lindsey_99 schreef:
Lieser schreef:
Ach, hier in de regio staan regelmatig tunnels, kelders en sportvelden onder water door de regen. Dus dat de longeercirkel dan ook blank staat, is niet verbazingwekkend.

Polariseren?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:00

Lindsey_99 schreef:

Ik weet niet waar je woont, maar hier in het Westen is toch echt behoorlijk veel water gevallen de afgelopen week. Dat kan plaatselijk natuurlijk erg verschillen

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:17

Little_Gift schreef:
Pareltjes schreef:
Begin geen pension als je niet tegen het extra werk kunt. Paarden zijn dieren, mensen soms ook. Onverwachte zaken gebeuren. Deal ermee, los ze op. Maak geen drama en begeleid je pensionklanten als ze de kennis niet hebben. Vroeger was het een vak met rijksdiploma. Nu zijn er die als ze 4 stallen en een postzegel aan wei hebben ineens “ een pensionstal zijn “. Een paar stallen en een wei maken je nog lang geen fatsoenlijk pensionstal. Daar komt veel meer bij kijken. Vind het niets gek dat er zoveel geklaagd wordt.

Volledig met jou eens, in al je posts hier in dit topic trouwens.

Hier nog één. De meeste pensionstallen waar ik heb gestaan waren een ramp. Ben zelfs ooit eens weggestuurd omdat ik het gewaagd had om zelf de stal uit te mesten toen de stalknecht ziek was. Wanneer je ergens voor betaalt mag je daarvoor iets in ruil verwachten als klant. Wat niet wil zeggen dat je je moet misdragen of je paard alles moet laten slopen. Als eigenaar moet je zorgen dat je accommodatie in orde is en blijft. Daar betaalt een klant voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:26

Lindsey_99 schreef:

Ehhhh hier is het net zo nat zo niet natter.
Mijn wei staat voor driekwart onder water.
Paddock staat vol met plassen en voor de rest alleen maar niet doorloopbare modder.