Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
prompter schreef:Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?[/b]
prompter schreef:Ik heb bij alle dravers die ik meegemaakt heb eerlijk gezegd nog nooit hypermobiliteit meegemaakt, dat is echt nieuw voor me.
Ninx schreef:Elisa2 schreef:Ja en meer bij PRE,s dan Lusitano,s maar die laatste hebben volgens mij weer meer kans op pssm. En zo is er altijd wat hè?
Interessant Marigold, dat had ik niet zo gezocht achter Dravers en hoor het voor het eerst. Lijkt me helemaal niet handig in races..
Wel crap... ik heb ze laatst voor het eerst gereden en was helemaal betoverd!
Het moeilijke gedrag waar mensen Spaanse paarden soms van betichten kan natuurlijk ook (naast twijfelachtige afkomst soms) te maken hebben met paniek door instabiliteit.
Mijn ruin had dat ook. Die kon dan in paniek raken en helemaal los gaan.
Pas later begrijp je dat hij zijn lijf gewoon niet goed onder controle had.
Dat van die draver is ook wel akelig. Nooit eerder gehoord.
Inmiddels, na wat graafwerk, wel verhalen over Spanjaarden gevonden met heupluxaties.
Ninx schreef:prompter schreef:Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?[/b]
Die transformatie lijkt dus al te zijn ingestart vanaf het moment dat de mens zich bemoeide met de voortplanting van het paard.
Dat kan dus zo bedoeld zijn, maar dat kan ook onbedoeld zijn geweest. Zoals veel rashonden nu ook problemen zijn die er niet bewust in gefokt zijn.
Ninx schreef:prompter schreef:Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?[/b]
Die transformatie lijkt dus al te zijn ingestart vanaf het moment dat de mens zich bemoeide met de voortplanting van het paard.
Dat kan dus zo bedoeld zijn, maar dat kan ook onbedoeld zijn geweest. Zoals veel rashonden nu ook problemen zijn die er niet bewust in gefokt zijn.
Ik ben een kind van de '70's en loop altijd al tussen de paarden. Ik denk dat die artrose in de hals al heeft bestaan, maar dat we nu pas weten wat het is en hoe het ontstaat.
Heel veel zaken die we nu kunnen verklaren, wisten we toen niet. Dat was ook wel relaxed, je had geen idee en alles was wel chill met je kop in het zand...hihihihi
Nu is het ook wel zo dat de fokkerij veel extremer is gegaan. In die tijd zag je nog niet zoveel van die extreme bewegers.
Je zag ook geen designer dogs en designer mensen (verbouwde kopjes).... Geen gekke vergelijking misschien, maar de mens is dus wel verslaafd geraakt aan alles naar haar hand zetten. Alle dieren, en dus zelfs het eigen uiterlijk.
Hoe iets eruit ziet en hoe iets beweegt, lijkt dus te prevaleren boven functionaliteit en duurzaamheid.
Ninx schreef:prompter schreef:Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?[/
Ik ben een kind van de '70's en loop altijd al tussen de paarden. Ik denk dat die artrose in de hals al heeft bestaan, maar dat we nu pas weten wat het is en hoe het ontstaat.
Heel veel zaken die we nu kunnen verklaren, wisten we toen niet. Dat was ook wel relaxed, je had geen idee en alles was wel chill met je kop in het zand...hihihihi
Nu is het ook wel zo dat de fokkerij veel extremer is gegaan. In die tijd zag je nog niet zoveel van die extreme bewegers.
Je zag ook geen designer dogs en designer mensen (verbouwde kopjes).... Geen gekke vergelijking misschien, maar de mens is dus wel verslaafd geraakt aan alles naar haar hand zetten. Alle dieren, en dus zelfs het eigen uiterlijk.
Hoe iets eruit ziet en hoe iets beweegt, lijkt dus te prevaleren boven functionaliteit en duurzaamheid.
Picopico schreef:Ik denk ook niet dat het er bewust zo in gefokt is in de zin van 'hé, laten we die NLL eens even korter fokken'. Maar het zou best kunnen dat een grotere bewegingsvrijheid in de hals gunstig bleek te zijn waardoor daarop geselecteerd is.
Paarden gebruiken hun hals voor balans. Zou het kunnen dat dat met een kortere NLL makkelijker gaat? Met een ruiter ligt het zwaartepunt immers hoger. Voeg daar krappe wendingen en/of ruig terrein aan toe en je zou een situatie kunnen krijgen waarin paarden met een C2-C7 NLL het mogelijk gewoon aflegden tov paarden met een kortere NLL, simpelweg omdat die laatste beter hun balans konden houden met een ruiter op hun rug doordat ze hun hals net wat verder konden buigen. En als dat een kwestie is van overleven of niet, selecteer je daar heel snel op.
koend schreef:En zo komen we weer helemaal on topic.
Een konik is gefokt als natuur(reservaat)pony.
Waarin wordt hij door natuurlijke selectie sterk?
Kan alleen bevallen / de gemiddelde paardenbezitter schakelt een DA in als het moeilijk wordt
Bezwijkt niet rap door wormen / wij ontwormen kunstmatig
Kan toe met heel weinig en arm voer / de gemiddelde paardenweide is te rijk én veel mensen geven gewoon graag iets ”uit de zak”
Kan het kuddegedrag heel goed lezen en indien nodig ook zijn deel opeisen / weinig paarden bij ons leven écht in kudde
De hengsten moeten ook kunnen vechten / wij willen vrede in onze weide.
Kan goed tegen ziektes / wij hebben een DA, enten in, vijlen tanden enz.
Met andere woorden, waar een natuurpaard goed in is, is voor de meeste paardemensen bij ons van secundair belang. Wij hebben andere prioriteiten: springen, dressuur, rennen, afstandsraces, knuffelpaarden, mini’s, koetspaarden ...
Bovendien stelde ik de vraag hoe de koniks geselecteerd werden en er werd alleen gesteld dat ze de vossen weghalen. Oei, dat is kleurtjesfokkerij op zijn ergst. Ik hoop dat er echt nog meer bewuste selectie is, meer dan alleen selecteren naar een beeld van wat oude foto's.
mino1 schreef:Ik bedoelde daar mee ook de NL koniks mee.Het grote probleem is ruimte .Teveel dieren op een tekleine oppervlakte.Dan krijg je overbegrasing en dieren die honger hebben en dan ook dingen eten die ze normaal niet zullen eten .Wormbesmetting zal ook meevallen omdat ze op de plekken waar ze mesten niet grazen.