Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:43

Ik heb bij alle dravers die ik meegemaakt heb eerlijk gezegd nog nooit hypermobiliteit meegemaakt, dat is echt nieuw voor me.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 09:48

prompter schreef:
Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?[/b]

Die transformatie lijkt dus al te zijn ingestart vanaf het moment dat de mens zich bemoeide met de voortplanting van het paard.
Dat kan dus zo bedoeld zijn, maar dat kan ook onbedoeld zijn geweest. Zoals veel rashonden nu ook problemen zijn die er niet bewust in gefokt zijn.

Ik ben een kind van de '70's en loop altijd al tussen de paarden. Ik denk dat die artrose in de hals al heeft bestaan, maar dat we nu pas weten wat het is en hoe het ontstaat.
Heel veel zaken die we nu kunnen verklaren, wisten we toen niet. Dat was ook wel relaxed, je had geen idee en alles was wel chill met je kop in het zand...hihihihi
Nu is het ook wel zo dat de fokkerij veel extremer is gegaan. In die tijd zag je nog niet zoveel van die extreme bewegers.
Je zag ook geen designer dogs en designer mensen (verbouwde kopjes).... Geen gekke vergelijking misschien, maar de mens is dus wel verslaafd geraakt aan alles naar haar hand zetten. Alle dieren, en dus zelfs het eigen uiterlijk.
Hoe iets eruit ziet en hoe iets beweegt, lijkt dus te prevaleren boven functionaliteit en duurzaamheid.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:53

prompter schreef:
Ik heb bij alle dravers die ik meegemaakt heb eerlijk gezegd nog nooit hypermobiliteit meegemaakt, dat is echt nieuw voor me.

Ik weet ook niet zeker of ik het goed noem, ik doel op de ruimte in de heup om het achterbeen heel ver naar voren/achteren te bewegen. Waardoor het uit de kom kan schieten als dat teveel wordt doorgefokt zegmaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:10

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
Ja en meer bij PRE,s dan Lusitano,s maar die laatste hebben volgens mij weer meer kans op pssm. En zo is er altijd wat hè?

Interessant Marigold, dat had ik niet zo gezocht achter Dravers en hoor het voor het eerst. Lijkt me helemaal niet handig in races..

Wel crap... ik heb ze laatst voor het eerst gereden en was helemaal betoverd!
Het moeilijke gedrag waar mensen Spaanse paarden soms van betichten kan natuurlijk ook (naast twijfelachtige afkomst soms) te maken hebben met paniek door instabiliteit.
Mijn ruin had dat ook. Die kon dan in paniek raken en helemaal los gaan.
Pas later begrijp je dat hij zijn lijf gewoon niet goed onder controle had.

Dat van die draver is ook wel akelig. Nooit eerder gehoord.
Inmiddels, na wat graafwerk, wel verhalen over Spanjaarden gevonden met heupluxaties.

Nouja ze hebben het niet allemaal, ik ken ook PRE,s die niet hypermobiel zijn en het sensibele is ook verschillend.
Degene die het het ergste heeft is juist het meest makkelijke en intelligente paard die ik ken. Alleen dat lichaam heeft wel echt extra aandacht nodig qua training en opbouw/ afbouw/ compensatie patronen e.d
Maar een beetje spelen en doorsluiten en het voorbeen komt zo wat langs zijn oor. :+

Heel veel zit denk ik in management en training ook. Sommige mensen kunnen ieder paard mooi opbouwen en anderen breken juist ieder paard af.
Ik raak er ook steeds meer van overtuigd dat veel paarden vastgereden worden in de fascia en dat er daarom slijtage/compensatie problemen ontstaan zoals artrose bijvoorbeeld.

Paniek heb ik zelf het meeste meegemaakt bij pijn in het lijf. Kissing spines voornamelijk. Maar kan me wel voorstellen dat bij ieder paard wiens lijf niet goed werkt dit een rol kan spelen.

Ik vind dit best allemaal hele interessante materie.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:43

Mijn volbloed is toevallig ook hypermobiel, maar alleen in de schouders. Dat merk je vooral aan stijfheid als ze niet in het werk staat en aan het feit dat ze ze veel verder naar achteren kan bewegen onder het zadel door. Denk dat dat wel helpt met snelheid maken ja

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:53

Bij alle blessures die ik met dravers heb meegemaakt, speelde het heupgewricht niet of nauwelijks een rol. Het achterbeen kan ook verder naar achteren omdat het zo "steil" is, dus dat ligt niet alleen aan de heup. Wat ik wel tegen kwam waren SI-gewricht problemen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:09

Ninx schreef:
prompter schreef:
Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?[/b]

Die transformatie lijkt dus al te zijn ingestart vanaf het moment dat de mens zich bemoeide met de voortplanting van het paard.
Dat kan dus zo bedoeld zijn, maar dat kan ook onbedoeld zijn geweest. Zoals veel rashonden nu ook problemen zijn die er niet bewust in gefokt zijn.

Ik denk ook niet dat het er bewust zo in gefokt is in de zin van 'hé, laten we die NLL eens even korter fokken'. Maar het zou best kunnen dat een grotere bewegingsvrijheid in de hals gunstig bleek te zijn waardoor daarop geselecteerd is.
Paarden gebruiken hun hals voor balans. Zou het kunnen dat dat met een kortere NLL makkelijker gaat? Met een ruiter ligt het zwaartepunt immers hoger. Voeg daar krappe wendingen en/of ruig terrein aan toe en je zou een situatie kunnen krijgen waarin paarden met een C2-C7 NLL het mogelijk gewoon aflegden tov paarden met een kortere NLL, simpelweg omdat die laatste beter hun balans konden houden met een ruiter op hun rug doordat ze hun hals net wat verder konden buigen. En als dat een kwestie is van overleven of niet, selecteer je daar heel snel op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:49

Ninx schreef:
prompter schreef:

Ik ben een kind van de '70's en loop altijd al tussen de paarden. Ik denk dat die artrose in de hals al heeft bestaan, maar dat we nu pas weten wat het is en hoe het ontstaat.
Heel veel zaken die we nu kunnen verklaren, wisten we toen niet. Dat was ook wel relaxed, je had geen idee en alles was wel chill met je kop in het zand...hihihihi
Nu is het ook wel zo dat de fokkerij veel extremer is gegaan. In die tijd zag je nog niet zoveel van die extreme bewegers.
Je zag ook geen designer dogs en designer mensen (verbouwde kopjes).... Geen gekke vergelijking misschien, maar de mens is dus wel verslaafd geraakt aan alles naar haar hand zetten. Alle dieren, en dus zelfs het eigen uiterlijk.
Hoe iets eruit ziet en hoe iets beweegt, lijkt dus te prevaleren boven functionaliteit en duurzaamheid.

Het is enigszins offtopic, maar het verschil tussen door fokken veranderde dieren, en "verbouwde kopjes " of andere kunstmatig verfraaide lichamen van mensen is, dat die veranderingen bij mensen niet doorvererfd kunnen worden. Stel dat jij graag een kind wil met een hele mooie neus en je trouwt met iemand die door cosmetische chirurgie precies zo'n neus heeft, dan zullen jullie kinderen die mooie neus niet erven!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:00

Ninx schreef:
prompter schreef:
Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?[/

En wat dit ook zegt is dat lang niet iedereen een sterk en gezond paard wil.
Veel (meer?) mensen willen een paard wat ergens mee opvalt.Of dat nu een opvallende kleur is of bijvoorbeeld een spectaculair bewegings patroon .

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:45

En zo komen we weer helemaal on topic.

Een konik is gefokt als natuur(reservaat)pony.
Waarin wordt hij door natuurlijke selectie sterk?
Kan alleen bevallen / de gemiddelde paardenbezitter schakelt een DA in als het moeilijk wordt
Bezwijkt niet rap door wormen / wij ontwormen kunstmatig
Kan toe met heel weinig en arm voer / de gemiddelde paardenweide is te rijk én veel mensen geven gewoon graag iets ”uit de zak”
Kan het kuddegedrag heel goed lezen en indien nodig ook zijn deel opeisen / weinig paarden bij ons leven écht in kudde
De hengsten moeten ook kunnen vechten / wij willen vrede in onze weide.
Kan goed tegen ziektes / wij hebben een DA, enten in, vijlen tanden enz.

Met andere woorden, waar een natuurpaard goed in is, is voor de meeste paardemensen bij ons van secundair belang. Wij hebben andere prioriteiten: springen, dressuur, rennen, afstandsraces, knuffelpaarden, mini’s, koetspaarden ...

Bovendien stelde ik de vraag hoe de koniks geselecteerd werden en er werd alleen gesteld dat ze de vossen weghalen. Oei, dat is kleurtjesfokkerij op zijn ergst. Ik hoop dat er echt nog meer bewuste selectie is, meer dan alleen selecteren naar een beeld van wat oude foto's.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:08

En dan nog 'klopt' de kleur niet := Het wilde oerpaard was, net als de Przewalski wildkleur bruin. Alle andere kleuren zijn het gevolg van domesticatie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 19:31

Picopico schreef:
Ik denk ook niet dat het er bewust zo in gefokt is in de zin van 'hé, laten we die NLL eens even korter fokken'. Maar het zou best kunnen dat een grotere bewegingsvrijheid in de hals gunstig bleek te zijn waardoor daarop geselecteerd is.
Paarden gebruiken hun hals voor balans. Zou het kunnen dat dat met een kortere NLL makkelijker gaat? Met een ruiter ligt het zwaartepunt immers hoger. Voeg daar krappe wendingen en/of ruig terrein aan toe en je zou een situatie kunnen krijgen waarin paarden met een C2-C7 NLL het mogelijk gewoon aflegden tov paarden met een kortere NLL, simpelweg omdat die laatste beter hun balans konden houden met een ruiter op hun rug doordat ze hun hals net wat verder konden buigen. En als dat een kwestie is van overleven of niet, selecteer je daar heel snel op.

Ik denk dat het exact het tegenovergestelde is wat jij zegt. Door het ontbreken van de nekband is de functionaliteit van de thoracic sling minder, en is er juist minder balans.
Ik denk dat dit ontbreken alleen nadelen kent.

"The nuchal ligament lamellae (NLL) are a crucial part of the equine thoracic sling, a system of muscles, ligaments, and bones that supports and allows movement of the thorax. The NLL is part of the larger nuchal ligament, which is divided into a funicular cord and the lamellae. The lamellae are a series of fan-like plates that attach to the cervical vertebrae, providing support for the head and neck. In horses, the NLL attachment points are often incomplete, leading to a gap in supportive tissue in the caudal neck."

"The thoracic sling is a complex system that includes the muscles, ligaments, and bones of the chest, shoulders, and neck. It allows the horse to lift its thorax between its forelimbs, shift its center of weight, and move its limbs for balanced movement."

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 19:36

koend schreef:
En zo komen we weer helemaal on topic.

Een konik is gefokt als natuur(reservaat)pony.
Waarin wordt hij door natuurlijke selectie sterk?
Kan alleen bevallen / de gemiddelde paardenbezitter schakelt een DA in als het moeilijk wordt
Bezwijkt niet rap door wormen / wij ontwormen kunstmatig
Kan toe met heel weinig en arm voer / de gemiddelde paardenweide is te rijk én veel mensen geven gewoon graag iets ”uit de zak”
Kan het kuddegedrag heel goed lezen en indien nodig ook zijn deel opeisen / weinig paarden bij ons leven écht in kudde
De hengsten moeten ook kunnen vechten / wij willen vrede in onze weide.
Kan goed tegen ziektes / wij hebben een DA, enten in, vijlen tanden enz.

Met andere woorden, waar een natuurpaard goed in is, is voor de meeste paardemensen bij ons van secundair belang. Wij hebben andere prioriteiten: springen, dressuur, rennen, afstandsraces, knuffelpaarden, mini’s, koetspaarden ...

Bovendien stelde ik de vraag hoe de koniks geselecteerd werden en er werd alleen gesteld dat ze de vossen weghalen. Oei, dat is kleurtjesfokkerij op zijn ergst. Ik hoop dat er echt nog meer bewuste selectie is, meer dan alleen selecteren naar een beeld van wat oude foto's.

Voor mij ontbreekt de logica een beetje in je opsomming.

Maar een paar dingen: paarden welke opgegroeid zijn in een groter gebied in een gemengde groep zijn vaak stabieler, zijn zelfstandiger, kennen het concept persoonlijke ruimte en hebben hun lijf goed kunnen ontwikkelen.
Ook IJslanders en bijv Fjorden groeien vaak zo op en zijn gebruikspaarden.

Koniks die beheerd worden door serieuze organisaties worden niet zomaar bij elkaar gedonderd. Daar wordt goed over nagedacht. Ongezonde dieren gaan er tussenuit. Dat deel wordt dan steeds kleiner.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:25

De konik is geen speciaal gefokt voor natuur onderhoud.Het is gewoon een gefokt rijpaardje (mennen)
Het is een sobere sterke pony geschikt voor natuur onderhoud (volgens de Duitse beschrijving van de konik).In Duitsland wordt er net zo mee gefokt als de andere pony rassen.
Ik kende Duitse konikfokker (ik woon al 10 jaar niet meer in De) Zijn dochter had ook als kind een onder het zadel een dapper dier en voor de duvel niet bang vertelde hij,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:31

Ik geloof eigenlijk niet dat er in Nederland goed geselecteerd wordt op de Koniks, in ieder geval echt niet door staatswanbeheer. Het enige wat hun willen is ze vetmesten en laten slachten voor inkomen. Wellicht in andere landen wel.

Dat gezegd hebben, hebben wij een Fjord gehad die uit een natuurgebied kwam..prachtig zou je denken. Maar beestje heeft daardoor nooit 100% vertrouwen in mensen gehad en dat bracht de nodige problemen met zich mee terwijl de andere Fjord die gewoon opgegroeid is met mensen dat vertrouwen wel had en zoveel makkelijker was. Voor mij is opgroeien in een natuurgebied zonder mensen dus niet perse een plus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:13

Schade door wormbesmetting en JKK vergiftiging is ook een dingetje.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:42

Het zal er ook aan liggen aan wat voor leeftijd ze uit de kudde worden gehaalt.Schade door wormen en JJK zal wel loslopen als ze genoeg ruimte en tevreten hebben.Niet zo als in veel plekken in Nederland .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:48

Als iemand in het wild opgegroeide paarden leuk vind is dit nog wel een interessante: Thuringgeti.
Die hebben warmbloeden die gewoon wild opgroeien op 2.500ha. Blijkbaar heb je daar helemaal geen Koniks voor nodig (al hebben ze die ook). Kan dat met warmbloeden net zo prima.
Enige vorm van beheer is er wel. Maar er wordt niet bepaald mee gefrutseld.
één keer per jaar is er een veiling. Daar worden ze wel wat op voorbereid.

Ze hebben dressuur en springpaarden. Er komt vanalles vandaan. Van gebruikspaarden tot paarden die het in de sport uitstekend doen. Eigenlijk zoals bij iedere fokker dus.

https://www.agrar-crawinkel.de/thueringeti-pferde/

https://www.youtube.com/watch?v=Fe_5tPLefjk&t=186s

Waarom we dit in Nl niet gewoon ook doen? Met functionele paarden begrazen die daarnaast nog marktwaarde hebben? Omdat bezoekers er dan niet vanaf kunnen blijven vermoed ik.......

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:55

Omdat ze de bezoekers dan niet dom kunnen houden dat het paarden zijn die wildt zijn en geen verzorging nodig hebben (bij voeren in de winter ).En zich zelf altijd zelf redden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:30

mino1 schreef:
Het zal er ook aan liggen aan wat voor leeftijd ze uit de kudde worden gehaalt.Schade door wormen en JJK zal wel loslopen als ze genoeg ruimte en tevreten hebben.Niet zo als in veel plekken in Nederland .

Ik doelde specifiek op NL koniks

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:48

Ik bedoelde daar mee ook de NL koniks mee.Het grote probleem is ruimte .Teveel dieren op een tekleine oppervlakte.Dan krijg je overbegrasing en dieren die honger hebben en dan ook dingen eten die ze normaal niet zullen eten .Wormbesmetting zal ook meevallen omdat ze op de plekken waar ze mesten niet grazen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:52

Qua NLse koniks, volgens mij is de Oostvaardersplassen het enige gebied waar ze echt 100% verwilderd en zonder beheer worden gelaten voor wat ze zijn, al paardengeneraties lang.
De overige koniks staan voor begrazing en overschot gaat eruit/naar de slager of naar een andere plek als er ergens ruimte is.
De OVP groep is dus wel een ander verhaal dan de rest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:12

mino1 schreef:
Ik bedoelde daar mee ook de NL koniks mee.Het grote probleem is ruimte .Teveel dieren op een tekleine oppervlakte.Dan krijg je overbegrasing en dieren die honger hebben en dan ook dingen eten die ze normaal niet zullen eten .Wormbesmetting zal ook meevallen omdat ze op de plekken waar ze mesten niet grazen.

Dat valt helaas helemaal niet mee, zonder ontworming worden ze gewoon kapot gevreten van binnen. Mijn aangetrouwde nicht moest dus haar Konik waar ze dol op was om die reden laten gaan. Ernstige darmbeschadiging door verwaarlozing van lopen in zo'n natuurgebied omdat er niet ontwormd wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:18

Dat komt helaas niet alleen bij wilde paarden voor. Sinds de mestonderzoeken worden toch nog wormbesmettingen gemist en krijgen paarden weer veel vaker problemen door wormen.
Ken ook een paardje die niet meer te redden was en darmen al echt stuk waren. Was altijd mestonderzoek gedaan laatste jaren......

Bij gezonde darmen in een gezonde omgeving met voldoende vezelrijk eten, veel vrije beweging en niet teveel paarden ( mest) op te weinig ruimte, zouden wormen niet vaker voor moeten komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:50

Je ziet het ook bij andere begrazingsprojecten.
Ik ken ook Camargue paarden die met 4 al kapot waren van de parasieten.
(En dan hebben we het nog niet over tekenziektes)