Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:23

truitje schreef:
Cioccolato schreef:
Ik zou alleen al niet kopen als je pony op een pensionstal moet zetten. Als t een extta pony is aan huis, oké. Dat gaat wel mee en vormt wel.
Maar dit..? Nee..
Gewoon opzoek naar een passende verzorgpony en kind lekker laten leren maar eerlijk? Jij als moeder ook. Omgang, gedrag, pony leren lezen..
Een paard is anders maar in de basis laten ze allemaal dingen zien, dus je herkent het gewoon niet (meer).

Bij een manege/pensionstal is er wel passende begeleiding voor kinderen :)

Nee. Dat is er niet

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:23

Elin_ schreef:
truitje schreef:
Dat de pony zelf op de achtergrond zou staan herken ik mij niet in eigenlijk. De eigenaar en instructrice vinden het normaal dat de pony een tik met de zweep moet krijgen als hij door het been heen naar binnen valt of om hem in galop te krijgen. Dit is juist hoe ik liever niet heb dat mijn dochter leert rijden, met zoveel zweepgebruik. Dat maakt ook dat ik niet de goede begeleider ben denk ik, want ik zeg dan dat ze niet met de zweep moet slaan maar het met haar been op moet lossen (maar daar reageert de pony weinig op) en de instructrice weer wel. Daarnaast zijn we rustig in de omgang met paarden en staat welzijn op nummer 1. Dat is ook de reden dat ik haar niet laat rijden bij een stal hier vlakbij, waar ze geen weidegang hebben voor de paarden.

Dat je vriendelijk rijden voorop hebt staan en weidegang ook belangrijk vindt is top (en ergens vind ik dat ook normaal :=?), maar in je verhaal gaat het wel vrij specifiek over jullie wensen en eisen, waarbij de pony meer ondergeschikt is zolang het jullie maar past. O.a. over de maat (voor je dochter fijn, omdat ze nog niet zo ervaren is en dan dichtbij de grond et cetera), maar ook zeker over het feit dat verschillende mensen hier in dit topic je aanraden om gewoon niet aan een eigen pony te beginnen, omdat jullie gewoon te onervaren nog zijn. Dat is ook in het belang van de pony (en voor jullie zelf!!) om een mismatch te voorkomen en wederom gesleep met pony's. De onervarenheid en onkunde druipt van de berichten af, maar dat laatste lijkt maar niet binnen te komen. Iedereen bedoelt het (neem ik aan) echt heel goed en juist zodat zowel kindlief als jij op een gezonde, veilige en leuke manier leren om samen je hobby te gaan beoefenen.

Ik denk dat de pony zeker wordt meegenomen in het welzijn als ik kijk naar de manier waarop we met de pony omgaan. Mijn dochter is ook niet te zwaar voor de pony en het ziet er ook echt niet heel verkeerd uit als ze erop zit. Ze is aan de lange kant en daar zijn we ons bewust van, maar het is niet zo dat het echt niet meer kan. We overvragen hem verder ook niet. En de wijze waarop de eigenaar de pony houdt is paardvriendelijk verder.
Verder kan ik prima overweg met andere paarden en pony's, maar zoals eerder gezegd heb ik met deze streken weinig ervaring, maar ik heb hier zelf ook veel van geleerd. Het wordt nu geschetst alsof ik niks kan omdat ik in dit topic heb geschetst wat er allemaal misging, maar er ging ook veel goed dus dat zo zwart-wit is het niet dat ik volledig onbekwaam ben;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:28

truitje schreef:
Ik denk dat de pony zeker wordt meegenomen in het welzijn als ik kijk naar de manier waarop we met de pony omgaan. Mijn dochter is ook niet te zwaar voor de pony en het ziet er ook echt niet heel verkeerd uit als ze erop zit. Ze is aan de lange kant en daar zijn we ons bewust van, maar het is niet zo dat het echt niet meer kan. We overvragen hem verder ook niet. En de wijze waarop de eigenaar de pony houdt is paardvriendelijk verder.
Verder kan ik prima overweg met andere paarden en pony's, maar zoals eerder gezegd heb ik met deze streken weinig ervaring, maar ik heb hier zelf ook veel van geleerd. Het wordt nu geschetst alsof ik niks kan omdat ik in dit topic heb geschetst wat er allemaal misging, maar er ging ook veel goed dus dat zo zwart-wit is het niet dat ik volledig onbekwaam ben;)

Ik geef het op :') Succes met de pony kopen en hopelijk gaat de gok goed uitpakken voor iedere partij :=

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:32

Cioccolato schreef:
Ik zou alleen al niet kopen als je pony op een pensionstal moet zetten. Als t een extta pony is aan huis, oké. Dat gaat wel mee en vormt wel.
Maar dit..? Nee..
Gewoon opzoek naar een passende verzorgpony en kind lekker laten leren maar eerlijk? Jij als moeder ook. Omgang, gedrag, pony leren lezen..
Een paard is anders maar in de basis laten ze allemaal dingen zien, dus je herkent het gewoon niet (meer).

Bij een manege/pensionstal is er wel passende begeleiding voor kinderen :)[/quote]

Nee. Dat is er niet[/quote]

Daar ben ik het niet mee eens, dat er op maneges geen passende begeleiding is voor kinderen. Waar zou je dit dan wel vinden volgens jou?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:33

Ik denk dat het belangrijk is om een manege te vinden waar goede begeleiding en toezicht is, maar ook de vrijheid om lekker te klooien met pony's. Poetsen, wandelen, etcetera...

En dan is het mijns inziens vooral belangrijk dat TS zelf in de kantine een kop koffie gaat drinken. Hoe moeilijk dat ook is als ouder - probeer het los te laten. Laat haar zelf ontdekken. Van alles voor willen zijn en op willen lossen krijg je onzekere kinderen die niet zelf met tegenslagen om kunnen gaan. Juist dit soort "ongelukjes" (ik ben zelf niet van mening dat dit een ongelukje is, meer gewoon een "hoort erbij") ontwikkel je juist veerkracht. Leer je opletten en begrijpen hoe een pony werkt. Het feit dat er dit soort dingen gebeuren is in die zin heel gezond. Daarmee wil ik niet zeggen dat je je 8-jarige maar de auto uit moet gooien en zelf de hort op gaan, zeker niet. Maar hoe graag je ze ook in bubbeltjesplastic wil verpakken en voor altijd veilig wil houden; dat is gelukkig niet de realiteit. Hoe saai zou het leven anders zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:36

Elin_ schreef:
truitje schreef:
Dat de pony zelf op de achtergrond zou staan herken ik mij niet in eigenlijk. De eigenaar en instructrice vinden het normaal dat de pony een tik met de zweep moet krijgen als hij door het been heen naar binnen valt of om hem in galop te krijgen. Dit is juist hoe ik liever niet heb dat mijn dochter leert rijden, met zoveel zweepgebruik. Dat maakt ook dat ik niet de goede begeleider ben denk ik, want ik zeg dan dat ze niet met de zweep moet slaan maar het met haar been op moet lossen (maar daar reageert de pony weinig op) en de instructrice weer wel. Daarnaast zijn we rustig in de omgang met paarden en staat welzijn op nummer 1. Dat is ook de reden dat ik haar niet laat rijden bij een stal hier vlakbij, waar ze geen weidegang hebben voor de paarden.

Dat je vriendelijk rijden voorop hebt staan en weidegang ook belangrijk vindt is top (en ergens vind ik dat ook normaal :=?), maar in je verhaal gaat het wel vrij specifiek over jullie wensen en eisen, waarbij de pony meer ondergeschikt is zolang het jullie maar past. O.a. over de maat (voor je dochter fijn, omdat ze nog niet zo ervaren is en dan dichtbij de grond et cetera), maar ook zeker over het feit dat verschillende mensen hier in dit topic je aanraden om gewoon niet aan een eigen pony te beginnen, omdat jullie gewoon te onervaren nog zijn. Dat is ook in het belang van de pony (en voor jullie zelf!!) om een mismatch te voorkomen en wederom gesleep met pony's. De onervarenheid en onkunde druipt van de berichten af, maar dat laatste lijkt maar niet binnen te komen. Iedereen bedoelt het (neem ik aan) echt heel goed en juist zodat zowel kindlief als jij op een gezonde, veilige en leuke manier leren om samen je hobby te gaan beoefenen.

Ik zat op een rijvereniging, een heerlijke zooi, waar kinderen met diverse soorten pony's onder toezicht leerden wat wel en niet kon, en daar liep ook een Shet rond, en TS, de lange knullen, die op de Shet gingen zitten, ontdekten al snel dat de Shet heel goed wist waar hij onder het hek doorkon, terwijl de knul achter dat hek bleef hangen.
Shetten zijn echt niet makkelijk. Wij hadden op de rijvereniging New Forestpony's, een Exmoor en een Welshpony rondlopen, en wat mij betreft waren de New Foresters de meest betrouwbare pony's, zit grote paardenbloed in, en meer will to please dan die oerpaardjes, al kon ik lezen en schrijven met de Exmoor, helaas worden die in NL nu meer gebruikt als wolvenvoer begrazingspony's.

Ik moet wel zeggen dat heel veel pony's, ongeacht ras, niet geschikt zijn voor angstig aangelegde mensen... Pony's reageren er vaak op door hun bange mens niet al te serieus te nemen, en een loopje te nemen, door te rollen, de andere kant op te gaan, of andere grappen uit te halen, of... ze worden zelf schrikachtig, en dat is echt niet fijn.
Dat kan allemaal dus ook gebeuren als je een brave pony koopt, en angstig bent. Dan krijg je berichten op Bokt van "help, mijn nieuwe pony is ineens niet braaf meer."

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:37

Ik heb zowat het hele topic gelezen, en dat je onkundig bent vind ik ook wat hard om te zeggen, want je hebt wel ervaring alleen niet met pony's. Ik denk alleen ook dat het kopen van een eigen pony nu nog wat te vroeg is, helemaal omdat je dochter eigenlijk wel echt nog te weinig ervaring heeft daarvoor. Een C pony is leuk, en ze zijn er ook echt wel braaf maar dat is meer een uitzondering tegenwoordig. Je zult zien dat naar loop van tijd de pony gaat uitproberen omdat je dochter nog geen overwicht (de nodige ervaring) heeft (ik heb het heel veel gezien) en dan is de lol er snel vanaf, of je moet een ruitertje hebben die 3/4x per week de pony voor je bijrijd. Ookal zal ze wekelijks les hebben.

Ik ben het wel met de rest eens dat een eigen pony daardoor voor je dochter wellicht nog wat te vroeg is, vind het wel mooi om te lezen dat je haar de ervaring wilt gunnen naast de manege. Ik zou dan inderdaad alleen wel op zoek gaan naar dan zoals in dit geval de shet, een verzorgpony.

Ik heb zelf 2 shetlanders gehad, en dit gedrag is typisch shetlander gedrag, geen stoute pony of iets verder. Maar als dat niet aansluit bij wat je voor je dochter zoekt zou ik stoppen met deze pony. Kan uit ervaring zelf wel zeggen dat ik toch echt het meeste heb geleerd van mijn 2 shets wat betreft omgang met paarden/pony's.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:42

truitje schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, dat er op maneges geen passende begeleiding is voor kinderen. Waar zou je dit dan wel vinden volgens jou?

Ik heb het over een eigen pony.

Op een manege lessen, mee gaan helpen erc is prima. Maar 1x per week naar de manege met de eigen pony heb je al weer weinig aan want jij mist alles voor de omgang ermee buiten die ene les om.

Ik zou dus juist voor de manege gaan maar zonder eigen pony. En dan niet enkel een lesje per week. Maar als er de kans is verder helpen met klussen of lekker pony's borstelen, ermee wandelen. Sommige maneges bieden wel lease pony's aan.
Alles behalve een eigen tot jij vooral de ervaring (weer terug) hebt voor de omgang.

En ik vind dagelijks moeten voor een 8 jarige ook echt te gek.
Leuk als t mee gaat in het ritme al thuis.. maar verder..

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:45

Elin_ schreef:
truitje schreef:

Ik geef het op :') Succes met de pony kopen en hopelijk gaat de gok goed uitpakken voor iedere partij :=

Ik zeg niet dat ik nu een eigen pony koop, maar dit overweeg mits de juiste match en juiste begeleiding

F_T

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:52

Wat wil dochter met shet?

Je zegt dat zij het naar haar zin heeft, toch?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:54

pensionstallen hebben geen begeleiding voor jonge kinderen en hun ponies, en maneges ook niet buiten de lessen om, het zijn geen kinderdagverblijven.

Denk je niet dat gewoon wat frotten op de manege met de ponies daar op dit moment voldoende is voor een 8 jarige? Als ze echt gek is van paarden en het op termijn zo loopt dat er ooit eigen paarden/ponies komen, dan zit ze nog lang genoeg vast in het ritme van moeten. Dat hoeft toch niet nu al perse, en de vraag voor mij is ook wil zij dit echt, of wil zij dit, omdat jij het heel graag wilt? Kinderen proberen over het algemeen hun ouders te pleasen.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:59

Femke_Tweety schreef:
Wat wil dochter met shet?

Je zegt dat zij het naar haar zin heeft, toch?

Klopt zij vindt het geweldig, wil alles zelf doen met de pony

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:00

Als je met een oproepje niet in de buurt bij iemand thuis ofzo een leuke pony met begeleiding kan vinden, dat het dan misschien wel een optie zou kunnen zijn om te kijken of er niet al te ver weg wel mensen zijn die bvb. begeleide buitenritjes met ponies aanbieden...?

Dan zou je bij wijzen van spreken misschien wel naast de manegelessen elk weekend of om het weekend of eens per maand of noem maar op, een pony kunnen huren en dan lekker op stap met ook de voor- en naverzorging erbij...? En dan begeleiding door de eigenaar van dat dier. En wie weet hebben ze ook wel een grotere pony staan waarop jij dan ook gezellig mee kan gaan :)

De maandelijkse kosten die je bespaart door nog geen eigen pony te kopen, daar kan je hele leuke ritten van maken :j En dan heb je ook meer zekerheid dat je een braaf gereden dier te pakken hebt, dat goed bijgehouden wordt zeg maar. Moet je daar natuurlijk wel vooraf een beetje over doorvragen.

Dan kan je meteen al fijne ritten maken. In verschillende delen van het land. Bos. Strand. Heide. Samen leuke dingen doen, leuke herinneringen maken. Zij leert meer. Jij leert meer. Je kan zien hoe ze het doet terwijl een ander de leiding heeft en ook echt neemt. En wie weet kom je zo ook een leuke pony tegen om uiteindelijk te kunnen kopen :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:02

Op een manege heb je soms wel de juiste begeleiding voor kinderen, maar op een pensionstal heb je die doorgaans niet. Dan moet je zelf op zoek naar goede instructie. En zeker ook hier: je kan de bak niet opeisen, soms wel reserveren voor een privé-les. Andere mensen kunnen ook in de bak gaan rijden en nee, niet iedereen kijkt goed uit. De meeste maneges zou ik daarnaast geen geschikte plek vinden voor mijn eigen pony.. Op veel plaatsen (maneges) staat het welzijn van de paarden niet op nr. 1. Soms ontstaat bepaald (slecht) gedrag door slechte leefomstandigheden van de pony. Een topbrave pony kan dan ook gevaarlijk gedrag gaan vertonen.
Bovendien: ik heb zowel op maneges als op pensionstallen ook gevaarlijke situaties gezien en meegemaakt. Zelfs nog niet zo lang geleden; veel geluk gehad dat ik erin geslaagd ben te blijven staan en niet te vallen want dan was mijn hoofd vertrappeld door een aantal paarden (en nee, dat was niet de fout van de paarden, maar van onverantwoord gedrag van een stalgenoot).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:07

Als je nu een eigen pony koopt en zij is helemaal blij met haar eigen pony, is het nog erger als het toch niet goed gaat en toch ook geen match blijkt te zijn. Dan moet ze haar eigen pony weg doen.

Ik heb vooral medelijden met de shetlander. Slaan, schoppen......Dat is dus wat er mis gaat. En zo te lezen met veel shetlanders. En als je maar allemaal blijft roepen dat shetlanders zo zijn, wordt het algemeen geaccepteerd.
Maar mensen kopen een shet en willen het als speelgoed, als weideversiering of maatje. Ze stoppen er geen of te weinig tijd in. Als je dat met grote rijpaarden zou doen, krijg je hetzelfde.....

Je zegt dat het met sportpaarden anders is, dat die sensible zijn.......Shetlanders zijn dat ook, als je maar net zo consequent en goed met ze werkt en traint.
Nu zie je vaak gedrag dat er ook onbedoeld in gekomen is. Puur omdat paarden leren door herhaling en waar ze iets positiefs voor terug krijgen.

Manegetijd zou juist leuk moeten zijn en is ook echt de beste optie met een evt eigen pony. Mijn ouders hebben beiden gereden en toen ik op mn 12e een eerste eigen pony kreeg, had ik een plek bij een boer. Ik had best wat ervaring, bracht daarvoor hele dagen door op de manege, had wedstrijden gereden, ponykamp va mijn 8e elk jaar. Maar 12 is ook jong.
Daarna op een manege gaan staan en zelfs met een eigen pony heb je daar toch meer aan.

En wat ik eerder zei of vroeg; Hoe groot ben je zelf? Kan je niet een D-E pony kopen voor jullie samen? Desnoods over 2-5jr.

Toen onze zoon 3 was en een shet kreeg, had ik ook kort even geen paard. Die kocht ik ook voor ons samen of om iig samen bezig te zijn. Op zich ging dat prima, maar ik heb wel lesgegeven, ook aan kinderen, dus misschien stond ik er anders in. Wilde niet echt die pushende ouder te zijn.

Daarna kwam mijn d-pony, een New Forest en daar heb ik mn zoon juist veel langer bij uit de buurt gehouden. Die miste wat basis opvoeding. Heb zelfs nog overwogen hem weer te verkopen, omdat ik het soms wel riskant vond als we samen op stal bezig waren.
Maar heb 4x een New Forest gekocht die echt geen brave kinderpony's waren. Wel voor mezelf door de jaren heen, maar snapte nooit waar; brave kinderpony's vandaan kwam. Dat werden ze na verloop wel, maar is echt niet standaard.

En ik las dat je ergens schreef; hij probeert haar uit.......Daarom denk ik dat een adres waar jullie beiden wat meer basis over paarden mee krijgen echt beter is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:10

Pmarena
oproepje had ik ook al aangehaald, maar wat andere ook al opmerkte, ts reageert erg selectief....

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 12:15

DuoPenotti schreef:
Pmarena
oproepje had ik ook al aangehaald, maar wat andere ook al opmerkte, ts reageert erg selectief....

Oproepje al geplaatst en geïnformeerd maar zoals gezegd is er niks passends in de buurt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:17

Ik heb vroeger op meerdere maneges les gegeven en er zit zoveel verschil in.

Een grote manege in de stad waar de ponys al klaar stonden en je dus eigenlijk alleen maar leert paardrijden. Een andere stal waar ik elke week 8 anderen in de les had (en je dus echt niets kan opbouwen / ontwikkelen).

Het fijnste voelde ik me op de stal waar ik stond en les gaf. Paarden liepen nooit meer dan 2 lessen achter elkaar. De mensen van de eerste lee moesten dus poetsen en opzadelen. Eventueel nog paard uit het land halen etc. Ik was er bij in de stal om alles uit te leggen, maar ze deden het grotendeels zelf. Als wr een nieuw groepje was gingen we ook altijd de eerste les leren poetsen en opzadelen. En ja dan rij je korter. Maar je moet leeen omgaan met paarden, niet aleen leren rijden. Plus hoe lekker is het als je dsn lekker kan knuffelen en een band opbouwen met een pony.

En dat is denk ik precies wat je dochter nodig heeft. Ze moet leren omgaan met de pony’s. En de shet is nu gewoon nog te veel. Maar er zijn vast andere wat beter bij jullie past. Iedereen komt er (al dan niet) op zijn eigen tempo en manier

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:52

truitje schreef:
DuoPenotti schreef:
Pmarena

Oproepje al geplaatst en geïnformeerd maar zoals gezegd is er niks passends in de buurt

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik kan jou begrijpen, maar ik kan ook begrijpen dat de eigenaar zijn pony accepteert zoals hij is.

Ik heb geen kleine pony, maar als ik er wel een had dan zou dit topic mij tegen houden om deze combinatie (moeder met kind) op mijn pony te laten. De pony en de eigenaar krijgen wel veel de schuld en daar zou ik als particulier met een kleine pony toch wel voor passen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:11

gr_roos schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen en ik kan jou begrijpen, maar ik kan ook begrijpen dat de eigenaar zijn pony accepteert zoals hij is.

Ik heb geen kleine pony, maar als ik er wel een had dan zou dit topic mij tegen houden om deze combinatie (moeder met kind) op mijn pony te laten. De pony en de eigenaar krijgen wel veel de schuld en daar zou ik als particulier met een kleine pony toch wel voor passen.

Sowieso moet er op die leeftijd altijd een alerte volwassenen bij zijn.
Op mijn tinker hebben al diverse keren kleine kinderen gereden.
Ook rond de 8 jaar die dan draven.
Maar nooit geen seconde uit het oog van mij of moeder.
Hij is super lief. En heeft nooit dingen uitgespookt.
Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat als hij weet dat als wij volwassen niet op zouden letten hij ook ineens gras kan gaan eten. Dat zou in eerste instantie vast uit stap uitgevogeld worden, maar als dat lukt denk ik dat draf ook geen probleem gaat zijn :P

Naar binnen kan niet, want sluit de bak af, maar ook daarvan weet ik zker dat hij dat zou doen, want ja waarom niet als dat wel kan.

Zo was mijn sportpaard een kwal met binnen en buiten zetten.
Bij mij liep hij aan een doorhangend touwtje, bij mensen waarvan hij wist dat die hem doorzagen ook.
Maar bij andere maakte hij er zijn feestje van.
Nooit gemeen, maar niet braaf naar en rustig naar binnen.

veel paarden pakken gewoon de ruimte die ze krijgen.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:15

Ik vind het mooi dat je je dochter de kans wil geven om veel zelf te doen, en te tonen wat ze kan. 8 jaar is echter nog heel jong, imo te jong om eigen kunnen goed in te schatten en alleen met een pony bezig te zijn. Daarmee bedoel ik dat als zij iets met een pony doet er altijd iemand met aandacht bij moet zijn. Volgt ze les op de manege, dan is dat de instructeur. Bij een verzorgpony kan je niet verwachten dat iemand anders constant op haar let, dus dan ben jij dat.

Je bent (terecht) bezorgd om je kind en wil het beste voor haar, maar laat haar wel zaken uitproberen om er dan achter te komen dat ze er eigenlijk nog niet klaar voor is. Ik zou het omdraaien en veel kleinere stappen nemen als je haar begeleidt, pas over naar de volgende stap als jij ziet dat ze klaar is. Bv. als ze op de pony wil zitten bij het uit de weide halen, dan ben jij niet met andere paarden of mensen bezig, maar met je aandacht bij haar en heb je de pony aan een touw zodat je kan ingrijpen indien nodig. Als zij in de bak rijdt zonder een instructeur, blijf jij erbij tot ze klaar is en de pony terug op stal of in de wei staat.

Maar eerlijk, de combinatie van als ouder je kind hierin begeleiden is gewoon erg moeilijk. Kinderen nemen dingen beter aan van een vreemde dan van de ouders. Zoals de anderen hier al zeggen, laat ze vooral op een manege zo veel mogelijk leren onder begeleiding van instructeurs daar. Binnen enkele jaren is ze dan een stuk handiger, en groter, en kunnen jullie samen nog veel plezier hebben van de paardenhobby.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:15

even beginnen bij het begin:
Waar was TS op het moment dat de pony met kind de stal in liep en ging rollen....?
Mama had de pony gewoon moeten vasthouden met zo'n kind erop, dan was het helemaal niet gebeurt.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:21

Maar zoals ik het lees worden op deze locatie de pony's gebruikt om mee te spelen. Heel veel mensen roepen hoe zij het ooit hebben geleerd, maar anno 2025 hebben we wat meer aandacht voor welzijn. En ik heb mn hele leven gereden, maar het nooit zo geleerd. Dat was er in mijn omgeving niet eens.

Misschien was ik daarom ook wel vrij precies toen onze zoon de shet kreeg. Wel zelfstandig worden, leren en plezier, maar het blijft een paard.

Hij had hem later echt wel leuk aan het lopen. Werd ook te lang, maar was nog niet te zwaar, dus nog wel plezier gemaakt.
Omdat wij wisten dat de pony super braaf was, hebben er daarna ook wel andere kindjes op gezeten, maar dat ging niet altijd goed. Ik had een kennis die hem weleens pakte en zij kon er met haar kinderen ook echt alles mee, maar was gek op hem, kende hem goed en had ook echt respect voor de shet.

Er kwamen ook wel een keer mensen van wie het kindje al zo goed kon rijden. Eerst vastgehouden en daarna los. Dat ging compleet mis, maar niet mijn kind en je wil aardig blijven. Dat was wel de laatste keer en nooit meer gedaan.

Maar heb ook 3 quarters die ook heel duidelijk zijn en niet met elk persoon matchen. En dan staat dat ras bekend om cool.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 13:22

ElCamino schreef:
even beginnen bij het begin:
Waar was TS op het moment dat de pony met kind de stal in liep en ging rollen....?
Mama had de pony gewoon moeten vasthouden met zo'n kind erop, dan was het helemaal niet gebeurt.....

We hadden met een groepje van 5 alle 5 de paarden uit de wei gehaald, waar we op gingen zitten terug naar stal. De eigenaar stelde voor dat we erop gingen net als de rest, dus ik dacht dat het wel kon. Dit ging ook goed, de paarden waren braaf. Ik was eenmaal op stal afgestegen van het paard die ik had gehaald en die had ik aan een andere verzorger gegeven. Toen op dat moment liep de pony nadat hij stilstond ineens die open stal in. Toen zei de eigenaar" hij gaat rollen hoor" waarop ik direct zei tegen mijn dochter dat ze eraf moest. Ze was niet snel genoeg, dus zei ik het op stal opnieuw toen ik zag dat hij door de knieën ging.
Ik liep er dus direct achteraan toen ik het zag, in de hoop de pony op tijd te kunnen pakken maar toen lag hij al. Hij ging vrijwel direct in de stal liggen. Het was binnen enkele seconden gebeurd, hij graafde nieteens eerst.
Als ik inderdaad had geweten dat dit had kunnen gebeuren en dat een staldeur openstond en hij van plan was om in de stal van de andere pony te gaan rollen, was het inderdaad anders gelopen. Maar dat is achteraf en ik had dit om deze redenen dus niet van tevoren kunnen weten dat dit zou gebeuren. De andere paarden op stal bleven netjes staan en doen dit niet. Mijn eigen paarden hebben dit ook allemaal nooit gedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:29

gr_roos schreef:
truitje schreef:

Je kan als eigenaar prima je pony accepteren zoals hij is :j

Maar als je als eigenaar weet dat jouw pony van het type is dat lekker op eigen houtje een stal in wandelt en daar lekker in gaat liggen rollen. En je weet dat de stallen open staan. Je weet ook dat er een 8-jarig (!) meisje is dat net nieuw is op stal, nog niet weet hoe het er allemaal gaat. De ponies nog niet kent en sowieso nog nauwelijks ervaring heeft.

Jij zegt dat ze er wel op kan gaan zitten. Maar mist het verantwoordelijkheidsgevoel om die pony tegen te houden of op zijn minst haar even uit te leggen dat pony de stal in zou kunnen lopen. Dan ook nog kan gaan rollen. En verzaakt om meiske / moeder daar op voor te bereiden en te vertellen hoe ze dat kunnen voorkomen en zelf doe je daar ook niks aan -O-

En als pony naar binnen stekkert, gaat rollen in stal en godzijdank ligt kind er niet onder en weet zichzelf in veiligheid te brengen (niet dankzij jou!!) dan ga je er nog smakelijk om lachen ook. Sorry maar dan ben je gewoon een hufter die speelt met het welzijn van andermans kind :x

En is het absoluut niet raar dat je "wel veel schuld krijgt".

Iemand met een beetje verstand / fatsoen / verantwoordelijkheidsgevoel die dumpt een groen kind toch niet in dergelijke situaties met "haha nee joh dat komt wel goed". Als je dat met je eigen kind doet is al erg genoeg, maar met andermans kind -O-