Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:45

Dank! Stroom is wel handig als het gaat om het aanprijzen van digitale diensten. :j

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:02

Hoi allemaal,

Heb alles afgelopen dagen bij gelezen en wil me nu ook melden :) Leuk topic!
Ik heb kort geleden de opleiding sportmassage voor paarden afgerond en wil proberen iets op te starten (naast mijn huidige baan).
Probeer nu mijn kennis te verbreden dmv diverse cursussen zoals taping, cupping en Ttouch, ook om straks meerdere tools te kunnen gebruiken en/of toepassen.
Ik ben begonnen met een Instagram en Facebook pagina aan te maken en twijfelend of TikTok iets zou kunnen toevoegen. Een site moet ik nog maken (wel domein aangevraagd).

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:51

Leuke plannen Guusje! En de eerste stappen zijn al gezet, gefeliciteerd!

Vraagje, welke boekhoudprogramma's gebruiken jullie? Op mijn werk gebruiken ze Exact, wat ik heel fijn vind maar ook prijzig voor mijn eigen kleine onderneming. Laatst met iemand meegekeken met E-Boekhouden, die vond ik ietwat vervelend maar misschien is dat een leercurve...

Tot op heden heb ik mij goed gered met mijn zelfgebouwde uitgebreide excels, maar we gaan overstappen naar een BV en dan heb je aan wat meer eisen te voldoen.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:56

Misschien dat Snelstart dan een goede optie voor je is. Is best wel een eenvoudig programma. Je kunt er facturen in maken en betaalde facturen inscannen en koppelen aan een betaling. Daarnaast zou je evt. je boekhouder kunnen koppelen om mee te kunnen kijken. Rompslomp als programma zou ook nog een optie kunnen zijn. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:00

Weet iemand eigenlijk meer over boekhouding in de KOR? Wat is belangrijk om allemaal bij te houden? Dit deel van ondernemen duizelt me echt.

Ik heb nu een simpel Excel sheetje waarin ik uren, kosten en opbrengsten in bij houdt per maand en ik sla facturen van dingen die ik betaald heb als investering in Drive op.

Maar verder.. :')

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:08

Ik gebruik Rompslomp. Zal ik mijn man eens vragen op jouw te reageren Celebi?

Die doet mijn boekhouding ook, en zit in de financïele wereld.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:10

Ik heb ook Snelstart :j vorig jaar gewerkt met Moneybird, vond ik ook een prettig programma, maar vrij prijzig en mijn boekhouder heeft Snelstart. Dus toch overgestapt, zodat hij supermakkelijk de aangiftes kan doen ermee. In het begin was het even stoeien met de beginbalans erin zetten en synchroniseren. Maar nu loopt alles en heb ik er weinig omkijken naar (alleen de facturen aan de betaling koppelen).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:46

Mijn man heeft e-boekhouden gekoppeld ook aan mijn bank. Schijnt echt wel makkelijk te zijn qua bijhouden en dingen invullen.

Aangiftes zijn vaak zo gedaan, ook de jaar aangifte :j

Daarnaast heeft hij wat kant en klare excels gebouwd waar ik mijn uren en kilometers etc in kan voeren, dan boekt hij het door naar e boekhouden. Ik heb geen kaas gegeten van de administratie :')

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:26

NikkiB1991 schreef:
Leuke plannen Guusje! En de eerste stappen zijn al gezet, gefeliciteerd!

Vraagje, welke boekhoudprogramma's gebruiken jullie? Op mijn werk gebruiken ze Exact, wat ik heel fijn vind maar ook prijzig voor mijn eigen kleine onderneming. Laatst met iemand meegekeken met E-Boekhouden, die vond ik ietwat vervelend maar misschien is dat een leercurve...

Tot op heden heb ik mij goed gered met mijn zelfgebouwde uitgebreide excels, maar we gaan overstappen naar een BV en dan heb je aan wat meer eisen te voldoen.

Ik gebruik EasyAdmin, kost €80 per jaar, draait op excel.
Ik die 0 ervaring had met boekhouden had het heel snel door, je krijgt er ook een gratis uitleg video bij

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:30

Celebi schreef:
Weet iemand eigenlijk meer over boekhouding in de KOR? Wat is belangrijk om allemaal bij te houden? Dit deel van ondernemen duizelt me echt.

Ik heb nu een simpel Excel sheetje waarin ik uren, kosten en opbrengsten in bij houdt per maand en ik sla facturen van dingen die ik betaald heb als investering in Drive op.

Maar verder.. :')

Eigenlijk alles wat je zonder de KOR ook bij moet houden, alleen hoef je de btw niet aan te zetten en kwartaal aangiftes te doen.

Klant gegevens (naam, adres, email en 06 nummers), alle facturen die je stuurt (moet je minimaal 5 jaar bewaren), alle facturen/bonnetjes die je inboekt, reiskosten/km registratie (indien van toepassing), je gewerkte uren (erg belangrijk want als je aan het uren criterium voldoet heb je weer recht op aftrekkosten bij je jaarlijkse belasting aangifte), jaaropgave.

misschien dat ik nog wat vergeten ben maar dit is het belangrijkste.

Dit alles moet je minimaal 5 jaar bewaren voor de belastingdienst, ik heb alles in en boekhoudprogramma staan en sla deze elk jaar op op een aparte usb stick zodat ik erbij kan indien het opgevraagd word. Verder print ik ook alles nog uit (op mijn klant facturen na) en bewaar deze in een map per jaar.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:03

Wauw zo snel zo veel reacties al! Ik ga Snelstart eens bekijken. Ik kwam Silvasoft ook tegen, lijkt mij ook wel wat, daar kan je ook weer een CRM-module aan koppelen.

Ik heb het net even bij de lunch in de groep gegooid hier, en e-boekhouden werd idd genoemd, maar de zaken die ik niet kon vinden bleken dus ook niet te bestaan daar. :+
Mijn loondienstjob is General Ledger Accountant (klinkt spannender dan het is), dus als beroepsdeformatie wil ik meer kunnen zien/analyseren dan iemand voor wie de admin echt alleen voor de belastingdienst is...

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:16

Ik zit bij boekhoud programma Jortt omdat mijn boekhouder daarmee werkt, werkt erg fijn, ook met de
app op mijn telefoon

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:09

ik gebruik Moneybird, maar moet zeggen dat mijn man alles netjes bijhoud. We hebben ook een administratiekantoor die voor onze bedrijven de aangiftes doet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:59

Wiwabalia schreef:

Dat mag zeker, altijd fijn, dankjewel!

Moet misschien toch meer bij gaan houden dan. Dit was het deel wat ik het meest eng vond aan zelfstandig ondernemen.

Gelukkig door digitale opzet nu geen reiskosten en ik dien geen bonnetjes in want ik krijg met de kor niks terug, dus wat dat betreft maakt het het allemaal wel wat eenvoudiger gelukkig.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:42

Jortt ziet er ook goed uit! Handig dat die je jaarrekening ook opstelt.
Vanwege de geïntegreerde CRM en de mogelijkheid direct aan de webshop te koppelen, ga ik het eerst eens met Silvasoft proberen.
Net even in de proefversie wat zitten rommelen, en ik denk dat ik er wel wat mee kan.

Dank jullie voor alle reacties! Grappig ook om te lezen dat veel mannen de boekhouding overnemen, hier is dat altijd al andersom geweest. :P

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:21

Ik vind het juist heel fijn om zelf de boekhouding in handen te hebben, zo hou ik controle en overzicht hoe het bedrijf (VOF met personeel) reilt en zeilt. Wij werken met Visma, en de boekhouder kan online mee kijken.
Per maand gaan er zo'n 100 facturen uit en ook heel wat betalingen worden er gedaan. Van een factuur of kassabon kan ik met een appje een foto maken, waardoor ie automatisch in het boekhoudprogramma komt en gekoppeld word aan de betaling.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:34

Celebi schreef:
Wiwabalia schreef:

Dat mag zeker, altijd fijn, dankjewel!

Moet misschien toch meer bij gaan houden dan. Dit was het deel wat ik het meest eng vond aan zelfstandig ondernemen.

Gelukkig door digitale opzet nu geen reiskosten en ik dien geen bonnetjes in want ik krijg met de kor niks terug, dus wat dat betreft maakt het het allemaal wel wat eenvoudiger gelukkig.

Dat je door de KOR de btw niet terug kan vragen klopt, maar toch is het belangrijk ook je uitgaves voor je bedrijf bij te houden, deze kun je dan weer aftrekken van je jaarlijkse totale omzet zodat je winst lager ligt en je dus minder belasting betaald :j dus het is zeker wel de moeite waard

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:55

Daar heb je zeker gelijk in! Het is allemaal wat eenvoudiger, maar er zijn nog steeds verplichtingen natuurlijk. :j

Ik had de afgelopen dagen weer wat bedrijfsmatige feest momentjes trouwens. Steeds meer mensen weten mijn bedrijf te vinden (ook via Bokt) en daardoor krijg ik steeds regelmatiger aanvragen binnen voor coachingstrajecten en vragen over de academy. Echt zo onwijs leuk om die groei mee te maken en steeds meer paardeneigenaren te mogen helpen. <3

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:55

Moest even tijd vinden om bij te lezen, maar sluit graag aan.
Ondertussen al heel wat jaren ondernemer, werk fulltime in de paarden als instructeur.

Equiday ben ik ook geweest met stand en mocht een lezing en clinic geven. Voor mij persoonlijk dit jaar een bijzondere editie :+:

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:37

Nou inderdaad, gefeliciteerd! <3

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:05

aangezien het een beetje over administratie en boekhouding gaat... Nog een tip van mij. Voor de meeste is het paardengebeuren nogal een reizend beroep. Ik gebruik nu al 3 jaar de app CTA rit registratie. Elke keer als die via bluetooth koppelt aan mijn autoradio maakt ie een nieuwe rit aan. Bekende adressen koppelt die meteen en is het meteen duidelijk of het zakelijk of prive is. Aan het einde van de maand met een paar klikken een overzicht in excel gegenereerd en in mijn drive gezet. Ik heb zelf geen banden met dit bedrijf, maar na een poos zoeken is dit naar mijn idee de beste en goedkoopste oplossing voor de rittenregistratie

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:12

Ik volg even mee! Eerste jaar, is nogal veel zoeken en lezen ivm regeling en dergelijke

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:28

Ik heb dankzij NikkiB1991 nu ook een hele mooie factuur template en ik heb een fijn template gemaakt voor mijn urenregistratie. Het wordt nog wat met mijn onderneming. Nu nog een beter overzicht van mijn omzet.. Het voelt opeens wel vreselijk professioneel nu. :+

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nemen-2025

Dit document kreeg ik nog van de belastingdienst naar aanleiding van mijn vraag over inkomstenbelasting en omzetbelasting. Het is blijkbaar toch even een vraagstuk of ik al als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting, waarschijnlijk nog niet. Maar ik vind het lastige materie. Misschien hebben jullie ook wat aan het document dus daarom deel ik 'm hier even!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:48

Vader83 schreef:
aangezien het een beetje over administratie en boekhouding gaat... Nog een tip van mij. Voor de meeste is het paardengebeuren nogal een reizend beroep. Ik gebruik nu al 3 jaar de app CTA rit registratie. Elke keer als die via bluetooth koppelt aan mijn autoradio maakt ie een nieuwe rit aan. Bekende adressen koppelt die meteen en is het meteen duidelijk of het zakelijk of prive is. Aan het einde van de maand met een paar klikken een overzicht in excel gegenereerd en in mijn drive gezet. Ik heb zelf geen banden met dit bedrijf, maar na een poos zoeken is dit naar mijn idee de beste en goedkoopste oplossing voor de rittenregistratie

Ik gebruik DriversNote, werkt eigenlijk een beetje hetzelfde. ideaal idd, scheelt zoveel administratie bijhouden

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:16

Denk dat ik het even hier ook vraag ivm venootschappen.

Hier in belgie moet je min 45k verdiennen bruto om dan bij een bv of venootschap te gaan.

Maar omdat ik startende ven gaat dat dus zowiezo nog niet, het ding is de boekhouder liet vallen als er iets gebeurd (o.a. faillesement) ze ook komen voor je vee/huisdieren.
Dit is nu de grootste angst die ik heb, want dat vee (de paarden) betekenen dus veel voor mij.

Wat hebben jullie gedaan? Wat adviseren jullie? Ik ben van plan de paarden van mijn naam af te halen en op een andere naam te zetten. Zodat ze mijn 'bezit'niet meer zijn.

En 2de hebben jullie eigenlijk gewoon online geadverteerd (wat ik dus het meeste lees) of ook kaartjes rondgegeven? Normaal gaat mijn job woord tot woord maar soms is het eens goed om te adverteren.
Laatst bijgewerkt door Sentir op 25-04-25 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt