Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Nimber schreef:Ik vind dat een paard altijd klinisch goed moet zijn als ik het verkoop en daar sta ik ook voor in. Bij afkeuren zijn de kosten voor mij, bij goedkeuren voor de koper. Ik verkoop en koop over het algemeen in de prijsklasse waarbij rontgen keuren niet gebruikelijk is. Willen mensen dan alsnog keuren vind ik dat prima maar dan wel op kosten koper. In de prijsklasse waar rontgen wel meer gebruikelijk is laat ik ze van te voren al op de foto zetten omdat wel of geen bemerking ook mede de prijs bepaald. Willen mensen dan de rontgen overnieuw doen vind ik dat ook prima maar wel op eigen kosten.
Percy schreef:NWDynamite schreef:Ik begrijp 'kosten koper' ab-so-luut niet. Als een koper een paard laat keuren en deze wordt niet goedgekeurd voor het gebruiksdoel maar was wel als zijnde aangeboden voor een bepaald bedrag laten ze het paard vaak staan. Dan blijft het paard van de verkoper en heeft dus alleen deze iets aan de informatie die uit de keuring is gekomen want de verkoper weet inmiddels hoe het paard er aantoe is. Afkeuring is info voor de verkoper, goedkeuring is info voor de koper.
Als koper ga je toch vaak meerdere paarden bekijken en wordt er zo vreselijk veel aangeboden onder false voorwendselen. Dan ben je straks 4 afgekeurde paarden en 2000 euro verder dat is toch belachelijk????
Een verkoper bied een paard voor een bepaalde prijs aan en beweert daarmee dat zijn paard voor een bepaald doel geschikt is. Als dat paard afgekeurd wordt dan blijkt dat onzin en heeft alleen de verkoper iets aan die info. De koper heeft niks aan de info van een afkeuring behalve dat ze het paard niet moeten nemen. Waarom zouden zij daar dan voor moeten betalen?
Behalve al je spellingfouten klopt je hele bericht niet. Afkeuring bestaat niet. Positief of negatief koopadvies wel. Dit is info voor koper en verkoper (slaat nergens op dat het info voor één van de twee zou zijn) en voor verkoper niet zo fijn want die kan hierdoor opeens met een onverkoopbaar paard zitten.
Een verkoper kan gemiddeld redelijk goed inschatten of een paard de klinische keuring doorkomt en weet of het paard problemen heeft gehad. Maar röntgen ogen heeft geen enkele verkoper. Daar kan verkoper ook opeens mee voor verrassingen komen te staan.
Daarnaast is het maar net hoe de foto's beoordeeld worden en daar zullen toch echt van te voren afspraken over gemaakt moeten worden.