NIET meer voorlezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:45

shirleyp schreef:
Nou... Iemand die 'het verstoorD' schrijft neem ik niet graag serieus :o Ook al is het uit het Engels vertaald.

Voorlezen verstoort inderdaad mijn concentratie, maar de druk die ik mezelf opleg wanneer ik twee proeven uit mijn hoofd moet leren geeft me nog meer focusproblemen. Ik ben een denker en heb mijn volle aandacht nodig bij het rijden van de proef, onthouden welke oefening als volgende moet geeft mij onnodig veel spanning. Ik ben mijn voorlezer heel dankbaar, al moet ik zeggen dat ik mijn proef natuurlijk wel goed genoeg ken om niet verrast te zijn. Zal ook met faalangst te maken hebben, komt er weer iets bij dat ik fout kan doen.

Inga is een Duitser, dat haar Nederlands niet helemaal perfect is valt dus te verwachten.

ladyybb

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:19

Ja door alle spanningen kun je delen van de proeven vergeten. Ook als bijvoorbeeld je paard schrikt of dergelijke, weet je missxhien niet meer waar je gebleven bent

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:02

Hier in het noorden wordt er ook raar gekeken dat ik de proeven uit het hoofd rijd. Zie het verder eigenlijk ook geen andere ruiters die het doen.
Die van mij loopt nu juist ontspannener, sinds we het uit het hoofd doen. Ze heeft meer het hoofd bij mij, dan bij de omgeving.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:35

Heb het gisteren in de eerste proef zonder gedaan, maar merkte eigenlijk geen verschil met of zonder voorlezer :) rijd met voorlezer net zo geconcentreerd als zonder. Maar vond het wel fijn om te weten dat ik t ook zonder kan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:18

Ik was anders blij dat ik m'n voorlezer had gisteren. Had eerst B gestart en daarna M2 en ging heus de twee door elkaar halen. :')

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:42

Ja, ik ben iemand die door de spanning snel dingen vergeet, een voorlezer geeft een goede houvast en meer vertrouwen. Je kan er namelijk op terugvallen als je wat kwijt bent.

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:50

Ik rijd sinds kort eindijk wedstrijden !!
Maar nog nooit iemand een proef uit het hoofd zien doen heb daar nooit over na gedacht eigenlijk. Omdat ik nog niet zo lang Start ben ik meestal best wel zenuwachtig en vind het dan heel erg fijn dat ik de stem van mijn lezer kan horen dat ontspant me dan want dan weet ik dat ik in iedergeval niet de verkeerde kant op rijd bovendien zou ik door die spanning toch weer de hele proef vergeten en niet meer bezig zijn hoe ik rijd!!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:58

Ik vind het trouwens wel weer een uitdaging worden om de proeven uit het hoofd te gaan leren als we straks echt om de 2 maanden andere proeven gaan rijden...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:04

Ja geloof dat de eerste paar jaar wel een uitdaging wordt, maar in het 3de jaar zal dat toch wel meevallen. Er vanuit gaan dat je niet te hard door de klassen heen stormt ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:06

Ik denk dat dat wel mee zal vallen, volgens mij blijven er gewoon vier proeven per klasse dus dan heb je elk seizoen twee proeven twee keer, die ken je dan nog wel als je ze weer een keer ziet.

Ik heb van t weekend weer eens met voorlezer gereden en dat ging eigenlijk best goed.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:13

Paar weken geleden heb ik 2 proeven uit mijn hoofd gereden. De eerste proef was hij wat lastig en daar ben ik ook een klein stukje vergeten. Daardoor -2 maar dat maakte gelukkig niet het verschil tussen wel of geen winstpunt. Tweede proef ging erg goed. Persoonlijk vind ik dat de concentratie veel hoger ligt, het word een soort van dans.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:39

AnnetB schreef:
Paar weken geleden heb ik 2 proeven uit mijn hoofd gereden. De eerste proef was hij wat lastig en daar ben ik ook een klein stukje vergeten. Daardoor -2 maar dat maakte gelukkig niet het verschil tussen wel of geen winstpunt. Tweede proef ging erg goed. Persoonlijk vind ik dat de concentratie veel hoger ligt, het word een soort van dans.

Maar dan zou het voor de eigenaar van een van jullie nakomelingen toch knap lastig worden.......

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:58

Het lijkt me best lastig als je meerdere paarden in meerdere klasse's hebt lopen. Dan moet je er wel veel uit je hoofd leren. Allen de B of de L, dat zal wel gaan maar om nu bijna het hele proevenboekje uit je hoofd te leren?

De FEI-proeven moeten uit het hoofd gereden worden dus die heeft mijn dochter er wel ingestampt. Wel gemakkelijk als we samen op pad zijn want dan kan ik filmen :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:59

FriesWytske schreef:
Hier in het noorden wordt er ook raar gekeken dat ik de proeven uit het hoofd rijd. Zie het verder eigenlijk ook geen andere ruiters die het doen.

Zaterdag toevallig in St. Annaparochie de proeven uit mijn hoofd gereden.

Maar ben het met je eens, zie het weinig. Het is een drempel die je even over moet. Het je de stap genomen, is het een verademing. Wat een rust. Proeven lijken opeens veel minder hectisch.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:00

Hier afgelopen weekend voor eerst uit het hoofd gereden. Was al extra spannend door publiek en 5 jury hokjes maar alles kunnen onthouden en vond het verrassend fijn rijden. Dus vanaf nu die proeven gewoon uit het hoofd. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:08

Lithya schreef:
FriesWytske schreef:

Zaterdag toevallig in St. Annaparochie de proeven uit mijn hoofd gereden.

Maar ben het met je eens, zie het weinig. Het is een drempel die je even over moet. Het je de stap genomen, is het een verademing. Wat een rust. Proeven lijken opeens veel minder hectisch.

Betere voorlezer nemen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:22

ikke schreef:
Lithya schreef:
Wat een rust. Proeven lijken opeens veel minder hectisch.

Betere voorlezer nemen?

Niet nodig. Sommige proeven heb je veel onderdelen kort achter elkaar. Dat bedoel ik met hectisch.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:19

ikke schreef:
AnnetB schreef:

Maar dan zou het voor de eigenaar van een van jullie nakomelingen toch knap lastig worden.......

Heb ik iets gemist?? B-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:00

AnnetB schreef:
ikke schreef:

Heb ik iets gemist?? B-)

Nee, niet speciaal , je weet vast wel over wie dit gaat :j
Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer aan hun hoofd dan alleen de juiste volgorde van de figuren.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:27

Dit is wel een spannende ontwikkeling... Degene (Inga Wolframm) die is ge-quoted als start van dit topic is in dienst getreden bij de KNHS als (hoofd) sportontwikkeling. Als ze d'r standpunt hard gaat maken binnen de KNHS dan in de toekomst geen voorlezer meer... Ben heel benieuwd hoe dat verder gaat uitpakken. En ook of de KNHS Testdrive weer gaat ondersteunen aangezien Inga het een geweldige toepassing vindt. Fingers crossed! ;)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:31

Rij allang geen wedstrijden meer, maar was altijd best gespannen. Al had ik een proef dan honderd keer geoefend, in mijn zenuwen zou ik zo een verkeerd figuur rijden, liever wel een voorlezer dus *\o/*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:54

Nou, als die haar mening door drukt dan is voor mij het wedstrijdrijden helaas klaar :n :\

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:57

En ik denk voor velen. De KNHS zal het echt wel gaan voelen hoor. Niet voor iedereen is het niet hebben van een voorlezer een goed idee dus ik verwacht dat als dat doorgedrukt wordt er veel startkaarten opgezegd gaan worden eigenlijk.. Ben benieuwd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:13

Ik heb mezelf vorige keer -6 op mijn nek gehaald. Best stom, de keer ervoor zes verschillende proeven uit mijn hoofd, zonder fouten, nu maar een en één keer fout en één keer hulp bij de jury moeten vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:36

Ik blijf er bij dat iedereen het kan leren.. Ja misschien ga je dan de eerste paar keer gigantisch onderuit.. Maar daarna wordt het echt wel beter. In genoeg andere landen weten ze niet beter en rijden ook de kindjes van 6 , 2 proefjes uit hun hoofd.