2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:45

Anouska schreef:
Ik heb ooit eens een Passier Grand Gilbert gekocht waarvan de boom volgens de advertentie op Marktplaats gebroken was. Ze vroegen 100 euro, was als nieuw, ik bood 75 euro en mocht het ophalen. Ik wist bijna zeker dat het goed zou liggen en had Passier al gebeld om te vragen wat een nieuwe boom zou kosten en zelfs dat was het waard (500-600 euro). Daar aangekomen zag ik niets vreemds aan het zadel en voelde niets vreemds, dus heb betaald en ben gelijk doorgereden naar Van Rijs om te laten nakijken. Blijkt gewoon een flexibele boom te zijn in mijn geval, dus ik had de koop van mijn leven! <SNIP>.

En toen ben je naar de verkopers toe gegaan en heb je ze nog een paar honderd Euro extra gegeven, toch? _O-

Nee, natuurlijk niet! De verkoper was ter goeder trouw, jij was als koper ter goeder trouw en dan kan dit zomaar gebeuren.

Het verhaal van TS is net zo. Tenzij het lukt om het tegendeel te bewijzen (en good luck with that) waren beiden ter goeder trouw maar dan met een verkeerde afloop voor de koper. oliebol happens. Een cursus 'zadel aankoop' die Euro 350 blijkt te kosten. De meeste cursussen zijn duurder.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 02-04-15 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:46

_Rachelle_ schreef:
Ik heb hier zelf nooit iets gezegd over de leeftijd van het zadel, dat heeft mijn vriendin geplaatst en was een foutje.. Het probleem is ook niet de leeftijd van het zadel, maar het feit dat de boom gebroken is.. Verder komt mevrouw M. uit Knegsel nu heel correct en vriendelijk over, maar toen ik contact opnam met mevrouw over het zadel ging dat toch wel even anders!

Het blijft zaak dat ik een zadel heb gekocht voor 800€ met een geborgen gebrek.. Als de verkoper er zo zeker van was dat het zadel in orde was, dan had ze het naar mijn mening wel teruggenomen.. Dan ben je toch niet bang dat je het niet meer doorverkoopt? Als het zadel toch goed is? Ik vind het voor zo'n bedrag echt niet netjes dat je zo omgaat met een probleem. Gewoon je handen ervan af houden en blijven volhouden dat je nergens iets van weet.... Ja hoor.. Je kunt mij niet vertellen dat niemand dit probleem ooit heeft opgemerkt bij dit zadel.. Het viel mij na 3 passen rijden al op..

Als ik zeker van mijn zaak zou zijn dat ik een goed en heel zadel had verkocht, en de koper komt daarna dat de boom gebroken was. Dan nam ik dat zadel dus ook niet meer terug, want dan zou ik het vermoeden hebben dat het bij jou kapot was gegaan.

anoukkk. schreef:
Hoi Polleke, fijn dat jij ook jou'n zegje doet.
We hebben een mail waar in staat dat het zadel nog maar een paar jaar oud is.. een paar is twee, maar omdat je niet zeker weet of dat klopt hebben we er iets meer van gemaakt, zeg 5.. In jullie voordeel dus. In mijn ogen is het nml niet zo dat een zadel van 8 jaar oud nog maar een 'paar' jaar oud is. Maar goed dat is net hoe je het interpreteert. (Dit is overigens het probleem niet, maar wel een opstapeling)

Zoals ik een paar keer zei zou het heel goed kunnen dat jullie echt niet wisten dat de boom niet gebroken was. Feit blijft dat de zadelmaker ons er nog op attendeerde dat dit echt heel wat voeten in de aarde moet hebben gehad voor deze breuk kon ontstaan. (Misschien wil je een brief zien van de zadelmaker + handtekening van hem oid?)
We hebben zodra we dit vermoeden direct op een hele normale en vriendelijke manier contact met je opgenomen (dit hebben wij dus allebei bewaard dus is ook te bewijzen) We hebben gewoon in samenwerking met jou geprobeerd een oplossing te vinden. Dit wou je echter absoluut niet, er was geen discussie over mogelijk. Ik had het zeer op prijs gesteld als je in ieder geval er even over had willen denken. Je koopt geen zadel voor €800 en rijd er vier uur voor om er vervolgens over te gaan lopen zeuren, het zadel is top, meer dan top hij zit perfect.. Waarom zouden we dan iets verzinnen om hem alsnog terug te brengen?
Tuurlijk is het een risico, maar als in de advertentie staat een zadel in goede conditie dan ga je er toch vanuit dat dit zo is.

Nogmaals, misschien hebben jullie het niet geweten dat de boom gebroken was. Maar ik had dit persoonlijk heel erg gevonden als ik verkopende partij was en had graag willen weten of er ook maar een beetje te bevinden viel wanneer de breuk opgelopen was.
Had bijvoorbeeld voorgesteld om samen naar een zadelmaker te gaan, wij waren wel jou'n kant op gekomen om er bij jullie een naar te laten kijken. Hij had ons er misschien over kunnen vertellen.. Dan weet je toch ook bij wie het fout is gegaan? Dan is het klaar, dan weten beide partijen toch waar ze aan toe zijn en is er geen discussie mogelijk?
Helaas wouden jullie er direct helemaal niks aan doen, €800 is gewoon onwijs veel geld en ik vind het heel jammer dat het zo heeft moeten gaan.

Misschien moet ik niet bij mezelf na gaan maar dat is een voorbeeld hoe ik het zelf persoonlijk op zou lossen.

Zoals al vaker in dit topic gezegd is: het zadel kan in 2007 uit de fabriek zijn gekomen en bijvoorbeeld in 2010 (of later) pas zijn verkocht in de winkel.
IMO vind ik een zadel van 5 jaar (wat jij eraan geeft) niet oud, mits netjes onderhouden. Wij hebben een zadel hangen van zo'n 15/16 jaar oud die nog steeds fijn zit en goed ligt.
IK had jullie ook geen rode cent gegeven voor de schade die misschien wel bij en door jullie is ontstaan.

_Rachelle_ schreef:
Citaat:
Ze wist zeker dat het zadel goed was toen ze het aan jou verkocht. Zij kan niet zien wat jij ermee gedaan hebt, dus inmiddels kan het zadel wel niet meer goed zijn.

Dat zegt ze.. En in theorie kan dat ook ook inderdaad zo zijn.. Maar lijkt me stug dat een zadel van een paar uurtjes in de auto liggen de boom opeens gebroken is...

En wie zegt dat jij / jullie het zadel niet per ongeluk hebben laten vallen, of dat jullie paard gek heeft gedaan en dat het zadel is gevallen of wat dan ook? Je hebt gewoon geen poot om op te staan en je hebt je verlies te slikken. Jammer dat er een nieuwe boom in moet maar dan heb je wel een fijn zadel om mee te rijden.

Alja

Re: 2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:50

idd ik vind het ook een dikke pech verhaal!
je hebt het zadel bekeken, bevoelt ed en toen goed bevonden anders had je hem niet meegenomen ga ik vanuit!
als je toch niet zo zeker was van je eigen kunnen had je erheen moeten gaan met een zadelmaker en dan was het gelijk aan het licht gekomen en had je het zadel niet meegenomen maar dat heb je niet gedaan.

dus iets met verbranden en op de blaren zitten :)

Ik heb ook een zadel te koop, is nagekeken bij divoza en als goed bevonden dus ik ga er dan ook vanuit dat ik hem als goed verkoop en als er dan iemand achteraf mee komt dat de boom gebroken is dan heb ik ook zoiets van zoek het uit!

maiateck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:51

Ik heb zo goed als het topic gelezen en mijn mening is ook dat je je verlies moet nemen,
jij heb onderzoeksplicht en de verkoper heeft informatie plicht.
Als je naar een advocaat wil gaan voor dit ben je ongeveer 200 euro kwijt aan advocaatkosten maar je krijgt nooit bewezen dat deze al gebroken was of niet en als je dit al kan bewijzen kost dit heel veel geld want dan moet er een deskundig onderzoek komen voor jou kosten.

Wat betreft de verkoper begrijp ik haar volledig of zij het nou wist of niet dat laat ik in het midden maar ik zou ook mijn handen eraf trekken als (zoals ik het begrijp) ik niet wist dat de boom gebroken was.

Als je een 100 procent goed zadel had willen kopen had je hem voor de koop na moeten laten kijken bij een zadel maker voordat je hem kocht en dat heb je ook niet gedaan dus dikke pech wat mij betreft.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:52

Kaitlyn schreef:
En wie zegt dat jij / jullie het zadel niet per ongeluk hebben laten vallen, of dat jullie paard gek heeft gedaan en dat het zadel is gevallen of wat dan ook? Je hebt gewoon geen poot om op te staan en je hebt je verlies te slikken. Jammer dat er een nieuwe boom in moet maar dan heb je wel een fijn zadel om mee te rijden.

Zoals ik net ook al zei, had een zadelmaker misschien aan ons kunnen vertellen of de breuk vers was? Of dat hij er al lang zat. Wanneer hij vers is het bij ons gebeurd wanneer het een oudere versleten breuk is is het bij verkoopster gebeurd. Dan was het toch gewoon een gesloten discussie geweest. Echter is het zadel nu al terug naar Italie dus er komt gewoon een nieuwe boom in.

Ik vind het jammer dat er met internet kopen zoveel opgelicht is dat mensen elkaar niet meer kunnen vertrouwen. En dan bedoel ik zowel voor de verkoopster als voor ons.

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:52

Citaat:

Dat is niet het geval.. Dan zou je ook wel beschadigingen zien lijkt me, maar goed.. Ik heb straks inderdaad een super fijn zadel als ik hem terug heb en daar ben ik ook blij mee! Gezien het zadel dan van Equipe zelf terug komt heb ik in ieder geval wel de garantie dat het zadel 100% goed is. Dat is een fijne gedachte :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:54

_Rachelle_ schreef:
Citaat:

Dat is niet het geval.. Dan zou je ook wel beschadigingen zien lijkt me, maar goed.. Ik heb straks inderdaad een super fijn zadel als ik hem terug heb en daar ben ik ook blij mee! Gezien het zadel dan van Equipe zelf terug komt heb ik in ieder geval wel de garantie dat het zadel 100% goed is. Dat is een fijne gedachte :)

Hoe kun je dan verklaren dat er geen beschadigingen opzaten voordat je het kocht? Want als de boom kapot was geweest had dat met zo'n klap moeten gebeuren dat je schijnbaar beschadigingen moet zien?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:55

_Rachelle_ schreef:
Ik heb straks inderdaad een super fijn zadel als ik hem terug heb en daar ben ik ook blij mee! Gezien het zadel dan van Equipe zelf terug komt heb ik in ieder geval wel de garantie dat het zadel 100% goed is. Dat is een fijne gedachte :)

+:)+
En dat noemt men dan 'the bottom line'.....

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:55

anoukkk. schreef:
Ik vind het jammer dat er met internet kopen zoveel opgelicht is dat mensen elkaar niet meer kunnen vertrouwen. En dan bedoel ik zowel voor de verkoopster als voor ons.

Tja, dat heeft misschien ook iets te maken met mensen die halve waarheden op internet gooien, bijv aannames over leeftijden enz :7

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:57

Cowboy55 schreef:
_Rachelle_ schreef:
Ik heb straks inderdaad een super fijn zadel als ik hem terug heb en daar ben ik ook blij mee! Gezien het zadel dan van Equipe zelf terug komt heb ik in ieder geval wel de garantie dat het zadel 100% goed is. Dat is een fijne gedachte :)

Inderdaad, lijkt me een goede afsluiter voor dit topic toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:58

MarianneW schreef:
anoukkk. schreef:

Tja, dat heeft misschien ook iets te maken met mensen die halve waarheden op internet gooien, bijv aannames over leeftijden enz :7

Dit dus. Anoukkk. ik snap dat je het wilt opnemen voor je vriendin/TS/Koopster in dit verhaal, maar echt handig is het niet door met leeftijden over het zadel te gaan strooien e.d.

TS, het is een wijze les geweest op die manier, en zie het zo; je hebt straks een puntgaaf zadel en nog steeds istie goedkoper dan dat ie nieuw was geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:01

Zelfs als je kan bewijzen dat de breuk ouder is dan de tijd dat jij het had. Dan nog kan je niet bewijzen dat de verkoper het wist.
Dan had je in eerste instantie een zadelmaker er bij moeten halen voor dat je zelf ging beslissen dat ie goed was. Als jij het niet hebt kunnen ontdekken (anders had je hem immers niet meegenomen) , waarom zou de verkoper het dan hebben moeten kunnen ontdekken?

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:08

Ayasha schreef:
Zelfs als je kan bewijzen dat de breuk ouder is dan de tijd dat jij het had. Dan nog kan je niet bewijzen dat de verkoper het wist.
Dan had je in eerste instantie een zadelmaker er bij moeten halen voor dat je zelf ging beslissen dat ie goed was. Als jij het niet hebt kunnen ontdekken (anders had je hem immers niet meegenomen) , waarom zou de verkoper het dan hebben moeten kunnen ontdekken?

Daarom heb ik ook al een paar keer vermeld dat het goed mogelijk is dat de verkoopster het niet wist. En uiteraard kan je dat niet bewijzen of ze het wel of niet wist.

Maar dan was de discussie niet het punt geweest of het bij haar of bij ons was gebeurd! :)

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:09

Anoniem schreef:
Dit dus. Anoukkk. ik snap dat je het wilt opnemen voor je vriendin/TS/Koopster in dit verhaal, maar echt handig is het niet door met leeftijden over het zadel te gaan strooien e.d.

TS, het is een wijze les geweest op die manier, en zie het zo; je hebt straks een puntgaaf zadel en nog steeds istie goedkoper dan dat ie nieuw was geweest.

Dat is zeker niet handig, ik dacht oprecht dat dat waar was anders had ik het inderdaad niet gemeld. Helaas is het dan internet en staat het er altijd op, ook al is het recht gezet in een andere tekst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:29

_Rachelle_ schreef:
Cowboy55 schreef:
_Rachelle_ schreef:

Inderdaad, lijkt me een goede afsluiter voor dit topic toch? :)

En daarom hier een slotje in overleg met TS. Eind goed al goed!