hippo zorg gooit paard zonder pardon eruit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:52

mirgino schreef:
ikke

fijn dat dat bij jouw is..... bij mijn paard heeft dat ruim 1 jr geduurd
ik liep in de kliniek vanwege extreem schudden tijdens eten en rijden en meerdere DA wisten niet wat er loos was
kliniek 1 zei sorry mevrouw maar inslapen in een optie
jaar erop kliniek 2 daar 11 dgn gestaan en na vele onderzoeken kwam er een diagnose
schrik reacties bleven, door alles op te zoeken en te lezen heb ik zelf magn tekort aangekaart bij DA en dat bleek ook zo te zijn
ondertussen wel veel kosten gehad omdat paard zich echt niet goed voelde

tja soms heb je pech............wat doe je eraan? je paard maar verkopen?

Je kunt pech hebben, ja, maar als dat jaren achtereen is en zelfs bij meerdere paarden(lees Bokt er maar op na) dan moet je toch echt na gaan denken waar je mee bezig bent.

En ja, ik heb op dit moment ook een vaag akkefietje aan de hand. Geen idee waar dat eindigd, we zullen zien, maar ik ga daar verder niet over zeuren, is niet de moeite waard......

mirgino

Re: hippo zorg gooit paard zonder pardon eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:08

dat is gelukkig jouw mening .........

ik weet dat ik goed bezig ben en op een goede stal sta, maar als jouw dier een ziekte onder de leden heeft zoals Cheyenne of zoals Gringo vernauwde bloedvaten in het hoofd en een allergie op alles
dan komt dat niet door mijn manier van rijden of stallen
en een peesblessure is brute pech hij kwam daarmee uit de wei....

en ik had hem in 2009 ook in kunnen laten slapen de diagnose HS werd gegeven [ bleek het later dus niet te zijn...] dan had ik de verdere kosten nooit gehad
maar ik ga ervoor wat ik mijn plicht vind als je een dier hebt

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:15

ik vind dit een hele interessante discussie en ik volg het ook al enige tijd. Ik wil ook graag mijn paard verzekeren en ik weet ook nog niet bij welke maatschappij. Ik heb ooit bij Hippo gezeten en echt geen problemen gehad met uitkeren. Ik ben nu ook op zoek naar een goede maatschappij.

Ik snap dat vele het gevoel hebben dat het beter is om elke maand te sparen voor deze gevallen en wellicht is dat ook het beste maar niet iedereen heeft nu dan al duizenden euro's voor een spoedgeval. ''even afkloppen'' mijn paard heeft nog nooit iets gehad maar als er nu iets gebeurd is voor mij de beste optie om op een verzekering terug te kunnen vallen.

Toch denk ik ook dat heel veel mensen al heel veel baat hebben gehad bij de verzekering, en dit soort gevallen zijn gewoon heel vervelend.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:37

Ik kan ook een heel eind in de redenatie van ikke mee, veel mensen zijn zich gewoonweg nog te onbewust over hoe een paard hoort te leven.
Zolang er nog steeds mensen bestaan die het normaal vinden dat paarden alleen staan, of maar een keer per dag ruwvoer krijgen of te weinig ( of die überhaupt geen idee hebben wat er aan hun paard gegeven wordt)
Een uur in een postzegel van 10x20 al voldoende en lekker buiten vinden, hun paard van 24 op stal naar 24 in de wei mikken gewoon vinden snap ik de post van ikke helemaal...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:49

Ik ken ze ook....die paarden hebben om heel de dag in een hokje te proppen.....waarvan het rijden bestaat uit veel trek en prikwerk en vol tevredeheid afstappen want het ging zo goed :roll:
Die inderdaad niet weten wat hun paard te eten krijgt of 2 x per dag ruwvoer best wel vinden kunnen.
Ik ben het er niet mee eens maar joh......ieder zijn ding want als je wat zegt ben je een bemoeial toch?

Dat wil nog steeds niet zeggen dat je dan maar met je vinger naar iemand moet wijzen die je niet eens persoonlijk kent.....dan heb je namelijk helemaal geen recht van spreken.
Conclusie trekken op een paar woorden die je leest vind ik kinderlijk gedrag en erg dom overkomen.
Zeker als er geen vragen bij gesteld worden om te zien of je het wel bij het juiste eind hebt.

Aangezien we toch allemaal een eigen mening hebben dacht ik......laat ik ook eens echt iets zeggen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:55

Daarom zei ik ook dat ik een eind mee kan in de redenatie... ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:21

mirgino schreef:

ik weet dat ik goed bezig ben en op een goede stal sta, maar als jouw dier een ziekte onder de leden heeft zoals Cheyenne of zoals Gringo vernauwde bloedvaten in het hoofd en een allergie op alles

en ik had hem in 2009 ook in kunnen laten slapen de diagnose HS werd gegeven [ bleek het later dus niet te zijn...] dan had ik de verdere kosten nooit gehad

En wat moet een paard uitspoken om aan een peesblessure te komen?
En waarom zou een paard dat uitspoken?

En dan nog; het aantal paarden dat daadwerkelijk iets stoms onder de leden heeft is maar een mager percentage van het aantal paarden dat jaren achtereen ellende heeft.

Het probleem is echter dat heel veel kennis verloren is gegaan waardoor we elkaar veel moeilijker met echte feiten kunnen helpen om problemen te voorkomen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:26

Ik snap zeker wel wat Ikke bedoelt, ken er genoeg die al hun zoveelste paard kapot hebben gereden. En toevallig hebben die paarden allemaal dezelfde dingen onder de leden gehad := . Maar ook paarden die door stomme pech iets mankeerde.

En daarbij komt nog.. Dat ik ook zeker begrijp dat veel problemen, problemen door "stomme pech" ook vaak door verkeerd management komt. Bij mijn paarden zijn er ook dingen gebeurd die ik achteraf gezien had kunnen verkomen, en gekomen zijn door niet de juiste stalling of juiste omstandigheden. Hier leer je dan van.

Ik had voorheen overigens mijn paarden wel in de verzekering, mijn nieuwste paard nooit in de verzekering gehad (wel genoeg dokterskosten door "stomme pech") en eentje die afgekeurd is bij de verzekering.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:31

Precies Cardy, er zijn nog teveel stallingen waar zaken niet ideaal zijn, maar wel geaccepteerd worden omdat het nu eenmaal zo is, er is nog een hele slag te halen.
Pech blijft pech en heeft iedereen wel eens. Maar best veel zaken hoeven niet te gebeuren ben ik van mening .
Maar zolang stalhouderijen niet veranderen, veeartsen stalhouders en paardeneigenaren elkaar niet aanspreken op de manier van stallen, weiden, voeren en bewegen blijft alles elkaar in stand houden, ergens moet je beginnen met veranderen, maar waar?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:39

knollentuin schreef:
Precies Cardy, er zijn nog teveel stallingen waar zaken niet ideaal zijn, maar wel geaccepteerd worden omdat het nu eenmaal zo is, er is nog een hele slag te halen.
Pech blijft pech en heeft iedereen wel eens. Maar best veel zaken hoeven niet te gebeuren ben ik van mening .
Maar zolang stalhouderijen niet veranderen, veeartsen stalhouders en paardeneigenaren elkaar niet aanspreken op de manier van stallen, weiden, voeren en bewegen blijft alles elkaar in stand houden, ergens moet je beginnen met veranderen, maar waar?

Nou, door heel onaardig een enorme knuppel loeihard in het hoenderhok te smijten. Zie mijn eerdere reacties en hoe mensen erop reageren.

Het probleem is alleen dat we vanachter een PC geen advies kunnen geven aan individuele mensen omdat we hun persoonlijke situatie niet in kunnen schatten.
Kennis van mij wordt regelmatig om advies gevraagd over het houden en voeren van paarden en wat zij allemaal tegen komt is bijna niet te geloven. Als ik haar mag geloven snap je niet dat er niet veel meer paarden zijn die problemen met fysieke of mentale zaken hebben. En gezien mijn eigen ervaringen heb ik niet zoveel reden om haar niet te geloven.

wawawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:44

op bovenstaande in hakend: een bekende dierenarts vroeger heeft eens gezegd dat de meeste problemen die paarden hebben op te lossen zouden zijn als mensen eens gewoon zouden leren rijden... hoeveel paarden tegenwoordig niet met hals arthrose komen te staan of met peesproblemen... terwijl dat vroeger vooral in de ren- en drafsport voorkwam en wellicht bij wat springpaarden, omdat deze paarden vooral op de voorhand de klappen opvangen. maar omdat men tegenwoordig niet meer weet hoe een paard gereden moet worden en deze op de voorhand met afgebogen hals gereden worden, krijg je steeds meer gedoe. ook in de rug, want paarden die alleen maar op die manier rond gereden worden ontwikkelen nooit de juiste bespiering dus krijgen ook problemen met het zadel. en als ze op hoog tempo door de baan worden gejaagd of juist op een te laag tempo zonder enige aanleuning, ook dat verslijt pezen en gewrichten in hoog tempo.

en van de stress ontwikkelen paarden niet alleen lichamelijke stress die zich uit in peesproblemen en arthrose, maar ook mentale stress waardoor koliek, maagzweren en dergelijke ook weer sneller opspelen.

of mensen die hun paard rustig meer dan 10 kg hooi op een dag voeren en een paard met gezond gewicht niet meer herkennen. wat verder op valt is dat vroeger een paard pas oud was toen ie 25 was. tegenwoordig denkt men dat een paard met 16 al oud en versleten is... ik meen dat Red Rum op die leeftijd zijn vijfde Grand National heeft gewonnen of als tweede eindigde (10 km galopren over 40 hindernissen).

dit zegt mij in elk geval genoeg over hoe erg het gesteld is met de kennis van de paardenhouders. het getuttel van tegenwoordig... alles is maar zielig maar ondertussen weet men niet eens meer waarom bepaalde dingen al eeuwenlang zo gedaan werden/worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:49

ikke schreef:
mirgino schreef:

En wat moet een paard uitspoken om aan een peesblessure te komen?
En waarom zou een paard dat uitspoken?

En dan nog; het aantal paarden dat daadwerkelijk iets stoms onder de leden heeft is maar een mager percentage van het aantal paarden dat jaren achtereen ellende heeft.

Het probleem is echter dat heel veel kennis verloren is gegaan waardoor we elkaar veel moeilijker met echte feiten kunnen helpen om problemen te voorkomen.

tja was er niet bij....maar in de kudde lekker rennen dollen spelen , volgens DA [ checkligament was verrekt met 5mm gaatje ] een verstapping.
mijn paard maakt slidings van 5 tot 7 meter met de voorbenen en de wei is geen gladde spiegel..
nu staat hij niet meer in groep maar met 1 ander paard, wel jammer maar ik durf het niet meer aan
de groep gaat vaak zat ff flink de wei door rennen en bokkend en nu gaat hij niet mee hij staat 2 weides ernaast
dus wel over nagedacht, ik had hem liever in de groep maar om hem te beschermen het niet gedaan

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:04

Ikke: Ook ik ga een heel eind mee met je redenatie van blessures. Alleen vergeet je volgens mij dat er ook een groot gedeelte van de blessures en verwondingen door pech worden veroorzaakt.

Ik zou beginnen met een openliggende schouder, door waarschijnlijk een trap van een weide genoot waar mijn paard al jaren mee in de wei stond. Ik zeg vette pech, niets aan te doen. Mijn inziens hoort een paard een kuddedier te zijn zo ver dat kan. Idealerwijs dus niet alleen in de wei, behalve als dit op advies is van artsen of iets dergelijks. De kosten van het schoonmaken, nieten, wondzalf en later de nietjes verwijderen is het grootste punt niet.

Maar ook peesblessures kunnen vette pech zijn, paard kan nog in zo'n goede conditie zijn, terrein goed en training goed en toch kan in een split second een blessure ontstaan.

Ook heb ik paarden die alleen stonden in een goed omheinde weide, met buur paarden, op drie benen uit de wei zien komen.

Maar als je een paard twee keer in de maand gemiddeld met koliek hebt staan zou ik toch een kritisch kijken naar het beleid. Een kennisje van mij had twee paarden en iedere week stond er wel een dierenarts voor koliek. Dan ging het paard weer een week of langer op rust en als ze er dan weer op ging zitten werd hij weer zo over de zeik gereden dat het weer mis was.

Daarnaast zie ik ook op mijn huidige stal bij een stalgenoot een paard met al jaren rotstraal, iedere keer zegt de hoefsmid je moet behandelen. De hoefsmid mag maar eens in de 12 weken of langer komen want dat kost geld. De staleigenaren hebben de eigenaren van het paard verplicht de hoeven te behandelen. Paard is kreupel, iedereen heeft het gedaan behalve dat ze zelf schuld hebben. Maar ik zeg ze hebben het zelf in de hand gewerkt, door niet op tijd in te grijpen, daarmee hadden ze veel kosten kunnen vermijden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:22

Ik ga niet eens meer ikke lezen :D
Ja, een paard kan uitglijden en daarmee de pees slopen......een paard kan zelfs 2 x uitglijden en zelfs een derde keer een ongeval krijgen.
Raar he?
Het lijkt de echte wereld wel.
Verder is iedere moeite van het lezen van kortzichtige uitspraken mij een moeite te veel.
De beste stuurlui staan altijd aan wal ;)
Ik hoop dat mensen met een kink in de kabel met Hipo er uit gaan komen op een bevredigende manier.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:21

Ik kan mij helemaal vinden in je opmerking quartel. Het lijkt er namelijk op dat de eigenaren alles verkeerd doen als dr wat mis is met het paard terwijl vrijwel alles puur toeval is. Daar kan je je gewoon niet tegen wapenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:31

sammie18 schreef:
Ikke: Ook ik ga een heel eind mee met je redenatie van blessures. Alleen vergeet je volgens mij dat er ook een groot gedeelte van de blessures en verwondingen door pech worden veroorzaakt.

Ik zou beginnen met een openliggende schouder, door waarschijnlijk een trap van een weide genoot waar mijn paard al jaren mee in de wei stond. Ik zeg vette pech, niets aan te doen. Mijn inziens hoort een paard een kuddedier te zijn zo ver dat kan. Idealerwijs dus niet alleen in de wei, behalve als dit op advies is van artsen of iets dergelijks. De kosten van het schoonmaken, nieten, wondzalf en later de nietjes verwijderen is het grootste punt niet.

Maar ook peesblessures kunnen vette pech zijn, paard kan nog in zo'n goede conditie zijn, terrein goed en training goed en toch kan in een split second een blessure ontstaan.

Ook heb ik paarden die alleen stonden in een goed omheinde weide, met buur paarden, op drie benen uit de wei zien komen.

Maar als je een paard twee keer in de maand gemiddeld met koliek hebt staan zou ik toch een kritisch kijken naar het beleid. Een kennisje van mij had twee paarden en iedere week stond er wel een dierenarts voor koliek. Dan ging het paard weer een week of langer op rust en als ze er dan weer op ging zitten werd hij weer zo over de zeik gereden dat het weer mis was.

Daarnaast zie ik ook op mijn huidige stal bij een stalgenoot een paard met al jaren rotstraal, iedere keer zegt de hoefsmid je moet behandelen. De hoefsmid mag maar eens in de 12 weken of langer komen want dat kost geld. De staleigenaren hebben de eigenaren van het paard verplicht de hoeven te behandelen. Paard is kreupel, iedereen heeft het gedaan behalve dat ze zelf schuld hebben. Maar ik zeg ze hebben het zelf in de hand gewerkt, door niet op tijd in te grijpen, daarmee hadden ze veel kosten kunnen vermijden.

Maar zouden die peesblessures veroorzaakt kunnen worden omdat paarden te weinig beweging hebben in verhouding tot de hoeveelheid voer? Dat mensen het normaal vinden dat een paard elke dag uit z'n plaat gaat omdat ie weer (even) de wei op mag?

De paarden op onze stal trekken geen strepen in de wei, die staan te eten. Als ze 's morgens op de wei mogen wordt er nog net een galopje gemaakt, als je de mazzel hebt dat te zien te krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:49

Hier wel strepen in de wei, 24/7 zijn ze buiten :+ soms komt er een bloedmooie merrie langs de wei en dan gaan ze uit hun plaat :')

Onze paarden gaan nog vaak genoeg uit hun plaat haha, heerlijk voor ze! Kleigrond is sneller vochtiger en tja, dat geeft wel eens mooie sliding stop.

Ik vind het zeker goed om kritisch naar het beleid te kijken om bepaalde zaken te voorkomen. Ik heb 1 met een chronische luchtweg aandoening, echter met het juiste beleid is er niets aan de hand. Wel is het zo dat het minst of gerichte achtergebleven stofdeeltje in het hooi snel de longen prikkelt of als het extreem droog is dat het gaat stuiven op het land (gelukkig dus klei dus valt enorm mee)... Dus met pech kan het voorkomen dat er weer een kuur in moet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:00

Ik las ergens op Bokt dat mensen het heel normaal vinden dat wanneer een paard los mag in een zandpaddock, deze zo maf doet dat hij geregeld onderuit gaat.
Dan gaan bij mij al mijn haren overeind staan, dat is echt vragen om blessures.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:26

de paarden staan bij ons de hele zomer overdag op de wei en vaak in de middag gaan ze los :+

waarom mijn paard pech heeft? geen idee!

zijn allergie had hij al bij zich maar dat is bij mij tot uiting gekomen waarom? weer geen idee
volgens vorige eigenaar had hij weleens jeuk onder de buik vertelde hij later en dan smeerde hij daar iets op
maar wat hij bij mij kreeg was voor hem ook nieuw

allergische reactie op een wormenkuur waarbij zijn hoofd opzwol, had ik ook niet kunnen weten....

verder geen gekke dingen, alleen komt de allergie elk jaar terug

tja en deze blessure heeft in totaal 9 mnd geduurd en bleek hij dus forse artrose ontwikkeld te hebben....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:54

Pezen moet je trainen, heel bewust op diverse ondergronden rijden en doelbewust bezig zijn met trainen. Dan krijgen ze niet zomaar een peesblessure als ze ff een keer gek doen in de wei.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:56

Draadwond tot op het bot, strekpees ingescheurd, verdraaid kogelgewricht, ontsteking in het hoefgewricht, tja en ik maar voorzichtig doen met dat beest...Oeverloze discussie waar helaas alleen ervaringsdeskundigen weten hoeveel pech je kunt hebben.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:12

Ikke: ik denk dat mijn paard in top conditie, die hele dagen buiten speelt en destijds niet gestoord hoog in zijn voer zijn stond gewoon pech heeft gehad. Dat is ook de conclusie van mijn dierenarts. Er werd bewust getraind, en hij werd niet overgevraagd. Zijn afstand was iets groot, strekte zich in de sprong en gleed uit. Ik denk dat jouw opvatting van het niet of nauwelijks bestaan van pech een niet gesteund gaat worden op bokt.

Dit is ook mijn laatste post over de 'discussie' pech. Denk dat we toch niet op één lijn gaan komen of in ieder geval het standpunt van de ander totaal begrijpen. Zoals ik eerder aangaf heel veel dingen hadden misschien met ander management voorkomen kunnen worden andere zijn puur pech.

Ik ben overigens niet verzekerd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:28

R12312 schreef:
Pezen moet je trainen, heel bewust op diverse ondergronden rijden en doelbewust bezig zijn met trainen. Dan krijgen ze niet zomaar een peesblessure als ze ff een keer gek doen in de wei.

8)7

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:29

Daar heeft ze echt wel een punt hoor.. Daarom is het zo goed om in en uit te stappen op t harde/asfalt :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:00

Celiien schreef:
Daar heeft ze echt wel een punt hoor.. Daarom is het zo goed om in en uit te stappen op t harde/asfalt :j

:D het komt op mij over dat de eigenaren waarvan een paard in de wei een pees blessure oploopt dus niet goed rijden....

ik rij alleen maar buiten :j

daarom 8)7 maar goed iedereen denkt de wijsheid in pacht te hebben en met een vingertje te mogen wijzen ,ik weet dat ik goed bezig ben en dat paard soms iets te onstuimig is en dan of een ijzer aftrapt of erger
ik baal dan ook dat ik hem uit de kudde gehaald heb en hij nu met 1 andere staat,maar weet dat dit voor zijn gezondheid beter is........ :D ;)