Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:02

Een vriendin van mij heeft een veulen. Als je de achterhand aanraakt gaat hij ook slaan. Door het Veel geoefend te hebben accepteert hij het nu. En heeft hij geleerd dat er niks aan de hand is s je zijn achterhand aanraakt.

Ik heb het idee dat jouw paard ook weinig in de hand is geweest en daardoor dit gedrag vertoond. Met een goede leider en veel oefenen denk ik dat het best op te lossen zou kunnen zijn. Maar door niks te doen, of met veel angst, zal het inderdaad niet veranderen.

Nogmaals. .. Is het mogelijk om een filmpje te maken en te plaatsen?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:02

Ajpam schreef:
Eczeem doe jullie vele malen erger voor dan t is. M'n shetlander heeft hele ergen eczeem(als ik niks doe heeft ze geen manen meer en bloed ze overal. Maar ik zalf er nu in met een nieuw soort zalf en ze heeft gewoon geen last meer! *\o/*

Wat bij jouw het werkt, hoeft bij een ander niet aan te slaan. Ik heb al diverse paarden naar de slacht zien gaan om zomereczeem.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:30

Ik weet niet of het al gezegd is ts (of als je er open voor sta). Wellicht is acupressuur of craniosacraal therapie iets voor jouw paard.

Heel veel suc6 met het maken van de juiste keuze!

woute1

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:50

Eigelijk is eczeem niet zo heel moeilijk te behandelen. Wij hadden ook een paard met veel problemen en dachten ook aan de slacht, ze was toen onhandelbaar. Nu de laatste tijd gaat het beter maar ze heeft een blessure gekregen. Ze heeft ook eczeem maar we hebben dat behandelt met notenolie 5maand lang elke dag goed bevochtigen met de ollie en nu heeft ze er bijna geen last meer van maar, er op rijden zal nooit niet lukken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:44

misschien heb ik er over heen gelezen maar wat krijgt ze aan voer of tussendoortjes, hapjes?
Met voer kan je nl ze ook heel goed terug dringen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:53

wel of niet makkelijk te behandelen is per paard enorm verschillend.
ik wil er geen makkelijk of moeilijk te onderhouden maakt me niks uit, ik houd ze hier niet aan als ik ze niet verkocht krijgt vooral daardoor dan is het enkeltje slacht.

ts denk niet dat je hier wijzer word er zijn allemaal voor en tegens, en de keuze is altijd goed, niks mis met een goed tehuis( al is de kans op doorverkoop / handel groot) en niks mis met slacht

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:21

Ik ben het eens met StalNollie - wil daar nog aan toevoegen dat een paard geen besef van tijd heeft.... Het gevoel 'dat het straks misschien beter wordt', heeft een paard niet. Als je paard bijna geen pijnvrije momenten meer heeft, niet de indruk geeft happy te zijn én de kans op verbetering is gering, dan was mijn keus snel gemaakt. Succes met je beslissing, lijkt me niet eenvoudig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:56

Ik denk zelfs dat slacht bij dit paard een betere keuze zou zijn dan in laten slapen.

Paard houd er niet van om aangeraakt te worden dus beter geen gemuts met naalden.

TS...geen eenvoudige keuze maar niemand kan voor je beslissen,je moet het echt zelf doen.Je moet voor jezelf op een rijtje gaan zetten wat voor energie,tijd en geld je nog in dit paard wil steken.

Zet alle voors- en tegens eens op een rijtje en slaap er eens een nachtje over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:59

Tinky12 schreef:
Ik denk zelfs dat slacht bij dit paard een betere keuze zou zijn dan in laten slapen.

Paard houd er niet van om aangeraakt te worden dus beter geen gemuts met naalden.

TS...geen eenvoudige keuze maar niemand kan voor je beslissen,je moet het echt zelf doen.Je moet voor jezelf op een rijtje gaan zetten wat voor energie,tijd en geld je nog in dit paard wil steken.

Zet alle voors- en tegens eens op een rijtje en slaap er eens een nachtje over.

nee...een paard wat nooit in handen is doe je een plezier met een trailerritje?
Gemuts met naalden?1 naald zal ze merken,daarna niets meer hoor.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:03

denk dat ze doelt op accupunctuur ed

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:29

Nee ze zegt eerst "beter slacht dan inslapen" en dan "geen gemuts met naalden" dus ik denk dat het over het inslapen gaat.
Lastige keuze ts. Ik denk dat het verstandig is er iemand anders naar te laten kijken (zoals eerder genoemd Petra van 2moons oid ). Omdat jij al zo lang met Flicka bezig bent en inmiddels al op een bepaalde manier (meestal onbewust) met haar omgaat en bangig bent kan het goed zijn dat iemans met een frisse blik sneller resultaat kan boeken. Je kunt er ook voor kiezen haar tijdelijk op pijnstillers te zetten. Als je merkt dat ze zich dan beter en rustiger gaat gedragen weet je dat ze pijn heeft en haar gedrag daardoor zo beïnvloed wordt. Dan zou voor mij de knoop snel doorgehakt zijn en zou ik haar laten slachten of inslapen. Een leven met pijn wens ik geen enkel paard toe. Vooral niet als ze zo ongelukkig lijkt te zijn..

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:39

Ik zou dit paard ook naar de slacht brengen.
In Nederland modderen we naar mijn mening te lang aan, met een paard met een "bad mind".
Je doet niemand plezier met zo'n paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:23

Ik betwijfel zelfs of het paard wel plezier heeft.....altijd beroerd cande jeuk, niet in staat om fatsoenlijk contact te maken met andere paarden.......ik denk dat haar leven helemaal niet leuk is, hoe erg ts d'r best ook doet!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:39

geerke schreef:
nee...een paard wat nooit in handen is doe je een plezier met een trailerritje?
Gemuts met naalden?1 naald zal ze merken,daarna niets meer hoor.

Ik weet niet of het paard problemen heeft met een trailer,dat is niet ter sprake gekomen.
Bovendien kun je ook aan huis laten schieten...tenminste,in Nederland.

Gemuts met naalden?...paard zal niet fijn stilstaan bij het zoeken naar een ader.Met een beetje pech moet men lang zoeken en dus veel aanraken...als het niet hoeft,liever niet.

Maar Geerke,wat is er mis met slacht?Als een paard dood moet dan moet er gekeken worden naar wat voor het paard het minste stress en paniek oplevert.
Het moet zo snel mogelijk en bij een paard wat het absoluut niet prettig vind om aangeraakt te worden lijkt mij een pin het snelst en meest effectief.

Hierbij moet je je persoonlijke gevoel opzij zetten en kijken naar wat voor het paard het beste is,niet waar je je zelf het beste bij voelt.Maar dat is mijn persoonlijke mening...

Als voorbeeld...ik heb meerdere malen wilde mustangs in handen gehad en die waren perfect op een trailer.Je moest ze alleen niet aanraken,dan sloegen ze het licht uit je ogen.(Nee,deze waren niet voor de slacht maar slechts 3 maanden in gevangenschap en alleen halstermak gemaakt)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:11

Ik sluit me bij jou aan Tinky12.
De beslissing wat er met dit paardje gebeurt, ligt enkel en alleen bij de ts.
Ik denk dat zij duidelijk voor zichzelf op een rijtje moet zetten wat het beste voor het paardje is.
I.m.o. zijn er 4 opties.

Optie 1: Paardje houden.
* Paardje vindt geen aansluiting bij de kudde
* Paardje heeft geen duidelijke leiding
* Paardje heeft verzorging nodig voor eczeem maar is niet graag onder de hand
* Paardje wordt niet gereden of uitgedaagd

Optie 2: Gedragstherapeut erbij halen
* Paardje moet zich, op wat voor manier dan ook, onderwerpen aan wat de mens wil
* Paardje leert zich misschien zo te gedragen, als dat wij mensen wenselijk vinden, maar gaat zijn hoofdje daarin mee?
* Ts moet dit wel willen en hier geld insteken
* Paardje kan misschien naar een ander thuis waar het nog steeds geestelijk en lichamelijk uitgedaagd moet worden
* Paardje moet voor eczeem behandeld blijven worden (kan hierdoor misschien terugvallen)?

Optie 3: Paardje weggeven
* Paardje komt hopelijk bij iemand terecht die er mee om kan gaan (meest ideale situatie)
* Paardje verwond een mens of ander dier
* Paardje wordt ruw behandeld omdat men denkt het eruit te kunnen slaan
* Paardje wordt verkocht en de hele cyclus begint opnieuw

Optie 4: Paardje in laten slapen/slachten
* Paardje weet niet beter, is pijnvrij en heeft ook geen stress meer
* Het is verdrietig maar zo komt het paardje niet in de handel en wandel terecht

En hoewel ik slachten/inslapen heel erg moeilijk vind, denk ik dat het in sommige gevallen de beste optie is.
Dit geldt voor paarden maar ook voor bijvoorbeeld zeer agressieve honden.
Waarom een een dier in de maatschappij houden dat een potentieel gevaar vormt voor anderen maar dat ook min of meer plek inneemt van een paard of hond die wel leuk, lief, behandelbaar is?
Waarom moet je, soms tegen wil en dank, met een dier blijven aanrommelen i.p.v. de moeilijke maar wel verstandige beslissing te nemen en te zeggen, hier stopt het?
En die beslissing is echt niet makkelijk maar wel dapper.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:50

_Inge schreef:
Cer schreef:
Heel hard gezegd, blijf dan doormodderen... :j

Je wil de beste oplossing? Je wil de beste oplossing waar jij beter van slaapt. Ze moet naar zee ( weet je zeker dat ze er geen last meer van heeft dan, als ik zo even lees hoeveel je aan die jeuk moet doen), ze moet naar iemand met verstand van zaken. Jij bent er bang van maar wil TOCH nog met haar aan de slag en ze mag niet in onkundige handen vallen....

Persoonlijk vind ik nog steeds dat er eenvoudiger paardjes zijn die dringend een goed tehuis zoeken, maar die hoeven niks te verwachten omdat ze niets mankeren?

Gewoon blijven proberen dan, een paar deskundigen erbij halen, en hopen dat het paard niet langzaam nog veel gekker wordt van de jeuk #wateenfeest +:)+

En misschien valt t wel alles mee, heeft ze niet zoveel jeuk maar maak je het erger dan het is. En doet ze niet zo lelijk maar heb je gewoon geen verstand van zaken en doe je het helemaal fout.. ook dat kan :j
Dan zal t heus wel goedkomen :j

:)F

Het is ook nooit goed op bokt he ;) slachten krijg ik een wervelwind over me heen , herplaatsen van haar is ook niet goed, deskundige erbij halen blijkbaar ook niet, ja een plekje aan de zee, heb jij die toevallig over?
We weten het allemaal zo goed maar goh ja we leveren commentaar en los het verder zelf maar op.

Nu zeg ik dat ik met haar aan de slag wil, met hulp en dan deze reactie.

En geen verstand van zaken, ik noem mezelf totaal geen prof, maar geen verstand van zaken is wel beetjeoverdreven.
Ik heb gewoon vooral geen klik met haar, dus zal harder mijn best moeten doen om tijd in haar te stoppen, samen met een deskundige, mijn partner heeft veel meer klik met haar maar hij heeft dus inderdaad geen verstand van zaken.

Ik vind dat je het goed doet en probeert je paardje te redden met hulp. Afmaken is zo makkelijk en wat heeft dit in godsnaam met andere niet herplaatsbare paarden te maken, dit is haar paard die zij probeert te redden en dat kan ik alleen maar toejuichen. Er zouden meer van zulke mensen moeten zijn!! Als je je paard zo snel in wil laten slapen of naar de slacht brengt ben je in mijn ogen geen enkel dier waardig!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:05

er is niets mis met slachten....wel met het feit dat er een dier geslacht word waar 1 persoon geen ''klik'' mee heeft.(ik haat het woord ''klik'')

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:10

Inslapen is een heftige keus.
Maar wat wil je zelf. Haar weg doen aan iemand en constant bang zijn van dat ze in de handel komt en of het wel goed gaat met haar?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:23

geerke schreef:
er is niets mis met slachten....wel met het feit dat er een dier geslacht word waar 1 persoon geen ''klik'' mee heeft.(ik haat het woord ''klik'')

Hier ben ik het wel mee eens. Het is iig een goed iets om over na te denken (niet alleen voor TS). Een paard dat het stempeltje ''gedragsproblemen'' krijgt heeft in vrijwel alle gevallen verkeerd gedrag aangeleerd. Er is iets fout gegaan en/of er gaan dingen fout in de interactie tussen mens en paard. Om deze reden zijn de meeste problemen dan ook oplosbaar, door iemand die ècht begrip heeft van paardengedrag en dit goed weet toe te passen in de praktijk.

Nou is hier het woord slachten niet alleen gevallen doordat het paard ''problemen in de omgang'' vertoont, maar ook eczeem heeft, dus ligt het allemaal wat gecompliceerder.

Maar TS, ik denk dat je voor jezelf een kort lijstje moet maken wat dit paard nodig heeft (plekje aan zee, iemand die goed met haar omgaat etc.) en op die punten een plekje proberen te vinden. Als je een advertentie zet dan ook gewoon een kort lijstje met minimale eisen zetten (wat wel/ wat niet). En ik zeg niet dat je persé een plekje vindt (heb je mijn link bekeken o.a.?) maar op die manier maak je het voor jezelf wellicht makkelijker/ overzichtelijker :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:25

Bmamavan2, Amen !

Geerke , Grote kans dat het niet 1 persoon is ...., lastige dieren blijven vaak lastige dieren tenzij ze de juiste persoon treffen. En laat dat nou niet altijd makkelijk zijn om die te vinden, normaal al niet en al zeker niet als het dier nog meer mankementen heeft.

Ik snap serieus niet waarom alles gered dient te worden, er gaan zoveel gezonde dieren zonder gebreken zowel lichamelijk als geestelijk naar de slacht en daar hoor je "niemand" over.
Hoe lastig zo'n keuze ook is als blijkt dat de TS er geen heil meer in ziet zelf ( of met hulp ) meer aan te modderen met het dier, waarom moet een ander het dan nog maar even proberen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:32

Happinez schreef:
Bmamavan2, Amen !

Geerke , Grote kans dat het niet 1 persoon is ...., lastige dieren blijven vaak lastige dieren tenzij ze de juiste persoon treffen. En laat dat nou niet altijd makkelijk zijn om die te vinden, normaal al niet en al zeker niet als het dier nog meer mankementen heeft.

Ik snap serieus niet waarom alles gered dient te worden, er gaan zoveel gezonde dieren zonder gebreken zowel lichamelijk als geestelijk naar de slacht en daar hoor je "niemand" over.
Hoe lastig zo'n keuze ook is als blijkt dat de TS er geen heil meer in ziet zelf ( of met hulp ) meer aan te modderen met het dier, waarom moet een ander het dan nog maar even proberen ?

van mij iedereen zijn dier gewoon naar de slacht brengen,heb ik geen weet van en ook geen probleem mee.Behalve als mijn mening gevraagd word,dan geef ik die.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:20

Bmamavan2 schreef:
Ik sluit me bij jou aan Tinky12.
De beslissing wat er met dit paardje gebeurt, ligt enkel en alleen bij de ts.
Ik denk dat zij duidelijk voor zichzelf op een rijtje moet zetten wat het beste voor het paardje is.
I.m.o. zijn er 4 opties.

Optie 1: Paardje houden.
* Paardje vindt geen aansluiting bij de kudde
* Paardje heeft geen duidelijke leiding
* Paardje heeft verzorging nodig voor eczeem maar is niet graag onder de hand
* Paardje wordt niet gereden of uitgedaagd

Optie 2: Gedragstherapeut erbij halen
* Paardje moet zich, op wat voor manier dan ook, onderwerpen aan wat de mens wil
* Paardje leert zich misschien zo te gedragen, als dat wij mensen wenselijk vinden, maar gaat zijn hoofdje daarin mee?
* Ts moet dit wel willen en hier geld insteken
* Paardje kan misschien naar een ander thuis waar het nog steeds geestelijk en lichamelijk uitgedaagd moet worden
* Paardje moet voor eczeem behandeld blijven worden (kan hierdoor misschien terugvallen)?

Optie 3: Paardje weggeven
* Paardje komt hopelijk bij iemand terecht die er mee om kan gaan (meest ideale situatie)
* Paardje verwond een mens of ander dier
* Paardje wordt ruw behandeld omdat men denkt het eruit te kunnen slaan
* Paardje wordt verkocht en de hele cyclus begint opnieuw

Optie 4: Paardje in laten slapen/slachten
* Paardje weet niet beter, is pijnvrij en heeft ook geen stress meer
* Het is verdrietig maar zo komt het paardje niet in de handel en wandel terecht

En hoewel ik slachten/inslapen heel erg moeilijk vind, denk ik dat het in sommige gevallen de beste optie is.
Dit geldt voor paarden maar ook voor bijvoorbeeld zeer agressieve honden.
Waarom een een dier in de maatschappij houden dat een potentieel gevaar vormt voor anderen maar dat ook min of meer plek inneemt van een paard of hond die wel leuk, lief, behandelbaar is?
Waarom moet je, soms tegen wil en dank, met een dier blijven aanrommelen i.p.v. de moeilijke maar wel verstandige beslissing te nemen en te zeggen, hier stopt het?
En die beslissing is echt niet makkelijk maar wel dapper.

Ik vind dat er wel erg makkelijk gedacht wordt aan het in laten slapen of slachten van een dier. Er lopen ook genoeg mensen rond die een gevaar zijn voor hun omgeving, moeten we die ook maar laten slachten? Wie zijn wij om dat te bepalen en wie zijn wij om te zeggen dat alles maar gered moet worden, het gaat om een levend wezen hoor. Ik vind het zo krom hoe sommige mensen denken en zich zo superieur voelen aan dieren terwijl wij vaak de oorzaak zijn van dat gedrag! Wat maakt jouw leven meer waard dan dat van een paard? Sorry maar ik vind sommige reacties ronduit triest en ik ben blij dat ik niet zo denk!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:26

Heeft TS inmiddels al een keuze gemaakt of andere opties onderzocht? Er wordt veel in herhaling gevallen merk ik.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:30

eva1979 schreef:
Ik vind dat er wel erg makkelijk gedacht wordt aan het in laten slapen of slachten van een dier. Er lopen ook genoeg mensen rond die een gevaar zijn voor hun omgeving, moeten we die ook maar laten slachten? Wie zijn wij om dat te bepalen en wie zijn wij om te zeggen dat alles maar gered moet worden, het gaat om een levend wezen hoor. Ik vind het zo krom hoe sommige mensen denken en zich zo superieur voelen aan dieren terwijl wij vaak de oorzaak zijn van dat gedrag! Wat maakt jouw leven meer waard dan dat van een paard? Sorry maar ik vind sommige reacties ronduit triest en ik ben blij dat ik niet zo denk!

Als je een paard met mens gaat vergelijken gaat er ook iets niet goed geloof ik...je moet een dier niet vermenselijken. Zo makkelijk word er niet over gedacht anders zou er niet overwogen worden door de TS.

Mensen die een gevaar voor de omgeving zijn mogen ze van mij ook opsluiten en in het ergste geval ook best een handje helpen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:39

Ik zeg DOEN.

Als ik dat stukje lees van Bmamavan2. Dan is het antwoord heel makkelijk.

Het is niet leuk. Dus wens je heel veel sterkte.