Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:24

Die van ons kunnen ten alle tijden naar buiten en naar binnen. Ze staan met dit weer als ik ernaartoe ga binnen, als ze me zien komen ze wel even de stal uit om de benen te strekken en als ze wat willen drinken moeten ze naar buiten, maar verder merk ik dat ze met dit weer liever binnen staan

Qimm

Re: Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:27

Heb een inloopstal, maar daar staat ze alleen bij heel zonnig weer, met dit weer staat ze gewoon de hele dag buiten. Ik denk dan ook dat het gebrek aan schuilmogelijkheden bij mooi weer kwalijker is dan bij regen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:28

Een paard dat rilt en trilt heeft het koud en voelt zich op dat moment echt niet prettig hoor. Ik vind het dan ook echt onzinnig om te zeggen dat dat goed is, want dan regelt ie z’n warmte. Buiten dat paard zich niet fijn voelt (en ja dat gevoel kennen paarden) kost het ook nog eens onnodig veel energie.

Een menselijk lichaam kan ook rillen en trillen en dingen doen om de kou tegen te gaan. Maar wij trekken een jas aan of gaan bij een warmtebron staan. Waarom zouden we die paarden dan gezellig laten vernikkelen omdat ze paard zijn. Dan moeten ze er maar tegen kunnen? Blijkbaar kunnen ze dat niet, want dan waren ze niet aan het trillen. Een paard dat trilt geef aan dat ie het koud heeft. Gooi er dan gewoon een (goede) deken op of zet ‘m binnen of in een wind- en regenvrije omgeving.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:40

Sammie schreef:
Een paard dat rilt en trilt heeft het koud en voelt zich op dat moment echt niet prettig hoor. Ik vind het dan ook echt onzinnig om te zeggen dat dat goed is, want dan regelt ie z’n warmte. Buiten dat paard zich niet fijn voelt (en ja dat gevoel kennen paarden) kost het ook nog eens onnodig veel energie.

Een menselijk lichaam kan ook rillen en trillen en dingen doen om de kou tegen te gaan. Maar wij trekken een jas aan of gaan bij een warmtebron staan. Waarom zouden we die paarden dan gezellig laten vernikkelen omdat ze paard zijn. Dan moeten ze er maar tegen kunnen? Blijkbaar kunnen ze dat niet, want dan waren ze niet aan het trillen. Een paard dat trilt geef aan dat ie het koud heeft. Gooi er dan gewoon een (goede) deken op of zet ‘m binnen of in een wind- en regenvrije omgeving.

Juist ! Zo denk ik er ook over !

Iemand trouwens een idee waar je nog die goeie ouderwetse, niet-stuk-te-krijgen Nieuw-Zeeland dekens kan krijgen ?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:54

Nikass schreef:
Ieder paard is toch verschillend? Mijn paard blijft rustig met 30 graden in de volle zon staan zonder te zweten. Zeg ik toch ook niet dat elk ander paard dat ook maar moet kunnen? Kou ligt ze ook niet wakker van, maar langdurig rege n nou eenmaal wel. Met een regendeken op kan ze lekker buiten blijven. Het was hier overigens 14 graden buiten en ik had ook mijn regenjas aan :+

Nuscaniels: zou jij je paard ziek laten worden, dusdanig dat de da direct ingrijpen noodzakelijk acht alleen maar om te kijken of je paard misschien in een vicieuze cirkel zit?

Dan zou ik mij ernstig af vragen wat er dan met mijn paard aan de hand is, vooral omdat ik van gezonde paarden nooit zulk gedrag heb meegemaakt. Ik heb een keer 1 paard meegemaakt wat onderkoeld raakte in de zomer, maar die was herstellende van een hele heftige droes, en mijn vorige paard heeft ooit in de herfst staan trillen en daar bleek ook van alles mee mis te zijn.
Dus nee in eerste instantie zou ik niks doen behalve temperaturen en zolang er geen onderkoeling is het lichaam het zelf laten regelen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 01:05

Sammie schreef:

Rillen en trillen is inderdaad een van de manieren van een paard om warmte op te wekken en ja dat kost energie maar wat is daar onnodig aan, is dan alleen maar energieverbranding goed wanneer wij ze aan het werk zetten?
Iedereen moet absoluut zelf weten wat ie wil doen met haar paard en tuurlijk is het meest belangrijke van het paard zelf uit gaan, maar toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen bij voorbaat iets doen wat misschien helemaal niet nodig is. Alleen maar omdat de rest dat ook doet.
En dat op veel meer vlakken dan dit punt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:22

Normaal gesproken laat ik mijn paard gewoon in de regen staan (afhankelijk van de mate van regen en kou met een regendeken), maar als meneer in plaats van te eten voor het hek staat te dralen, dan gaat hij lekker naar binnen :). Dat is voor hem echt een teken dat hij het niet meer leuk vindt.

En gisteren met dat hevige onweer en de knoeiharde regen was ik blij dat hij in zijn stal stond... Al was het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust. Wat een knallen, amai ;(.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:25

Ik kijk naar het totaal niet alleen naar het weer op dit moment of de verwachting van. Slecht weer is niet erg voor een paard, maar indien er geen droge ligplek is gaan zij in de avond/nacht op stal. Hebben ze het koud (bibbers) dan een dek op of naar binnen op stal.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:49

Onze paarden gaan ook naar binnen als het hard regent of onweert. Klein beetje regen kunnen ze wel tegen desnoods doe ik ze een deken over. Trouwens met deze hitte en velle zon gaan ze ook naar binnen hoor. En s'avonds en s'nachts staan ze sws altijd binnen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:15

Pandora2 schreef:
Sammie schreef:

Juist ! Zo denk ik er ook over !

Idem :) Schuilmogelijkheid heeft voor mij echt de voorkeur, maar als dat niet kan moet er maar een deken op.

Een eczeempaard leg je toch ook een eczeemdeken op, hoewel dat in de natuur niet gebeurt? Moet je je paard onnodig laten lijden alleen maar omdat dat 'natuurlijker' is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:43

nuscaniels schreef:
Dan zou ik mij ernstig af vragen wat er dan met mijn paard aan de hand is, vooral omdat ik van gezonde paarden nooit zulk gedrag heb meegemaakt. Ik heb een keer 1 paard meegemaakt wat onderkoeld raakte in de zomer, maar die was herstellende van een hele heftige droes, en mijn vorige paard heeft ooit in de herfst staan trillen en daar bleek ook van alles mee mis te zijn.
Dus nee in eerste instantie zou ik niks doen behalve temperaturen en zolang er geen onderkoeling is het lichaam het zelf laten regelen.

Wat er aan de hand was, want het was mijn paard in de zomer van 2012 die dit overkwam, is dat mijn paard niet tegen langdurig regen kan zonder voldoende bescherming van minimaal een regendeken en als het te erg wordt s nachts op stal. Je kunt je van alles af gaan vragen, maar mijn paard is een gezond en happy paard die graag buiten is maar ziek werd van het langdurig in de regen staan rillen en niet op adem kunnen komen omdat het toen een week achter elkaar regende en ze niet beschikte over een schuilstal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:49

nuscaniels schreef:
maar toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen bij voorbaat iets doen wat misschien helemaal niet nodig is. Alleen maar omdat de rest dat ook doet.
En dat op veel meer vlakken dan dit punt.

Dat is absoluut waar, alleen niet van toepassing op wat ik net beschreef. Ik stond op een stal waar de paarden van mei tot oktober 24/7 buiten stonden zonder schuilstal. Niemand stond er met een regendeken op, het was tenslotte zomer. Dus het was bepaald niet "wat de rest deed". Op advies van de da is mijn paard s nachts op stal gegaan en binnen twee weken was ze weer de energieke Arabier die ze altijd geweest was. Omdat ik mijn paard liefst altijd buiten zou hebben, probeer ik het nu zo lang mogelijk vol te houden met een goede regendeken en tot nu toe werkt dat heel goed. Ik kan terugvallen op een stal als ik dat wil, maar dat doe ik liever niet. Ook dit keer is het weer niet "wat de rest doet" want mijn paard staat met één ander paard s nachts buiten en de anderen staan binnen.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:56

Mijne wil niet meer naar binnen haha! Die wordt knettergek als ik haar nu op stal zet. Laatst dacht ik haar even binnen te halen. Maar ze vond er geen klap aan in de stal en bleef maar draaien en draaien. Toen weer naar buiten :).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:07

Net een paard :D

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:06

@Nikass, jouw redenering snap ik dan volkomen, je hebt gekeken naar wat je paard aangeeft en daarop actie genomen. Wat ik bedoelde is dat veel mensen niet naar hun paard kijken maar dingen doen omdat ze denken dat het zo hoort, want iedereen doet het.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:05

Ja dat ben ik wel met je eens Nuscaniels (dat zei ik ook al :D ) je moet nooit zomaar iets doen maar altijd bewust met je paard bezig zijn. Maar daar kan je een boek over schrijven. Het verbaast mij altijd erg dat mensen die al jaren paarden hebben de meest fundamentele dingen niet weten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:12

Nikass schreef:
Wat er aan de hand was, want het was mijn paard in de zomer van 2012 die dit overkwam, is dat mijn paard niet tegen langdurig regen kan zonder voldoende bescherming van minimaal een regendeken en als het te erg wordt s nachts op stal. Je kunt je van alles af gaan vragen, maar mijn paard is een gezond en happy paard die graag buiten is maar ziek werd van het langdurig in de regen staan rillen en niet op adem kunnen komen omdat het toen een week achter elkaar regende en ze niet beschikte over een schuilstal.

Dit is ook hartstikke logisch. Het paard als soort is geëvolueerd in een gebied waar het helemaal niet zo idioot vaak regent als in Nederland. Paarden kunnen prima tegen kou en sneeuw, iets minder tegen hitte en niet goed tegen regen/waterkou. Natuurlijk zijn er paarden die het wel uithouden maar hey, er zijn ook paarden die het uithouden onder andere niet-bij-paarden-passende omstandigheden (opsluiting in box, krachtvoer enz)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:27

Inderdaad Koper (en dat is eigenlijk heel triest). Mijn paard kan dan weer vrij goed tegen hitte. Zo is elk paard in wezen hetzelfde, maar op detail verschillend. :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:24

Ik zag op Facebook dat een manege waar ik vroeger reed vandaag (!) een buitenrit organiseerde. Overdag, in de zon. Door het bos. Met betalende klanten. Dat zal dus wel langer dan 10 min zijn geweest.

Nou weet ik dus niet precies hoe lang die buitenrit was en of er bijv. alleen gestapt werd, maar ik schrok er wel even van. Met dit weer wil ik nog geen poot verzetten, sommige van onze paarden staan al bijna te zweten op stal.. En dan ga je d'r toch nog opzitten voor een rit overdag? Ik zou er zelf niet over peinzen. Maarja..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 18:37

Onthou wel dat hitte en ZON twee aparte zaken zijn. Van de zon kunnen ze het eea oplopen wat je niet direct ziet zoals een zonnesteek en verbranding. Als het de hele dag 30 graden is zonder zon, dan staat mijn knollie gewoon buiten. Met zon erbij is het risico me te groot en gaat hij op de uren dat de zon het felste brand naar binnen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:49

Maar buiten staan is wat anders dan werkelijk aan het werk gaan op een buitenrit van 1 of 2 uur.
Zeker op een manege waar ze dan ook nog in de bak lessen lopen.

Onze paarden gaan nu vaker 's nachts en 's avonds op de wei en worden voor ongeveer max 20 min licht werk ingezet. (Kalm longeren - stapmolen etc). We merken ook gewoon dat ze slomer worden en na zo'n klein beetje werk net zo zwaar ademen/zweten als 'normaal' (minder dan 27+ graden) na een uur. Lijkt me niet heel gezond om dan veel langer door te gaan, oververhitting is er al snel. Maar natuurlijk is niet elk paard gelijk..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:52

Mijn paard heeft het nu ook zwaarder, mede door zijn astma. Ik hoop dat dit schijtweer dan ook snel voorbij is... Ik adem zelf al zwaarder door die nare lucht.

Mijn paard staat nu (18:52 uur) buiten, gaat 's ochtends vroeg naar buiten en tijdens de heetste momenten van de dag staat hij in zijn koele stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:55

Ik ben zo blij dat mijn paard buiten blijft en niet in de hete stal hoeft vannacht :j

Ik zou overigens als ik nog aan het bos stond ook gewoon een buitenrit met haar doen. Juist liever dan trainen in de bak. Beetje vroeg in de ochtend en rustig ritje daar zou mijn paard absoluut geen probleem mee hebben.
Een lang stuk over asfalt stappen in de brandende zon doe ik zeker niet nee {:}

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:59

hier staan de paarden wel 24/7 buiten en daarbij kunnen ze schuilen in de inloop schuilstallen waar ze vanmiddag heerlijk gebruik van liepen te maken..
heb wel over bijna allemaal een paar emmers water gemieterd vanmiddag en vooral mijn kleine witte vriendje genoot er erg van en bleef er helemaal voor staan

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:24

Nikass schreef:
Ik ben zo blij dat mijn paard buiten blijft en niet in de hete stal hoeft vannacht :j

Ik zou overigens als ik nog aan het bos stond ook gewoon een buitenrit met haar doen. Juist liever dan trainen in de bak. Beetje vroeg in de ochtend en rustig ritje daar zou mijn paard absoluut geen probleem mee hebben.
Een lang stuk over asfalt stappen in de brandende zon doe ik zeker niet nee {:}

Hete stallen zijn bagger. De stal waar mijn paard staat is heerlijk koel overdag, komt geen zon op, dat scheelt echt enorm :).

Daarom vind ik het ook geen probleem hem tussen 13:00 en 16:00 binnen te hebben als de zon zo fel is :). Na 16:00 gaat ie weer lekker naar buiten.