Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blue_sky

Re: Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:13

Die oudere pony's zijn vaak wel de beste leerpony's voor kinderen. Het is wel fijn als deze dan ook dressuurmatig fijn gereden is. Jonge kinderen met weinig rijervaring kunnen evt. problemen immers nog niet zo goed oplossen. En echt, ze zijn er die superbrave kinderpony's waar je een kleuter op kunt weg sturen. Wij hebben er inmiddels 4 gehad die op respectievelijk 12-, 14-, 17-, en 23 jarige leeftijd bij ons gekomen zijn. Twee ervan leren na hun vertrek bij ons nu weer andere kindjes rijden. De inmiddels 24-jarige loopt met mijn dochter Z-dressuur.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:15

Wat goed dat dit verhaal een leuk einde heeft! Ik vind dat je goed gehandeld hebt!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 08:47

Dank je wel Furrow!
Dit voelt ook gewoon goed voor ons allemaal.
Bij die andere pony kijken we ook wel weer hoe het voelt, heb wel geleerd om alle aspecten nu heel goed onder de loep te nemen....

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:58

Fijn dat de pony goed terecht is gekomen! :)

En over een 22 jarige pony; kan inderdaad prima! Heb zelf echt jaren lang nog plezier gehad van mijn 1e pony. Die was toen ook al 21 jaar. Heb ik ontzettend veel van geleerd.

Maar ben het wel eens dat je gewoon rustig de tijd moet nemen voor een nieuwe pony.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:40

Laat je niet tegen houden door de leeftijd... mijn paard wordt in mei 19 en mijn pony 24... die lopen nog beiden hartstikke goed mee

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:53

Mijn dochter was ook onzeker geworden. Heb daarna een paar jaar een oude pony geleased . Pony was achter in de twintig . Ze heeft er heeeel veel vertrouwen door gekregen (kon er alles mee doen) en had altijd prijs op wedstrijdjes. Is een super leerpony voor haar geweest. Aantal jaren terug heeft ze mijn paard overgenomen en dat is echt de makkelijkste niet maar gaat super. Alleen aan het kopen van een oude pony zit wel een heeeel groot risico (zijn gezondheid)!!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:12

Ja maar dat risico zit ook aan een jong paard... je kunt geluk hebben en je kunt pech hebben... eeen jong paard kan ook een trap krijgen van een andere knol en zijn been breken... ook kan hij koliek krijgen etc. Een ouder paard hersteld misschien iets minder vlot, maar een pony van 20 kan mits de juiste verzorging met een beetje geluk nog jaren mee...
Zeker gezien de onzekerheid van ts haar dochter, kan een ouder dier wat alles al gezien heeft een uitkomst bieden...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:47

Eens met Neon, ik heb het levende voorbeeld rondwandelen. Paard is nu met een leeftijd van 13 jaar afgekeurd voor al het werk omdat hij artrose in beide voorbenen heeft. Dus een jong(er) paard is echt geen garantie voor een goede gezondheid helaas.

Persoonlijk zou ik in eerste instantie een eigen pony even laten voor wat het is, en je dochter lekker laten rijden op de manege TS. Zeker omdat je aangeeft dat ook daar wel wat pittigere pony's tussen zitten en ze daar ook best wel zelfstandig moeten rijden. Laat haar eerst de lol en het vertrouwen er maar wat in terug krijgen. Dat de pony die je op het oog hebt een wat hogere leeftijd heeft is naar mijn idee ook geen garantie dat hij op den duur niet met je dochter aan de haal gaat. Ze moet wel echt de leider kunnen zijn.
Ik wil niet zeggen dat het zo is natuurlijk, maar om teleurstelling te voorkomen zou ik als ik jou was TS echt nog even wachten.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:48

poeh, heb alles gelezen, en jeetje jeetje , wat een verwijten en oordelen, zowel naar TS , als de eerdere eigenaar, heel oneerlijk voor beide partijen...heb het met grote ogen zitten lezen,

TS weloverwogen ! inderdaad als de klik er niet is is die er niet!, als de angst daardoor overheerst, gaat de pony ermee aan de haal , dan word de angst nog groter! en is het een gebed zonder end, kortom erg goed aangepakt!

Oude eigenaar, jou betreft totaal geen blaam ! in goeder trouw verkocht, ze waren er ook super blij mee en merk aan jou dat het je inderdaad aan je hart gaat! je hebt hem super afgeleverd, en helaas door angst is het niet goed gegaan , dat kon jij niet overzien en voorzien , en de TS ook niet!

Nieuwe eigenaar , klinkt super leuk! veel plezier ermee!

Wat betreft een nieuwe pony, ga niet op zoek, vaak komt er ineens een paard op je pad!
hij/zij ziet jou , jullie zien hem/haar en dan voel je het!
ik heb het bijna 17 jaar geleden meegemaakt met mijn paardje, het was een veulentje van 3 maandjes, ik zag hem hij zag mij , en ik was verkocht! nu bijna 17 jaar later zijn we nog steeds gelukkig samen:)

sommige mensen hier die reageren zo enorm , niet volwassen, vingertjes wijzend, ik noem geen namen, maar denk dat dat de enigste mensen op deze aarde zijn die perfect zijn en nooit iets fouts doen of hebben gedaan ! (en ik laat ze graag in die waan)

maar jeetje wat kunnen sommige mensen hier hard oordelen! jakkes

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:17

Vooropgesteld, oude eigenaren valt niets te verwijten.
Wij waren enthousiast en dachten DE pony gevonden te hebben, hun dachten dat hij goed terecht zou komen.
Qua verzorging wel, qua rijden dus helaas niet.

Zijn nieuwe eigenaren zijn dolblij want eerlijk is eerlijk zij hadden nooit verwacht een eigen pony te kunnen bezitten.

Wat de "nieuwe" pony betreft.
Zodra er een stal vrij is laat de manege-eigenaar hem komen en mogen wij hem voor bepaalde tijd uitproberen, dus tijdens lessen, tijdens het zelf rijden, het buitenrijden en een wedstrijd.
Neem aan dat we ons dan een duidelijk beeld kunnen vormen over deze pony.
Mochten we besluiten hem te kopen hebben we dus al veel van haar gezien en ook onze instructrice (die de pony al kent) heeft dan uitgebreid kunnen kijken of het iets voor ons is.
Door de leeftijd realiseer ik me ook wel dat ze iets meer onkosten zou kunnen meebrengen maar ja wie geeft daarop garanties? Ze is al 22 jaar blessure- en ziekte vrij. Op stal staan oudere pony's die nooit iets mankeren. Maar goed dat calculeren we in en zal ook het probleem niet zijn.
Mochten we toch besluiten dat deze pony het niet is, gaat ze of terug naar haar baasje of blijft ze misschien wel op stal.
Misschien is het deze pony wel, misschien niet. Ik durf er niks van te zeggen....

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:33

Dat is wat mijn DA altijd zegt: als ze zo oud geworden zijn zonder gebreken gaan ze nog wel een paar jaar door. Mijn jongste paard (12 jaar) heeft peesblessures gehad en is uiteindelijk aan koliek overleden met de oudjes nog nooit geen zorgen gehad.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:17

Zit zeker een kern van waarheid in Blue-Sky.
Daarnaast; de oudjes hebben ook niet meer zo'n 'uitprobeer-drang' als de jongere exemplaren, zeker een voordeel voor jeudige ruitertjes.

Mijn eerste pony was 15 toen ik hem kreeg.
Natuurlijk had hij trucjes maar die waren nooit 'gemeen'.
Bokken of steigeren, er keihard vandoor schieten kwam niet in hem op.
Alleen op buitenrit was het een klein ettertje :')
Maargoed, naarmate ik ouder en meer ervaren werd kon ik later ook met een los teugeltje buiten crossen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 14:10

Hebben de zoektocht even op een lager pitje gezet.
Merk dat het moelijk is om een geschikte pony/paardje te vinden die aan alle eisen voldoet.
Daarbij heb ik ook in oveweging genomen dat mijn dochter straks naar het gymnasium gaat en dus meer tijd aan school kwijt zal zijn.
Daarnaast zit ze ook op scouting en dat kost stiekem ook aardig wat tijd.
Ze kan nu nog niet zelfstandig naar de manege en als ik meega moet haar jongere broertje ook steeds mee en dat vindt ik niet helemaal eerlijk tegenover hem omdat hij paarden wel leuk vindt, maar meer ook niet.

Momenteel least ze een manegepony waar zij heel fijn mee rijdt en die ik gewoon erg leuk vindt qua karakter.
Moeten nog kijken of we het omzetten in lease voor langere tijd of dat we deze pony misschien kopen.
Deze pony staat al heel lang op de manege en is de gehele gang van zaken daar gewend.
Ze gaat met de vaste kudde op wei, een dag niet rijden is geen probleem en mochten wij niet kunnen door vakantie o.i.d. dan kan ze gewoon in een les meelopen.
Voor nu is dit even de beste/veiligste oplossing.
Denk dat we volgend jaar wel weer eens verder gaan kijken, als dan alles weer wat meer op rit is.

De pony van 21 is het overigens niet geworden, die was niet voorwaarts maar gewoon snel. Normaal stappen was dribbelen, draven was de bak doorsjezen en de galop.....na een uur les liep ze nog te dribbelen.
Ik red dat conditioneel niet (loncapaciteit beperking) en mijn dochter vond het niet echt geweldig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:25

Helemaal goed toch, een betrouwbare leasepony. Het belangrijkste is dat je dochter met plezier en vertrouwen met een pony, welke dan ook, omgaat en het gaan naar de manege als iets leuks ervaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:32

Een leasepony is ook wel een goed alternatief, mocht er wat gebeuren dan zit je er niet aan vast :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:18

Prima oplossing toch?!
Je dochter heeft de lol van het hebben van een 'eigen' pony, lekker kunnen doen wat ze wil, vaker rijden dan op een manege pony, etc., en jullie zitten er niet aan vast als de situatie verandert... :)