Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:54

eenitraM schreef:
Kijk, onverantwoord.

En je zegt het al: illegaal. Ze hadden er gewoon met hun poten vanaf moeten blijven :x het wordt niet voor niets verboden. Ik kan me opzich wel vinden in die regel, eerlijk.

En dan niets vergoeden? heftig?
Zonder gordel, paar kilometer te hard gereden, allemaal zelf betalen?
Motor zonder die wettelijke broek en jas, fietser die zelf valt zonder helm, allemaal zelf betalen.

Nou liever niet :)

En dan heeft de ruiter wel een cap maar breekt de rug, ook maar zelf betalen want er bestaan ook body protectors?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:56

little_king schreef:
eenitraM schreef:
Kijk, onverantwoord.

En je zegt het al: illegaal. Ze hadden er gewoon met hun poten vanaf moeten blijven :x het wordt niet voor niets verboden. Ik kan me opzich wel vinden in die regel, eerlijk.

En dan niets vergoeden? heftig?
Zonder gordel, paar kilometer te hard gereden, allemaal zelf betalen?
Motor zonder die wettelijke broek en jas, fietser die zelf valt zonder helm, allemaal zelf betalen.

Nou liever niet :)

En dan heeft de ruiter wel een cap maar breekt de rug, ook maar zelf betalen want er bestaan ook body protectors?

Uiteraard betaal je zonder gordel, kilometers te hard allemaal zelf :') Doh!

Motorrijders worden ook van de weg gehaald als zij verkeerd gekleed zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:58

Maar krijgen geen boete en hoeven bij een val ook niet zelf te betalen.

Politie kan je te paard ook aanspreken of het wel verstandig is, maar het heeft geen consequenties aangezien het geen wet is.

En die fietser die valt? waarom die niet zelf laten betalen?
En doe ruiter zonder bp?

Waarom is die cap zo heilig?
Laatst bijgewerkt door little_king op 28-12-13 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:58

Dit zou een ideaal einde aan de discussie maken.

Als het betaalbaar en herbruikbaar was, althans.

Afbeelding

Het is een soort sjaal/ kol die je om kan doen. Op het moment dat je valt, blaast de airbag om en vormt een helm om je hoofd en nek, waardoor de kans op hoofd/ nekletsel af neemt. Heb er al voor gekeken: veel te prijzig en maar één keer te gebruiken helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:59

ik rij vrijwel altijd met cap (is ook verplicht bij mij op stal), maar moet zeggen dat ik me toch ook wel een stukje veiliger voel met m'n cap dan zonder... Ook behoorlijk harde val gemaakt van een paard, zware herenschuddinf had ik, wil niet eens weten wat er gebeurt was als ik geen cap op had.....
Maar ik heb ook heus wel is zonder gereden, in Duitsland tijdens een buitenritje, en voor een shoot zou ik m ook af doen (mits paard zich gewoon normaal gedraagt)
Springen doe ik overgens ook met een bp, mede doordat ik een 4jarig springpaard heb die of nogal heet wordt of steeds weigert..

Maar ik ben het er ook mee eens dat het inderdaad ieder zn eigen keus is, moet je maar zelf weten of je met of zonder wilt rijden, eigen verantwoordelijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:00

Snadrem schreef:

[ Afbeelding ]

Het is een soort sjaal/ kol die je om kan doen. Op het moment dat je valt, blaast de airbag om en vormt een helm om je hoofd en nek, waardoor de kans op hoofd/ nekletsel af neemt. Heb er al voor gekeken: veel te prijzig en maar één keer te gebruiken helaas.

sorry, maar die doe toch echt liever een cap op dan dat ik dit ding op m hoofd zet :=

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:01

little_king schreef:

Politie kan je te paard ook aanspreken of het wel verstandig is, maar het heeft geen consequenties aangezien het geen wet is.

Boetes zijn bij verkeerde kledij wel degelijk mogelijk hoor :j

Het heeft idd nog geen gevolgen, maar ik vind die regel zo gek nog niet. Ik vind dat hé? Niet de rest van bokt. MIJN mening. Bij hersenletsel door val van het paard en bij missend hoofddeksel zelf (deels) opdraven (hahahah woordgrap _O- ) voor de kosten. Van mij part mogen de verzekeringen dit allemaal opnemen in hun polis :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:02

Anoniem schreef:
Snadrem schreef:

[ Afbeelding ]

sorry, maar die doe toch echt liever een cap op dan dat ik dit ding op m hoofd zet :=

Dat is het hem nou juist: je zet het niet op je hoofd :)

http://shop.hovding.com/

Vanaf 0.16 krijg je het te zien.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:03

hotchocolat schreef:
In maart ging in nar mijn werk. Bijna het dorp uit voor de laatste scherpe bocht (in zijn twee met de auto) begint mijn tegenligger te glijden. het leek erop dat ze de auto weer redelijk op het goede spoor had maar in bocht klapt ze vol bij mij erin. Ik ben heel blij dat ik toen de zwaardere auto meehad.
Nu een paar maanden later en heel veel fysio bezoeken heb ik nog steeds problemen met mijn nek.

Dit was het gevolg van een tegenligger die met nog geen 30km uitgleed. Ik zal misschien 20 gereden hebben.

[ Afbeelding ]

Snelheid zegt niet alles, niet met auto's,niet op de fiets en ook niet te paard.

Vriendin is vorig jaar van haar paard gevallen, met bodyprotector en helm. Helaas gebroken enkel. Paar maanden terug weer gevallen, met helm en bodyprotector en weer die gebroken enkel.

Klopt, en lopend kun je ook geschept worden door een auto, zelfs op de stoep.
En mijn neefje brak ook zijn scheenbeen op twee plaatsen na een misstap in de sneeuw.
Helemaal risicovrij is het naar buiten gaan sws niet.
Overigens gebeuren nog steeds de meeste ongelukken in en om het huis.
Ook thuis maar met cap op dan ?

Even zonder gekheid, ik schat gewoon de kans om schade aan mijn hoofd op te lopen te paard hoger in dan te fiets of voet. En ja in de auto draag ik ook altijd een gordel en drink ik geen druppel...
Dus ik probeer gewoon de risico's te beperken....

Anoniem

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:05

wow wat apart zeg! zit dus in eerste instantie alleen als een soort 'sjaal' om je nek? of zie ik t nu nog verkeerd?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:08

Ik vind het echt een geniaal ding. Misschien moeten ze m in China namaken en voor 50e verkopen, dan koop ik m sowieso :D

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:11

Ik draag altijd mijn cap. Al vind ik het heerlijk zonder ( 1 keer gedaan). Ik denk altijd maar, doe de cap maar op anders heb je straks letstel aan je kop!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:12

Anoniem schreef:
wow wat apart zeg! zit dus in eerste instantie alleen als een soort 'sjaal' om je nek? of zie ik t nu nog verkeerd?

Zo heb ik het wel begrepen. Het is een soort van sjaal of kol die je om je nek ritst en die als airbag dient.

Maar dan ga je natuurlijk krijgen dat het in de zomer te warm is :') Er is altijd wel iets.

Maar boeiend. Als het een betaalbaar ding was dan zou ik hem wel kopen.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:12

quote="genja"]
KailyxMur schreef:
Roosch schreef:
Oja, nog zo'n reden..
"Het is een braaf paard, die ken ik zooooo goed."
Totdat ie een keer over z'n eigen voeten struikelt, toch een keer schrikt, of dood neerzakt omdat ie een hartaanval krijgt en jij eronder belandt. Er kan áltijd wat gebeuren.

Edit: Als ik een dochter van 15 had die zonder cap opstapte dan kwam ze er wat mij betreft gewoon niet meer op.

Ik zeg er ook duidelijk bij dat ik ondanks alles alert blijf en weet wat het risico is. Ik ben laatst met dar paard ook onderuit gegaan na een sprong, omdat ze te snel doorliep. Ik had m'n cap niet op, maar als ik val, is het eerste wat ik doe mijn hoofd beschermen.
Ik weet wat de risico's zijn. Ondanks dat ik m'n paarden ken, weet ik dat ze er altijd van door kunnen schieten, kunnen vallen of wat dan ook.

Mijn moeder wil ook dat ik mijn cap opdoe, maar die is er bijna nooit bij. Ik zeg tegen haar precies hetzelfde, het is mijn eigen risico en ik weet wat ik doe. Als ik val, dan voel ik het vanzelf :3

Ja het is jou eigen risico maar als jij er af valt op je hoofd en pech hebt is het wel je moeder die naast je bed mag zitten en zich zorgen mag maken!![/quote]

Ja dat snap en begrijp ik wel. Maar zij zegt nu ook precies hetzelfde.

Ik heb een Welsh als verzorgpony gehad, die door een wat naar verleden helemaal opnieuw doorgereden moest worden. Ik heb al die tijd trouw mijn cap opgehad. Ben er wel één keer zodanig mee gevallen dat ik hem op dat moment liever niet op had gehad, maar alle andere keren was hij heel fijn.

Op de stal waar ik nu kom rijd ik maar 1 paard, die ik volledig vertrouw. Dat wil niet zeggen dat ik niet weet dat ze ook nog kan vallen/struikelen, kan schrikken oid.
Morgen ga ik bijv. met een ander paardje wat bij ons staat op buitenrit, en denk er maar om dat m'n cap op m'n hoofd zit hoor.
Overigens, niemand bij ons op stal draagt echt een cap. Zelfs diegene niet die net bij ons is en totaal niet kan rijden.

Ik weet van mezelf dat ik echt heel onverantwoordelijk bezig ben, maar ja dan is dat maar zo.
Ik heb vanaf mijn 4e trouw met cap gereden, dus onverantwoordelijk was ik toen niet. Terwijl ik ook toen echt geen zin had om met cap te rijden.

Ik geef toe dat ik ontzettend dom bezig ben. Maar ja dat is dan maar zo.
Ik ben heel onverantwoordelijk bezig als ik met m'n vaste bijrijdpaard ga rijden, omdat ik dan geen cap opdoe.
Maar zodra ik op een ander paard stap, doe ik altijd een cap op.
Maar aangezien dat niet vaak voorkomt, weinig een cap op.

Ik moet wel eerlijk zeggen, dit topic doet me wel goed. Ik zie dat meer mensen PRO-cap zijn, met goede, maar ook slechte argumenten, dan dat er mensen zijn die liever zonder cap rijden.
Ik ben toch wel weer aan het overwegen om mijn cap te gaan dragen. Juist omdat ik door dit topic weer wat opgehelderd wordt. Waar voor mij die stap van cap, naar geen cap heeft gelegen, weet ik niet. Vind het nogal moeilijk om weer terug te stappen op cap...

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:22

Ik ben juist geneigd, begrijp me niet verkeerd en ik doe dat ookk niet, on juist niks,meer op te zetten, gewoon omdat iedereen vind dat het moet. En ja ik ben koppig en eigenwijs, maar heb eigenlijk altijd mijn cap op, terwijl ik er eigenlijk nooit af val, en als ik val is dat met springen is wat ik thuis vrij weinig doe
Laatst bijgewerkt door lisannevosje op 29-12-13 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:24

ik rijdt eigenlijk altijd met cap, er komt soms wel eens voor dat ik 5 minuutjes rondhobbel als ik net klaar ben met grondwerk, en me cap dan niet mee heb, maar dat gebeurt heel weinig, ik ben namelijk grote voorstander van cap, hij is niet voor niet uitgevonden denk ik dan, verder ga ik dat ook niet andere ruiters opdragen om met cap te rijden, het is hun verantwoordelijkheid, meestal word je toch afgekat als je er wat van zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:37

Snadrem schreef:
Anoniem schreef:

Zo heb ik het wel begrepen. Het is een soort van sjaal of kol die je om je nek ritst en die als airbag dient.

Maar dan ga je natuurlijk krijgen dat het in de zomer te warm is :') Er is altijd wel iets.

Maar boeiend. Als het een betaalbaar ding was dan zou ik hem wel kopen.

als het betaalbaar was had ik het ook best willen proberen :j maarja, dat het maar 1x bruikbaar is houd mij al tegen om er überhaupt meer dan 10€ aan uit te geven ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:00

Ik vind het een beetje eigen keuze van de ruiter.

Ik heb zelf ook een keer een pony uit mogen stappen, maar paste de cap niet dus zonder cap opgestapt.
Ook wel eens de pony mee naar buiten genomen en fotos gemaakt, waar ik er wel eens opzat om samen te poseren.
Maar verder draag ik altijd een cap!
Eigen verandwoordelijkheid :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 03:37

LolaCindy schreef:
Bemoei met je eigen dingen, als je een cap wil dragen: OK draag een cap, als je straks letsel of iets dergelijks hebt niet mijn probleem.
Wil je geen cap dragen: OK, niet mijn schuld als je valt en dood gaat.

nee en het is ook niet mijn schuld als jij valt en je nek breekt en vanaf dan alleen nog maar je gezicht kan bewegen. :')

Een cap kan je beschermen tegen hoofdletsel en dat is een goede zaak. Helaas niet tegen ander door paardrijden veroorzaakte letsel, als gebroken nek, rug of bekken met of zonder zenuwbeschadigingen. Daarnaast heb je natuurlijk nog letsel aan armen of benen. Neemt nog steeds niet weg dat het dragen van een cap/helm een verstandige keuze is.

Maar jongens, waarom willen zoveel mensen zo graag een regeltjes maatschappij? Waarom vind je het nodig dat zoiets in de wet wordt opgenomen? Waarom zou je willen dat iemand een bekeuring krijgt omdat hij/zij geen cap draagt? Voel je je zo onveilig in de maatschappij dat je al die regels en wetten nodig hebt om te kunnen functioneren? Wat was er mis met vrij Nederland, waar in men mensen in staat acht om eigen keuzes te maken?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 03:50

Heel goed artikel.
Ook ik ben deze zomer goed met mijn neus op de feiten gedrukt, nadat ik van dat brave paard viel met mijn hoofd tegen het hek (gewoon in de bak) en werd opgehaald door de ambu.
Dus inderdaad... Ik draag nu altijd een cap.
Voor de keren dat ik al heb gereden überhaupt, toch angstig geworden.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 29-12-13 03:51, in het totaal 2 keer bewerkt

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 03:50

Altijd met cap, alleen thuis in de bak zonder. Krijg zo'n koppijn van mijn cap.. (ook van petten, mutsen etc. Ben echt ongelofelijk gevoelig voor hoofdpijn.. :n). Maar zodra ik een stap buiten het terrein zet zit mijn cap op mijn kop.

Laatst kwam mijn instructeur thuis lesgeven, kreeg geen les voordat ik mijn cap op had.. :')

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 08:50

Jessix schreef:
Maar jongens, waarom willen zoveel mensen zo graag een regeltjes maatschappij? Waarom vind je het nodig dat zoiets in de wet wordt opgenomen? Waarom zou je willen dat iemand een bekeuring krijgt omdat hij/zij geen cap draagt? Voel je je zo onveilig in de maatschappij dat je al die regels en wetten nodig hebt om te kunnen functioneren? Wat was er mis met vrij Nederland, waar in men mensen in staat acht om eigen keuzes te maken?

Omdat een val met blijvend letsel ook gevolgen heeft voor heel veel andere mensen en instanties schat ik zo in.

Bijvoorbeeld je werkgever, die een niet productief iemand wel door moet betalen, bijvoorbeeld je zorgverzekering die alle kosten van de gevolgen van jouw letsel moet betalen, bijvoorbeeld de gemeenschap die de kosten van de zorgverzekering moet betalen. De gemeenschap zijn jij en ik. En dit voor een hobby, iets dat iemand doet omdat deze het leuk vind en niks van doen heeft met de dagelijkse dingen die een mens moet doen.

Als men minder wetten wil, dan moeten mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen, zelf zorgen dat ze zo veilig mogelijk hun hobby uitvoeren. Helaas gebeurd dat in de praktijk niet, blijkt ook wel uit sommige antwoorden in dit topic.

Waar ik wel een beetje om moet lachen zijn alle vergelijken die gemaakt worden met totaal niet vergelijkbare handelingen die ook risicovol kunnen zijn. Bijvoorbeeld het fietsen. Hobbysportfietsers
dragen eigenlijk bijna allemaal een helm, ook daar zal je de enkeling hebben die dit niet doet. De fietser die dagelijks zijn fiets gebruikt om van en naar school/werk te gaan doen dat in de minderheid ook. Alhoewel je dit toch steeds vaker ziet. Het is een soort van bewustwordingsproces denk ik.

Over BP, er zijn tegenwoordig genoeg maneges waar de lessen inderdaad met BP gereden worden, ik persoonlijk vind dat geen slechte zaak.

Nou zeg ik er expliciet bij dat er van mij geen wetgeving hoeft te komen hoor, laat dat duidelijk zijn. Daarnaast herhaal ik nog maar een keer dat het mij echt helemaal niks kan schelen of iemand wel of niet met cap rijd, en evenmin lig ik geen halve minuut wakker van een voorpaginabericht

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:05

eenitraM schreef:
little_king schreef:

Boetes zijn bij verkeerde kledij wel degelijk mogelijk hoor :j

Het heeft idd nog geen gevolgen, maar ik vind die regel zo gek nog niet. Ik vind dat hé? Niet de rest van bokt. MIJN mening. Bij hersenletsel door val van het paard en bij missend hoofddeksel zelf (deels) opdraven (hahahah woordgrap _O- ) voor de kosten. Van mij part mogen de verzekeringen dit allemaal opnemen in hun polis :D

Nee hoor, ze kunnen geen boete geven bij het rijden in een spijkerbroek en t-shirt.
Als die helm maar op is. De helm is verplicht, pak niet.
En juist de chopper rijders zie je nooit in een pak.
Die krijgen echt geen boete. Door welke wet zou dat kunnen? Geen.
Dus met cap is dat net zo.
Deze is niet verplicht. Kan geen boete voor gegeven worden.
Dat het verstandig is het te dragen is wat anders.
Maar waar trek je die grens?

Die fietshelm is ook verstandig, zie mijn eerder bericht met aantallen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:52

mavantos schreef:
Mensen die hier zeggen van: ''Maarja, je kan ook nog je rug breken en je botten verbrijzelen dat je daardoor dood gaat''..... Dus, omdat je ondanks dat je een helm draagt toch je rug en je botten kan breken moet je um maar niet op zetten? Dat vind ik dus een erg stomme beredenering.

Ik blijf erbij: Mensen die geen cap op zetten, zijn duidelijk nog niet hard genoeg gevallen.

Toen ik eens een getuige van Jehova afwees, zei hij dat hij me probeerde te overtuigen omdat hij de opdracht had me te redden.
Ik zei hem dat ik niet 'gered' wilde worden omdat ik zijn overtuigingen niet deel.
Precies daarom geloof ik dat ik geen helm nodig heb; ik acht het risico dat ik hoofdletsel oploop door het rijden op mijn paarden heel klein.
M.a.w; zijn jullie getuigen van Jehova? Waarom niet? Want misschien hebben zij toch gelijk? Better safe than sorry, toch? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:01

Wb geen cap dragen;
Ik vind het egoïstisch en naïef. Maar ik moei me er verder niet mee als ik iemand zonder cap zie rijden tenzij die persoon commentaar heeft op het feit dat ik met cap rijd.
Waarom egoïstisch? Omdat als je valt en een hersenletsel op loopt, dat niet enkel jouw zaak is maar ook die van je familie, je vrienden, de maatschappij. Naïef omdat ik me niet kan voorstellen dat iemand die niet naïef is en ten volle beseft wat ie doet en welke mogelijke gevolgen die in de hand werkt zonder cap zal rijden.

het argument "daar krijg ik hoofdpijn van" is eentje waar ik wel altijd kriegel van word; Dan heb je gewoon geen passende cap. "ja maar, ik vind geen passende cap". bullshit. Mijn halve schedel is er uit geweest en naar de kapper gaan is 2.5 jaar na datum nog steeds een hel omdat het "trekken" aan de haren pijn doet maar mijn PASSENDE cap krijg ik geen hoofdpijn van.