Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:07

nou hoop het niet, wil gewoon een buitenrit kunnen maken op de manier die ik wil :') daarbij hebben we meerdere hoge dressuurruiters op stal die gewoon zonder cap trainen in de buitenbak :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:09

Ik zit te wachten op de dag dat ze verplicht worden. Vallen en schade? dan niet verzekerd. Ik heb er zo de pest in dat men er zo focking laks over is. Voor je het weet zit je bij mij in de knutselgroep te tekenen als een 5 jarige en onverstaanbaar te praten. Dat verwende gezeur met "ja maar het zit niet lekker" Een rolstoel ook niet, dat een ander je kont moet afvegen is ook niet leuk. Dus kap eens met dat oeverloos gezeik en verveel ons niet langer met je tenenkrommende gezeur dat je cap niet lekker zit. Er zijn 10.000 verschillende maten/vormen/merken en er is altijd wel een die goed zit. Of je moet te lui zijn om er wat moeite in te steken.

Maar hey! je bent van harte welkom hoor bij mij op de knutselgroep, meerdere mensen met fikse hersenschade door een beroerte maar ook door allerlei ongelukken. De jongste was 20... kan na een jaar eindelijk weer een beetje lopen. Elke keer als ik ze weer zie ben ik blij een cap op te doen, geen beroerte te hebben gehad en nog op 2 benen te kunnen staan. Zo stevig is je lichaam niet, zo stoer ben je niet zonder cap. Dus op dat ding en niet zeiken.

... is mijn bescheiden mening.

(wie kan het verhaal terug vinden van een bokker hier? Zij viel van haar paard en zat toen in de bak liedjes te zingen en met zand te gooien. Niet direct een arts bij geweest, later werd er door een huisarts te laks over gedaan. Die meid heeft daardoor nu blijvende schade, haar.. linkerkant? valt soms weg. Wie was dat ook alweer.)

Aethereality

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:11

Ik heb eigenlijk nooit last van een cap. Ik zou sowieso nooit zonder cap gaan rijden. Hoe goed je je paard ook kent, het blijft een vluchtdier. Dan heb ik toch liever een cap op mijn hoofd dan een gat in mijn schedel.

Siwalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 06:29

Mijn instructrice vertelde ons dit is een keer in het bos

Vroeger toen ze een jaar of 18 was reed ze ook zonder cap.
Toen was ze met een groep in het bos aan het rijden
Je raad het al
Ze viel er af en der hoofd moest gehecht worden.
En aan een kant moest ze kaal geschoren worden

Dus ik zou zeggen draag maar lekker een cap

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:54

Aethereality, je paard kan zelf ook eens zo lomp zijn om net verkeerd te struikelen. Kan ie nog zo bomproof zijn!

Ik ben toch heel blij dat toen ik 4 jar terug zo hard op het asfalt viel van mijn geflipte paard , dt ik en cap op had. En toen ik half spacend weer opstapte omdat ik me niet wou laten kennen (iemand had haar ook vast, grote sterke vent), vervolgens weer heel hard eraf donderde was ik ook blij dat ik hem nog op had.
Vanaf toen was ik helemaal padje af en ik weet niets meer van die dag en die dag erna dus dat was een vette hersenschudding :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:59

lifaya schreef:
vandaag even cappen wezen passen. Bij elke cap, op 1 na, barstende koppijn op het moment dat die op mijn hoofd zit. enige cap die lekker zat was een 200 euro unex cap :') sorry maar dat geld heb ik er niet voor. Ik had een harry horse cap op het oog maar helaas kreeg ik vreselijke last van mijn achterhoofd door die cap. Vond hem nog best mooi, maar helaas... om even een beeld te geven van hoe makkelijk mensen praten over dat je maar een cap moet kopen die past :') niet iedereen heeft daar 200 euro voor liggen... ik ook niet dus

M.a.w. jij vind je eigen veiligheid geen € 200,-- waard. Verdeel het bedrag maar eens over hoe lang zo'n ding mee gaat dan is het echt zo veel niet meer.

Ik ben zelf wel eens gelanceerd door een paard. De stof van de cap was volledig gescheurd (en dat was niet op de naad). Je moet er toch niet aan denken als dat mijn hoofd was geweest ipv de cap. Ik stap dan ook gewoon niet op zonder cap.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:03

Toen ik jonger was ( lees jaar of 14 ) vond ik ze ook vreselijk. De eigenaar van de pony's zei ook, zonder cap, niet op mijn pony's.Ik ging wel eens stiekem zonder cap op de pony. Dier was ervaren en 100% bomproof, toch struikelde ze en we gingen samen tegen de grond. Ik had toen geen cap op en was me toen ontzettend bewust geworden dat wat ik deed onwijs dom was. Ook ben ik eens keihard gelanceerd door een jonge pony en viel vol op mijn hoofd. Een zware hersenschudding en een scheurtje in mijn oogkas. Mijn cap was gescheurd maar gelukkig was het mijn cap, zonder dat lelijke lag mijn schedel in 2en.

Het paard dat ik nu heb is ook bomproof en dier is onwijs makkelijk en braaf en er zit geen kwaad in. Nooit bokken of steigeren. Toch is ze begin dit jaar ergens van geschrokken en ze was daarbij compleet in paniek waardoor ik viel en mijn rug brak. Ik klapte met mijn hoofd op de grond, het eerste wat ik dacht was '' mijn hoofd !!!'' maar daarna voelde ik mijn rug.

Ook geen ik les en ik wil juist voorbeeld geven aan de kinderen. Ik rijdt dus nooit maar dan ook nooit meer zonder mijn cap. Gelukkig dragen de kids die ik les geef ook hun cap en zien ze in dat gezondheid belangrijker is dan dat het stom en niet fijn is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:15

Toch raar dat iedereen met een smartphone en/of tablet rondloopt.... maar een goede rijhelm kopen is te duur...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:18

Tja als je daar nou een abbonement op kon nemen ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:26

lizy29 schreef:
lifaya schreef:
vandaag even cappen wezen passen. Bij elke cap, op 1 na, barstende koppijn op het moment dat die op mijn hoofd zit. enige cap die lekker zat was een 200 euro unex cap :') sorry maar dat geld heb ik er niet voor. Ik had een harry horse cap op het oog maar helaas kreeg ik vreselijke last van mijn achterhoofd door die cap. Vond hem nog best mooi, maar helaas... om even een beeld te geven van hoe makkelijk mensen praten over dat je maar een cap moet kopen die past :') niet iedereen heeft daar 200 euro voor liggen... ik ook niet dus

M.a.w. jij vind je eigen veiligheid geen € 200,-- waard. Verdeel het bedrag maar eens over hoe lang zo'n ding mee gaat dan is het echt zo veel niet meer.

Ik ben zelf wel eens gelanceerd door een paard. De stof van de cap was volledig gescheurd (en dat was niet op de naad). Je moet er toch niet aan denken als dat mijn hoofd was geweest ipv de cap. Ik stap dan ook gewoon niet op zonder cap.

no offence maar als ik geen 200 euro te besteden heb voor een cap dan heb ik dat niet te besteden punt. Dit betekent niet dat ik niet aan mijn veiligheid denk maar ik wil niet met een acute migraine op een paard zitten ;)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:26

Lusitana schreef:
Toch raar dat iedereen met een smartphone en/of tablet rondloopt.... maar een goede rijhelm kopen is te duur...

Ja idd! Ik heb gewoon een HH cap. Volgens mij kost dat ding 45 euro.
Als het warm is vind ik het niet fijn om een cap te dragen, maar het is verplicht op de manege en liever even flink zweten dan een klap maken en (blijvende) schade oplopen aan mijn hoofd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:34

vuurneon schreef:
Ik vind het een stuk mooier dan een open schedel omdat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Bovendien vind ik het op buitenrit ook prettiger om een keer een tak tegen de cap aan te krijgen dan tegen mijn hoofd :+

_/-\o_

Naast mijn voordeur hangt de cap die ik 2 jaar geleden op had toen mijn doodbrave paard dat ik al jaren ken ineens ergens van schrok en mij op het asfalt smeet. Die cap is flink kapot, het was dan ook geen zachte val, en hij hangt daar als reminder.

Toen ik die dag dat ik viel op pad ging had ik zelfs nog getwijfeld over of ik een cap op zou zetten 8)7 Daar heb ik sindsdien geen last meer van gehad.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:36

Ik droeg vroeger nooit n cap terwijl ik altijd buitenreed met mn verzorgpaardje := was vanaf mn 15e,waren mn ouders uiteraard niet zo blij mee, maar jeetje wat had ik n hekel aan die dingen.

Toen kocht ik mn eerste pony, n 3 jarige, kortom teveel risico voor zonder cap. Sindsdien rijd ik nooit meer zonder cap. Zelfs niet nu met mn 2e pony, n bomproof tinker die nergens van op kijkt. Het is nu gewoon geworden, voelt ook heel raar nu om er zonder cap op te zitten :')

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:37

Ik rij eigenlijk altijd met cap :) Iemand bij ons op stal droeg ook nooit een cap, ging een keer naar duin, paard schrok, eigenaar kreeg een trap tegen haar hoofd (+ hoefijzers).. paar minuten buiten westen geweest en overal bloed.. Paard is normaal hartstikke lief hoor, alleen hij schrok door een tak en omdat die eigenaar er af viel... ;) Sindsdien draagt diegene altijd een cap O:)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:48

Ik draag altijd een cap op een pony/paard neem die zelfs mee als ik naar paardenmensen ga voor het geval dat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:01

hetlevenwint schreef:
Ik draag altijd een cap op een pony/paard neem die zelfs mee als ik naar paardenmensen ga voor het geval dat.

Dat doe ik idd ook meestal, vooral door mijn maatje 51 is het moeilijk een cap te lenen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:05

ik draag altijd cap! (behalve met mijn paard uit de wei halen, dan ga ik er altijd opzitten) en ik draag zelfs een bodyprotector. (alleen op trekpaarden) en in de bossen ben ik altijd wel heel blij met een cap := ik let niet zo goed op op laaghangende takken :=

kwaanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:06

Of het mooi is? Nee, mooi vind ik anders. Ondanks ik een cap wel stijlvol vind kunnen staan. Maar je draagt het net zoals een fietshelm, voor je veiligheid. Ik zou nooit, maar dan ook echt nooit het risico nemen zonder cap te rijden ivm. vallen. Een cap kan je redding wezen. Nee, dan maar een lelijker ding op m'n hoofd, dan ben ik in ieder geval veilig. Vind het ook nogal onverstandig wat je doet, TS!

miraculous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:07

Ik reed vroeger paard, was 1 keer zo hard gevallen op mijn rug en klapte daarna op mijn hoofd, wat ben ik blij dat caps bestaan!! Ik was super erg geschrokken door die val, en heb er nog steeds last van (van mijn rug), dus was gestopt.. Nu rij ik af en toe (alleen stappen) uit voor mijn zus, misschien zit haar cap wat strakker enzo maar het maakt niks uit. Als hij zo lelijk is dan doe je er lekker glimmers op ofzo. :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:09

Het is gewoon dom om zonder te rijden. Waarom risico nemen? Als je een goede cap hebt zou je er niet zo veel last van moeten hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:11

Ik vind dat caps altijd verplicht moeten worden. Of je nou een B of Z ruiter bent. Ik heb eigenlijk geen probleem met mijn cap...ik merk er niets van tijdens het rijden dat ik er een op heb eigenlijk.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:12

Ook ik heb te vaak zonder cap gereden, het was niet verplicht en niemand deed het. Tot ik van stal ging veranderen en daar was het toen ook nog niet verplicht, maar iedereen reed met cap, bijna iedereen dan. En nu, ik moet er niet aan denken om ooit nog eens zonder cap te rijden. Ik vind mijn cap niet vervelend zitten en heb er ook geen last van wanneer het warm is. In de winter houd ik dat ding op tot mijn paard weer op stal staat en ik mijn spullen heb opgeruimd, zo krijg ik geen koud hoofd. :+

Ik vind het dus ook aanstellerij wanneer iemand geen cap op wil omdat ze niet lekker zitten. Lijkt mij een redelijk onbelangrijk detail wanneer je met je hoofd op het beton slaat.
Laatst bijgewerkt door Rienn op 15-08-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:12

Ze zijn lelijk...verschrikkelijk...warm...zweterig...maar toch doe ik hem op.

Ooit voor een cap geweest..had een bepaald model..gekocht...op stal verteld dat ik wel een beetje een "normale" cap wilde ja je weet nooit wie je tegen kwam...werd uiteraard uitgelache..wie dan? De boswachter? :p dus de cap kreeg een eigen naam...iets met boswachtercap ofzoiets...

Het ziet er niet uit en ze zitten ook niet fijn...maar ja net wat andere zeiden..als je ongelukkig valt en nooit meer normaal kan functioneren heb ik dan toch liever dat uur die lelijke cap op....

kwaanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:17

Rienn schreef:
Ook ik heb te vaak zonder cap gereden, het was niet verplicht en niemand deed het. Tot ik van stal ging veranderen en daar was het toen ook nog niet verplicht, maar iedereen reed met cap, bijna iedereen dan. En nu, ik moet er niet aan denken om ooit nog eens zonder cap te rijden. Ik vind mijn cap niet vervelend zitten en heb er ook geen last van wanneer het warm is. In de winter houd ik dat ding op tot mijn paard weer op stal staat en ik mijn spullen heb opgeruimd, zo krijg ik geen koud hoofd. :+

Ik vind het dus ook aanstellerij wanneer iemand geen cap op wil omdat ze niet lekker zitten. Lijkt mij een redelijk onbelangrijk detail wanneer je met je hoofd op het beton slaat.

Precies dit inderdaad. Ik snap het niet, werkelijk waar. Dus je hebt liever je hele hoofd openliggen, dan dat uurtje rijden met een cap die je wat minder vind? Right!

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:19

Zonder cap rijden is natuurlijk (voor volwassenen dan) eigen keus, maar toch blijf ik het dom vinden om onnodig risico te nemen. Er kan gewoon altijd wat gebeuren als je met paarden werkt. Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt. En dat het niet altijd even lekker zit dat is dan jammer. Voor mij hoort een cap gewoon bij paardrijden. Gelukkig heb ik vanaf dat ik begon met paardrijden toen ik 8 was tot nu nog nooit zonder cap gereden. Het moest natuurlijk toen ik klein was van mijn ouders, maar ik zou het zelf ook nooit in mijn hoofd halen om zonder te gaan rijden. Ook niet stiekem. En dat is maar goed ook want ik ben al een aantal keer raar terechtgekomen bij het vallen. Ik ben laatst één keer opgestegen en toen bleek dat ik mijn cap was vergeten. Ik ben meteen weer afgestegen, het voelde gewoon kaal en onbeschermd zonder cap.