'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:48

Dit is toch niet te vergelijken met boxrust voor n paard met blessure? :? dan kun je niet anders plus het is tijdelijk. Dit beestje wordt bewust opgesloten in een stal vol met urine en mest, zonder daglicht, zonder enkel contact met andere paarden, wordt volgepropt met eten...

bij boxrust gaat hem om te kunnen herstellen. In deze situatie worden er medische problemen gecreeerd.

Dat er nog mensen zijn die dit goedkeuren :n

Tigra_

Nwktje schreef:
Tigra_ schreef:
Een paard overvoeren is net zo goed mishandeling als een paard ondervoeden. Zeker als je hem dan nog niet eens de benodigde ruimte geeft om die overtollige energie te uiten. Daarnaast met zoveel krachtvoer en weinig beweging is toch wel vragen om medische problemen dus ik snap niet dat je daar serieus naar moet vragen.

Paard heeft de keuze toch zelf om het te laten staan? Mijn vp laten ook wel eens hun brokken staan dus dat heeft niks met overvoeren te maken.

Als het paard te weinig ruwvoer krijgt zal hij wel iets moeten eten paarden moeten eigenlijk constant kunnen eten daarnaast heeft het paard niets anders te doen dan te eten. Een paard weet niet wat goed voor zichzelf is daar zijn wij als mensen voor. Je snapt toch wel dat een paard daar niet over nadenkt? De meeste paarden eten alles. Ken paarden die een hele voerton leeg eten toen ze ontsnapte kregen ze ook koliek van daar hadden ze niet bij stil gestaan. Vervelend maar ik denk niet dat je er erg veel verstand van hebt als jij denkt dat een paard dat zal laten staan?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-03-13 21:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Jolliegirl

Nwktje schreef:
Jolliegirl schreef:
Dat is het verschil tussen ONTNEMEN van beweging.. en MEDISCHE redenen.....

Denk na....

Je ontneemt bij een blessure ook vaak de bewegingen omdat de blessure KAN komen door te veel en te snel trainen van een paard. Een paard loopt vaak een blessure door de mensen en niet door zich zelf.

je snapt me toch wel mag ik hopen?

Medische basis... en niet medische basis...

Overvoeren is ook een vorm van mishandeling..
Hoefbevangenheid door overvoeding is ook slecht..

Een paard wat kan kiezen.. paard vreet meestal wel door.. en jij als eigenaar hebt de verantwoording dit in goede banen te laten lopen.

Ik vind het gewoon KWALIJK dat ts geen actie onderneemt..(DB inlichten) En er gewoon naar staat te kijken en er niets mee doet..
Bah..

Cassidy

annnepannne schreef:
Wat een aparte manier, maar nee dat ga ik inderdaad niet proberen :')

Ranger is een volwassen Mustang die in zijn leven niet zoveel positieve ervaringen met mensen heeft gehad voordat hij werd gevangen en in 100 dagen tijd een goed opgeleid rijpaard moet worden. De Pole methode is een manier om een paard aan te kunnen raken die bang is voor mensen. Je moet een paard kunnen lezen, weten wanneer je door moet zetten en wanneer je op kunt houden, want anders is het effect precies omgekeerd van wat je bereiken wilt. Je wilt namelijk bereiken dat het dier accepteerd dat je hem aanraakt, en dat een schrikreactie niet het effecht heeft dat het contact met de paal onderbroken wordt. Timing is hierin essentieel. Contact met de paal mag pas stoppen als het dier het contact heeft geaccepteerd.

Andere trainingsdagen, inclusief de afsluitende wedstrijd zijn op Youtube te vinden, als je gaat zoeken op "Ranger". Interessant om eens te bekijken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:49

Ik denk dat 9 vd 10 paarden alles opeten wat ze krijgen. Wat een rare gedachtegang :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:51

Beste Annepanne aller eerst vind ik het goed dat je hier om advies vraagt.
Daarnaast begrijp ik ook dat je voor de pony's bestwil wel wilt helpen.
Maar als ik nu zo alles bekijk vraag ik mij af of het wel zo verstandig is dat je gaat helpen.
Dat je het sneu vind voor de pony begrijp ik maar aller eerst is die pony niet jou verantwoordelijkheid.

Je hebt met een sterke pony te maken, die al bijna een halfjaar binnen in een box staat.
Een pony die veel voer krijgt eigenlijk teveel en bulkt daardoor van het energie.
Dat is dubbele energie van het voer en van het binnen staan.
De pony is geen halster gewend en aangezien de hoefsmid er al geen halster omheen krijgt en er meteen een praam op de neus zet zegt mij dat jij hier ook geen halster om heen gaat krijgen.
Er zijn geen mensen die jou kunnen helpen vanwege onervarenheid (buurjongen) en lichamelijke beperkingen (Vader).
De wei is te ver weg van de stal en op de route naar de wei staan verschillende atributten (machienes) waar de pony zich aan zou kunnen bezeren.
Dit alles bij elkaar zegt mij dat er een hoop mis kan gaan en dat is misschien niet meteen een feit maar toch zou ik als ik jou was dit niet gaan doen.
Buiten dat jezelf gewond kan raken en jezelf pijn kan doen door dat de pony zich lostrekt en onbedoeld opzij trapt kan de pony ook gewond raken.
En stel je voor dat die pony idd gewond raakt wat dan..........

Lieverd ik zou het risico echt niet nemen, hoe graag je ook wilt helpen.
Heel sneu voor de pony en dat die dan in de strond staat is heel naar maar niet jou verantwoordelijkheid.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:52

Jolliegirl schreef:
Ik vind het gewoon KWALIJK dat ts geen actie onderneemt..(DB inlichten) En er gewoon naar staat te kijken en er niets mee doet..
Bah..

Wat een misselijke opmerking, TS wil haar best doen. Zelfs na de examens met het dier aan de slag (lastige opgave dus een dikke pluim +:)+ ) En wat denk je dat de DB doet? Hij krijgt voldoende (te vaal maar oke) voer, stal ziet er redelijk uit. Er is nergens een wet dat ze een maatje moeten hebben toch?

Daarnaast doet de Ts er dus wel iets mee, hem uit zijn stal halen en straks mee aan de slag.

@TS, succes! Het enige wat ik kan verzinnen, denk om jezelf. Een hengstenketting (eventueel door de mond, zie je wel eens bij hypere paarden) lijkt me geen overbodige luxe. En een lange lijn/schrikdraad opspannen naar de weide, is dat een optie? Of een lijn van snoepjes leggen? Alhoewel ik verwacht dat hij daar niet naar om zal kijken met alle energie.
Laatst bijgewerkt door Jette op 18-03-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:53

Jolliegirl schreef:
je snapt me toch wel mag ik hopen?

Medische basis... en niet medische basis...

Overvoeren is ook een vorm van mishandeling..
Hoefbevangenheid door overvoeding is ook slecht..

Een paard wat kan kiezen.. paard vreet meestal wel door.. en jij als eigenaar hebt de verantwoording dit in goede banen te laten lopen.

Bah..

Tuurlijk snap ik je maar je kan ook over alles moeilijk gaan doen toch? Het feit is dat de pony heel de dag op stal staat maar paarden met een blessure kunnen dan ook. Een paard weet ook wel als die pijn heeft dat die niet alles kan doen, dus wat heeft het nut dan met box rust, kan soms evenveel schade oplopen.

Tigra_ schreef:
Als het paard te weinig ruwvoer krijgt zal hij wel iets moeten eten paarden moeten eigenlijk constant kunnen eten daarnaast heeft het paard niets anders te doen dan te eten. Een paard weet niet wat goed voor zichzelf is daar zijn wij als mensen voor. Je snapt toch wel dat een paard daar niet over nadenkt? De meeste paarden eten alles. Ken paarden die een hele voerton leeg eten toen ze ontsnapte kregen ze ook koliek van daar hadden ze niet bij stil gestaan.

Nou dan vind ik het raar dat mijn vp het wel laten staan. Hooi of geen hooi aanwezig ze hoeven het echt niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:54

Nwktje schreef:
Nou dan vind ik het raar dat mijn vp het wel laten staan. Hooi of geen hooi aanwezig ze hoeven het echt niet meer.

Het ene paard is het andere niet, maar ik ken meer paarden die alles opeten dan paarden die brok laten liggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:54

Och dan moeten we alle andere vormen van mishandeling ook maar laten gebeuren , onder het mom van: Is niet onze verantwoordelijkheid.....

Jette: Dr is geloof ik inmiddels een wet dat paarden naar buiten MOETEN. 4 uur per dag!

Ze krijgt neit eens een halster om, laat staan de stal uit..

''lokken met voer'' las ik ergens... t is geen penny-pony hoor...

DB kan de eigenaren aanspreken op het feit dat zij dingen verkeerd doen.
Misschien gaat er dan een lichtje branden in dat donkere gat bij die mensen...

W.b boxrust: je doet nu zelf moeilijk over alles.
Medische redene3n kunnen gegrond zijn. Dit NIET!
Klaar, punt. Dit valt onder het ontnemen van goede zorg.. Dus imo mishandeling... :r En ik walg daar echt van!!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 18-03-13 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:55

als de hoefsmid wel met deze pony kan "werken", kan de hoefsmid de pony na zijn eerstvolgende bezoek niet in de wei zetten ipv terug in de box?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:55

Er is helemaal geen wet voor het aantal uur buiten de stal, echt niet :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:56

Jolliegirl schreef:
Och dan moeten we alle andere vormen van mishandeling ook maar laten gebeuren , onder het mom van: Is niet onze verantwoordelijkheid.....

Jette: Dr is geloof ik inmiddels een wet dat paarden naar buiten MOETEN. 4 uur per dag!

Nee hoor, dat is een richtlijn, absoluut geen wet.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:56

OsMo schreef:
Beste Annepanne aller eerst vind ik het goed dat je hier om advies vraagt.
Daarnaast begrijp ik ook dat je voor de pony's bestwil wel wilt helpen.
Maar als ik nu zo alles bekijk vraag ik mij af of het wel zo verstandig is dat je gaat helpen.
Dat je het sneu vind voor de pony begrijp ik maar aller eerst is die pony niet jou verantwoordelijkheid.

Je hebt met een sterke pony te maken, die al bijna een halfjaar binnen in een box staat.
Een pony die veel voer krijgt eigenlijk teveel en bulkt daardoor van het energie.
Dat is dubbele energie van het voer en van het binnen staan.
De pony is geen halster gewend en aangezien de hoefsmid er al geen halster omheen krijgt en er meteen een praam op de neus zet zegt mij dat jij hier ook geen halster om heen gaat krijgen.
Er zijn geen mensen die jou kunnen helpen vanwege onervarenheid (buurjongen) en lichamelijke beperkingen (Vader).
De wei is te ver weg van de stal en op de route naar de wei staan verschillende atributten (machienes) waar de pony zich aan zou kunnen bezeren.
Dit alles bij elkaar zegt mij dat er een hoop mis kan gaan en dat is misschien niet meteen een feit maar toch zou ik als ik jou was dit niet gaan doen.
Buiten dat jezelf gewond kan raken en jezelf pijn kan doen door dat de pony zich lostrekt en onbedoeld opzij trapt kan de pony ook gewond raken.
En stel je voor dat die pony idd gewond raakt wat dan..........

Lieverd ik zou het risico echt niet nemen, hoe graag je ook wilt helpen.
Heel sneu voor de pony en dat die dan in de strond staat is heel naar maar niet jou verantwoordelijkheid.

Ik wil iniedergeval zorgen dat hij in een schone stal komt te staan door hem toch op de andere stal te zetten.
Het naar de wei brengen moet ik misschien maar mee wachten en inderdaad iemand laten doen die sterker/groter is dan mij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:57

bridgetF schreef:
als de hoefsmid wel met deze pony kan "werken", kan de hoefsmid de pony na zijn eerstvolgende bezoek niet in de wei zetten ipv terug in de box?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die hoefsmid die mensen daar al eens op aangesproken heeft. Zou je bij de hoefsmid hier niet hoeven flikken volgens mij want die zet je wel op je plek als hij het er niet mee eens is. En zal ook de nodige stappen ondernemen zodat het paard een fatsoenlijk leven heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:57

Voor mij spreekt het voor zich dat een knol naar buiten moet, en niet opgehokt moet staan.

tevens:

De vijf vrijheden zijn als volgt geformuleerd:
1. Paarden moeten vrij zijn van honger, onjuiste voeding en dorst;
2. Paarden moeten vrij zijn van fysieke en thermale ongemakken;
3. Paarden moeten vrij zijn van pijn, letsel en ziekte;
4. Paarden moeten vrij zijn van angst en chronische stress;
5. Paarden moeten vrij zijn hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te uiten.

3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door specifieke omstandigheden zoals een gezondheidsrisico, ziekte of gebrek.

Ze zijn met zoveel regels bezig...

Deze situatie is gewoon not done...

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:00

@Jolliegirl, misschien werkt het niet, maar je kan het beter proberen dan dat je volledig naar de knoppen getrapt wordt toch? Het is een fjord, mijn verzorgpony doet er een moord voor, je kan zo een lijn uitzetten en hij volgt hem. En dat is zeker geen penny paard.

en daarnaast, het is een richtlijn. Geen wet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:02

Jolliegirl Die pony is idd niet haar verantwoordelijkheid wat inhoudt dat zij niet diegene is om de situatie te verbeteren voor de pony en dat zij dus ook nee kan zeggen.
Zou mooi zijn als iemand de TS verantwoordelijk steldt wanneer de buren hun paard niet goed behandelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:02

annnepannne schreef:
Ik wil iniedergeval zorgen dat hij in een schone stal komt te staan door hem toch op de andere stal te zetten.
Het naar de wei brengen moet ik misschien maar mee wachten en inderdaad iemand laten doen die sterker/groter is dan mij.

Denk dat dat een goed idee is, gewoon een klein paadje van de ene naar de andere box afzetten met strobalen/hekken. Dan bereik je toch je doel (schone box) maar hoeft het niet op een overhaaste manier. Kun je na je examens rustig kijken of je een halster om kunt krijgen etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:06

Cassidy schreef:
annnepannne schreef:
Wat een aparte manier, maar nee dat ga ik inderdaad niet proberen :')

Ranger is een volwassen Mustang die in zijn leven niet zoveel positieve ervaringen met mensen heeft gehad voordat hij werd gevangen en in 100 dagen tijd een goed opgeleid rijpaard moet worden. De Pole methode is een manier om een paard aan te kunnen raken die bang is voor mensen. Je moet een paard kunnen lezen, weten wanneer je door moet zetten en wanneer je op kunt houden, want anders is het effect precies omgekeerd van wat je bereiken wilt. Je wilt namelijk bereiken dat het dier accepteerd dat je hem aanraakt, en dat een schrikreactie niet het effecht heeft dat het contact met de paal onderbroken wordt. Timing is hierin essentieel. Contact met de paal mag pas stoppen als het dier het contact heeft geaccepteerd.

Andere trainingsdagen, inclusief de afsluitende wedstrijd zijn op Youtube te vinden, als je gaat zoeken op "Ranger". Interessant om eens te bekijken.

Ik heb sterk het vermoeden dat deze fjord helemaal niet bang is voor mensen, maar precies weet hoe mensen bang te maken voor hem/haar (vriendje werd ook aangevallen). Fjord heeft daardoor precies wat die hebben wil, nl vreten en verder niks hoeven doen. Baas in eigen box dus en vreselijk dominant. Enkel de hoefsmid wil er wat van en die zal niet het gevecht aangaan ivm gezondheidsrisico's, vandaar dus de praam. En aangezien dit als ik het goed lees al 8 jaar zo gaat kan je wel eens een heel smerig gevecht krijgen zodra je dus wel wat van deze pony gaat willen. Die woedeaanval zou ik echt niet aan willen beginnen, ookal kreeg ik er voor betaald en al helemaal niet in een omgeving die daar niet geschikt voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:07

annnepannne schreef:

Ik denk dat je daarmee op dit moment de meest veiligste beslissing neemt.
Natuurlijk staat de pony daarmee nog steeds binnen maar dan heb jij iig je best gedaan om het dier een schone box te geven.
Daarnaast is het hopen dat er uiteindelijk een betere oplossing komt voor deze pony want zoals het nu gaat is natuurlijk verre weg van ideaal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:16

Na examens ?
Ik weet niet hoor maar dat duurt nog 2 hele maanden , ruim 60 dagen in de isoleer ... Als het een mens was was de halve maatschappij al op hun achterste benen .
Als die hoefsmid hem kan pakken om een pr aam aan te doen kan hij hem ook een halster aandoen .
Ik zou dus morgen kijken hoe die wei eruit ziet , de hoefsmid bellen die knol laten halsteren en dat stink hok uit .
Ze kunnen hem nog beter enkeltje Nijkerk geven als langer op stal laten staan ...
Jemig , dat dit nog bestaat op hokken met 4 kg sportbrok en een pluk hooi . Paard zal wel agressie hebben door een zere maag .....
Sorry TS je beeld.t het goed , maar het is zo fout .
Dit paard moet echt geholpen worden en niet van de ene isoleer in de andere gestopt worden ...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:16

Calanddra schreef:
Dit is toch niet te vergelijken met boxrust voor n paard met blessure? :? dan kun je niet anders plus het is tijdelijk. Dit beestje wordt bewust opgesloten in een stal vol met urine en mest, zonder daglicht, zonder enkel contact met andere paarden, wordt volgepropt met eten...

bij boxrust gaat hem om te kunnen herstellen. In deze situatie worden er medische problemen gecreeerd.

Dat er nog mensen zijn die dit goedkeuren :n

Dat was ook mijn verwondering

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:18

Zinzi_jewel schreef:
Na examens ?
Ik weet niet hoor maar dat duurt nog 2 hele maanden , ruim 60 dagen in de isoleer ... Als het een mens was was de halve maatschappij al op hun achterste benen .
Als die hoefsmid hem kan pakken om een pr aam aan te doen kan hij hem ook een halster aandoen .
Ik zou dus morgen kijken hoe die wei eruit ziet , de hoefsmid bellen die knol laten halsteren en dat stink hok uit .
Ze kunnen hem nog beter enkeltje Nijkerk geven als langer op stal laten staan ...
Jemig , dat dit nog bestaat op hokken met 4 kg sportbrok en een pluk hooi . Paard zal wel agressie hebben door een zere maag .....
Sorry TS je beeld.t het goed , maar het is zo fout .
Dit paard moet echt geholpen worden en niet van de ene isoleer in de andere gestopt worden ...

Ik had het over schoolexamens, die heb ik deze week, centrale examens zijn inderdaad pas over 2 maanden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:21

Zinzi_jewel schreef:

ja dit vind ik ook hoor, als het even kan moet hij het land op! en dan evt mbv de hoefsmid