Paardrijden is niet meer wat het was?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyB94

Re: Paardrijden is niet meer wat het was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 08:15

Merkkleding hoeft van mij ook niet, maar net als listiglistje bespaar ik niet op mijn tuig.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:06

Ik rijd ook met "low-budget" kleding, geef niks om merkkleding.
Mijn bovenkleding is gewoon oude kleding die ik niet meer draag, die slijt ik op bij de paarden.
Ik heb wel merkkleding (broek, cap o.i.d.), daar ontkom je niet altijd aan, maar dan wel die uit de lagere prijsklasse.

Een aantal jaar geleden kocht ik tweedehands als nieuwe Petrie rijlaarzen in precies mijn maten, voor maar 50,- via Marktplaats, (in de winkel 200,-).
Datzelfde heb ik gedaan met nog als nieuwe Cavallo rijlaarzen voor 80,- (die in de winkel destijds 300,- kostten).
Je moet een beetje speuren en geluk hebben met je maten.
Tegenwoordig heb je in de winkel ook voordelige leren rijlaarzen (o.a. Mondoni), als je niet intensief rijd zijn die ook prima.
Verder kun je qua kleding heel goedkoop shoppen vind ik, aanbiedingen in de gaten houden of gewoon oude kleding van jezelf.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:04

oei oei, lijkt wel of hier een wedstrijdje gedaan wordt wie er het goedkoopst bij kan lopen op stal! _O-

Ieder moet het voor zich weten maar als ik iemand zie rondlopen met rubberlaarzen en een enorm oud slobbervest met gaten erin dan verwacht ik ook niet heel veel van zijn of haar rijkunsten.. Geef toe, dit is een vooroordeel van mij, don't shoot me! :o

Zelf koop ik wel Pikeur/Kingsland/Anky en heb ik leren Petrie laarzen. Waarom? Het zit veel comfortabe iler, het is lekker warm en zelfs na eindeloos wassen ziet het er nog gewoon heel goed uit.. Ooit een keer een merkloze rijbroek gekocht, na paar keer rijden gaten in m'n knieën en in de broek.. Dat vind ik nu zonde van het geld! :D Nu rij ik wel iedere dag en vaak nog 2 paarden op een dag, kan me voorstellen dat je deze uitgaven niet doet voor een wekelijkse les op de manege..

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:08

Ik vind het ook niet erg dat je dure kleren koopt omdat ze fijn zitten,maar als je dan in de winkel bent met je vader en of moeder en je krijgt iets niet dat je dan meteen een grote bek opzet!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:10

Sommigen kopen het omdat het gewoon lekker zit, wat ik heel goed kan begrijpen!
maar sommigen die kopen het gewoon om echt te laten zien hoe rijk ze wel niet zijn, ja daar kan ik ook niet zo goed tegen.

wat al eerder geschreven is, bespaar ik ook niet op mijn tuig, dat moet gewoon goed zijn, goede kwaliteit zodat ze geen wondjes krijgt etc.

Qua kleding heb ik Petrie laarzen die enorm duur waren, maar mijn beenhouding is er enorm door verbeterd. Ook heb ik een dure cap (maar dat is puur voor alle veiligheid)

Het enige wat ik nog wil is een goede Kingsland jas, die blijken heerlijk warm te zijn. Voor de rest heb ik broeken van 25,- en oude truien die versleten mogen worden bij de paarden :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:10

SienenIvo schreef:
Ik vind het ook niet erg dat je dure kleren koopt omdat ze fijn zitten,maar als je dan in de winkel bent met je vader en of moeder en je krijgt iets niet dat je dan meteen een grote bek opzet!

Zo is het maar net.

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:29

Ik rijd het liefste in een spijkerbroek en een bodywarmer. :')

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:50

Tja ik ben wel merken gek, en ja ik kom er eerlijk voor uit. Mijn rijbroeken zijn allemaal van goede en helaas dure merken(Pikeur 2 stuks, Cavallo, Anky en Kentucy) ja helaas want d'r komen genoeg broeken voorbij waarvan ik denk "die zou ik wel érg leuk vinden" tot ik ze aantrek en ze zitten als een zoutzak..(en dan 9/10x zelfde probleem; los op mijn benen en taille goed)
Dus nee daar ben ik van genezen, heb een paar basiskleuren(zwart, grijs, blauw, wit, beige) en dat is het.
Ik heb een aantal vesten van HV polo, mountain horse, eurostar en pikeur met bij sommige bijpassende bodywarmer. Mijn shirt is vaak een simpele basic van H&M, zara of de Hema.
Sinds ik dit aan heb moet ik wel zeggen dat ik nu ook niet meer met een slobber trui kan rijden, moet wat hebben dat aansluit aan mijn lichaam omdat ik anders kriegel wordt van mezelf ;)
Maar als het ff snel is en ik niet ga rijden ga ik net zo makkelijk in een oude spijkerbroek en een trui naar stal. Ook regelmatig op stal te vinden in mijn werkkleding(in mijn geval nette broek, blousje/top, vestje/colbertje oid en op mijn hakken bij aankomst) maar dat is dan weer het andere uiterste(ook geen gezicht trouwens, je nette kleding en dan je thermolaarzen eronder :j )

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:53

Ik koop dingen wel om het merk, daar kan ik heel kort en eerlijk over zijn. Zo heb ik een Kingsland jas die mij gewoon erg goed zit. Mijn tweede jas is daarom ook een Kingsland geworden. Andere dingen koop ik om het merk juist weer niet. Bijvoorbeeld de bovenkleding van Anky zit mij voor geen meter dus ook al vind ik het nog zo mooi, ik zal het nooit kopen want als ik het aantrek is het gewoon geen gezicht. Ik ben dus vrij "merkvast" om het zo maar te zeggen. Rijbroeken heb ik van Eurostar, Pikeur en Anky. Heb ook eens een Kentucky gehad maar dat zat gewoon niet en was bij mij heel rap kapot dus dat koop ik gewoon niet weer.

De goedkopere rijbroeken is niets mis mee en ik zal een ander er ook nooit anders om aankijken. Maar ik werk er hard genoeg voor en als ik dan iets wil kopen wat ik mooi vind dan doe ik dat gewoon. Of een ander het er wel of niet voor over heeft zal me werkelijk een worst wezen.

Bovenkleding (shirts, vesten, truien) vind ik wel fijn als het zo'n sport-stof is, maar dan koop ik liever voor 70 euro een Bjorn Borg, Nike of Adidas vest dan voor 200 euro een Kingsland vest bij wijze van. Het is maar net waar je het geld wel of niet voor over hebt. Ik wil mijn geld best uitgeven aan kwaliteit, maar niet puur om "mooi" te wezen.

Ik heb geen 20 setjes oid. Gewoon 4 dekjes ofzo, en gewoon van BR. Ik heb het geld er namelijk niet voor over om een dekje van 80 euro te kopen. En als een ander dat wel leuk of belangrijk vind, prima. Wat ik wel erg belangrijk vind is een goed passend zadel, die heb ik dan ook, maar dat is weer een andere discussie.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:33

Ik snap niet dat mensen hun gewone kleding naar de paarden dragen en later weer gewoon naar school/werk. De lucht die erin zit na een bezoekje aan de paarden is er bij mij met een keer wassen niet uit te krijgen...

Mijn rijbroeken zijn wel merk, maar niet overdreven duur en vaak wel in de uitverkoop. Shirtjes/vesten/bodywarmers koop in op marktplaats/kringloopwinkel of zijn oude dagelijkse kleren die niet meer zo mooi zijn. Wintersokken zijn wel merk, gewoon warmer. Zomersokken komen vaak bij de supermarkt vandaan :')

Mijn vorige jas was een eastpack, maar na 4 jaar was die niet meer waterdicht, ondanks verschillende keren met waterafstotend makend wasmiddel wassen. Nu heb ik een horka jas, die heel goed bevalt, maar echt een verschil in pasvorm merk ik niet...

Dure kleren aan naar stal doe ik echt niet, ik zou het doodzonde vinden als het vies werd. Als ik naar stal ga, maak ik onderscheid: ga ik rijden of ga ik niet rijden? Als ik ga rijden doe ik een rijbroek aan en als ik niet ga rijden doe ik een simpele trainingsbroek aan.

Ik vind het belangrijker dat mijn paard goede spullen heeft dan ikzelf.

Wat ik me wel afvraag is hoeveel mensen zouden er nogsteeds in die dure merkkleding lopen en setjes verslaafd zijn als ze alles, maar dan ook echt ALLES voor hun paard en hun hele paardensport ZELF moesten betalen...

Ja, ik loop in kleren met gaten, maar mijn paard heeft een goed en veilig harnachement en ik betaal alles zelf, daar ben ik dan veel trotser op en loop ik veel liever in dan dure merkkleding van mn ouders krijgen, zelf niks betalen en zij zich doodwerken...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:58

rijbroeken zijn wel van een goed merk bij mij. dagelijkse werk/shop kledij krijgt bij mij een tweede leven om te rijden (de truien en t-shirts dan) of om in de stallen het werk te doen. Bij mij gaan kleren een paar jaar mee. Gewone jassen krijgen ook een tweede leven om in de stallen te werken. Om te rijden heb ik wel bodywarmers of rijjassen van een goed merk. Ik koop niet elk seizoen nieuwe kleren voor het rijden. rijbroeken en jassen gaan echt een paar jaar mee dus dan kies ik automatisch wel voor een iets duurder merk. Al koop ik toch ook niets van scapa maar dat is meer omdat dat logo zo pontificaal opzichtig is. Geem mij maar Pikeur, cavallo of kentucky. Mountain Horse ook. Kingsland vind ik te duur al zeg ik niet dat ik niets zou kopen als er een serieuze korting op zit.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:02

Ik heb gewoon een simpele eenkleurige rijbroeken meestal zwart gewoon bij faunaland, maar ze moeten wel goed zitten.
Wel heb ik dat ik wat luxere dingen koop voor me paard want daar heb je meer aan vind ik persoonlijk (een luxe frontriem met ingelegde diamanten gaan langer mee dan een rijbroek,)

Maar ik vind wel dat je een goede cap moet hebben. En van de rest ik loop soms gwn in een joggingbroek en nikes en een slobberthirt aan naar stal en ga longeren!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:05

Dobbelicious schreef:
Ik snap niet dat mensen hun gewone kleding naar de paarden dragen en later weer gewoon naar school/werk. De lucht die erin zit na een bezoekje aan de paarden is er bij mij met een keer wassen niet uit te krijgen...

ik draag wel dezelfde kleren voor stal en voor zo, ik heb wel een paar extra vesten en truien die ik alleen voor de paarden. die kleding gaat gewoon in de was, en dan is er echt geen paardengeur meer te bekennen, en alle eventuele vlekken gaan er ook uit. ik denk dat ik anders wel is een keer gehoord had dat ik naar paarden stink :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:31

Ik kan stalkleding prima ook aan naar het werk, op het werk loop ik tussen de koeien en de varkens :))
Maar verder is er ook gewoon een wasmachine. De kleding die naar varkens ruikt na het werk, is na een wasbeurt gewoon echt weer schoon en fris hoor, met paardenkleding idem dito.

Ik koop kleding op comfort, niet op prijskaartje of merklabel. Ik heb veel kleding uit de outdoorwinkel, die is ook duur, maar dat valt bij de paarden niet zo op als Pikeur of Anky.
Maar ik heb ook simpele sportshirtjes van bijv. de Aldi of de AH, als die weer eens een leuke aanbieding hebben. Dat maakt me echt niet uit.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:40

listiglistje schreef:
Geryon schreef:
Maar je laarzen en tuig maken de set niet bepaald meer goedkoop :')

Knap paard trouwens <3

Laarzen waren 340 euro (crocolakkers op maat gemaakt)

Hoofdstel 80 euro

Zadel was wel 2700 maar daar bespaar ik niet op :Y)

Precies, ik dacht ook dat het om kleding voor jezelf ging, en niet om die voor je paard :Y)

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:56

Citaat:
De lucht die erin zit na een bezoekje aan de paarden is er bij mij met een keer wassen niet uit te krijgen...

euh... je moet er wel wasmiddel bij doen.... ***Geintje Natuurlijk!***

Maar alle gekheid op een stokje, na het wassen ruiken mijn kleren echt niet meer naar paard, mest, stal or what ever.... gewoon lekker fris naar wasmiddel. Ook de dekjes ruiken echt niet meer naar paard na het wassen....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:46

Ik heb wel rubberen laarzen maar dat zijn gewone rubberen laarzen om thuis in de blub rond te lopen of het werk in de stallen te doen. Om te rijden draag ik toch echt veel liever lederen laarzen of lederen rijschoenen met lederen chaps. Op laarzen, chaps en schoenen wil ik gaan voor kwaliteit en soms mag dat best wel wat kosten. Mijn ervaring is dat rubberen rijlaarzen veel sneller stuk gaan en heel wat minder comfortabel zijn dan lederen laarzen. In de winter sneller koude voeten en in de zomer sneller zweetvoeten. Dekjes koop ik het liefst van PK. Goed spul en toch niet overdreven duur. Dekens heb ik van Bucas, Harry Horse en Wheaterbeta. Hoofdstellen zijn zo van rond de 50 euro maar gaan echt jaaaaaaaaaaaaaren mee. Gebruik dan ook hoofdstellen voor wedstrijden en eentje voor dagelijks gebruik. Dan gaan ze ook echt heel veel jaren mee. Zadel was inderaad een serieuze investering maar dat is het waard.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:22

Bimiap schreef:
Citaat:
De lucht die erin zit na een bezoekje aan de paarden is er bij mij met een keer wassen niet uit te krijgen...

euh... je moet er wel wasmiddel bij doen.... ***Geintje Natuurlijk!***

Maar alle gekheid op een stokje, na het wassen ruiken mijn kleren echt niet meer naar paard, mest, stal or what ever.... gewoon lekker fris naar wasmiddel. Ook de dekjes ruiken echt niet meer naar paard na het wassen....

Haha, ja dat snap ik, maar schoenen en jassen ga je toch niet iedere keer wassen??? En bij ons op stal is gewoon echt een enorme lucht. Mesthoop zit direkt naast de stal. Op één of andere manier stink ik veeeeeeeel meer als ik thuis kom, dan toen ik nog op mijn vorige stal stond. Daarnaast vind ik het gewoon geen fijn idee dat ik met mijn stront en kwijl shirt, (weleenswaar gewassen MET WASMIDDEL :P ) weer op school zit.

Stront en kwijl vlekken zijn trouwens verdomd lastig uit lichte kleren te krijgen, ook met wasmiddel :o

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:05

Dobbelicious schreef:
Haha, ja dat snap ik, maar schoenen en jassen ga je toch niet iedere keer wassen??? En bij ons op stal is gewoon echt een enorme lucht. Mesthoop zit direkt naast de stal. Op één of andere manier stink ik veeeeeeeel meer als ik thuis kom, dan toen ik nog op mijn vorige stal stond. Daarnaast vind ik het gewoon geen fijn idee dat ik met mijn stront en kwijl shirt, (weleenswaar gewassen MET WASMIDDEL :P ) weer op school zit.

Stront en kwijl vlekken zijn trouwens verdomd lastig uit lichte kleren te krijgen, ook met wasmiddel :o

ik heb gewoon een shirt 1 keer aan naar school of zo. en dan nog een keer naar mijn paard en dan gaat ie in de was. maar dat is dan niet meer was, want al mijn kleding gaat na 2 a 3 keer sowieso in de was.

ashleytweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:25

judith370 schreef:
Achja ieder z'n ding, ken genoeg mensen die (net als ik) gewoon in een oud shirt/vest/trui op stal komen en rijden.

Preicies!

Suuzie_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:26

Ik heb altijd oude kleren aan naar de paarden. sterker nog, ik heb een aantal bedrijfst-shirts van mijn oom gekregen (heeft eigen bedrijf) die draag ik bij de paarden en oude truien van mijn vader in de winter. Ik moet alles zelf betalen en heb geen tijd voor een baan omdat ik het te druk heb met school dus ik ga echt niet onwijs veel geld betalen voor kleren die ik bij de paarden aan heb.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:24

Nou ja, eigenlijk vind ik het bij mijn kleding wel belangrijk dat het er in ieder geval netjes uitziet, maar het hoeft niet meteen merk te zijn of zo :+
Ik rij gewoon met een rijbroek van decathlon, niet topkwaliteit oid, maargoed, zo vaak rij ik nou ook weer niet in de week.
Leren chaps en jodhpurs was echt omdat ik dat gewoon een stuk fijner vind zitten.
Ik heb nu een Pikeur fleecevest van in de uitverkoop bij epplejeck, en voor als het niet te koud en niet te warm is nog een Anky vest wat ik met kerstmis heb gekregen.
Anky vest is aan vervanging toe, heb hem al zo'n 1,5 à 2 jaar.
Ik heb zoiets van, als het gewoon lekker zit en het ziet er wel gewoon fatsoenlijk uit, dan kan het overal vandaan komen. En bovendien zijn er altijd nog mensen die het geld ervoor hebben om hele dure dingen te kopen :j is ook niks mis mee als zij dat graag willen.

Suuzie_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:05

Arc_En_Ciel schreef:
Nou ja, eigenlijk vind ik het bij mijn kleding wel belangrijk dat het er in ieder geval netjes uitziet, maar het hoeft niet meteen merk te zijn of zo :+
Ik rij gewoon met een rijbroek van decathlon, niet topkwaliteit oid, maargoed, zo vaak rij ik nou ook weer niet in de week.
Leren chaps en jodhpurs was echt omdat ik dat gewoon een stuk fijner vind zitten.
Ik heb nu een Pikeur fleecevest van in de uitverkoop bij epplejeck, en voor als het niet te koud en niet te warm is nog een Anky vest wat ik met kerstmis heb gekregen.
Anky vest is aan vervanging toe, heb hem al zo'n 1,5 à 2 jaar.
Ik heb zoiets van, als het gewoon lekker zit en het ziet er wel gewoon fatsoenlijk uit, dan kan het overal vandaan komen. En bovendien zijn er altijd nog mensen die het geld ervoor hebben om hele dure dingen te kopen :j is ook niks mis mee als zij dat graag willen.

Zo denk ik er precies over

Sterrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:48

Inderdaad, met dure dekjes en bandages/peesbeschermers erbij. Ik rij gewoon in een zwart shirt.. Mijn rijbroek moet wel een beetje knap eruit zien, maar zijn nooit duurder geweest van 80 euro. Ben ook een arme student, dusja :')

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:51

Ik heb helemaal niks duurs om in te rijden. Ik heb rijlaarzen van 20,- met een broek van harrys horse en nog een bruine van 40,- en daarboven gewoon een vest met een rode winterjas :=
Nu rijd ik geen wedstrijden ofzo, gewoon voor de lol in de wei of buiten, maar toch. Ik vind het prima in mijn vodjes hoor :))