Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:50

Ik vind het helemaal niet zo belachelijk. Op deze manier wordt er (lijkt mij) tenminste aan de paarden gedacht en het gewicht dat ZIJ moeten dragen. Je wilt op een paard rijden, dan zul je er zelf ook iets voor moeten doen (conditie hebben, goed gewicht etc) je vraagt tenslotte ook veel van je paard.

En natuurlijk begrijp ik dat het voor jou ongemakkelijk is en dat je het liever niet wil horen, maar je kop in het zand steken heeft weinig nut. Je kunt er beter iets mee doen:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:52

??????????????????????????????????????? lekker als je 2 m bent :+

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:05

Heel goed dat de manege rekening houdt met het maximaal gewicht die een paardenrug mag belasten, dat zou eigenlijk overal verplicht ingevoerd moeten worden. Dat jij een normaal gewicht hebt voor jouw lengte is natuurlijk wat anders, het gaat erom dat ze die paarden niet téveel willen belasten en dat vind ik een goede zaak.

Billy

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:23

Ik vind het op zich positief dat een manege rekening houdt met gewicht.
Ik vind alleen de manier waarop niet heel handig.
Ik denk dat iemand van 1.60 die 75 kilo weegt zijn paard meer in de weg kan zitten dan iemand van 1,92 die 88 kilo weegt.
Vervelend gezegd komt dat doordat bijv een hele dikke buik trager beweegt dan de rest, en dat is mi erg oncomfortabel voor eht paard.
Ik zou dus pleiten voor een maximum BMI, waardoor je dit deels opvangt.
Lijkt me niet zo heel moeilijk om gewichten en lengtes even in een rekenprogrammaatje te gooien.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:46

eclair98 schreef:

Een shire, of gaan mennen, of een andere hobby zoeken :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 03:08

eclair98 schreef:

Had je maar braver moeten zijn toen je klein was, had je niet zoveel schoppen onder je kont gekregen :j .

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 03:35

Ik vind dit juist heel goed van de manege!
Alleen vind ik het van de kinderen en pubers wel discutabel, want dit kan ook zeer negatief uitpakken met betrekking tot het zelfbeeld.
Ik zou zoiets dan regelen via de ouders bijvoorbeeld..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 07:19

liedje89 schreef:
eclair98 schreef:

Had je maar braver moeten zijn toen je klein was, had je niet zoveel schoppen onder je kont gekregen :j .

Kinderachtig antwoord...
Alsof het grappig is als je als vrouw 1.92 bent...

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:11

Vind het goed dat een manege rekening houd met het maximale gewicht op een paardenrug. Maar vind deze manier openbaar wegen en een limiet stellen behoorlijk kortzichtig.
We leven in een wereld met heel veel verschillende mensen. Extreme gevallen kunnen best geweigerd worden, maar ik neem toch aan dat deze manege een paardenbestand heeft waartussen ook paarden staan die de wat grotere/forsere mensen kunnen dragen?
Op het zicht kun je al een goede inschatting maken.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:46

Ik heb er eens goed over nagedacht. Mijn eerste reactie was namelijk: dát kan echt niet. Maar ben er over gaan nadenken en ik vind het super goed van deze manege! Je rijdt paard uit liefde voor het dier, wil je dan ook niet dat hij het beste verzorgt wordt? Dat houdt dan ook in: rekening houden met wat voor ruiter er op zit.

Na alles wat de instructrices hier uitgelegd hebben vind ik de manier van wegen netjes en er is ook nog een en ander te bespreken. Ik kon me al niet voorstellen dat ze je voor enkele luttele kilo's weg zouden sturen. Maar eens nadenken over een gezond gewicht (dus rekening houdend met lengte) prima!.

Het is nu heus niet zo dat jonge meisjes meteen overbewust van hun gewicht zouden moeten worden: er vanuit gaande dat lang niet elk meisje de lengte van TS heeft en 85kg voor meiden met een gemiddelde lengte van 1.70-75m best al aan de hoge kant is.

Overigens herinner ik me dat ik, toen ik zo'n 19 jaar geleden voor het eerst ging rijden bij de manege bij mij in de buurt (weet zo 1,2,3 niet meer waar het was) mij ook voor de les om mijn gewicht gevraagd werd. En ook op ponykampen moest je dit op de formulieren aangeven. Heb dat toen ook altijd als logisch ervaren..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:31

liedje89 schreef:
eclair98 schreef:

:')

ik was heel lief als klein kind hoor :Y)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:11

Billy schreef:
liedje89 schreef:

Kinderachtig antwoord...
Alsof het grappig is als je als vrouw 1.92 bent...

Je kan ook alles serieus nemen natuurlijk :roll: . Het gemiddelde paard kan er ook maar weinig aan doen hoe groot hij gegroeit is dus als je er niet oppast moet je dat niet het probleem van het paard maken.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:50

Eindelijk weer eens een keer zoals vanouds en soms voelt het als jaren geleden, een goede mooie discussie op bokt.
Wat ik mij nou eigenlijk af vroeg ik hoe het met de TS gaat. Heb je je weegmoment al gehad? En heb je er over kunnen praten al dan niet met de instructrices uit dit topic?

AnnaRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:16

Wat een onzin! Ik zou naar een andere manege gaan! :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:46

Ik ben idd ook wel benieuw hoe het TS is vergaan. Ik blijf het een prima initiatief vinden van de manege.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:23

ik ben ook benieuwd!

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:27

Heb even in je profiel gekeken, maar je bent waarschijnlijk lang, maar niet dik hoor. Belachelijk eigenlijk dat de manege dit doet en dan ook nog voor je hele lesgroepje. :n

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:27

Liezja schreef:
Heb even in je profiel gekeken, maar je bent waarschijnlijk lang, maar niet dik hoor. Belachelijk eigenlijk dat de manege dit doet en dan ook nog voor je hele lesgroepje. :n

lees even het hele topic ;) het ligt allemaal een heel stuk genuanceerder en gebeurt niet voor het lesgroepje ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:42

Voor een paard maakt het weinig uit (bij wijze van dan hè want vet beweegt trager dan spiermassa) of je 100kg weegt en 2m lang bent of 1.70 bent en 100kg bent. 100kg is 100kg. Dat het voor die persoon bij die lengte een gezond gewicht is, maakt het voor het paard nog niet gezond ;).

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:48

Maartenn schreef:
Nou je moet dan gewoon afvallen, verder is er geen oplossing denk ik. Ze kunnen natuurlijk niet voor iedereen een uitzondering gaan maken.

tja vind het wel beetje kort door de bocht. Misschien kan zij hier niks aan doen.

Zelf snap ik maar al te goed dat je niet voor al die ogen op een weegschaal durft niet alleen over of je te zwaar zou zijn (persoonlijk vind ik dat als je een goed stevig paard rijd of sterk paard dat 85kilo niet te zwaar is want je bent ook lang zoals je zegt) maar ook gewoon het feit dat het iets persoonlijks is.
Ikzelf moest een keer meedoen aan een gemiddelde berekening van de klas. Mijn gewicht ligt mij heel gevoelig dit omdat ik altijd extreem ligt ben en dan zeggen mensen wat stel je je aan. Jij bent dun... dun? een skelet zul je bedoelen. Ik vond het altijd het ergste om te doen en heb het simpel weg geweigerd.
Kan je niet vragen of het in prive kan? want tja, this gewoon een lastige kwestie. Ik voel me er altijd aangevallen over.
Want niet alle dikke of te dunne mensen kunnen er echt wat aan doen.
En wat betreft het te zwaar zijn voor een paard tja... het is mogelijk maar 85 muwha zo vroeg zou ik zelf de lijn niet trekken mits het om een sterk gebouwd of koudbloed paard gaat.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:53

Zoals al eerder is gezegd gaat het wegen prive bij de instructrice.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:08

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu gegaan is!

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:41

Ik ook!

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:12

Ja ik ook wel :)

PirateCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:17

Ik vind het wel goed dat ze rekening houden met de paardjes natuurlijk. Het zou een beetje raar zijn als iemand van bijvb 100 kilo op een welsh wordt gezet.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer raar dat er een openbare weeg-week is. Dit maakt het een soort straf-kamp, ipv een leuke sport.
Vergeet niet, je bent wel een betalende klant en voor je 190 euro per kwartaal wil je niet te horen krijgen dat je niet meer welkom bent omdat je model hun niet aan staat.

Wat me wel is opgevallen aan Stal Jasper is dat er HEEL veel grote paarden zijn weggedaan, en dat er maar weinig groots voor terugkomt. Ik heb hier gereden toen Lotus, Ed, Gelino, Nicky, Grando, Isabella, Ronny, Baltimore, Boston en Derreck (geloof ik?) hier nog vrolijk in het rond liepen. Is inmiddels ook weer een jaar of 10 geleden. Ik reed in een volwassenen les, waar een paar kerels van boven de 1.90 meereden. Die wogen ECHT niet minder dan 85 kilo, en die paarden gingen gewoon vooruit hoor :)

Ik ben zelf 1.80 en 85 kilo zou dus ook niet zo'n raar gewicht zijn voor mij. Ik ben weer op zoek naar een manege, maar ik weet nu dus wel dat ik niet naar Stal Jasper ga.