Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Lindy_ schreef:Ninx schreef:Ik overwoog eens te starten met mijn IJslander, maar begin nu toch lichtjes te twijfelen.... vind het wel erg rigide allemaal....
En dat is zo jammer aan dit hele verhaal, dat het denk ik toch een bepaald type mensen afschrikt om op dressuurwedstrijden te verschijnen. Ook ikzelf overweeg om nog eens met mijn ijslander een keertje in een impulsrubriek te starten. Echter, als ik de reacties van de desbetreffende jury hoor en de reacties van sommige mensen in dit topic lees begin ik me af te vragen of wel wel door iedereen zo vriendelijk ontvangen zullen worden.En dat vind ik toch jammer, dat dit soort regeltjes mensen met 'paarden en pony's die anders zijn' af kunnen schrikken om te starten, terwijl ik het juist zo leuk vind als er wel fanatiek met deze pony's getraind wordt, ongeacht in welke tak van sport, omdat mens en dier daar ook gewoon veel plezier aan kunnen beleven.
![]()
Daarnaast kan het i.m.o geen kwaad als er kruisbestuiving plaats vindt tussen de verschillende disciplines, omdat men wellicht ook over en weer nog wat van elkaar op kan pikken in positieve zin.Er wordt vaak veel te veel in hokjes gedacht, met name ijslanderruiters en dressuurruiters hebben vaak veel vooroordelen over en weer is mijn ervaring, en zo blijkt ook maar weer uit dit topic.
![]()
In mijn ogen leiden dit soort aspecten (regeltjes, bureaucratie, uiterlijke poespas) af van datgene waar het eigenlijk om zou moeten gaan bij dressuurwedstrijden: je paard (of pony) op een nette en paardvriendelijke manier voorstellen in een proef. En uiteraard ook gewoon lol hebben met je knol en met andere ruiters op het wedstrijdterrein.
zimbabwe schreef:Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als ik met mijn kwpn-er gevlochten en al in de ring van een gangenwedstrijd stap.. Ben benieuwd naar de reacties daar! Niemand zegt dat je niet mag starten, maar er is nu eenmaal wel een soort "standaard" die nageleefd moet worden om een beetje mee te kunnen komen. Niets geks aan volgens mij.

. Ninx schreef:zimbabwe schreef:Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als ik met mijn kwpn-er gevlochten en al in de ring van een gangenwedstrijd stap.. Ben benieuwd naar de reacties daar! Niemand zegt dat je niet mag starten, maar er is nu eenmaal wel een soort "standaard" die nageleefd moet worden om een beetje mee te kunnen komen. Niets geks aan volgens mij.
Wanneer jij correct en vriendelijk rijdt en alle gangen op correcte wijze toont, ben je meer dan welkom
De sfeer op IJslanderwedstrijden is zoals de sfeer op reguliere wedstrijden vroeger was.
Dat is nu anders, men komt alleen punten rijden en weer naar huis... de sjeu is er wel een beetje af.
zimbabwe schreef:Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als ik met mijn kwpn-er gevlochten en al in de ring van een gangenwedstrijd stap.. Ben benieuwd naar de reacties daar! Niemand zegt dat je niet mag starten, maar er is nu eenmaal wel een soort "standaard" die nageleefd moet worden om een beetje mee te kunnen komen. Niets geks aan volgens mij.
.
). Die stond luid te verkondigen dat ze bij Anky leste, voor hoeveel geld ze een nieuwe vrachtwagen had gekocht en nog wat dingen. Vervolgens vertikte ze het om door het ietwat natte zand te lopen, want dan werden haar laarzen vies. Ze had al haar proeven al gereden..

I_lovedieren schreef:Ik heb vandaag weer wedstrijd gehad en heb aan deze jury gevraagd wat zij vond van het cijfer en het commentaar. Ze zei dat ik nooit een 4 had mogen krijgen omdat voor bepaalde rassen (waaronder IJslanders) andere regels gelden voor het vlechten. Ik moest voortaan de reglementen meenemen voor het geval dit weer zou gebeuren.
Ik heb de KNHS hierover gemaild en ik wacht op antwoord.
MandyR schreef:I_lovedieren schreef:Ik heb vandaag weer wedstrijd gehad en heb aan deze jury gevraagd wat zij vond van het cijfer en het commentaar. Ze zei dat ik nooit een 4 had mogen krijgen omdat voor bepaalde rassen (waaronder IJslanders) andere regels gelden voor het vlechten. Ik moest voortaan de reglementen meenemen voor het geval dit weer zou gebeuren.
Ik heb de KNHS hierover gemaild en ik wacht op antwoord.
Mooi dat je nu toch wat meer zekerheid hebt. Hoe ging je wedstrijd vandaag en nog belangrijker, wat was je verzorgingscijfer?
. Gulpje schreef:Ninx schreef:Dat is nu anders, men komt alleen punten rijden en weer naar huis... de sjeu is er wel een beetje af.
Nou, dat geldt echt niet voor iedereen hoor

Ninx schreef:Nee, maar jij bent dan ook wel erg gezellig
Toch, als jij vroeger ook wedstrijden gereden hebt, merk je zelf toch ook wel dat tegenwoordig de sfeer vaak wat minder gezellig is (http://www.vroegerwasallesbeter.nl... hihihihi!)?
).

CharleyT schreef:Maar goed, als jury kan het me eigenlijk weinig boeien hoe de manen hangen, gevlochten zijn enz. Ik vind de gereden proef echt veeeeeeeel belangrijker dan het verzorgingscijfer en hoop van harte dat dit gaat verdwijnen.
Het gaat vaak nergens over denk ik dan, een 4 geven voor losse manen terwijl de combi er verder keurig uitziet is te triest voor woorden. Sorry collega jury die deze 4 gegeven heeft, maar dit is buiten proportie.
CharleyT schreef:Als de voorkeursvolgorde niet telt, omdat de rasstandaard geld voor het betreffende paard,...
)
Myfairytale schreef:Peppertree schreef:Heb antwoord van knhs. Per april 2013 wordt deze regel aangepast omdat hij nu op meerdere manieren te interpreteren is.
Oké! En hoe zou hij gelezen/opgevolgd moeten worden?