Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:07

Wat zonde om voor je punt voor verzorging te stoppen met het rijden van wedstrijden. Dat ene punt is het toch niet waard om je hobby voor op te geven. (in ieder geval dat deel van je hobby)

Wel lastig dat er dus zoveel onduidelijkheid over is. Het zou handiger zijn als de knhs bij een volgend proevenboekje dat wat duidelijker ingezet zou worden. En nu natuurlijk alvast op de site zelf.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:17

_Lindy_ schreef:
Ninx schreef:
Ik overwoog eens te starten met mijn IJslander, maar begin nu toch lichtjes te twijfelen.... vind het wel erg rigide allemaal....

En dat is zo jammer aan dit hele verhaal, dat het denk ik toch een bepaald type mensen afschrikt om op dressuurwedstrijden te verschijnen. Ook ikzelf overweeg om nog eens met mijn ijslander een keertje in een impulsrubriek te starten. Echter, als ik de reacties van de desbetreffende jury hoor en de reacties van sommige mensen in dit topic lees begin ik me af te vragen of wel wel door iedereen zo vriendelijk ontvangen zullen worden. :( En dat vind ik toch jammer, dat dit soort regeltjes mensen met 'paarden en pony's die anders zijn' af kunnen schrikken om te starten, terwijl ik het juist zo leuk vind als er wel fanatiek met deze pony's getraind wordt, ongeacht in welke tak van sport, omdat mens en dier daar ook gewoon veel plezier aan kunnen beleven. :)

Daarnaast kan het i.m.o geen kwaad als er kruisbestuiving plaats vindt tussen de verschillende disciplines, omdat men wellicht ook over en weer nog wat van elkaar op kan pikken in positieve zin. :) Er wordt vaak veel te veel in hokjes gedacht, met name ijslanderruiters en dressuurruiters hebben vaak veel vooroordelen over en weer is mijn ervaring, en zo blijkt ook maar weer uit dit topic. :P

In mijn ogen leiden dit soort aspecten (regeltjes, bureaucratie, uiterlijke poespas) af van datgene waar het eigenlijk om zou moeten gaan bij dressuurwedstrijden: je paard (of pony) op een nette en paardvriendelijke manier voorstellen in een proef. En uiteraard ook gewoon lol hebben met je knol en met andere ruiters op het wedstrijdterrein. :)

Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als ik met mijn kwpn-er gevlochten en al in de ring van een gangenwedstrijd stap.. Ben benieuwd naar de reacties daar! Niemand zegt dat je niet mag starten, maar er is nu eenmaal wel een soort "standaard" die nageleefd moet worden om een beetje mee te kunnen komen. Niets geks aan volgens mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:16

zimbabwe schreef:
Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als ik met mijn kwpn-er gevlochten en al in de ring van een gangenwedstrijd stap.. Ben benieuwd naar de reacties daar! Niemand zegt dat je niet mag starten, maar er is nu eenmaal wel een soort "standaard" die nageleefd moet worden om een beetje mee te kunnen komen. Niets geks aan volgens mij.

Wanneer jij correct en vriendelijk rijdt en alle gangen op correcte wijze toont, ben je meer dan welkom ;-)
De sfeer op IJslanderwedstrijden is zoals de sfeer op reguliere wedstrijden vroeger was.
Dat is nu anders, men komt alleen punten rijden en weer naar huis... de sjeu is er wel een beetje af.

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:12

Ik heb vandaag weer wedstrijd gehad en heb aan deze jury gevraagd wat zij vond van het cijfer en het commentaar. Ze zei dat ik nooit een 4 had mogen krijgen omdat voor bepaalde rassen (waaronder IJslanders) andere regels gelden voor het vlechten. Ik moest voortaan de reglementen meenemen voor het geval dit weer zou gebeuren.

Ik heb de KNHS hierover gemaild en ik wacht op antwoord :) .

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:41

Ninx schreef:
zimbabwe schreef:

Wanneer jij correct en vriendelijk rijdt en alle gangen op correcte wijze toont, ben je meer dan welkom ;-)
De sfeer op IJslanderwedstrijden is zoals de sfeer op reguliere wedstrijden vroeger was.
Dat is nu anders, men komt alleen punten rijden en weer naar huis... de sjeu is er wel een beetje af.

Knappe kwpn-er die een tolt gaat laten zien en een telganger in dit ras heeft vaak een neurologisch probleem hahaaha...

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:48

zimbabwe schreef:

daar heb je denk ik absoluut gelijk in, en dat is ook precies wat ik jammer vind, dat er over en weer tussen de verschillende disciplines en rassen vaak zoveel vooroordelen zijn. Dat kun je inderdaad af doen als 'het is normaal dat er een standaard is die nageleefd moet worden', maar waarom niet gewoon iedereen in z'n waarde laten en doen waar het om gaat: rijden en plezier beleven?

Zo heb ik bijvoorbeeld ook nooit begrepen waarom bepaalde ijslanderverenigingen andere gangenpaarden (rocky mountains, ijslanderkruisingen e.d.) hebben uitgesloten van hun verenigingslessen. Dat ze worden uitgesloten van wedstrijden kan ik nog wel begrijpen, maar van lessen...? Maar goed, dat is een hele andere discussie en totaal offtopic. :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:51

Die vooroordelen over en weer zijn inderdaad heel erg jammer, maar het zijn ook vooral de extreme gevallen die je bij blijven ;).
Zo ben ik ooit op wedstrijd een ontzettende Gooische dressuuramazone tegen gekomen (haha, nog zo'n vooroordeel ;) ). Die stond luid te verkondigen dat ze bij Anky leste, voor hoeveel geld ze een nieuwe vrachtwagen had gekocht en nog wat dingen. Vervolgens vertikte ze het om door het ietwat natte zand te lopen, want dan werden haar laarzen vies. Ze had al haar proeven al gereden..
Natuurlijk is niet iedereen zo, maar dit blijft je wel bij ;)

Om even in te gaan op het feit dat andere gangenpaarden niet in de lessen van Ijslanders worden toegelaten:
De gangen van verschillende gangenpaarden worden traditioneel op andere manieren gereden. Zegt nog nie dat dit ergens op slaat of terecht is, maar dit is wel een van de redenen in mijn ogen.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:01

De jury had het bij het verkeerde eind. Volgens de regels moet er worden gevlochten, of moet het paard conform de regels van het ras worden getoond. Voor veel rassen met 'afwijkende' manen zoals heel veel, lang of dik, is los mits verzorgd toegestaan. Verzorgd betekent niet per sé naar één kant hangen want daar kun je meestal weinig aan doen. Wat deze jury ook niet begrepen heeft is dat verzorging om het totale plaatje gaat. En niet om wel of geen vlechten. Ik vermoed dat deze jury het nog zwaar gaat krijgen in de toekomst, nu het verboden gaat worden om oren uit te scheren of tastharen af te knippen. In de toekomst mag je daarmee niet meer starten. Ik rij zelf ook met manen los omdat mijn jonge paard een onrustig hoofd krijgt van zijn hengstenvlecht. En ik vind een rustig hoofd belangrijker dan een vlecht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:09

Lijkt me dat niemand stopt vanwege verzorgingspunt, al zou dat elke wedstrijd een onvoldoende zijn.
Aangezien je dan nog steeds gewoon winst kan rijden met een nette proef.
Zo niet, dan is er duidelijk wat anders aan de hand, dan alleen "haren in de war".

Las stuk terug iets over fjorden en verplichting voor keuringen.
Niet waar, je mag gewoon met een langhaige fjord naar de keuring.
De voorkeur gaat uiteraard uit naar een boogje, echter kom je daar met een langhaarnozem en hij is
een hele goede fjord, dan is het langhaarnozem zijn ondergeschikt aan het knap zijn.
Net zoals bij de dressuur het gepoetst zijn uiteindelijk maar 1 puntje is op heel lang protocol,
dus ondergeschikt.

Neemt niet weg dat ik een 4 in dit geval wel zwaar overdreven vind, mocht jury het niet top vinden,
maak er dan een 6 van. Dan is het een neutraal punt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:40

I_lovedieren schreef:
Ik heb vandaag weer wedstrijd gehad en heb aan deze jury gevraagd wat zij vond van het cijfer en het commentaar. Ze zei dat ik nooit een 4 had mogen krijgen omdat voor bepaalde rassen (waaronder IJslanders) andere regels gelden voor het vlechten. Ik moest voortaan de reglementen meenemen voor het geval dit weer zou gebeuren.

Mooi dat je nu toch wat meer zekerheid hebt. Hoe ging je wedstrijd vandaag en nog belangrijker, wat was je verzorgingscijfer? :+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:57

Ninx schreef:

Nou, dat geldt echt niet voor iedereen hoor :)

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 09:23

MandyR schreef:
I_lovedieren schreef:

Mooi dat je nu toch wat meer zekerheid hebt. Hoe ging je wedstrijd vandaag en nog belangrijker, wat was je verzorgingscijfer? :+

Ik heb niet heel lekker gereden maar toch 1 wp. Gelukkig niet helemaal voor niets geweest. Deze jury gaf standaard een 6 voor verzorging :) .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:29

Gulpje schreef:
Ninx schreef:

Nou, dat geldt echt niet voor iedereen hoor :)

Nee, maar jij bent dan ook wel erg gezellig ;-)

Toch, als jij vroeger ook wedstrijden gereden hebt, merk je zelf toch ook wel dat tegenwoordig de sfeer vaak wat minder gezellig is (www.vroegerwasallesbeter.nl... hihihihi!)?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:31

Kun je geen mini hengstenvlecht maken op de manenkam, zodat ze aan één kant blijven liggen? Is wel makkelijk gezegd, manen aan één kant, helaas in de praktijk zeker met een weelderige bos manen net even wat ingewikkelder.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:47

Ninx schreef:
Nee, maar jij bent dan ook wel erg gezellig ;-)

Toch, als jij vroeger ook wedstrijden gereden hebt, merk je zelf toch ook wel dat tegenwoordig de sfeer vaak wat minder gezellig is (http://www.vroegerwasallesbeter.nl... hihihihi!)?

Nee eigenlijk niet. Tuurlijk, bij de ene wedstrijd is het allemaal wat leuker/gezellig dan bij de andere maar om nou te zeggen dat het vroeger beter was vind ik eigenlijk niet helemaal waar. Wat leuk trouwens dat jij ook wedstrijden hebt gereden, nooit geweten! Waar ben je gestart toen, was dat in Friesland of ook hier in de buurt?

Ikzelf had altijd eigenlijk wel leuk contact op wedstrijd, misschien zelfs teveel en te sociaal zelfs. Vorig jaar toen ik met Marnix van Katinka startte was dat 90% minder maar toen wilde zij per sé dat ik focuste op mijn losrijden en op mijn proeven. Gezellig kletsen kan ook na de wedstrijd. Ik start haar paard, zij doet moeite voor mij en ik zorg maar dat ik het dan ook echt serieus neem. En daar had ze gelijk in, je gaat toch op wedstrijd om serieus bezig te zijn met je sport? Dat staat niet gelijk aan punten pakken maar wel aan met een goed gevoel je proeven rijden. Daar heb ik veel van geleerd en ben ik nog steeds dankbaar voor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:19

Jep, ik ben zeker gestart... in Friesland (misschien is het daar ook iets meer koek & zopie... zou kunnen ;-) ).
Ik reed aanvankelijk dressuur, en daarna samengestelde wedstrijden (dressuur/ springen/ cross).
Uiteindelijk ben ik met 1 doorgegaan met springen (succesvol) en de ander dressuur (minder succesvol). Maar alleen maar in het L lopen klooien, want 1 Haflinger met een worstfiguurtje en een arabier die alleen maar de ring uitgaloppeerde werd het geen succestory.... hahaha! Wel veel lol gehad!
Tot zover deze persoonlijke noot! ;-)

Ik heb wel het idee dat het allemaal wat minder 'gezellig' en 'gezamenlijk' is... Dus soms iets teveel venijnige ambitie, waardoor het voor paard en ruiter niet altijd even gezellig is ;-)
Maar goed, wellicht ben ik op de verkeerde plekken gaan kijken... zou kunnen.

Op IJslanderwedstrijden heerst nu een beetje de sfeer zoals ik die kende van de reguliere wedstrijden van vroeger.

Jouw verhaal vind ik ook begrijpelijk hoor.... wanneer je je telkens laat afleiden kun je niet goed focussen, het gaat erom toch even te vlammen in dat korte tijdsbestek, dan kan daarna het krat bier open! ;-)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:56

Heb antwoord van knhs. Per april 2013 wordt deze regel aangepast omdat hij nu op meerdere manieren te interpreteren is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:05

Ninx schreef:
Op IJslanderwedstrijden heerst nu een beetje de sfeer zoals ik die kende van de reguliere wedstrijden van vroeger.

Die sfeer heb ik ook ervaren, heerlijk gewoon :j
Gezellig onder elkaar, tijdens het inrijden geven mensen elkaar tips en iedereen moedigt elkaar aan :j

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:02

Peppertree schreef:
Heb antwoord van knhs. Per april 2013 wordt deze regel aangepast omdat hij nu op meerdere manieren te interpreteren is.

Oké! En hoe zou hij gelezen/opgevolgd moeten worden?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:11

Nou nou, 9 pagina's lang discussie over manen! Het is weer eens wat anders, maar de verwarring blijft. Er wordt de nodige onzin verkondigd over hoe de manen horen.
Als de voorkeursvolgorde niet telt, omdat de rasstandaard geld voor het betreffende paard, dan vervalt ook het gedoe om manen aan 1 kant te laten hangen. Een fjord bijv. heeft volgens mij als rasstandaard die leuke rechtopstaande rij manen. waar valt dat dan onder, ze hangen niet naar 1 kant, zijn niet ingevlochten en zijn niet afgeschoren.
Als het Ijslandse stamboek losse manen voorschrijft, natuurlijk vallend, dan kan het gebeuren dat de manen naar twee kanten vallen. En omdat het een rasstandaard is hoeven ze dus NIET naar 1 kant en gelijk te hangen.
Maar goed, als jury kan het me eigenlijk weinig boeien hoe de manen hangen, gevlochten zijn enz. Ik vind de gereden proef echt veeeeeeeel belangrijker dan het verzorgingscijfer en hoop van harte dat dit gaat verdwijnen.
Het gaat vaak nergens over denk ik dan, een 4 geven voor losse manen terwijl de combi er verder keurig uitziet is te triest voor woorden. Sorry collega jury die deze 4 gegeven heeft, maar dit is buiten proportie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:15

Ik vind het opzich wel typisch dat er juryleden zijn die een standaard cijfer geven voor de verzorging, ongeacht welke combinatie er in de ring verschijnt.
Sommigen doen er gewoon zichtbaar enorm hun best op mooi verzorgt in de ring te verschijnen terwijl anderen een strak dekje op hun paard gooien, zelf strakke kledij aan, maar dat de paarden nog mestvlekken of stro in de staart hebben zitten. Ik vind het dan niet terecht dat ze beiden het zelfde cijfer krijgen voor verzorging.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:20

Ik begrijp dat je een 4 voor de verzorging niet leuk vind.
maar zo lang zijn de manen van je ijslander niet dus het had wel gekund maar toch jammer dat er dan zo streng gejureerd word.
ik heb een kwpner, en knotten is ook een drama omdat haar manen zo ontzettend dik zijn! maar ik heb geen andere keus, ga ze niet afscheren :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:27

CharleyT schreef:
Maar goed, als jury kan het me eigenlijk weinig boeien hoe de manen hangen, gevlochten zijn enz. Ik vind de gereden proef echt veeeeeeeel belangrijker dan het verzorgingscijfer en hoop van harte dat dit gaat verdwijnen.
Het gaat vaak nergens over denk ik dan, een 4 geven voor losse manen terwijl de combi er verder keurig uitziet is te triest voor woorden. Sorry collega jury die deze 4 gegeven heeft, maar dit is buiten proportie.

_/-\o_

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:50

CharleyT schreef:
Als de voorkeursvolgorde niet telt, omdat de rasstandaard geld voor het betreffende paard,...

Wat ik me dan weer afvraag he, ik heb een Tinker met zomerexceem. Ik heb 4 jaar lang gepoogd om lange manen te kweken maar helaas maakt ze er ieder zomer weer zo'n pleeborstel van dat ik nu besloten heb om haar door het leven te laten gaan met een Fjordenkapsel.
Rasstandaard bij een Tinker zijn toch lange mooie manen en staart maar dat gaat bij deze merrie dus niet lukken, zou een dergelijk strenge/stricte jury me dan ook afstraffen op het feit dat mijn Tinker een Fjordencoupe heeft i.p.v. manen volgens de rasstandaard of netjes ingevlochten? :+

(niet dat ik daar wakker van ga liggen trouwens :D )

@ Charley: verder ben ik het helemaal met je eens hoor :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:34

Myfairytale schreef:
Peppertree schreef:

Oké! En hoe zou hij gelezen/opgevolgd moeten worden?

Dat zeggen ze er niet bij. Ik neem aan zoals de meeste dat doen (uitzonderingsrassen mogen volgens 'eigen' standaard rijden).

Als het geinterpreteerd zou worden zoals het er staat (er moet aan de eisen worden voldaan, uitzonderingsrassen hoeven de volgorde niet aan te houden) zouden er heel veel uitzonderingsrassen gediskwalificeerd moeten worden, en dat gebeurt (over het algemeen) dus niet.

Strikt genomen is de jury van TS dus niet correct. Niet vanwege de 4, die mag ze gewoon geven als ze de kleur van de linkerachterkroonrand bij wijze van spreke niet mooi gepoetst vind. Maar wel wegens het verkondigen dat het niet is toegestaan en haar vervolgens wel laten rijden. Als de combinatie met een ongeoorloofde 'uitrusting' de baan betreed (volgens de jury dus) had ze haar niet moeten laten starten.