Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:31

Citaat:
Meisje, je hebt het over een haflinger en je bent 14 jaar. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Dit gaat over een paard met een sportafstamming Jazz (die ik ook niet voor mezelf zou willen tenzij ie dood en doodbraaf is). Een kind als jij zou daarop echt verongelukken.

Kijk jij weet niet hoe ik met paarden omga. Misschien weet jij niet wat een paard nodig heeft. En jij weet ook niet hoe ik paarden rijd/ inrijd.
Dus jij mag niet oordelen over mij tenzij je zelf heel veel beter bent maar waarschijnlijk ben je dat niet! (en trouwens ben bijna 15 en ik kan wel degelijk rijden en met paarden omgaan!) dus ik vind het nogal grappig hoe je oordeelt over iemand dat zegt namelijk meer over jou als over mij! _O-

Jordy_

Re: Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:54

Interesant onderwerp dit!

TS, ik vind het volkomen begrijpelijk dat je dit paard terug hebt gedaan. Als moeder kun je je gewoon niet permiteren om een ongeluk te krijgen, dat zou juist egoistisch zijn, wat jij hebt gedaan is juist verandwoord! Zouden meer mensen moeten doen, dan blijven aanklooien met een paard wat totaal niet bij je past, en je er beide niet beter van word..

Ik denk dat je goed gehandeld hebt! Ik denk met deze afstamming en deze prijs en als het paard echt potentie heeft dat er zat goede ruiters er wel de tijd en het geld in willen steken. Zat echt handige ruiters houden wel van deze projectjes. Ik hoop dat het paard er met een eerlijk verhaal bij verkocht word..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:17

reneetiejas schreef:
Citaat:
Meisje, je hebt het over een haflinger en je bent 14 jaar. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Dit gaat over een paard met een sportafstamming Jazz (die ik ook niet voor mezelf zou willen tenzij ie dood en doodbraaf is). Een kind als jij zou daarop echt verongelukken.

Kijk jij weet niet hoe ik met paarden omga. Misschien weet jij niet wat een paard nodig heeft. En jij weet ook niet hoe ik paarden rijd/ inrijd.
Dus jij mag niet oordelen over mij tenzij je zelf heel veel beter bent maar waarschijnlijk ben je dat niet! (en trouwens ben bijna 15 en ik kan wel degelijk rijden en met paarden omgaan!) dus ik vind het nogal grappig hoe je oordeelt over iemand dat zegt namelijk meer over jou als over mij! _O-

Je hebt een verzorg-penny-haflinger-pony :D :D :D :D :D. Ik kan op basis daarvan best goede inschatting maken op welke wijze je paarden rijdt/inrijdt.
Ik heb meer dan 20 jaar eigen paarden. Dus waarschijnlijk weet ik niet wat een paard nodig heeft nee.... _O- _O- _O-
Alle gekheid op een stokje... Ik wil je niet beledigen of zo. Maar je hebt nog heel wat te leren hoor.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:20

Tja gebitsprobleem zou wel erg gemakkelijk zijn, natuurlijk kun je zulke dingen altijd na laten kijken

Als jij hem nog in je bezit had, had ik gezegd: bezoek het Balingehof, daar weten ze er raad mee. www.balingehof.nl, zeer vriendelijke manier van handelen.

Maarja nu wat te laat... sneu. :( Ben dan altijd erg geïnteresseerd wat het paard nou dwars zat

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:53

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:30

@ babootje.
Citaat:
Je hebt een verzorg-penny-haflinger-pony . Ik kan op basis daarvan best goede inschatting maken op welke wijze je paarden rijdt/inrijdt.
Ik heb meer dan 20 jaar eigen paarden. Dus waarschijnlijk weet ik niet wat een paard nodig heeft nee....
Alle gekheid op een stokje... Ik wil je niet beledigen of zo. Maar je hebt nog heel wat te leren hoor.

Ik heb een eigen haflinger paard. Dit paard waarmee ik gewerkt heb is mijn eigen paard geworden. (maar staat nog steeds bij die eigenaar, omdat ik haar niet meteen uit haar vertrouwde omgeving wilt laten, dat doe ik rustig aan)
Ik rijd met haar nu M in dressuur en L springen. En ik heb al meerdere paardjes gedaan.
En als je wilt weten hoe ik paarden inrijd dan moet je maar is komen kijken. Want die paardje worden goed doorgereden werken goed precies op je hulpen, zelfs voor kleinere kinderen. Dat pony'tje wat ik nu rijd hengst merrie en eigen pony, die hengst die kan nog wel eens vervelend doen steigeren of bokken, maar dat word al minder. En bij die merrie kan ik volgend jaar op wedstrijd starten want die kan heel goed springen en dressuren wat ik haar geleerd heb.

@andere die iets over mij zei.
Ja ik ben 14 jaar, maar nou en intereseerd mij niet wat jullie van mij denken. Want wat ik met de paarden doe is goed.
Mijn instructrice zegt dat met mijn haflinger dat als ik zo elke week vooruit ga met wedstrijd enzo dat ik zo in de Z zit.
Dus tja ik weet van mezelf dat ik wel degelijk kan rijden. En ik heb gewoon een goed gevoel qua problemen oplossen.

Ooit gehoord van natuurtalent?
Ik weet namelijk meer van paarden af als de meeste volwassen mensen op stal +:)+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:31

Hoezo big ego.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:50

Haha..wat een lief en schattig bescheiden Pennymeisje! _/-\o_ :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:03

:+ Das idd wel een schattige ego post :')

TIP: een goede ruiter wordt je nooit als je niet kritisch bent t.o.v jezelf ;)

Ik zit al 34 jaar in de paarden (ook professioneel gewerkt/gereden voor internationale stallen) en nog heb ik er de ballen verstand van....ik leer nog iedere dag bij :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:19

Fantastisch meid! houden zo :D :D :D :D :D
Eigenlijk weet ik niet helemaal waarom ik hier nog op reageer, maar misschien snapt ze dat toch)
Mijn dochter is ook 14. Ook M dressuur op onze E pony. Springt ook op L niveau en start binnenkort echte springwedstrijden. Voor E-pony's is dat al 90 cm. Een echt parcours dus. Hardstikke handig ook met paarden van anderen.
Maar ook zij moet nog heel veel leren. Dat heeft te maken met de fijne motoriek (zegt onze goed opgeleide instructrice) die op die leeftijd nog niet helemaal is ontwikkeld (of je nu een natuurtalent bent of niet)
En zou ik haar toch echt niet op zo'n moeilijk Jazz zetten. Ze zou erop verongelukken hoe handig ze ook is.
Je hebt van die moeilijke paarden die zelfs heel goede ruiters liever naar Gert van t Hof (misschien moet je hem even googlen) brengen om in te laten rijden. Dat soort paarden, daar hebben we het hier over. :D :D :D
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-01-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:23

Waar zit de penny alarm knop??? :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:45

Babootje schreef:
@ Bethje, dat is precies wat ik bedoel! Maar veel ruiters kennen hun eigen capaciteiten niet goed. Een wereld apart hoor. Ik weet niet of dit ook de situatie was bij TS.

Tja en ik rij ook al meer dan 20 jaar dus ik dacht ook wel dat ik alle type paarden aankon. Totdat ik gewoon met binnenrijden echt gigantisch hard van een "sport" paard ben afgebokt en ik 3 maanden niet kon rijden. Ben ik even goed op mijn nummer gezet zeg. Kwam er ook achter dat dat soort paarden voor mij persoonlijk te gevoelig zijn. Zijn baasje echter zweert echt bij hem en andere mensen kunnen er geweldig op rijden, maarre het past gewoon niet bij mijn karakter en mijn manier van rijden.
Gelukkig zijn er zo ontzettend veel interessante rassen en halfbloeden waarmee je zoveel leuke dingen kan! Enige wat jammer is dat sommige rassen nog niet echt geaccepteerd zijn in de dressuurwereld, zoals bijvoorbeelde PRE's. Echt toppaardjes, wel pittig en talent voor dressuur maar toch een redelijk koel en wijs hoofd erop..als ik een zak geld had en zou kunnen kiezen.....
Enne Reneetiejas, toen ik 16 was dacht ik ook dat ik geweldig kon rijden, kwam vooral omdat ik geen angst had :D . Overigens kunnen Halflingers echt hele lastige donderstenen zijn, ook al hebben ze geen "Jazz" in hun stamboom.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:07

Ik vraag me toch af waarom dit paard in het begin dan wel te rijden was.
En waarschijnlijk steeds bij de verkoop als het al een aantal eigenaren heeft gehad.
Dat betekent dat er iemand of iets is wat het paard aan het lopen krijgt.
Jazz bloed is vaak niet makkelijk, dat is een gegeven.
Ik rij zelf nu 39 jaar, heb een eigen stal gehad, diverse paarden gereden en afgericht tot de Z en hoger, geef al bijna dertig jaar les en jureer, maar heb een aantal jaren geleden met een eigen fokproduct zoveel moeilijkheden gehad dat ik hem in de africhting heb gezet bij een Grand prix ruiter, daarna verkocht aan een ruiter met naam, hij kon echt super lopen, maar hem is het helaas ook niet gelukt.
Ik heb er bewust toen voor gekozen dit dier niet aan een gemiddelde ruiter te verkopen, hoewel er een hoop waren die het via de telefoon weleens " even " zouden doen.
dus iedereen zit er weleens flink naast, dat doet niets af aan de rijkwaliteiten of inzichten van die persoon.
Hoewel wel een hoop mensen zich verschrikkelijk overschatten, waardoor er een hoop slecht opgevoede en gereden paarden in het circuit rond lopen.
Die vaak nog slechter worden door de mensen die het wel even zullen doen, al dan niet met alternatieve methodes.
TS heeft pech gehad met het paard, ze probeert anderen te waarschuwen dat het jonge dier inmiddels al een verleden heeft en niet voor iedereen geschikt zal zijn, dat is toch fijn dat ze dat doet?
Waarom dan die mailtjes van mensen dat hun het wel even zullen doen, op allerlei manieren waar ik als paard het tureluurs van zou krijgen. zoveel opleidingen door elkaar, al dan niet met de kennis of juist het ontbreken daarvan.
al met al weer op een punt waar het zo vaak eindigt: arm paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:20

humanoidR schreef:
En waarschijnlijk steeds bij de verkoop als het al een aantal eigenaren heeft gehad.
Ik rij zelf nu 39 jaar, heb een eigen stal gehad, diverse paarden gereden en afgericht tot de Z en hoger, geef al bijna dertig jaar les en jureer, maar heb een aantal jaren geleden met een eigen fokproduct zoveel moeilijkheden gehad dat ik hem in de africhting heb gezet bij een Grand prix ruiter, daarna verkocht aan een ruiter met naam, hij kon echt super lopen, maar hem is het helaas ook niet gelukt.
Ik heb er bewust toen voor gekozen dit dier niet aan een gemiddelde ruiter te verkopen, hoewel er een hoop waren die het via de telefoon weleens " even " zouden doen.
dus iedereen zit er weleens flink naast, dat doet niets af aan de rijkwaliteiten of inzichten van die persoon.
Hoewel wel een hoop mensen zich verschrikkelijk overschatten, waardoor er een hoop slecht opgevoede en gereden paarden in het circuit rond lopen.
Die vaak nog slechter worden door de mensen die het wel even zullen doen, al dan niet met alternatieve methodes.
TS heeft pech gehad met het paard, ze probeert anderen te waarschuwen dat het jonge dier inmiddels al een verleden heeft en niet voor iedereen geschikt zal zijn, dat is toch fijn dat ze dat doet?
Waarom dan die mailtjes van mensen dat hun het wel even zullen doen, op allerlei manieren waar ik als paard het tureluurs van zou krijgen. zoveel opleidingen door elkaar, al dan niet met de kennis of juist het ontbreken daarvan.

Helemaal mee eens. Frustrerend gewoon.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:22

Misschien even een e-mailtje naar de site? Dat hun contact kunnen opnemen met de adverteerder? En anders denk ik dat er niet meer in zit dan het proberen te verdringen dat dat paard zó verkocht word.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:27

Tis toch haar paard niet meer, laat lekker gaan.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:30

marleen_usar schreef:
Tis toch haar paard niet meer, laat lekker gaan.

precies, tot een bekende zo'n paard koopt. dan zijn de rapen gaar.
Nee, complimenten voor TS, ze doet wat in haar macht ligt.
Je zal erachter komen dat er iemand verongelukt op zo'n paard terwijl je er niets aan hebt proberen te doen.
Zou je je er dan niet beroerd over voelen?
Of het lukt om er iets aan te doen weet je niet, maar proberen kan altijd, toch??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:31

Je weet toch niet waar het paard terecht komt,misschien wel bij iemand die er wel raad mee weet.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:37

Het is fijn voor je dat je je geld terug hebt gekregen. Je had het dier ook kunnen afspuiten o.i.d. of kunnen houden om te voorkomen dat het dier de handel weer ingaat.

Ik ken zat mensen die een rotte appel kopen en die weer verkopen en verbaasd zijn als ze weer een rotte appel hebben gekocht. Zo blijft de paardenhandel rottig omdat die slechte paarden of paarden met een probleem of een lichamelijk probleem in de handel blijven.

Zorg er de volgende keer dan voor dat de handelaar het paard niet verkoopt. Dan schiet je er financieel nog minder mee op maar dan hoef je geen alarmerende berichten te plaatsen op Bokt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:38

marleen_usar schreef:
Je weet toch niet waar het paard terecht komt,misschien wel bij iemand die er wel raad mee weet.

Het probleem is Marleen, dat de handelaar hem als "braaf" te koop zet. Zelfs al zet je in de advertentie dat een paard voor een "gevorderde ruiter" of "geen beginnerspaard" is dan krijg je er nog mensen op die zichzelf danig overschatten. Laat staan op "braaf". Dus kun je je wel voorstellen wie zo'n paard dan gaat kopen. Gaat niet goedkomen heb ik het idee.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:38

humanoidR schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens, en zou het niet beter kunnen verwoorden. Ik spreek ook vanuit jaren ervaring, op mijn 11de reed ik al mee op een hengstenhouderij, en kom uit een "paardenfamilie". Sommige paarden moet je uit handen geven. Ik heb meerdere malen paarden binnen gehad in training, die dit soort sympthomen vertoonde en als gevaarlijk werden beschouwd, door een partuculier. Raar genoeg heb ik weining tot geen problemen met hetzelfde paard. Nu zeg ik niet dat dit voor alle paarden geld, maar vaak breekt de ervaring bij de eigenaar om zo'n fijn gefokt paard te kunnen rijden. Vergeet niet, de meeste fokkers streven erna om het beste paard te fokken, zo goed mogenlijk, het beste gangwerk, en zo ook op karakter. Vaak word er vergeten dat zulke paarden door menig partuculier ruiter, niet te rijden is. En er zijn nu eenmaal meer partuculiere ruiters dan proffesionele ruiters. Vaak belanden deze paarden (de merries) in de fokkerij, omdat de mensen vaak denken, zeker als er plek voor is, dan fokken we er wel een veulentje uit. Maar deze mensen vergeten dat het gedeelte karakter van de merrie ook word meegefokt. en zo krijgen we steeds meer van deze paarden. Als ik een paar keer op een paard heb gezeten, voel ik aan of ik er wat mee kan berijken of niet. Zo niet? dan ben ik eerlijk en begin ik er niet aan. Wel kijk ik voor de klant voor een andere optie, iemand die er wel wat mee zou kunnen.

[edit]Ik wil even duidelijk maken dat ik in het algemeen praat, en niet ts hierop aanval, want ken ts haar rijkunsten niet, daar kan ik niet over mee praten, maar zeg wel hoe ik het vaak meemaak.[/edit]
Laatst bijgewerkt door Navidad op 25-01-12 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:43

Fred_Kroket schreef:
Het is fijn voor je dat je je geld terug hebt gekregen. Je had het dier ook kunnen afspuiten o.i.d. of kunnen houden om te voorkomen dat het dier de handel weer ingaat.

Ik ken zat mensen die een rotte appel kopen en die weer verkopen en verbaasd zijn als ze weer een rotte appel hebben gekocht. Zo blijft de paardenhandel rottig omdat die slechte paarden of paarden met een probleem of een lichamelijk probleem in de handel blijven.

Zorg er de volgende keer dan voor dat de handelaar het paard niet verkoopt. Dan schiet je er financieel nog minder mee op maar dan hoef je geen alarmerende berichten te plaatsen op Bokt.

Het is onzin omdat het paard TS niet past, hem dan maar te laten afspuiten. Braaf of niet braaf is een subjectief begrip en een heel goede ruiter zonder angst, kan er misschien heel goed mee. Het vervelende is echter, dat de handelaar het paard weer als "braaf" verkoopt, terwijl daar wel een addertje onder het gras zit. Het is toch echt de handelaar die iets te verwijten valt. Niet TS.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:47

Babootje schreef:
Het is onzin omdat het paard TS niet past, hem dan maar te laten afspuiten. Braaf of niet braaf is een subjectief begrip en een heel goede ruiter zonder angst, kan er misschien heel goed mee. Het vervelende is echter, dat de handelaar het paard weer als "braaf" verkoopt, terwijl daar wel een addertje onder het gras zit. Het is toch echt de handelaar die iets te verwijten valt. Niet TS.

Ik zeg altijd maar zo, voor elk paard is er een juiste eigenaar, maar om die eigenaar te vinden, is vaak een speld in de hooiberg. Ts heeft hierin goed gehandeld, de klik is er niet, het paard is niet geschikt voor ts, dus dan kan ze niks beters doen dan hem terug verkopen naar waar die vandaan komt.

@ts. Hierin sta je machteloos, en vrees dat je hier niks aan kan doen. Ik heb laatst een paard binnen gekregen die moest ik "zadelmak" maken, en beleren. Toen dit paard binnen kwam, had die al wat schimmelplekke onder de singel. Hierover had ik al lichtelijk rare gedachten, en dat werd bevestigd toen ik na de behandeling het zadel oplegde waar het paard niks op uit deed, en zonder iets of wat mee weg stapte, met de eerste keer erop, werd ik echt gruwelijk gelanceerd, en heb dit paard toen uit handen gegevan voor een paar keer aan iemand anders. Deze persoon heeft er twee keer opgezeten, wat goed ging, het paard was bovenmatig braaf en reageerde al gelijk goed op de hulpen.. Met die twede keer heb ik het paard overgepakt en begon te denken, dat het toeval was. Zo heb ik het paard een week doorgereden, wat echt heel erg lekker ging. Tot dat ik toen de eigenaren erbij waren, opstapte en weer gruwelijk hard werd gelanceerd. Ik dacht no problemo, het paard zal wel een beetje fris zijn geweest en heb haar toen nog even losgegooid, waar ze nagenoeg niet aan de bok ging. na een kwartier los te zijn geweest ben ik weer opgestapt, en na tien minuten fijn en ontspannen rijden ging ineen keer de knop om en werd weer gruwelijk gelanceerd. Waarna ik heb besloten niet meer op te stappen, want mij werd het te gevaarlijk. We zijn toen een keer naar Herman Koorman geweest, met dit paard. Toen hij erop stapte zag ik pas hoe link en gevaarlijk dit paard kon doen, en mijn gevoel werd bevestigd, dit paard was ontoerekeningsvatbaar, en herman zij ook dat dit paard en paard voor de show zou zijn geweest, en dat hij er voor 90% zeker van was dat dit onvoorspelbare karakter er niet vanaf zou gaan. Die dag erna is herman bij ons op stal geweest waar die het paard nog een keer heeft gereden, wat ook echt super braaf ging, ik hoor hem zo zeggen, zo die is nu braaf.. En mijn woorden waren let op want ze pakt je zo. En daar ging ze weer, het scheelde niet veel of herman ging eraf. En die gaat er normaal niet een twee drie af. Nee dit paard was gewoon gevaarlijk, die is terug gegaan en heb toen eerlijk gezecht dat ik er niks mee kan. De eigenaren zijn er een keer bij geweest, en hebben gezien wat die deed. En nog is die later als "braaf" verkocht. Dus ik weet wat de Ts bedoeld. Maar weet ook dat je er niks aan kan doen, heb geprobeerd dit paard te traceren, om de nieuwe eigenaren eventueel te kunnen waarschuwen.. Dit is niet gelukt.. Ik kan alleen maar hopen, dat de huidige eigenaar er niet mee verongelukt, en er geen veulentje uit gaat fokken..
Laatst bijgewerkt door Navidad op 25-01-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:53

Navidad schreef:
humanoidR schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens, en zou het niet beter kunnen verwoorden. Ik spreek ook vanuit jaren ervaring, op mijn 11de reed ik al mee op een hengstenhouderij, en kom uit een "paardenfamilie". Sommige paarden moet je uit handen geven. Ik heb meerdere malen paarden binnen gehad in training, die dit soort sympthomen vertoonde en als gevaarlijk werden beschouwd, door een partuculier. Raar genoeg heb ik weining tot geen problemen met hetzelfde paard. Nu zeg ik niet dat dit voor alle paarden geld, maar vaak breekt de ervaring bij de eigenaar om zo'n fijn gefokt paard te kunnen rijden. Vergeet niet, de meeste fokkers streven erna om het beste paard te fokken, zo goed mogenlijk, het beste gangwerk, en zo ook op karakter. Vaak word er vergeten dat zulke paarden door menig partuculier ruiter, niet te rijden is. En er zijn nu eenmaal meer partuculiere ruiters dan proffesionele ruiters. Vaak belanden deze paarden (de merries) in de fokkerij, omdat de mensen vaak denken, zeker als er plek voor is, dan fokken we er wel een veulentje uit. Maar deze mensen vergeten dat het gedeelte karakter van de merrie ook word meegefokt. en zo krijgen we steeds meer van deze paarden. Als ik een paar keer op een paard heb gezeten, voel ik aan of ik er wat mee kan berijken of niet. Zo niet? dan ben ik eerlijk en begin ik er niet aan. Wel kijk ik voor de klant voor een andere optie, iemand die er wel wat mee zou kunnen.

[edit]Ik wil even duidelijk maken dat ik in het algemeen praat, en niet ts hierop aanval, want ken ts haar rijkunsten niet, daar kan ik niet over mee praten, maar zeg wel hoe ik het vaak meemaak.[/edit]

Het grote probleem is m.i. dat particulieren zelf op zoek gaan naar een paard. En dan een foute keuze maken omdat ze vallen voor het mooiste beste paard. Die in het verleden buiten budget vielen, vallen er nu (door de recessie) wellicht net in. Vervolgens een goedkoop of oud (niet passend) zadel erop, want hij moet nog groeien en dat is zonde van t geld. En lekker zelf "aanklooien". Dus je kunt je voorstellen wat we allemaal nog in de handel gaan tegenkomen.
De handelaren kan het feitelijk allemaal weinig schelen want verkocht is verkocht. Particulieren doen er goed aan een onafhankelijke professional in de paarden voor advies mee te nemen (tegen uurtarief) als ze een leuk paard op t oog hebben. Die kan ze voor veel valkuilen behoeden. 1. Is het paard geschikt voor de ruiter, 2. Advies bij het aankooptraject, 3. Begeleiding na aankoop (het juiste hanarchement kiezen) en een voer- en trainingsschema voor het paard. Etc.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:11

Babootje schreef:
Het grote probleem is m.i. dat particulieren zelf op zoek gaan naar een paard. En dan een foute keuze maken omdat ze vallen voor het mooiste beste paard. Die in het verleden buiten budget vielen, vallen er nu (door de recessie) wellicht net in. Vervolgens een goedkoop of oud (niet passend) zadel erop, want hij moet nog groeien en dat is zonde van t geld. En lekker zelf "aanklooien". Dus je kunt je voorstellen wat we allemaal nog in de handel gaan tegenkomen.
De handelaren kan het feitelijk allemaal weinig schelen want verkocht is verkocht. Particulieren doen er goed aan een onafhankelijke professional in de paarden voor advies mee te nemen (tegen uurtarief) als ze een leuk paard op t oog hebben. Die kan ze voor veel valkuilen behoeden. 1. Is het paard geschikt voor de ruiter, 2. Advies bij het aankooptraject, 3. Begeleiding na aankoop (het juiste hanarchement kiezen) en een voer- en trainingsschema voor het paard. Etc.

Dit is wel waar wij proberen na te streven, ook als we zelf een paard verkopen, staat die al een aantal maanden bij ons op stal, zodat we het gehele karakter van het paard kennen en er een passende ruiter voor kunnen vinden. Ook houden wij ons bezig met begeleiding na aankoop, les instuctie etc.. En dit zouden meer mensen moeten doen.

De fok en verkoop komt kwa denk wijze erg met elkaar overheen. De een wil dit fokken, de ander die denkt ervaring genoeg te zijn koopt dat geweldig mooie paard. En zo blijft het kringetje rond gaan.