Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:07

Dit is een 14 jaar oud topic ...
Misschien even een eigen topic aanmaken. Het paard van ts is ondertussen al 16 jaar

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:38

Absoluut nergens voor nodig als het een gezond paard is. Een deken is enkel nodig bij paarden die of ziek zijn of geschoren zijn. Het kan ook handig zijn voor paarden die genoeg getraind worden maar een 2,5 jarige tikt normaal geen van deze 3 vakjes aan dus heeft geen deken nodig tenzij het echt bizar slecht weer word, ze niet kunnen schuilen (bomen en struiken tellen ook als schuilgelegenheid) en buiten staan.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:39

Als een bericht wat toevoegt in een topic is het geen probleem als het topic wat ouder is. Deze vraag mag dus prima gesteld worden en het topic mag open blijven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:45

Mijn anderhalf jarige heeft ook een deken om, net als de volwassen paarden. Ik merk dat ze erg veel energie in de groei steekt en daardoor iets schraal is. Door de deken hoeft ze niet ook nog energie in het warm houden steken en kan ze hopelijk weer wat reserves opbouwen. Normaal begin ik met 2,5 met een deken in de winter, maar deze nu dus een jaar eerder. Gewoon naar je paard kijken en wat die nldig heeft. Er zijn geen vaste leeftijden voor.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:10

Mijn 2 jarige Groninger krijgt momenteel nog geen dekens op.

Ze is gewend aan 24/7 buiten met onbeperkt hooi.

Ze staat in ongeveer dezelfde situatie als bij haar fokker.
Maar ze groeit momenteel heel hard en gooit daar haar energie naartoe.
Als het met extra voer niet lukt, ondanks onbeperkt hooi èn gras nu? Ondersteun in haar ook.
Maar liever niet! Lekker zelf vacht ontwikkelen en immuunsysteem aan t werk zetten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:11

Mijne ging dagelijks voor zonsondergang op stal als 2-jarige, dus geen deken. Overdag weide met schuilstal.

Toen hij ouder werd en ik zag dat hij moeite kreeg om op gewicht te blijven, kreeg hij een deken op. Hij was toen een jaar of 20, denk ik.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:01

Ik heb mijn 2,5 jarige in de winter een 100 grams buitendeken opgelegd hoewel hij altijd een schuilstal had,
De echte reden lag erin dat ik dat zie als voorbereiding op het zadelmak maken. De dekensingels trekken eens hier en dan weer eens daar. Na een hele winter vind een jong paard de zadelsingel echt geen probleem meer.
Bovendien heb je in de loop van zo een winter er massa’s keren de deken opgegooid en dan is een zadel op de rug ook geen bedreiging meer.
Als je maar met 4 jaar zadelmak maakt, kan je natuurlijk nog een jaartje wachten,

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:45

Hier een 2,5 jarige en 3,5 jarige beide nog zonder deken, de temp is nog best hoog en ze spelen ook graag, dat gaat fijner zonder deken.
Als het echt frisser en slechter weer gaat worden gaat er denk wel wel een dun dekentje op.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:07

Geen van mijn paarden krijgt op het moment een deken op (6 jarige shet, 4 jarige volbloed en 23 jarige kwpner), ze staan 24/7 op de wei met bomen en struiken om te schuilen, geen van de 3 word getraind deze winter. Ze maken een wintervacht aan dus waarom zou je er een deken op doen? Een beetje hard maken kan ook geen kwaad.
Ik verwacht dat ik deze winter (net als de vorige winters) mijn oudje wel weer een ongevoerde regendeken met hals op moet doen zo gauw het echt kouder word, maar mijn oudje heeft gezondheids problemen. De andere 2 zullen het niet nodig hebben want ze zijn gezond en zullen dus zelf een wintervacht aan maken.

Ik zie dus persoonlijk geen reden ook waarom een gezonde 2,5 jarige een deken op zou moeten in de winter O:)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:12

Hele jonge paarden zou ik nog geen deken om doen. Pas als ze aan het werk gaan zou ik dekens gebruiken.

Misschien raakt het kant nog wal, maar ik vind dat je er anders echt mietjes van maakt. Jonge paarden moeten 'sterk' worden en een goede weerstand hebben/ontwikkelen. Dat doe je imo niet door ze te pamperen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:32

Michelle91jm schreef:
Ik heb een 2,5 jarige kwpner en staat dag en nacht buiten. Moet deze met 0 graden een deken op? Zo ja welke raden jullie aan hij is wel gewend aan dekens alleen vliegendekens :)

Doorslaggevend zijn 2 vragen: heeft hij beschutting tegen wind en regen, en heeft hij een dikke wintervacht aangemaakt?

Als het antwoord op 1 van de 2 vragen 'nee' is, zou ik 'm een deken opdoen.

Zonder deken én zonder beschutting is gewoon niet fijn en zit op het randje van verwaarlozing/zorg onthouden of hoe je het wilt noemen. Als hij een beetje in het zicht van 'leken' staat, heb je nog kans dat iemand de dierenbescherming belt. En die gaan je vermoedelijk óók adviseren er een deken op te leggen. Dan kan je die stress net zo goed voor zijn.

Zonder goede vacht, zelfs met beschutting, is ook gewoon niet fijn.
Nu gaat het allemaal nog, maar straks dagenlang regen bij 5 graden en windkracht 4-5 is paardje pesten, en waarom zou je dat doen. Kost ook nog extra hooi om 'm warm te houden.

Oh, en nog wat: een dier rilt echt alleen als-ie het daadwerkelijk koud heeft, en ja, dat doet-ie om dan dus weer warm proberen te worden.
Waarom zou je een dier pesten door 'm te laten rillen 'want daar houdt-ie zich warm mee'?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:45

Bedenk goed waaróm we dekens bij onze paarden gebruiken. Paarden zijn normaliter heel goed uitgerust tegen de kou én hebben het minder snel koud dan wij mensen. Een normale wintervacht isoleert en houdt warm en in combinatie met voldoende ruwvoer produceert het lichaam genoeg warmte om warm te blijven. Het borstelen zorgt voor het verdwijnen van huidvet uit de vacht en daardoor voor minder isolerend vermogen. Het paard kan de vacht "opzetten" waardoor het nog beter isoleert. Ik denk dan ook dat een gezond paard dat voldoende ruwvoer krijgt, geen deken op hoeft. Juist een regendeken zorgt voor het platdrukken van de isolatielaag zonder warmte toe te voegen.
Mijn jonkies krijgen geen deken op, pas als ze aan het werk gaan en ik een dunne vacht wil, eerder niet. Mijn rijpony's hebben allemaal wel dekens en zijn deels geschoren, omdat ik ze met rijden/daarna niet zeiknat wil. Maar zoveel mensen zoveel meningen ;) en als een paard staat te bibberen ben je te laat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:58

Kou is meestal het probleem niet, het is de nattigheid die lastiger is (en laten we daar in dit land nou veel van hebben :+ ). En ook niet ieder paard is daarin hetzelfde, mijn Egyptische arabier is echt een stuk minder waterdicht dan de gemiddelde Shetlander (maar wel weer beter uitgerust voor grote temperatuurschommelingen in droge lucht).

En daarnaast hebben ze ook gewoon hun eigen comfortvoorkeuren, het blijven immers individuen.

Dus als je het idee hebt dat je paard oncomfortabel is; lekker een deken op doen. Een 50 of 100 gram met bijv een halve hals zou dan een redelijk flexibele optie zijn om eens te gaan kijken wat jouw paard fijn vindt.
Lijkt ie helemaal comfy, geen strakke spieren oid? Lekker zonder deken laten.