Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:43

Maar hoezo wil de verkopende partij ineens het raport, misschien vind de verkopende partij het wel vanzelfsprekend dat zo'n raport gedeeld word?? En was het vanuit hun kant al de hele tijd de bedoeling het raport te krijgen maar was de afspraak gewoon niet duidelijk genoeg??

Ik zou het persoonlijk namelijk ook helemaal niet vanzelfsprekend vinden om dat raport achter te houden. Tuurlijk is het "van jou" (zover je informatie kan bezitten) maar je hebt er toch helemaal geen voordeel bij om die informatie dan niet te delen??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:47

omdat de verkopende partij het goed kan gebruiken bij verkoop omdat de afkeuring er niet duidelijk op vermeld sta

wat voor voordeel heb je als koper erbij om het rapport af te geven. Jij betaald en hun hebben er baat bij en betalen geen ene cent, is toch niet kloppend
zeker niet aangezien ze het achter de rug van verkoper om doen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:51

Ik heb niet alles gelezen, maar sinds jaar en dag werkt het toch zo:

* bij afkeuren zijn de kosten voor de verkoper (in jouw geval moet de verkoper het dus betalen).

* bij goedkeuren zijn de kosten voor de koper.

Ik zou denken dat de verkopende partij EN de DA niet correct handelen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:54

===============================================================================

Nu heeft de eigenaar mij inmiddels verteld dat zij achter mijn rug om de dierenarts heeft gebeld en het rapport gratis van hem heeft gekregen. Ik heb aangegeven dat dit niet de afspraak was, maar zij is niet bereid de helft van de kosten te betalen. (paard is inmiddels verkocht op basis van het keuringsrapport, die koper heeft het paard niet opnieuw laten keuren..)

===============================================================================

als je dit leest van de OP dan zegt het toch precies wat wij ook vinden.
ze wilde het rapport dus gratis hebben om haar paard te verkopen ,wat daarmee gelukt is.

dus is het schandalig!
niet de TS de zwarte piet toespelen maar de verkoper!
dit is gewoon ronduit Aso!

de verkoper wilde al dat de keuring door aspirant koper betaald zou worden,wat dus achteraf in mijn ogen al kan duiden op een afkeuring.
anders maak je je daar niet druk om en is het zoals het vaak gaat ,en in mijn ogen ook hoort, dat je bij afkeuren de rekening betaald omdat het jouw paard is.

nu heeft de `koper`dat betaald paard is niet goedgekeurd en gaat de verkoper daar een profijt uit halen,is gewoon een ronduit ASO zeg!

en het is geen medisch rapport....het is een moment opname een keuring.

en dat een ander wel het paard gekocht heeft met de bemerking heeft niks met TS te maken,voor TS was die bemerking dus geen 100% goedkeuring.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:55

Er stond niet in dat het paard was afgekeurd, maar dat was hij ook niet, wel een voorlopig negatief aankoopadvies. De bemerkingen die de DA vond, stonden er volgens mij wel in voor zover ik begreep.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:04

Wanneer de situatie is zoals ts hem omschrijft lijkt het mij klip en klaar: geen nette actie van de verkopende partij!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:10

Morganya schreef:
Er stond niet in dat het paard was afgekeurd, maar dat was hij ook niet, wel een voorlopig negatief aankoopadvies. De bemerkingen die de DA vond, stonden er volgens mij wel in voor zover ik begreep.

dus had de verkoper er veel baat bij om het rapport in handen te krijgen voor verdere verkoop :j

daarom dus erg Aso dat verkoper daar geen vergoeding tegenover zet en het zelfs tegen de `koper`heeft gezegd dat ze het te duur vond :+ maar dan wel stiekum achter haar rug het rapport gratis bij de DA halen,dat zegt mij heel veel over de verkoper >;) eigenlijk diep triest als je zo bent! -O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:17

Lynn_Nikita schreef:
omdat de verkopende partij het goed kan gebruiken bij verkoop omdat de afkeuring er niet duidelijk op vermeld sta

wat voor voordeel heb je als koper erbij om het rapport af te geven. Jij betaald en hun hebben er baat bij en betalen geen ene cent, is toch niet kloppend
zeker niet aangezien ze het achter de rug van verkoper om doen

De opdrachtgever van de keuring heeft iig al zeker baat gehad bij de keuring omdat ze geen miskoop heeft begaan. Het is maar de vraag of de verkoper daadwerkelijk financieel voordeel heeft gehad/gaat hebben aan de keuring of het raport.

Imo is keuren kosten koper ook geen slimme regeling wanneer je als geintreseerde een paard laat keuren. Maar als je daarmee akkoord bent gegaan heb je er verder toch geen baat bij om het raport achter te houden :? . Je hebt er toch in principe geen voordeel van als de verkoper het paard niet kan verkopen Het lijkt me in het verhaal van het de TS zelf wel bijna zo dat het paard waarschijnlijk veel baat zou hebben bij een nieuw/beter huisje.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:33

Het is al eerder gezegd in dit topic: wie betaalt, bepaalt. Ik heb heel wat adviesrapporten uitgebracht (voor een beetje meer geld :D) en alleen als de opdrachtgever expliciet toestemming gaf mocht zo'n rapport ook aan een ander verstrekt worden. Ik zou niet weten waarom dat bij dierenartsen anders is. Ik ben benieuwd naar een linkje daarvan.
Jo85 schreef:
Wat zouden jullie doen in mijn geval?

In jouw geval zou ik een brief (zo'n echte ouderwetse via de slakkenpost) sturen naar de da. Daarin zou ik ik eerst de feitelijke situatie rondom de keuring beschrijven. Vervolgens dat ik gehoord heb dat het rapport zonder mijn toestemming aan de verkoper is verstrekt en dat ik daar ernstig bezwaar tegen heb. Dan sluit ik af met het verzoek de factuur naar de verkoper te sturen.

Factuur zou ik in afwachting van antwoord van de da niet betalen. Ik bewaar in zo'n geval wel alles extra goed.

Als de da dan een goede verklaring heeft en diep door het stof gaat kan hij alsnog zijn centen krijgen. Bij mij zou het puur een principe kwestie zijn, van die € 150 zou ik niet wakker liggen.

Ben overigens wel nieuwsgierig hoe het afloopt. Wanneer is de da terug van vakantie? En als ik die verkoper zou zijn en wist dat er op Bokt een topic over is, was ik toch zo ruiterlijk om de helft te betalen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:41

koeke schreef:
Het is al eerder gezegd in dit topic: wie betaalt, bepaalt. Ik heb heel wat adviesrapporten uitgebracht (voor een beetje meer geld :D) en alleen als de opdrachtgever expliciet toestemming gaf mocht zo'n rapport ook aan een ander verstrekt worden. Ik zou niet weten waarom dat bij dierenartsen anders is. Ik ben benieuwd naar een linkje daarvan.
Jo85 schreef:
Wat zouden jullie doen in mijn geval?

In jouw geval zou ik een brief (zo'n echte ouderwetse via de slakkenpost) sturen naar de da. Daarin zou ik ik eerst de feitelijke situatie rondom de keuring beschrijven. Vervolgens dat ik gehoord heb dat het rapport zonder mijn toestemming aan de verkoper is verstrekt en dat ik daar ernstig bezwaar tegen heb. Dan sluit ik af met het verzoek de factuur naar de verkoper te sturen.

Factuur zou ik in afwachting van antwoord van de da niet betalen. Ik bewaar in zo'n geval wel alles extra goed.

Als de da dan een goede verklaring heeft en diep door het stof gaat kan hij alsnog zijn centen krijgen. Bij mij zou het puur een principe kwestie zijn, van die € 150 zou ik niet wakker liggen.

Ben overigens wel nieuwsgierig hoe het afloopt. Wanneer is de da terug van vakantie? En als ik die verkoper zou zijn en wist dat er op Bokt een topic over is, was ik toch zo ruiterlijk om de helft te betalen.

dat zou idd erg netjes zijn en in mijn ogen ook niet meer dan fatsoenlijk!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:43

Ik vind gewoon dat de ts haar centjes vd DA moet terug krijgen als ze geld wil zien
De DA had sterk in zn schoenen moeten staan en de verkoopster moeten weigeren het te geven terwijl ze er niet voor betaald heeft...

Verkoopster heeft het gevraagt aan de DA en gekregen voor niets
tja valt altijd te proberen toch nee heb je Ja kan je krijgen en in haar geval heeft ze ook ja gekregen..

Maar ben het er niet mee eens dat ts van de verkoopster geld moet krijgen
vind echt dat deze fout bij de dierenarts ligt :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:48

shilady schreef:
Ik vind gewoon dat de ts haar centjes vd DA moet terug krijgen als ze geld wil zien
De DA had sterk in zn schoenen moeten staan en de verkoopster moeten weigeren het te geven terwijl ze er niet voor betaald heeft...

Verkoopster heeft het gevraagt aan de DA en gekregen voor niets
tja valt altijd te proberen toch nee heb je Ja kan je krijgen en in haar geval heeft ze ook ja gekregen..

Maar ben het er niet mee eens dat ts van de verkoopster geld moet krijgen
vind echt dat deze fout bij de dierenarts ligt :j

ben ik niet met je eens :n
TS heeft haar te kennen gegeven toen ze het rapport wilde hebben dat ze dan de helft mee moest betalen maar dat vond de verkoper te veel!
dus de verkoper heeft willens en wetens dat TS niet wilde dat ze het rapport in handen kreeg het toch zo gespeeld dat de DA het haar gegeven heeft
en dat is niet netjes! zwaar achterbaks! :r

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:04

liedje89 schreef:
Caira schreef:
Ik snap het hoe en waarom niet, zij is eigenaar van het rapport, ze heeft er immers voor betaald, dan is ze toch helemaal niet verplicht om het af te staan. De DA is fout door het rapport alsnog mee te geven. Dan is het toch idioot dat verkoper een rapport ter waarde van 150 euro gratis vergaart.

Verkoper had ook eerlijk kunnen zijn en gewoon de helft kunnen betalen, zij heeft immers baat bij het rapport.

Dat raport is toch helemaal niet waarvoor je betaald, je betaald 150,- euro zodat de dierenarts een paard volledig nakijkt. Het raport is daar slechts een verslag van. Het zou toch wat zijn als je voor een kopie van een raport iedere keer 150,- euro neer mocht tellen :Y) . Het is een raport ter waarde van enkele dubbeltjes (want dat kost een printje) over een onderzoek van 150,-. Een onderzoek waarbij de TS bovendien potentieel al honderden euro's voordeel bij heeft gehad (omdat ze geen paard met bemerkingen heeft gekocht vanwege de uitslag van deze keuring). Ik snap gewoon sowieso niet waarom je dat raport achter zou houden, ik weet niet of het onderzoek door de vaste DA van de verkoper is gegaan maar anders zou het op zijn minst netjes zijn om het raport door te geven aan de behandelend arts van het paard omdat het paard daar misschien baat bij heeft.

Dat tweede had gekund ja maar dat is niet wat de Ts en de verkoper op voorhand hadden afgesproken misschien is de Ts wel niet duidelijk geweest over het feit dat ze dan ook de uitslag/raport/informatie wilde achterhouden als zij de enige was die betaalde.

Daarbij vind ik trouwens wel dat hier meerdere malen word gesuggereerd (niet alleen door de TS) dat het raport wel gebruikt zal zijn om de volgende geintresseerde een loer te draaien. Dat is gewoon niet netjes wie het ook suggereerd, omdat het helemaal nergens op gebaseerd is.

Ik neem aan, dat je zelf wel weet dat het zo ook niet bedoeld is. Aldus, TS heeft betaald voor de keuring (het onderzoek) en de uitkomsten daarvan zijn haar eigendom. De DA mag deze niet zonder haar toestemming aan derden verstrekken. Het gaat dus niet om een kopietje van het rapport, maar de informatie uit het rapport dat 150 euro waard is. Ik vindt het heel begrijpelijk dat als de verkoopster over de informatie uit het rapport wil beschikken, zij dan een deel van de kosten betaalt. Nu heeft zij op slinkse wijze (i.c. achter de rug van TS om) de informatie uit het rapport betrokken. En dat is zeker niet zoals het hoort. Dat is oneerlijk.
En de DA had dit niet mogen doen. TS zou de DA hierop kunnen wijzen. Zij zou feitelijk ook nog een klacht in kunnen dienen bij het tuchtcollege.

Dinopino

Re: Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:13

Rekening niet betalen. Dierenarts is fout, waarschijnlijk dacht men dat de verkoper de opdrachtgever was en is dit niet bewust gebeurd. Helaas voor hem zijn dan de kosten ook voor hem.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:15

Als het alleen om die informatie ging, is er nog niks aan de hand, want die had de verkooper al. Die was immers bij de keuring aanwezig.

@ Dinopino: Waarom niet betalen en kosten voor hem? De opdrachtgever wilde het paard gekeurd hebben, en dat is gebeurd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

Heb niet gelezen dat de verkoper bij de keuring aanwezig was. Wel gelezen dat TS na de keuring de koop heeft afgebeld.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:54

Jo85 schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik was inderdaad de opdrachtgever. Dit staat ook op het keuringsrapport.
Eigenaar was aanwezig bij de keuring en weet dus precies waarom het paard niet goedgekeurd was. Ik had de afspraak gemaakt met de verkoper dat zij het rapport kon krijgen als ze mee betaalde, die afspraak is zij dus niet nagekomen. De reden dat zij het rapport wilde was voor commerciele doeleinden. Zij wilde haar paard tenslotte verkopen.

Over de nieuwe koper. Ik verwacht dat de verkoper het verhaal iets mooier heeft verteld dan de dierenarts het heeft verteld. Op het rapport staat namelijk alleen dat linksachter onvoldoende activiteit laat zien en dat de reden onbekend is. Maar dat het advies is om na een maand weer te laten keuren. De dierenarts kon na alleen een klinische keuring natuurlijk niet zeggen of het probleem kwam uit de rug, een ataxie of iets onschuldigs als spierzwakte of ongelijk bekapt. Daar was meer onderzoek voor nodig.

Staat er toch echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:01

Mensen het gaat niet om het rapport hoor, het gaat om de keuring! Dat papiertje is idd dubbeltjes waard, maar het echte werk, de keuring kost 150 euro. Zou wat zijn dat een DA even achter zijn bureeltje een dubbeltjes papiertje invult en dan 150 euro vraagt, dan heb jullie gelijk.

Het gaat nu om een APK van een paard waar werk in is gestoken, expertise, tijd, en een waarde oordeel over is uitgesproken. Die dienst kost 150 euro en daar betaal je voor, dat daarna de DA een zwijgplicht krijgt is toch van de zotte?? Als zo een DA dan moet zeggen, je krijgt geen afschrift en ik zeg je lekker niet wat mijn bevinding is, kom maar weer keuren voor 150 euro?

Als het dier afgekeurd was als rijpaard en daarna door die DA goedgekeurd met een officieel keuringsformulier als kopie van de eerdere keuring dan is het idd foute boel

Eerdere koper heeft besloten paard te laten staan en doet daarmee afstand van alle rechten op het paard. Helaas voor haar was het paard goed gekeurd met een bemerking op de soepelheid ten gevolge van slechte training.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:39

Ik vind ook dat de DA niets verkeerd heeft gedaan. De koper wilde de keuring, eigenaar geeft toestemming en de afspraak is dat de koper betaalt. Keuring is gebeurd, zowel koper als verkoper waren aanwezig. Dus ze kennen beide de uitslag, dan is er toch niets geheims aan waardoor de verkoper dat papiertje niet zou mogen hebben/zien? Koper wilde keuren en betalen! ALs er dan een tweede koper komt en die vraagt of het paard ooit gekeurd is en zo ja wat de uitslag was, dan mag dat toch gezegd worden? Wij hebben momenteel ook deze situatie. Het is toch van het zotte dat de verkoper dan daarvoor zou moeten betalen? Die had toch niet om die keuring gevraagd? En die "regel" waar de verkoper zou moeten betalen bij afkeuring, dat is zeker niet rechtsgeldig. Die afspraak bestaat helemaal niet, tenzij je dat zou overeen gekomen zijn natuurlijk. Maar in regel is het gewoon degene die de keuring wil die betaalt, ongeacht het resultaat.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:20

TS, heb je de DA ondertussen gesproken??

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:33

JaBa schreef:
Ik vind ook dat de DA niets verkeerd heeft gedaan. De koper wilde de keuring, eigenaar geeft toestemming en de afspraak is dat de koper betaalt. Keuring is gebeurd, zowel koper als verkoper waren aanwezig. Dus ze kennen beide de uitslag, dan is er toch niets geheims aan waardoor de verkoper dat papiertje niet zou mogen hebben/zien? Koper wilde keuren en betalen! ALs er dan een tweede koper komt en die vraagt of het paard ooit gekeurd is en zo ja wat de uitslag was, dan mag dat toch gezegd worden? Wij hebben momenteel ook deze situatie. Het is toch van het zotte dat de verkoper dan daarvoor zou moeten betalen? Die had toch niet om die keuring gevraagd? En die "regel" waar de verkoper zou moeten betalen bij afkeuring, dat is zeker niet rechtsgeldig. Die afspraak bestaat helemaal niet, tenzij je dat zou overeen gekomen zijn natuurlijk. Maar in regel is het gewoon degene die de keuring wil die betaalt, ongeacht het resultaat.

nou ik weet niet beter dat het keuren vaak zo gedaan word

goedgekeurd kosten koper/ afgekeurd kosten verkoper ( en ik vind dit niet meer dan normaal)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:41

Waarom vind je dat normaal? Het onderzoek is toch gebeurd? Denk je nu echt dat een verkoper zal toestemmen met een keuring als hij al van te voren weet dat er iets fout is? Ik vind niet dat de verkoper moet betalen bij afkeuren. Het is toch iets dat de koper wil weten? Het is toch niet omdat het paard niet goed blijkt te zijn dat de verkoper daar dan maar moet voor opdraaien? Neen, voor mij is het heel eenvoudig, als ik een paard wil, wil ik dat hij volledig gekeurd wordt en zal ik dat ook aanvragen. Of het paard nu goed of slecht is, het is een dienst die ik gevraagd heb en waarvoor ik dan ook zal betalen.

Stiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:49

jiperdepip schreef:
JaBa schreef:

nou ik weet niet beter dat het keuren vaak zo gedaan word

goedgekeurd kosten koper/ afgekeurd kosten verkoper ( en ik vind dit niet meer dan normaal)

Je heb gelijk dat het vaak zo word afgesproken maar dit betekend nog niet dat dit de regel is. Dit ligt geheel tussen de koper en verkoper wat daar afgesproken is.

Ik weet niet of je als eigenaar van een paard altijd recht heb op de papieren van de keuring. Denk eerlijk gezegd dat dit eerder de vraag is en niet : Wie denken wij dat er fout zit ???

Als je als eigenaar hier wettelijk gezien recht op heb (ergens kan ik me dit wel voorstellen) dan heeft TS pech en heeft de dierenarts niet fout gedaan en staat verkoper gewoon in zijn recht.

Als wettelijk gezien de verkoper geen recht op heeft dan is de DA gewoon fout geweest. In dat geval kan TS met DA in contact treden dat ze het hier niet mee eens is. Dan is het in mijn mening de DA zijn probleem geworden.

En klinkt misschien stom. Maar de verkoper kan je eigenlijk niet zo heel veel kwalijk nemen. Verkoper wilde niet betalen voor het papiertje en heeft contact opgenomen met de DA. Die heeft schijnbaar de gegevens verstrekt. Wie niet waagt, wie niet wint.
Laatst bijgewerkt door Stiekie op 07-09-11 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:52

Wie bij afkeuring betaald is wat je van te voren afspreekt.

Maar de ts heeft in dit geval een overeenkomst met de dierenarts.
Zij geeft opdracht en betaald voor zijn dienst.
Niemand anders heeft dan recht op de gegevens die voort zijn gekomen uit die dienst dan de opdrachtgever: ts
De dierenarts zit dus erg fout dit aan een ander weg te geven.
Ik zou hier dan ook schriftelijk bezwaar tegen maken en verzoeken dat je niet meer hoeft te betalen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:55

JaBa schreef:
Waarom vind je dat normaal? Het onderzoek is toch gebeurd? Denk je nu echt dat een verkoper zal toestemmen met een keuring als hij al van te voren weet dat er iets fout is? Ik vind niet dat de verkoper moet betalen bij afkeuren. Het is toch iets dat de koper wil weten? Het is toch niet omdat het paard niet goed blijkt te zijn dat de verkoper daar dan maar moet voor opdraaien? Neen, voor mij is het heel eenvoudig, als ik een paard wil, wil ik dat hij volledig gekeurd wordt en zal ik dat ook aanvragen. Of het paard nu goed of slecht is, het is een dienst die ik gevraagd heb en waarvoor ik dan ook zal betalen.

Ik zou zelf wel willen weten als verkoper zijnde dat ik een goed en eerlijk paard verkoop.