Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draag je handschoenen?

Ja, altijd.
382 (61%)
Soms.
137 (22%)
Nooit.
99 (16%)

Totaal aantal stemmen: 618

Makkie97

Re: Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:47

Ik vind handschoenen niet zo fijn, maar gebruik ze wel in de winter omdat anders m'n handen eraf vriezen of als het regent (leren teugels glippen dan uit m'n handen). Maar in principe dus zonder.

HetKlaphek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:48

Ik gebruik ze Soms ligt er aan welke pony ik rij ik heb met anti sliplaag

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:48

ik rijd altijd met handschoenen, ik heb teugels die ook best snel schuren. ik kan wel rijden zonder handschoenen maar met handschoenen vind ik gewoon veel lekkerder. overigens heb ik ook niet zo snel last blaren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:57

Omdat ik best open sta voor veranderingen en de mening van anderen heb ik gister zonder handschoentjes gereden :) dit doe ik wel vaker maar ik wou er nu heel bewust op gaan letten of mijn contact anders was ja of nee. Ik ben tot de conclusie dat het gevoel wat je met de mond van een paard hebt niet afhankelijk is of je handschoentjes draagt of niet. De aanleuning was niets anders dan wanneer ik wel met handschoentjes rijd en ik heb ook geen blaren gekregen of zere vingers. Dan wil ik wel even zeggen dat er natuurlijk veel verschillende handschoenen zijn met allemaal verschillende materialen en diktes. Net als met laarzen heb je verschillende diktes van leer die het gevoel wat je met je paard hebt kunnen beinvloeden. Kom ik gelijk bij mijn volgende vraag: als jullie zo'n nauw contact willen hebben met jullie paard, rijden jullie dan wel met laarzen? met jodpuhrs en sokken heb ik namelijk meer contact. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:04

themuisje, dat je dat hebt geprobeerd, vind ik alleen hartstikke goed van je. En gezien je geen pijnlijke vingers of blaren had, is het duidelijk dat je ze daarvoor niet nodig hebt en daar ging het om.

Als mensen handschoentjes aan hebben vanwege zweethanden of omdat ze dat mooi vinden of gewoon lekker vinden zitten, is dat een ander verhaal dan wanneer iemand ze nodig heeft omdat ze anders blaren of eelt op de vingers krijgen (de zeer hoge uitzonderingen met hypergevoelige huid natuurlijk daar gelaten)
Ik vind handschoenen dragen omdat het paard anders de teugels uit de handen trekt of niet te houden is, ook de verkeerde reden.

Maar jij hebt het geprobeerd en ontdekt dat je vingers en handen helemaal geen pijn doen. Prima toch? Je zou evt kunnen zeggen dat je het van tijd tot tijd op die manier test. Gewoon om zeker te zijn. Toch.

Ik rij overigens nooit met laarzen. :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:05

Ik rijd alleen in de winter met rijhandschoenen. Als ik normaal rijd, rijd ik gewoon zonder :). Anders krijg ik van die zweethandjes :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:07

Ik rij in principe ook zonder handschoenen.
Maar als het vriest of erg koud is draag ik wel handschoenen.
Anders zijn mijn handen verdoofd van de kou en dan zou ik veel meer druk op te teugels hebben, dan ik zou willen. Dat voel je dan niet meer.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:13

ik rij er nooit mee
heb het een keer vergeleken wat ik zelf prettiger vind (eerst handschoenen aan gedaan en daarna zonder)
en vond zonder toch een stuk prettiger :)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:16

Ik rij altijd met handschoenen, gewoon omdat ik het fijn vind zitten.
Mocht ik ze ooit vergeten zijn, kan ik ook prima zonder rijden. Het is een soort gewoonte geworden denk ik.

qondmkmc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:20

Ik heb ze altijd aan..
zelfs in de zomer
rijd een stuk fijner vind ik zelf !

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:21

ik draag echt nooit geen handschoenen.
Alleen als heel koud is, met in/uit stappen daarna gooi ik ze meestal uit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:56

ik draag echt altijd handschoenen. anders haal ik echt letterlijk m'n handen open :=

vooral m'n 6 jarige merrie heeft de nare eigenschap om lekker in m'n handen te hangen, en die hou ik niet eens zonder handschoenen.
langzaam aan komt ze wel steeds beter op de achterhand, maar dit kost nog wel enkele jaren eer ze van voren volledig op d'r eigen benen gaat lopen.
haar moeder kan ik trouwens zowel met als zonder rijden, die is inmiddels wel zover dat ze van voren loslaat.maar met handschoenen rijden, vind ik zowiezo fijner rijden met zonder.
teugels zitten gewoonweg niet fijn tussen de vingers als je bv gaat zweten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:05

Ik rij altijd met handschoentjes.

anders haal ik me handen open.
Met de blaren.
Of aan het zadel omdat ik nog wel is de neiging heb om daar me handen te houden :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:25

Lowara schreef:
ik draag echt altijd handschoenen. anders haal ik echt letterlijk m'n handen open :=

vooral m'n 6 jarige merrie heeft de nare eigenschap om lekker in m'n handen te hangen, en die hou ik niet eens zonder handschoenen.
l

Heb je er wel eens over nagedacht wat je paard in zijn supergevoelige mond voelt als de druk op de teugels zo zwaar is dat je je handen eraan openhaalt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:02

Daarom doe ik wel met koud weer dus handschoenen aan, omdat ik door de kou anders geen gevoel meer heb in m'n handen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:05

Ik heb alleen in de winter en op wedstrijd handschoentjes aan.. Wat mij verbaasd is dat sommige echt blaren krijgen maar zijn jullie paarden dan zo zwaar in de hand.. Bij mij paard voel ik echt weinig druk, krijg ik zeker geen blaren van.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:05

Ik kan niet meer zonder..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:06

Ik rijd met zwarte antislip handschoenen(Mondoni) en gekleurde antislip teugels(Geen idee)

Maar als het gaat regenen werken die dingen averechts..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:16

JoviBan schreef:
liljebo schreef:
Met betrekking tot blaren... tja... ik had ze vroeger ook. Tegenwoordig weet ik dat het bij mij iig niet aan mijn overgevoelig huidje lag, maar aan verkeerd gebruik van de teugels.
Er zijn ongetwijfeld personen met een overgevoelige huid en die begrijp ik ook wel. Maar ik vind het moeilijk te geloven dan het merendeel van de bokkers een overgevoelige huid heeft? Volgens mij zijn dat toch uitzonderingen?

Nadat al mijn berichten miv pagina 7 verwijderd zijn, toch maar weer een reactie.

Ik sluit me helemaal bij je aan liljebo. De stemming in de poll laten zien dat 203 mensen hier aangegeven hebben dat ze altijd handschoenen aan hebben. Omdat ze zere handen krijgen of zelfs blaren op hun handen krijgen. :oo
Dit geeft aan dat er onjuiste (en vaak ruwe/harde) teugelvoering gehanteerd wordt en dat die betreffende paarden enorme pijn in hun mond ervaren. Maar... de ruiter heeft lekkere grip en geen zere handen. Blijkbaar is dat belangrijker dan wat het paard voelt in z'n mond. :wow:

Kijk, dat je je hier nooit van bewust bent geweest, dat kan heel goed. Niet iedereen staat hier bij stil.
Maar wanneer hierop gewezen wordt (oa door mij), en je zegt dàn nog kortgezegd "Wat een flauwekul!", dan blijf je dus bewust doorgaan met je paard pijn doen. En dàt vind ik zéér kwalijk.

Wanneer je ècht eerlijk wilt zijn tegenover je paard, dan laat je die handschoenen uit en - als extra eyeopener en leerschool - ga je met touwtjes als teugels rijden. Heb ik ook gedaan. Ik wilde eerder het gevolg van mijn teugelvoering voelen dan mijn paard. Ik wilde gestraft worden als ik iets fout deed, ik wilde nièt dat mijn paard daarvoor gestraft zou worden. En dan reed (rijd) ik ook nog 'es zonder bit. Dus hoe fair wil je het hebben.

Nu mogen mensen weer op me schieten hoor, maakt me niet uit. Maar ik hoop dat er toch een paar mensen tot inzicht komen en denken "verrek daar zit wat in" en het voortaan anders doen, dus iig met blote handen rijden.

Hier wil ik even op inhaken.

Ik heb niet alle reacties in dit topic gelezen, maar waar staat dat de meeste ruiters/amazones die met handschoenen rijden, met handschoenen rijden omdat ze anders zere handen krijgen?
Ik krijg heel gauw ontstoken vingers, en reed ook áltijd met blote handen, dat vond ik ook frisser en je hebt beter contact voor mijn gevoel.
Maar omdat ik steeds vaker ontstoken vingers kreeg, is mij aangeraden met handschoenen te gaan rijden.
Vandaar rijd ik dus met handschoenen, en dus NIET omdat ik anders blaren op mijn handen krijg.
Dat is nu nog steeds niet zo. Ik heb nu geen last meer van ontstoken vingers, dus ik rijd nu al weer ruim 2 weken gewoon zonder handschoenen, en ik heb geen last meer gehad van ontstoken vingers, ik heb geen blaren/zere handen gekregen.

Dus ik snap je punt wel, maar deels klopt hij niet helemaal.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:37

Ik draag ze áltijd.
Draag ik ze 1x niet, zitten me handen vol met blaren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:42

Ligt misschien aan mij, maar vanmorgen dan maar eens gereden zonder handschoenen, en merkte geen verschil
van 'beter je paard voelen'
Alleen vond ik mijn zweep nu hoogst irriterend omdat dat rubbertje waar je normaal gezien je hand hebt ervan is, en zonder handschoenen is dat toch niet zo leuk :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:49

Ik vind het ook vreemd dat hier meteen wordt gezegd dat mensen met handschoenen allemaal blaren zouden krijgen van het rukken in de teugels.
Ik heb van die standaard goedkope stugge teugels en draag altijd handschoenen en heb een maand geleden weer ondervonden waarom. Ik was ze 1x vergeten en reed maar zonder handschoenen, het was zo'n 25 graden en ik had les. Wel, ik kan je zeggen dat als je heel snel zweet aan je handen, je ook gewoon blaren krijgt doordat je huid vochtig wordt en de teugels ruw zijn. Heeft niets met pluk en trek werk te maken :n .
Heb toen zeker een week mijn 2 ringvingers niet kunnen buigen door de opengehaalde vellen en draag nu aaaaaltijd handschoenen ;)

Edit: ik ga dus mee met wat Barbie_Blue zegt!

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:01

Ik gebruik ook altijd handschoenen, om blaren te voorkomen bij warmte, maar ook omdat ik het gewoon fijn vind rijden. Moet toch gewoon kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:10

moelly schreef:
Ik heb niet alle reacties in dit topic gelezen, maar waar staat dat de meeste ruiters/amazones die met handschoenen rijden, met handschoenen rijden omdat ze anders zere handen krijgen?

Lees dan toch het hele topic maar even door en tel ze desnoods.

Na jou hebben er weer 4 mensen gereageerd; ik zal ze voor je quoten:
michelle___ schreef:
Ik draag ze áltijd.
Draag ik ze 1x niet, zitten me handen vol met blaren.

Ine23 schreef:
Ik vind het ook vreemd dat hier meteen wordt gezegd dat mensen met handschoenen allemaal blaren zouden krijgen van het rukken in de teugels.
Ik heb van die standaard goedkope stugge teugels en draag altijd handschoenen en heb een maand geleden weer ondervonden waarom. Ik was ze 1x vergeten en reed maar zonder handschoenen, het was zo'n 25 graden en ik had les. Wel, ik kan je zeggen dat als je heel snel zweet aan je handen, je ook gewoon blaren krijgt doordat je huid vochtig wordt en de teugels ruw zijn. Heeft niets met pluk en trek werk te maken :n .
Heb toen zeker een week mijn 2 ringvingers niet kunnen buigen door de opengehaalde vellen en draag nu aaaaaltijd handschoenen ;)

Jannuh schreef:
Ik gebruik ook altijd handschoenen, om blaren te voorkomen bij warmte, maar ook omdat ik het gewoon fijn vind rijden. Moet toch gewoon kunnen...

Dat zijn er dus alweer 3 van de 4 die blaren krijgen.
I rest my case....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:12

joviban reageer dan ook even op de andere mensen?
zoals je nu bezig bent gooi je olie op het vuur zonder verder te discuseren en op andere meningen in te gaan.