Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:14

Waratje schreef:
Fleurtje100 schreef:
Nah, ik ken toch best wat paarden die niet rad zijn op de volte op harde bodem en die al jaren probleemloos belast worden. Wedstrijden vanaf het M lijkt me dan weer een lastige, in de zomer op een kleigrond kan het aardig hard zijn. Zou zelf zo'n paard ook laten staan hoor, maar als je een paard toch niet zwaar wil gaan belasten en het paard al wat ouder is en nergens last van heeft hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Er zijn zat recreatieruiters die 2 keer per week een uurtje het bos in gaan en dan voornamelijk stappen aan een lang teugeltje en een keer een kort galopje doen.
Overigens vind ik het niet gek dat het een paard de ene week klinisch wordt goedgekeurd en de andere week afgekeurd. Klinische keuring is zo'n momentopname, paard kan zich prima een keer verstapt hebben vlak voor de keuring, een gekke bokkensprong etc.
Een verkoper die zelf een klinische keuring wil uitvoeren daar zou ik al geen paard meer van kopen, en een koper die dat wil doen zou ik gewoon het terrein afsturen, zijn ze nou helemaal.

En ga jij de gok nemen met een paard dat bij de keuring niet rad is? Als je weet dat ze al jaren probleemloos functioneren kun je zeggen dat het geen probleem is, maar een paard dat je niet kent en bij de keuring dus niet rad is, dat laat ieder verstandig mens gewoon staan.
Er zijn zat recreatieruiters die geen moer uitspoken met hun paard, maar datzelfde geldt net zo voor zat "wedstrijdruiters", er zijn ook recreatieruiters die hun paard flink zwaarder belasten dan veel wedstrijdruiters, dan moet je dus niet aankomen met zo'n "voor de sport afgekeurd paard, kan nog wel voor de recreatie", die hebben misschien wel een paard te koop dat niet meer geschikt is voor hun recreatie maar nog wel leuk in de wedstrijden kan meedraaien (M niveau ofzo, daar waar veel wedstrijdruiters blijven hangen), want dan hoeft dat paard maar een klein uurtje per dag te werken.

Enne, wat versta jij onder een koper die een klinische keuring wil uitvoeren? Op welk punt stuur jij potentiele kopers het terrein af? Als ze naar het paard kijken? Als ze met hun handjes aan het paard komen om een voetje op te tillen of de bespiering te checken? Of als er een stethoscoop wordt getrokken om de hartslag te controleren? Want dit zijn allemaal zaken die bij een klinische keuring horen.......
En vraag je dan eerst nog of ze dierenarts zijn of niet? Want ook dierenartsen kopen wel eens een paard. :j

Voel je toch eens niet zo aangesproken over dat recreatieruiters/wedstrijdruiters gedoe. En ondertussen wel volop vooroordelen over wedstrijdruiters en wat die met hun paarden doen hier plaatsen, maar meteen op je teentjes getrapt zijn wanner het omgedraaid is. Het is nou eenmaal zo dat als het gebruiksdoel met een keuring recreatiepaard is er anders wordt gekeken dan wanneer het doel sportpaard is. Als je dus je paard recreatief zwaarder gaat belasten dan waar vanuit gegaan wordt moet je doen wat Ikke hier al aangeeft en bv. endurance klasse 2/3 opgeven. Ik zeg alleen maar dat ik me kan voorstellen dat als bv. een je een paard koopt of 2 keer per week een rustig bosritje op te maken je niet zo moeilijk doet over een paard wat niet helemaal rad is op het hard op de volte en verder geen problemen heeft.
En ik stuur potentiele kopers naar huis als ze zelf buigproeven o.i.d. willen uitvoeren, was naar aanleiding van de posten van wildgirl en vala. En als de koper een dierenarts is lijkt het me logisch dat hij dat zelf aangeeft en dat laat zien voordat hij aan benen gaan lopen sjorren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:44

Fleurtje100 schreef:
Voel je toch eens niet zo aangesproken over dat recreatieruiters/wedstrijdruiters gedoe. En ondertussen wel volop vooroordelen over wedstrijdruiters en wat die met hun paarden doen hier plaatsen, maar meteen op je teentjes getrapt zijn wanner het omgedraaid is.

Ah, jij herkent sarcasme niet als je het voor je neus krijgt. Voor jouw informatie: ik ken veel recreatieruiters en ook redelijk wat wedstrijdruiters en ik weet dus ook dat in beide categorieen mensen rondlopen die goed weten waar ze mee bezig zijn en mensen die hun paard redelijk naar de filistijnen helpen en alles wat daar tussenin past.

Fleurtje100 schreef:
Het is nou eenmaal zo dat als het gebruiksdoel met een keuring recreatiepaard is er anders wordt gekeken dan wanneer het doel sportpaard is. Als je dus je paard recreatief zwaarder gaat belasten dan waar vanuit gegaan wordt moet je doen wat Ikke hier al aangeeft en bv. endurance klasse 2/3 opgeven. Ik zeg alleen maar dat ik me kan voorstellen dat als bv. een je een paard koopt of 2 keer per week een rustig bosritje op te maken je niet zo moeilijk doet over een paard wat niet helemaal rad is op het hard op de volte en verder geen problemen heeft.

Dat je een dierenarts goed moet instrueren wat je met je paard wil doen is mij wel duidelijk. Zo duidelijk zelfs dat ik mijn nieuwe aanwinst helemaal niet heb laten keuren :+ En ja, die gaat zwaarder belast worden dan 2x per week een rustig rondje bos en ook zwaarder dan 1x per maand 2 proefjes van 5 minuten (let op, dit is dus sarcastisch......)

Fleurtje100 schreef:
En ik stuur potentiele kopers naar huis als ze zelf buigproeven o.i.d. willen uitvoeren, was naar aanleiding van de posten van wildgirl en vala. En als de koper een dierenarts is lijkt het me logisch dat hij dat zelf aangeeft en dat laat zien voordat hij aan benen gaan lopen sjorren.

Buigproeven zijn maar 1 onderdeel van een klinische keuring, jij geeft aan dat je kopers die een "klinische keuring" willen doen het terrein afschopt. Het eerste onderdeel van een klinische keuring is kijken naar het paard, naar de bouw, naar de bewegingen. Ik mag toch hopen dat je van een gemiddelde verkoper toch wel verwacht dat hij dat ook doet, dan zou je dus vrijwel elke koper van het terrein af moeten schoppen }>
Als ze buigproeven willen gaan doen, vind ik het trouwens ook redelijk om te verzoeken dat achterwege te laten tenzij ze dierenarts zijn en zelfs als ze dat wel zijn is dat nog geen vrijbrief om buigproeven te doen.
(Ja, ik mag graag zeuren over taalgebruik, noem het maar beroepsdeformatie :P )

manic

Re: Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:04

Het lijkt mij eigenlijk ook niet zo onredelijk om als je voor de eerste keer komt kijken bij een paard waar je eventueel in geinteresseerd bent het paard even op het harde op de korte volte links en rechts te zetten en even aan de hand op het harde. Dan heb je het grootste deel van de klinische keuring al gehad en vallen de rotte appels gelijk al door de mand. Dit zal je dan steeds meer gaan zien als verkopers erop staan dat keuringen door de eventuele geinteresseerde partij betaald moeten gaan worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:13

manic schreef:
Het lijkt mij eigenlijk ook niet zo onredelijk om als je voor de eerste keer komt kijken bij een paard waar je eventueel in geinteresseerd bent het paard even op het harde op de korte volte links en rechts te zetten en even aan de hand op het harde. Dan heb je het grootste deel van de klinische keuring al gehad en vallen de rotte appels gelijk al door de mand. Dit zal je dan steeds meer gaan zien als verkopers erop staan dat keuringen door de eventuele geinteresseerde partij betaald moeten gaan worden.

Mij ook niet hoor. Zou wel als verkoper dit zelf willen doen, en er moet ruimte voor zijn. Maar het is inderdaad wel slim als de verkoper een klinische keuring niet wil betalen bij afkeuren. Onder een klinische keuring versta ik een complete klinische keuring, dus ook een buigproef. Dat werd hier ook aangehaald en daar zou ik niet op zitten te wachten, als een koper dat zelf wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:11

Heb ooit ook zo'n koper gehad. Die vroeg eerst "geeft dat paard makkelijk voet", wat ik bevestigde. Neemt die een voet, begon die eraan te sleuren en te trekken, ging ik natuurlijk al tegenin dat dat niet toegestaan was, keuringen worden door een DA gedaan of anders niet.
Vond die man larie en apekool, buigproef kon hij best zelf doen, hij zat al 40 jaar in de paarden en "ik rij elk weekend makkelijk een parcourtje 1.40 rond hoor, ik ken wat van paarden".

Heb die ook met een rotvaart van het erf af gestuurd... Keuringen zijn toegestaan door een vakbekwaam persoon. Maw, een DA. Zoniet, geen keuring.

Als ik zelf koop vraag ik ook wel of ik even de voeten mag tillen, gewoon om de zolen eens te bekijken en te testen of paard daarin gewoon makkelijk is of je eentje hebt die durft uithalen, of gewoon been stijf houdt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 18:54

ikke schreef:
Ik geloof niet dat ik van jou een "recreatiepaard" wil hebben.
Niet zonder reden laat ik keuren op "endurance klasse 2-3".....

Gelukkig voor jou handel ik niet :D En gezien het feit dat ik zelf absoluut geen paard koop dat klinisch niet in orde is, zal ik mijn paard ook niet verkopen als die klinisch niet in orde is.

Waratje schreef:
Niet rad op de volte op harde bodem betekent dat er iets niet goed is, als er iets niet goed is ga je niet belasten met 70 kg ruiter en spullen tenzij je goed weet wat de reden is van het niet rad zijn. Bij een aankoopkeuring is "niet rad" gewoon heel jammer, maar geen aankoop als je een rijpaard zoekt.

Daarom heb ik de merrie ook laten staan. Niet rad is niet goed, punt. Ik durf zo'n gok niet te nemen. Het is dan aan de eigenaar om te laten onderzoeken wat er aan de hand is. En ik lees veel dat de klinische keuring een momentopname is. 1 van de paarden die ik wilde kopen is 2x gekeurd, met 4 weken er tussen. Beide keuringen gaven hetzelfde beeld. Als er echt iets mis is, komt dat er steeds weer uit.

manic schreef:

Ik vind dit eigenlijk helemaal geen gek idee. :)

Varekaj schreef:
Heb ooit ook zo'n koper gehad. Die vroeg eerst "geeft dat paard makkelijk voet", wat ik bevestigde. Neemt die een voet, begon die eraan te sleuren en te trekken, ging ik natuurlijk al tegenin dat dat niet toegestaan was, keuringen worden door een DA gedaan of anders niet.
Vond die man larie en apekool, buigproef kon hij best zelf doen, hij zat al 40 jaar in de paarden en "ik rij elk weekend makkelijk een parcourtje 1.40 rond hoor, ik ken wat van paarden".

Heb die ook met een rotvaart van het erf af gestuurd... Keuringen zijn toegestaan door een vakbekwaam persoon. Maw, een DA. Zoniet, geen keuring.

Als ik zelf koop vraag ik ook wel of ik even de voeten mag tillen, gewoon om de zolen eens te bekijken en te testen of paard daarin gewoon makkelijk is of je eentje hebt die durft uithalen, of gewoon been stijf houdt.

Ik vind dat eigenlijk compleet asociaal, om zo aan een paard te gaan sjorren }:0 Ik voel altijd aan rug en benen en kijk voeten ook na. :j Dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar even denken dat je een buigproef uit kan voeren....:n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:40

MissJ schreef:
Wildgirl schreef:
Heel simpel, als hier een paard te koop staat dan sta ik in voor een gezond dier zonder gebreken.
Wil een koper zekerheid hebben(in hoeverre is een DA in staat die te geven door een klinische keuring? ) dan is dat prima, betalen ze wel zelf dan.
Een medische check,buigproefje etc kan ik nl zelf ook wel, dus daar ga ik niet voor betalen.

Ik weet niet beter dan dat een buigproef vrij precies uitgevoerd moet worden. Dus ik zou nooit toestaan dat een verkoper zoiets doet :n

Het is op dat moment nog steeds mijn paard, ik weet precies welke spier ik moet rekken en wel gewricht ik moet belasten bij een buigproef dus mijn buigproef is net zo betrouwbaar als die van een DA.
Maargoed, ik geef mensen de keuze, keuren is prima maar wél op eigen kosten, als ik zelf weet dat een paard niet door een buigproef heen komt zeg ik dit uiteraard op voorhand.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:30

nou ik ben er nu achtergekomen dat eingelijk een klinische keuring niet alles toont mijn merrie nu met een overbelaste tussen pees kwam feiloos door de buigproeven dus als ik haar op moment zou willen verkopen komt ze met de blesure gewoon door de keuring...dus eingelijk hoe duur of goedkoop het paard ook is zijn eingelijk foto's maken/scan nog zeer belangrijk.

zo zie je maar dat je met alleen klinisch ook een paard kunt aanschaffen met z'n blesure.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:37

ship schreef:
nou ik ben er nu achtergekomen dat eingelijk een klinische keuring niet alles toont mijn merrie nu met een overbelaste tussen pees kwam feiloos door de buigproeven dus als ik haar op moment zou willen verkopen komt ze met de blesure gewoon door de keuring...dus eingelijk hoe duur of goedkoop het paard ook is zijn eingelijk foto's maken/scan nog zeer belangrijk.

zo zie je maar dat je met alleen klinisch ook een paard kunt aanschaffen met z'n blesure.

Pees zie je ook niet op foto's en scan wordt bij keuring eigenlijk nooit gevraagd, dus dit soort dingen kun je altijd hebben.
Ik blijf het wonderlijk vinden dat iedereen zoveel belang hecht aan foto's, maar nooit komt met opmerkingen over echo's en mri's. Ik kan me vergissen, maar veel blessures die paarden oplopen zitten toch in zachtere delen van het lichaam (m.n. pezen) die op een foto dus niet te zien zijn.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:40

Ik vind het ook appart, ik betaal echt geen keuring voor een paard dat afgekeurd wordt en ik dus ook niet koop. Als het goed gekeurd zou worden vind ik het wel logisch dat de koper dan dus ook de keuring betaald.
Als iedereen dit grapje hanteerd is mijn budget vrij snel weg na een stel afgekeurde paarden..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:54

Waratje nou als ik dus alles zo bekijk zou je naast klinisch engelijk de pezen moeten scannen voor je de keus maakt maar dit maakt alles wel erg duur als je alles ook bij niet goed moet gaan betalen...

ik blijf streven naar keuren afkeur verkopers kosten en bij goed keur mijn kosten ander zeg ik gewoon no deal hoe leuk het paard ook is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:12

JuliaMaria schreef:
Tja de koper wil het paard gekeurd hebben, niet de verkoper.
Waarom zou de verkoper ervoor moeten betalen als het paard afgekeurd wordt? Als het aan hem ligt hoeft het paard helemaal niet gekeurd te worden..

Ik vind het wel een goede stelregel dat verkoper betaald bij afkeuren omdat je op die manier voorkomt dat een verkoper een op de foto´s niet goed paard gewoon elke keer weer door een nieuwe koper laat keuren in de hoop dat die op een bepaald moment wel goedgekeurd wordt... Zo worden kopers op kosten gejaagd terwijl dat niet nodig is. Na 1 x afkeuren kijkt een verkoper namelijk wel uit om zichzelf zulke kosten meerdere keren op de hals te halen en is de kans op een eerlijk verhaal over bemerkingen op de foto groter.

Als een verkoper een recente röntgenologische keuring heeft met foto´s op CD rom dan kan die met meerdere belangstellende mee (desnoods vragen ze een kleine vergoeding voor de kopie CD-rom zodat de belangstellende hem mee kan nemen naar de dierenarts van eigen keuze, ik heb daar best 20 of 25 euro voor over als ik een paard echt leuk vind, en als er meerdere mensen zijn die belangstelling hebben, hebben ze de keuringskosten er als vlot voor een groot deel uit)

Ik vind meerdere keren €500,- voor complete keuring een aardige hap uit het budget. Heb het 1x betaald op mijn risico en dat doe ik niet meer. Prima bij goedkeuren, maar niet meer bij verhoogd risico/afkeuren voor de sport...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:27

Mja ook voorgehad bij mijn zoektocht naar een nieuw paard. Kom ik bij Van Vliet, dacht ook dat het logisch was dat bij afkeuring kosten voor hem waren, nja mooi niet, rekening van bijna 500euro voor wat foto's :\
Was niet zomaar een klein ocd'tje maar paard was klaar voor slacht..
Heb ik wel uitgeleerd, telkens eerst gevraagd kosten voor jou bij afkeuring? En als ze daar niet van wilden weten kwam ik nog niet eens kijken :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:51

superlise schreef:
Ik vind het ook appart, ik betaal echt geen keuring voor een paard dat afgekeurd wordt en ik dus ook niet koop. Als het goed gekeurd zou worden vind ik het wel logisch dat de koper dan dus ook de keuring betaald.
Als iedereen dit grapje hanteerd is mijn budget vrij snel weg na een stel afgekeurde paarden..

Ik zie het niet als "grapje", ik zie het als redelijkheid om te stellen dat de opdrachtgever de keuring betaalt. En meestal is de potentiele koper degene die de keuring wil, dus is het ook logisch dat die de keuring betaalt. Je betaalt namelijk voor een uitgebracht advies, niet voor een gezond paard...... Dat advies krijg je, dus hoort de betaling daarbij.

Kwestie van goede voorselectie maken voordat je een keuring gaat regelen. Veel kun je zelf al zien en voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:11

Wat me ook opvalt is dat veel mensen vertrouwen op de keurings-rapporten als die al aanwezig zijn.
Vaak wordt dat gedaan door de arts die bekent is met die dieren. Bij een keuring gaat het er toch juist ook om dat de potentiële koper zelf de dierenarts uitkiest?

Toen ik mijn KWPN merrie verkocht, heeft de koper haar ook eerst laten keuren. Die heeft zelf de dierenarts uitgekozen en de afspraak gemaakt. Omdat zij echter uit het buitenland kwam is ze niet bij de keuring aanwezig geweest, maar voor zover het kon heeft zij dat allemaal zelf geregeld voor haar toekomstige paard.
Zij heeft ook heel bewust een andere arts gekozen als waar ik standaard bij zit. Ik geef haar groot gelijk.

Als ik bij afkeuring de kosten had moeten dragen, dan had ik het paard niet laten keuren. Of ik had zelf de arts uitgekozen en was dan voor de goedkoopste gegaan.
Als je als koper een paard gekeurd wilt hebben en dan dus zelf de arts uitkiest kan dat wel eens een duurdere zijn dan die de verkoper in gedachten had. Ik ben niet van plan om voor een keuring te gaan betalen, maar daar liggen de prijzen van de paarden ook naar.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:54

Nee hoor je gaat niet blind op een bestaand keuringsrapport af, dan laat je die foto's zien aan je eigen DA ter beoordeling, en laat je sowieso opnieuw klinisch keuren en eventueel een paar foto's opnieuw maken en bloed afnemen. Zo zou ik het iig doen. Voor dat wil ik dan ook best betalen, want dat heeft een stuk minder risico's dan een paard helemaal laten keuren terwijl de verkoper misschien wel weet of vermoed dat er iets mis mee is.
Een peesblessure komt er trouwens bij een klinische keuring eigenlijk altijd al wel uit. Als een paard echt ergens op het moment last van heeft komt dat er meestal bij de klinische keuring wel uit. Foto's is imo meer een indicatie van waar hij in de toekomst nog last van kan gaan krijgen of wat met zware belasting een probleem gaat vormen. Dat zijn dus dingen die je als koper niet kunt zien als je gewoon gaat kijken naar het paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:08

Een accute peesblessure komt er meestal wel uit bij een klinische keuring, maar een zwakke plek op een pees niet.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:38

Waratje schreef:
Een accute peesblessure komt er meestal wel uit bij een klinische keuring, maar een zwakke plek op een pees niet.

nee dat kun je aan die van mij wel zien komt gewoon door de klinische keuring met een overbelaste tussen pees..