Wat zijn mijn rechten? Paard gekocht 3x Kreupel in 2 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:50

De verkoper heeft sowieso meldingsplicht als hij handelaar is.

Daarbij kun je tot 6 maanden na aankoop je geld terugvragen en het paard teruggeven. Je kunt gebruik maken van non conformiteit regel, het paard voldoet nl. niet aan jouw verwachting.

Op basis van non conformiteit moeten ze het paard terugnemen.

http://www.paardenadvocaat.nl

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:15

Dit is allemaal wel erg vervelend en ik leef met je mee TS.

Laat het in elk geval een goede les zijn om nooit een paard te kopen zonder rontgenologische goedkeuring voor het doel waar je hem voor wil gebruiken. En nu kan ik me afvragen waarom je uberhaupt een paard koopt als je geen geld hebt voor een rontgenologische keuring en verzekering voor ziektekosten. Dit neem je gewoon simpelweg mee in de aanschafprijs en je moet geld achter de hand kunnen hebben voor onverwachte zaken zoals dit. Het argument dat je nu eenmaal geen geld hebt liggen voor een goede complete keuring is natuurlijk een beetje bout. Maar goed, dat lesje heb je denk ik nu wel geleerd en ik denk dat je dit niet nogmaals zou overkomen. Door schade en schande wordt men nu eenmaal wijs...

Maar nogmaals, ik hoop dat zowel paard als jij er goed van afkomen. Wat ik enorm waardeer, en helaas niet altijd tegenkom op bokt, is dat je een topic plaatst en daarin om advies vraagt en vervolgens ook echt wat met de adviezen doet. Petje af!

Ik hoor graag een positieve afloop!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:59

janderegelaa schreef:
De verkoper heeft sowieso meldingsplicht als hij handelaar is.

Daarbij kun je tot 6 maanden na aankoop je geld terugvragen en het paard teruggeven. Je kunt gebruik maken van non conformiteit regel, het paard voldoet nl. niet aan jouw verwachting.

Op basis van non conformiteit moeten ze het paard terugnemen.

http://www.paardenadvocaat.nl

Dat met die verwachting ligt echt wel iets gecnuanceerder. Het gaat namelijk niet om jouw subjectieve verwachting, maar om de verwachting die je, gezien de omstandigheden, redelijkerwijs van je aanschaf mocht hebben. En dan nog moet het paard op het moment van leveren daaraan hebben voldaan. In dit geval weet niemand wanneer de blessure is ontstaan. Als dat na de levering is, moet de verkoper het paard dus helemaal niet 'op basis van non conformiteit' terugnemen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:31

Het doet er niet toe wanneer de blessure ontstaan is. Dat is het rare in de Nederlandse wet. De koper had niet de verwachting dat het paard zo vaak kreupel zou zijn in een korte periode. Dus non conform. Bel Stephan Wensink maar die zal dat bevestigen. http://www.paardenadvocaat.nl

Edit: ik zie dat je er zelf wat vanaf weet dus ik zal mijn verhaal verduidelijken. Wij verkopen een puntgave merrie van Ferro. Alle keuringen erbij, alles goed. Prijs € 10.000,-

Er is bij de nieuwe eigenaar iets gebeurd en na 6 weken staat ze hier met een broodmager en stokkreupel paard. Geld terug graag! Rechtszaak is geweest en ondanks alle keuringen moesten we haar terug nemen op basis van non conformiteit. Misschien is het de subjectiviteit die ee Nederlandse rechter toe mag passen maar feit is dat het paard terug moest. En we konden betalen.

Nixxs

Re: Wat zijn mijn rechten? Paard gekocht 3x Kreupel in 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:59

TS, nog meer uitstel,wat een ellende !
Loopt het paard op dit moment nog onregelmatig ??
Ik zou ook even verder kijken voor ander vervoer.Iemand meenemen
haast heeft en snel terug moet schiet niet op !

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:59

Hij is niet kreupel meer volgensmij, maar hij loopt "Altijd" wel wat apart..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:08

janderegelaa schreef:
Het doet er niet toe wanneer de blessure ontstaan is. Dat is het rare in de Nederlandse wet. De koper had niet de verwachting dat het paard zo vaak kreupel zou zijn in een korte periode. Dus non conform. Bel Stephan Wensink maar die zal dat bevestigen. http://www.paardenadvocaat.nl

Edit: ik zie dat je er zelf wat vanaf weet dus ik zal mijn verhaal verduidelijken. Wij verkopen een puntgave merrie van Ferro. Alle keuringen erbij, alles goed. Prijs € 10.000,-

Er is bij de nieuwe eigenaar iets gebeurd en na 6 weken staat ze hier met een broodmager en stokkreupel paard. Geld terug graag! Rechtszaak is geweest en ondanks alle keuringen moesten we haar terug nemen op basis van non conformiteit. Misschien is het de subjectiviteit die ee Nederlandse rechter toe mag passen maar feit is dat het paard terug moest. En we konden betalen.

Dat klopt toch niet...die mensen hebben gewoon een goed paard naar de k.l.o.t.e gereden in 6 weken.
Waar je trouwens geen 6 weken voor nodig hebt...sommige ruiters redden dat in 1 sessie :o
Die wet moet ook maar eens aangepast worden,dat rammelt aan alle kanten.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:13

Bedoel je dat over mij? :+

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:23

ik denk dat Geerke de quote bedoeld hoor en dat het geen betrekking heeft op jou ;-)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:23

Haha nee dat dacht ik ook, maar ik dacht zeg t wel ff :D.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:17

KellyDV schreef:

nee,natuurlijk niet! :o

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:23

geerke schreef:
KellyDV schreef:

nee,natuurlijk niet! :o

Hahahaha oke nee dacht ik al, gelukkig maar! :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:35

janderegelaa schreef:

Zo een verhaal ken ik ook, was langer dan 6 weken..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:29

Als je dit allemaal leest, dan durf je als particulier ook geen paard meer te verkopen, want stel dat de koper iets vindt wat niet zint.

Ik vind een peesblessure die goed genezen is iets wat je alleen maar hoeft te noemen als er specifiek om gevraagd wordt. Licht of zware blessure is iets wat je moelijk kunt classificieren. Ik kan iets wel licht noemen, terwijl een ander het zwaar noemt. Je had als koper dan moeten doorvragen naar 'hoe is dit paard dan behandeld?'. En als je daar geen eerlijk antwoord op gekregen hebt, dan kun je spreken van leugens.

Verder is het paard nu kreupel aan een ander been. Dit betekent dat er mogelijk sprake is van een nieuwe blessure. Het hoeft natuurlijk niet en kan gewoon met de andere blesure te maken hebben.
Liep het paard tijdens de aankoop en uitproberen echt niet kreupel of raar?
En wanneer spreek je van een verborgen gebrek? Als je er thuis achterkomt dat het paard een scheve tand heeft? Als je er thuis achterkomt dat het paard een kleine piephak heeft? Als het paard ooit een dood veulen gekregen heeft? Dit zijn in mijn ogen geen verborgen gebreken. Ben je als verkoper verplicht om elke kreupelheid die het paard ooit gehad heeft te melden (3 keer hoefzweer, 1 keer vernageld door smid, 1 keer kreupel door steentje in hoef, enz)? Lijkt mij niet.

Het is gewoon een vervelende situatie. Ik heb mijn paard ook wel eens kreupel gehad, ook een keer 2 dagen na een verhuizing. Maar gelukkig nooit ernstig. Als je dan net een paard gekocht hebt en het is 2 dagen later al kreupel, dan baal je natuurlijk wel. Maar zoals gezegd hoeft het niet aan de verkopers te liggen of aan een verborgen gebrek.

Is het paard inmiddels op de foto's gezet? Dan weer wel kreupel, dan weer niet zijn beelden die bijvoorbeeld passen bij HKO of een cyste in het hoefbeen (beiden is gewoon einde paard en een verborgen gebrek).

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:26

Helaas blijft het met levende dieren altijd een lastig verhaal wie nu voor wat opdraaid. Je zou bijna geen dier meer durven kopen of verkopen. En als je al koopt moet je het nog zo binnenste buiten keren en een hele papierwinkel op laten stellen met wat jou doel was met het paard om rechten te hebben. Terwijl de verkoper zowel particulier als handelaar grijze haren krijgt.

Het is en blijft iets wat je in de wet niet kunt beschrijven omdat het antwoord per geval altijd verschillend zal zijn en je te maken hebt met een dier. Waar mensen zich aan hechten enz. Lastig verhaal ook nu weer.

Maar kijk dan maar in het belang van het paard. Als het niet goed komt wat dan? Als hij pijn heeft en houdt wie wil hem dan doorverkopen of houden? Ik ben van mening blijf eerlijk naar je dier als verkoper en koper. En als het niet goed is...kies in het belang van het dier de juiste weg.

Het dier is helaas altijd de dupe bij dit touwtrekken omdat het oz lang kan duren als het pijn heeft.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:45

@ germie
Ze zei met rust, maar dit is dus niet waar.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:45

& Donderdag naar de Kliniek voor foto's! :)

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:26

Weet je al wat? Het is inmiddels vrijdag?

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:31

Ik kan nog even niets zeggen. :).. Sorry.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:03

Ik ben ook wel benieuwd of de kliniek nu iets gevonden heeft...

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 19:12

Echt nog even wachten haha.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:56

Waar moeten we op wachten dan? :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:02

Ik denk dat TS het eerst met de oude eigenaar wil bespreken.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:19

TS, hoe is het nu ?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:23

TS heeft een ban.Dus zal jullie vraag niet kunnen beantwoorden.