Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:40

WinSel schreef:
Met Kayleigh doe ik gewoon het halstertouw los voor dat ze het land in loopt, ik weet van haar dat ze geen gekke dingen gaat doen, ze sjokt gewoon door, tis niet voor niets een tinker :D
Maar met jonge, onrustige paarden, of paarden die ik niet of niet goed genoeg ken draai ik ook altijd eerst het paard om, veiligheid voorop

Zegt ook niets hoor, die van mij kan behoorlijk jolig de wei in gaan, tinker of niet. Ik keer de paarden ook om.

HedwigO

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:00

ik heb een slim trucje toegepast om te zorgen dat mijn merrie rustig blijft bij het in de wei zetten. Ze had namelijk nog wel eens de neiging om weg te vliegen voordat het halster goed en wel af was. Nu krijgt ze van mij altijd als afsluiter van de dag zeg maar een snoepje als ik haar weg zet maar pas als ik haar halster heb afgedaan. Voor haar en teken van: we zijn nu klaar met alles, je bent vrij doe je ding, maar daardoor blijft ze heel rustig staan en is er rust en controle.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:48

Hier geldt de regel paard omdraaien, losmaken en tegelijkertijd zelf een stap uiteruit doen.
Als er meerdere paarden losgelaten worden dan uiteraard wachten op elkaar, vragen of iedereen gereed is en dan op een teken tegelijk loslaten.
Wij laten de paarden overigens 1 voor 1 los, ik vertrouw niet snel meer op anderen.
Stel dat iemand om wat voor reden dan ook te vroeg loslaat, dan heb je kans op ongelukken.

Al onze paarden gaan rustig de weide of de paddock in, ik ben er van overtuigd dat het bij de opvoeding hoort en dat je het een paard kunt aanleren.
Nieuwe paarden doen we nooit alleen, stel dat er iets gebeurd en je een stel extra handen nodig hebt.
We dragen handschoenen en pakken een langere lijn dan normaal, bij twijfel doen we ze het touw over de neus of treffen we andere maatregelen.
We maken de kans op ongelukken en dat ze zich los kunnen trekken in ieder geval zo klein mogelijk.