Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:18

Alleen door te lachen naar een paard kan je hem al triggeren om te bijten. Wij hebben altijd onze oren plat naar achter liggen en lachen= neusgaten naar achter trekken en tanden laten zien. In paardentaal kan dat bedreigend overkomen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:21

Wat een reacties zeg! Kind of niet, het paard had gewoon niet mogen bijten.. Zal ff lekker zijn als alle paarden zouden bijten als wij gaan lachen zeg! Hoe je het op kan losse, geen idee. Volgende keer als je erbij bent misschien een tik geven

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:20

Ow get, ik kan er niet tegen dat een paard direct een dreun moet krijgen.
Het is en blijft een dier en dat dier moet maar voldoen aan de wensen van een mens.
Geef ze eens ongelijk dat ze af en toe protesteren.

In dit geval lijkt het mij een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Laat het paard eerst even wennen zonder loslopend zoontje.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:09

Een paard hoort niet te bijten. Er is in dit geval niks verkeerds gegaan en dat een paard moet wennen geeft hem echt geen vrijstelling op bijten. Je hoeft hem toch ook niet gelijk een dreun te verkopen? Ik klein tikje waarvan ze schrikken is vaak al genoeg hoor..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:41

Lamar schreef:
Alleen door te lachen naar een paard kan je hem al triggeren om te bijten. Wij hebben altijd onze oren plat naar achter liggen en lachen= neusgaten naar achter trekken en tanden laten zien. In paardentaal kan dat bedreigend overkomen.

Gelukkig snappen die van mij dan ook hoe een merrie haar veulen beschermd....
En anders komen ze daar heel vlug achter! :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 02:17

Ik denk dat iedereen wel van mening is dat een paard z'n tandjes fijn bij zich heeft te houden, altijd. Dat neemt niet weg dat er redenen zat kunnen zijn voor een paard om toch te bijten, zeker als het dier zich in een nieuwe omgeving bevind, met nieuwe mensen waarvan hij de grenzen nog niet (goed) kent. Het is geen abnormaal gedrag om de grenzen dan op te zoeken, zijn er zat die dat doen. Alleen zijn over het algemeen niet kinderen het slachtoffer van de uitprobeerdrang van een paard, en daardoor valt dit verhaal nu juist op.

Paard is fout, zeker. Zoals gezegd, hoort tandjes bij zich te houden. Maar dat moet 'm wel geleerd worden. Wie weet had het paard wel nooit eerder een kind van dichtbij gezien, wie weet voelde het paard zich bedreigd, er kunnen talloze redenen zijn om te bijten in de ogen van een paard. Wat niet zegt dat je het hoeft te pikken want bijtgedrag moet gewoon afgestraft worden. Klaar uit. Maar enig inzicht in de reden waarom een paard in zo'n situatie gericht kan bijten kan nooit kwaad. Leer je elkaar van kennen.

Neemt niet weg dat je een kind ook nooit alleen kan laten met een paard, hoe betrouwbaar ook. Paard kan altijd iets doen wat het kind niet voorziet, al is het maar een schrikreactie waarbij het paard bovenop het kind springt. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. En een paard dat je feitelijk pas net kent, dat in een voor hem compleet nieuwe omgeving is geplant met allemaal nieuwe paarden en mensen om zich heen, met andere ritmes en gewoontes dan hij gewend is, is eigenlijk per definitie min of meer onbetrouwbaar. Onbetrouwbaar in de zin van dat je nog niet goed weet hoe het paard op situaties reageert. (ook een vals kreng kan op een bepaalde manier heel betrouwbaar zijn, je weet bij zo'n paard dat ie de aanval in zal zetten als ie de kans krijgt. Is ook een vorm van betrouwbaarheid. Betrouwbaarheid in de zin van dat je de reactie van het paard kan voorspellen dus).

Uit onwennigheid en nog niet goed weten wat de regels precies zijn, hoe het schema is en hoe het allemaal werkt op z'n nieuwe plek kan een paard agressie vertonen, dat is niet abnormaal gedrag. Alleen als het paard blijft bijten en/ of anderszins uithalen, ook na gewenning (en dat kan soms wel een jaar duren!) kan je spreken over een vals paard. Daarvoor is het puur aftasten van het paard waar jouw grenzen liggen, en is het aan jou om die grenzen duidelijk te maken. En het ene paard zal nou eenmaal sneller bijten om een grens af te tasten dan het andere paard. En sommige paarden houden gewoon niet van kinderen.

storm23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:33

Sjonge jonge nog steeds aan het door mekkeren hier ?whahhaahah .
Even over de creche ,die zijn helemaal kind vriendelijk gemaakt .
Maar toch gebeuren er ongelukken .
De 2 keer dat ik na het ziekenhuis moest met me kind was toen ze op de opvang was .,

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:48

Hoe is het met je zoontje? Of komt te niet meer?

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:58

Het is natuurlijk helemaal niet oke dat je paard je zoontje bijt...
Maar ik zou hem ook nooit zomaar in de paddock laten, ookal is het maar eventjes en vertrouw je je paard helemaal, lijkt me inderdaad verschietachtig om dat te zien gebeuren...
Ik weet niet wat ik zou doen ik zou ook wel kwaad worden , lijkt me een normale reactie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:47

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:08

En wat dacht je van deze...
http://www.youtube.com/watch?v=9CCF2Kbw ... ure=relmfu

Als jij de laatste seconde voor de beet omkijkt. Zie je een meisje met haar hand op de borst van een paard, en een paard dat har daarna grijpt.

STOUT PAARD!! Hij beet zomaar dat meisje dat niks deed!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:11

ja en daarvoor sloeg ze hem in zn buik :)*

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:13

Dat bedoel ik. Maar dat kon je nooit gezien hebben als je toen nog met je rug naar hen toe stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:18

ow zo ik dacht al!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:29

Ik heb zelf kids en paarden..
Maar geloof me ik accepteer niet dat mijn kinderen op deze manier gebeten worden door mijn paarden!
Mijn kinderen hebben respect voor de paarden en weten goed hoe ze er mee om moeten gaan.
Als ze mijn kinderen op een vieze manier bijten kunnen ze vertrekken ondanks dat ik de pony al 8 jaar heb!
Ze kunnen ook weglopen ipv aanvallen.
(ik heb het over die nare filmpjes die geplaatst werden bv dat schimmeltje)
Onze pony's zijn gek op kinderen maar ik hou ze altijd in de gaten en laat ze er niet alleen mee. als ik een kind meeneem naar een nieuw paard dan is het voor mij heel belangrijk dat het paard positief reageert op een kind.
Zo niet.. dan koop ik hem niet! never..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:24

k vind dat wel heftig hoor, dat je een paard wat je al 8 jaar hebt, weg zou doen als hij 1x je kind bijt... Het kan een eenmalig incident zijn! Kijk, is ie opeens doorgeslagen en gaat hij levensgevaarlijk gedrag vertonen, of blijft hij proberen je kind te bijten, dan snap ik het, maar na 1 keer al? Denk dat ik dat niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen! Onze hond (naja, toen ik nog bij mn ouders woonde, dus nu mijn ouders hond ;) ) heeft ook een keer naar mij uitgehaald toen ik haar gewoon lekker zat te aaien. Dat heeft ze nooit gedaan en daarna ook nooit meer gedaan, waarschijnlijk aaide ik haar precies op een plek waar ze pijn had. Dat kan nou eenmaal gebeuren!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:37

joyce2 schreef:
k vind dat wel heftig hoor, dat je een paard wat je al 8 jaar hebt, weg zou doen als hij 1x je kind bijt... Het kan een eenmalig incident zijn! Kijk, is ie opeens doorgeslagen en gaat hij levensgevaarlijk gedrag vertonen, of blijft hij proberen je kind te bijten, dan snap ik het, maar na 1 keer al? Denk dat ik dat niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen! Onze hond (naja, toen ik nog bij mn ouders woonde, dus nu mijn ouders hond ;) ) heeft ook een keer naar mij uitgehaald toen ik haar gewoon lekker zat te aaien. Dat heeft ze nooit gedaan en daarna ook nooit meer gedaan, waarschijnlijk aaide ik haar precies op een plek waar ze pijn had. Dat kan nou eenmaal gebeuren!

Uithalen is denk ik iets anders dan aanvallen.
Ik heb het over het aanvallen wat dat schimmeltje doet op een paar pagina's terug..
Dit is niet normaal!
Die pony bijt het kind echt recht in het gezicht..
Not done.. dan is er iets goed mis!
ook onze hond is braaf, heeft gediend als politiehond maar die zou ook vertrekken als hij kinderen bijt vanuit niets.
Ik hou heel veel van mijn dieren maar zowel mijn paarden als mijn hond worden met respect behandeld en dat verwacht ik ook terug.
kijk als een kind het ergert en plaagt is het een ander verhaal.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:53

TS, ik denk dat je best even intensief met dat paard aan het werk gaat, en dan bekijkt wat voor karakter er in zit, en of hij al dan niet spoken uit het verleden mee slaapt die hem een ernstig wantrouwen in mensen gegeven hebben. Zomaar uit het niets gelijk bijten is heel zeldzaam. Vermoedelijk heeft het paard in paardentaal reeds drie keer aangegeven dat hij geen zin had in aandacht van een vreemde, en hebben jij en je zoontje dat niet gezien of gerespecteerd.
Dit is een nieuw paard, en niet alle paarden zijn sokken die zich meteen als een lief knuffeldier gaan gedragen. Ik vermoed dat je er eentje hebt met een gevoelige persoonlijkheid en weinig terughoudendheid om te laten merken dat hij het ergens niet mee eens is. Tot je zicht hebt op hoe hij in mekaar zit, en zeker weet dat je er een wederzijdse vertrouwensband mee kan opbouwen is mijn tip: niemand zonder toezicht bij in de buurt laten, geen kinderen, maar ook geen andere volwassenen die eveneens vreemd zijn voor het paard, en ook niet weten hoe hij in mekaar zit. Zelf zo veel mogelijk tijd in steken nu, zodat je er snel zicht op hebt..en ondertussen voorzichtig zijn..
Succes!

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:20

stonden er veel mensen bij het paard? misschien raakte haflinger een beetje gestresst en wist niet goed wat hij moest doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:31

Dit kan altijd gebeuren. Het blijft een dier. Zo ben ik eens door mijn o zo brave merrie aangevallen toen ik op mijn hurken ging zitten in de wei om een foto te maken. Ik zou inderdaad mijn kind niet echt in de wei / paddock laten komen verder dan een meter van mij. Ik denk niet dat je conclusies kan trekken van o hij is vals o.i.d. je moet gewoon altijd alert blijven, zeker met een kind erbij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:41

Een kind van 3 hoort niet tussen de paarden in de paddock (of waar dan ook), zonder toezicht erbij. Dat lijkt me duidelijk. Ik heb er eentje van bijna 6 die ik ook nog niet alleen in onze kudde wil hebben. No way! Een beet is vervelend, maar een trap is erger.

Verder denk ik dat het weinig zin heeft om een paard wat net gebeten heeft op stal te 'gooien'. Natuurlijk mag een paard niet bijten, maar de vraag is waarom hij dat deed. Jij hebt het niet gezien verder, je was te laat, TS, dus je kunt er niet over oordelen. Ik ook niet. Maar ik vind de fout bij jou liggen, als moeder. Kan gebeuren, hoor, niemand is perfect, maar het had erg fout kunnen gaan (we lezen wel vaker op bokt dat kindjes doodgetrapt worden door paarden ;( ).

Wij hebben Shetlanders, die zo verziekt zijn door de leskinderen, dat kinderen ze niet meer te pakken kunnen krijgen. Ze draaien zich om, trappen gericht, vluchten en als ze wel gepakt zijn, zie ik een en al protest (gaan liggen, tegenwerken, bijten, bokken). Het zijn helaas mijn pony's niet, want dan was het nooit zo ver gekomen, kan ik je vertellen. Maar ik snap die pony's heeeeeeeeel goed. En geef ze groot gelijk in hun verzet. Hoe banketstaaf ook voor die kindjes. :+

Dus de vraag is altijd, waarom gedraagt een paard zich zo? En daarna, wat kun je er aan doen om dat te veranderen? Mijn paard is een schat, maar die walst rustig over kinderen heen :+ , sleurt ze alle kanten op, terwijl hij bij mij heel goed gemanierd is aan de hand. Het ligt aan die kinderen, die hebben geen (natuurlijk) overwicht en tja, dan neemt hij de leiding. Ik neem het hem niet kwalijk, ik laat alleen geen kind meer met hem lopen (grotere kinderen kunnen dat wel, hoor). Hoeft gelukkig ook niet, het is mijn paard en mijn dochter mag met hem tutten en doen onder mijn toezicht. Ik laat ze niet alleen, daar vind ik haar nog te jong voor. En daarbij neem ik mijn paard echt niets kwalijk. Mijn dochter ook niet. Mezelf wel, als er iets gebeurt. :j

drikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:28

wat doet je zoontje daar dan ook:S

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:27

drikie schreef:
wat doet je zoontje daar dan ook:S

Hij is nog te klein om alleen thuis te blijven misschien? Wat is dat nu weer voor een vraag :roll:

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:33

Nou TS; je hebt je lesje wel geleerd en gelukkig op de zachte manier. Een bloeduitstorting en de schrik is een hele kleine prijs. Er zijn ook mensen die hun kind verloren zijn door onoplettendheid met dieren.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:53

Pff dat lijkt me schrikken! Tja paarden blijven dieren dus je weet maar nooit wat er gebeurd dus het blijft altijd opletten...