Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:27

Ondanks dat mijn paard is ingereden geweest met spoortjes, heb ik het eerste jaar zonder sporen gereden en met succes. Kreeg complimenten van mijn lesgeefster dat hij enorm goed aan het been stond :Y)
Nu rij ik wel met een 14mm spoortje, we starten namelijk in M2 en voor de oefeningen heb ik toch wel nood aan een klein beetje hulp. Voor de rest is hij nog perfect rijdbaar zonder spoor.

Ik vraag me ook altijd af waarom mensen van lagere klasses met de mega grote sporen rijden.. Ik wil er zelfs niet aan beginnen zolang het lukt met mijn 14mm spoortje. Al zijn er wel van die lagere klasses die hun sporen goed benutten.
Ik vind het raar dat die springruiters ook allemaal van die mega sporen dragen, je ziet dan veel op van die grote wedstrijden hele zware bitten inhangen om je paard bij te kunnen houden, ma dan draag je weeral sporen met wieltjes en dergelijke. Ook de omgekeerde wereld? :? Als het enkel voor die wendingen is en je bent zo'n "top" ruiter dan volstaat een klein spoortje toch ook denk ik dan..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:10

Ik rijd wel met sporen.. ja ik mag geen B meer starten dan... mijn paarden
zijn wel aan het been maar ik raak ze zelden met mn spoor.. ik rijd meer
op kuitdruk maar ik vind het gewoon fijn om ze bij te hebben als ik wat
verfijning nodig heb of als ze nou net dat 1e beentje wat extra moeten
gebruiken dan is het handig.

Vanaf het M mag je niet meer met zweep en in het Z MOET je zelfs met
sporen rijden. Ik vind het heel niet zo erg als je een paard op jongere
leeftijd er mee om leert gaan.. al ligt het er natuurlijk wel aan hoe ze
gebruikt worden en dat is niet altijd even correct. Denk aan ruiters die
iedere pas automatisch aansporen omdat ze hun tenen te ver naar
buiten draaien en bij iedere lichtrij-pas hun sporen er in porren.

Maar dat is dan weer een ander verhaal :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:15

SheeNegro schreef:
Ondanks dat mijn paard is ingereden geweest met spoortjes, heb ik het eerste jaar zonder sporen gereden en met succes. Kreeg complimenten van mijn lesgeefster dat hij enorm goed aan het been stond :Y)
Nu rij ik wel met een 14mm spoortje, we starten namelijk in M2 en voor de oefeningen heb ik toch wel nood aan een klein beetje hulp. Voor de rest is hij nog perfect rijdbaar zonder spoor.

Ik vraag me ook altijd af waarom mensen van lagere klasses met de mega grote sporen rijden.. Ik wil er zelfs niet aan beginnen zolang het lukt met mijn 14mm spoortje. Al zijn er wel van die lagere klasses die hun sporen goed benutten.
Ik vind het raar dat die springruiters ook allemaal van die mega sporen dragen, je ziet dan veel op van die grote wedstrijden hele zware bitten inhangen om je paard bij te kunnen houden, ma dan draag je weeral sporen met wieltjes en dergelijke. Ook de omgekeerde wereld? :? Als het enkel voor die wendingen is en je bent zo'n "top" ruiter dan volstaat een klein spoortje toch ook denk ik dan..

de lengte van een spoortje heeft niks te maken met het gebruik en de scherpte er van ;)
laten we dat even voorop stellen...
lange ruiters moeten wel een lang spoortje hebben, omdat ze anders hun hakken moeten optrekken...
en sommige spoortjes heb je niet in het klein...
zoek maar eens naar een glad wielspoortje, het zachtste spoortje dat er tussen de sporen bestaat...
die kun je alleen maar in een langere uitvoering vinden dan het knopspoortje, die helemaal niet zo vriendelijk is ;)

spoortjes zijn niet om je paard vooruit te rijden, dus die zware grote bitten hebben niks met het spoortje te maken ;)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:49

Ik rijd mijn 4,5 jarige ook met spoor (simpel klein spoortje) en hier ook de B mee gereden.
Echter heb ik hem niet ingereden met spoor maar heb ik die er later bijgepakt omdat hij soms niet goed genoeg reageerde op mijn beenhulp. Hij is goed aan het been ik gebruik hem amper, maar soms is het net fijn om goed door te kunnen komen.

Als je sporen om hebt, hoeft het natuurlijk niet meteen te betekenen dat je ze altijd maar gebruikt..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:09

Heb niet alle antwoorden/reacties gelezen maar het fijt dat een ruiter een spoor om heeft wil nog niet zeggen dat hij ook gebruikt wordt.
Ik train mijn paarden veelal zonder spoor. Maar als ik kuit te kort kom in een, voor het paard moeilijke/nieuwe, oefening dan wil ik nog wel eens een spoortje gebruiken.
Of ik met een wedstrijd wel of geen spoor om heb wil niets zeggen over het gebruik.
Maar ben het met TS eens dat het raar is dat je weinig ruiters ziet rijden zonder spoor of spoorgebruik. Zeker in de lagere klasses.
Zie veel ruiters die een spoor gebruiken om het paard voorwaarts te houden maar daar is hij mijn inziens niet voor. Een paard hoort zelf in 1 tempo te blijven lopen en alleen op vraag van ons dit te veranderen. Ik denk dat veel ruiters nog niet een correcte houding en beenligging hebben om op juiste wijze een spoor te gebruiken. Dan heb ik het nog niet over een stukje gevoel en ervaring.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:59

ik heb sporen om ter verfijning van de hulpen ,
op mijn been is hij ook goed te rijden.
hij reageert alleen beter op mijn spoor dan
op mijn been , wat natuurlijk logisch is.
maar als je goed met sporen rijd,
ben ik van mening dat het totaal
geen probleem moet zijn als je
M of Z gaat starten.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:02

SheeNegro schreef:
de lengte van een spoortje heeft niks te maken met het gebruik en de scherpte er van ;)
lange ruiters moeten wel een lang spoortje hebben, omdat ze anders hun hakken moeten optrekken...
zoek maar eens naar een glad wielspoortje, het zachtste spoortje dat er tussen de sporen bestaat...
die kun je alleen maar in een langere uitvoering vinden dan het knopspoortje, die helemaal niet zo vriendelijk is ;)

spoortjes zijn niet om je paard vooruit te rijden, dus die zware grote bitten hebben niks met het spoortje te maken ;)

Dan vraag ik me af waarom Wieltjes sporen niet bij de pony's mogen en knopjes wel ? :?

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:18

Tja, ik rijd altijd zonder sporen. Maar op de manege moet ik in de vakantie de paarden beweging geven, en somige pony's kan je aansporen wat je wilt maar ze kijken allen versuft op. Dus dan vind ik dat je wel sporen kaan gebruikrn. Nou vind ik wel dat je wel moet weten hoe je ze moet gebruiken, want er word vaak misbruik van gemaakt!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:45

annisatjj schreef:
SheeNegro schreef:

Dan vraag ik me af waarom Wieltjes sporen niet bij de pony's mogen en knopjes wel ? :?

omdat je ook grove wiletjes hebt, en bij verkeerd gebruik (lees: ze er in schoppen) dan zijn ze wel scherper dan een knop spoortje, omdat de drukverdeling bij een wieltje maar een klein vlak beslaat, terwijl die van een knop spoortje veel groter is...
echter, bijh goed gebruik beweeg je je hak iets heen en weer, waardoor het spoortje rolt ;)
en dan is het spoortje veel zachter dan een knopspoortje...
maar niet iedereen zal er mee kunnen rijden :n
en bij de ponys zijn wel meer dingen verboden waarvan er wordt uitgegaan dat de paardenruiters er wel mee kunnen rijden ;)

mick75

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:10

Ik heb spoortjes om, standaard. Zegt niet dat ik ze ook gebruik.

Bij correct gebruik kunnen ze heel goed helpen om een paard superscherp aan het been te krijgen, ook als je eens zonder rijd, en bij nieuwe oefeningen kan het helpen de oefening beter uit te leggen aan je paard. En soms kan je een paard net even beter ergens doorheen rijden als je je hulpen een beetje kracht bij kan zetten met een spoortje.

Zolang je niet bij elke pas zit te porren met je sporen maar ze kan gebruiken wanneer je ze even nodig hebt, je beenligging dus heel goed en stil is, zijn ze een heel fijn hulpmiddel. Ik vind sporen veel fijner in gebruik dan een zweep, waarmee je standaard al vertraging hebt (de uitslag van de zweep) en de verbinding met de mond verstoort omdat je hetzij het paard toch even hindert met de zweepbeweging, hetzij de teugels in een hand moet nemen waarbij je ook de verbinding verstoort. Met een spoortje kan je veel directer reageren, wat ook weer veel duidelijker is voor je paard zonder verdere ruis.

En als je je sporen correct en netjes gebruikt kan je zo'n beetje je hele ruitercarriere af met hetzelfde spoortje.

Maar zoals met alle hulpmiddelen: Als je ze verkeert gebruikt moet je steeds naar andere, scherpere hulpmiddelen grijpen. Bij goed gebruik heb je ze steeds minder nodig of voor andere, moeilijker oefeningen. Bij goed gebruik is het zeker geen martelwerktuig maar geeft het juist rust en duidelijkheid naar je paard toe omdat je veel minder hoeft te bewegen om een hulp te geven.