Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

svvliet96

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:14

ik rijd zonder cap. niet altijd maar
meestal wel.

XTsjetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:16

op onze manege moeten we ook met cap rijden
maar op mijn eigen shetlander doe ik dat niet,
want ik vertrouw haar helemaal ;)

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:51

Ik rijd altijd met cap. Ik zou wel zonder willen maar dat risico neem ik niet!

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:57

Heeft er ooit een onderzoek plaats gevonden hoeveel mensen verlamd zijn geraakt of zelfs gestorven door het dragen van een cap ?
want je hoort vaak van die dingen dat een cap die de schedel is ingeklapt of in achter in de nek komt.
waardoor mensen zelfs overlijden of verlamd raken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:12

Rocco_Love12 schreef:
Heeft er ooit een onderzoek plaats gevonden hoeveel mensen verlamd zijn geraakt of zelfs gestorven door het dragen van een cap ?
want je hoort vaak van die dingen dat een cap die de schedel is ingeklapt of in achter in de nek komt.

Ik denk dat je daarbij niet alleen moet kijken naar wat de cap veroorzaakt heeft, maar ook wat hij dan aan erger voorkomen heeft. Iemand die verlamd raakt was anders misschien wel door geweest door de impact...

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:20

maar ga eens na hoeveel mensen er aan zijn overleden!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:28

Ik rijd 99.9 % van de tijd zonder omdat ik geen zin heb hem op te doen. Die keren dat ik hem op doe zijn erg zelden. Als het verplicht is , of echt pijpenstelen regent vb. Alleen met springen doe ik hem eigenlijk standaard op. Ben me bewust van de risico's en kies alsnog ervoor zonder te rijden. Maar ik respecteer ook de mensen die met rijden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:29

Rocco_Love12 schreef:

Dit is net zo'n domme vraag als of er wel eens onderzoek gedaan is naar het dragen van een autogordel..... of het dragen van een helm bij het motorrijden...
De kansen dat je juist wat oploopt door het wèl dragen van een cap zijn zooooo ontzettend veel kleiner dan dat je cap je juist beschermd.. Net als dat mensen zeggen dat het veiliger is dat je je autogordel niet omdoet, omdat je dan niet snel genoeg weg kunt komen of iets dergelijks. De kansen dat je weg komt met het geen gordel dragen zijn misschien 1 op de 1000? Wie zegt dan dat je bij die 1e hoort van de 1000 die dus geluk heeft dat hij/zij geen gordel gedragen heeft, in plaats van dan je bij die 999 hoort die wel gered zijn door hun gordel?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:06

Rocco_Love12 schreef:
maar ga eens na hoeveel mensen er aan zijn overleden!!

En ga eens na hoeveel mensen er NIET zijn overleden omdat ze hem op hadden? Er overlijden dagelijks mensen aan ogenschijnlijk veilige dingen. Door een autogordel kun je een whiplash krijgen. True. Maar als je hem niet draagt vlieg je door de voorruit. 100% veilig is iets nooit. Je kunt het wel veiliger maken.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:27

Sannessep schreef:
Rocco_Love12 schreef:

Dit is net zo'n domme vraag als of er wel eens onderzoek gedaan is naar het dragen van een autogordel..... of het dragen van een helm bij het motorrijden...
De kansen dat je juist wat oploopt door het wèl dragen van een cap zijn zooooo ontzettend veel kleiner dan dat je cap je juist beschermd.. Net als dat mensen zeggen dat het veiliger is dat je je autogordel niet omdoet, omdat je dan niet snel genoeg weg kunt komen of iets dergelijks. De kansen dat je weg komt met het geen gordel dragen zijn misschien 1 op de 1000? Wie zegt dan dat je bij die 1e hoort van de 1000 die dus geluk heeft dat hij/zij geen gordel gedragen heeft, in plaats van dan je bij die 999 hoort die wel gered zijn door hun gordel?

Noem je een cap nou een gordel?
Het is niet iets wat je kunt vergelijken
Maar als jij het domme vraag vind hoef je niet zo overdrijven met je gezoooo als ik iets met zo wil kijk ik wel naar o o cherso.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:32

Rocco_Love12 schreef:
Sannessep schreef:

Maar als jij het domme vraag vind hoef je niet zo overdrijven met je gezoooo als ik iets met zo wil kijk ik wel naar o o cherso.

Waarom kun je het niet vergelijken? Het zijn alle 2 maatregelen die uitgevonden zijn om te zorgen dat je minder snel gewond raakt, die ieder ook hun eigen nadelen hebben.

Maar goed, als je zo overtuigt bent van je gelijk, kom dan eens met bronnen, die bewijzen dat het wel dragen van een cap gevaarlijker is dan het niet dragen van een cap...

kittyhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:12

persoonlijk vind ik wel dat met een cap rijden het beste is, en doe dat normaal ook wel altijd, ik voel me er veiliger mee :)
maar soms voor een foto durf ik hem wel eens af te zetten.
maar nu met mijn nieuwe cap, vind ik het niet erg om hem op te houden bij foto's :D

XTsjetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:26

maar ze hebben cap`s wel gemaak voor de veilinghijd!
dus ik denk niet dat er veel mensen door een cap overlijden!
anders hadden ze cap`s al lang verboden!!!

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:50

Ik rij altijd met cap.... maar ben nog nooit op mijn hoofd gevallen. Ik breek wel knieein, ribben en stuitje |( volgens mij kom je altijd op op het zwaarste punt terecht :+. Maar ook val ik nooit op mijn hoofd die cap gaat altijd op!

samuraiLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:10

Veel mensen rijden zonder cap omdat ze hun paard vertrouwen, ik vind zelf al vertrouw je je paard met cap rijden moet zeker je weet maar nooit dat er iets kan gebeuren?

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:12

Als ik op mijn eigen pony rijd, is dat zonder cap. Behalve wanneer ik ga springen, dan draag ik hem wel.
Ook als ik op vreemde paarden rijd gaat de cap op :)

cynthia87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:27

ALTIJD MET!! Je hebt er maar één van, en als ie stuk gaat, wordt ie niet snel meer heel (je hoofd dan)!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:15

Rocco_Love12 schreef:
Sannessep schreef:

Hmm. Als dát woordje hetgene is waar jij je druk om maakt in mijn hele verhaal, dan heb je het geloof ik niet helemaal begrepen. En waarom zou je dat niet kunnen vergelijken? Zoals Vjestagirl al zei zijn ze beide ontworpen voor je veiligheid. Zou een beetje gek zijn als ze vervolgens het tegenovergestelde bereiken, niet? Een cap wordt gevaarlijk als hij niet goed past! Een autogordel is gevaarlijk als je deze niet op de goede hoogte om hebt enzovoorts. Zo kun je van ieder ding wat ontworpen is voor je veiligheid wel weer iets onveiligs maken.... Het ligt dus ook aan de eigenaar om deze voorwerpen zo goed mogelijk te gebruiken, anders zullen ze idd gevaarlijk kunnen zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:53

Meestal rijd ik met cap, maar laatst moest ik onze rustigste knol terugrijden na het sint maarten feest. Dat heb ik zonder cap gedaan: vertrouw 'm wel..

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:04

Ik vind het toch apart als mensen geen cap dragen omdat ze het paard zo vertrouwen of omdat het geen jong paard meer is. Ik snap het ergens wel, maar ook bij een heel betrouwbaar, ouder paard kan je er af vallen. Een aantal jaar terug reed ik nog een keer op een pony die toen iets van 36 jaar was en die ook niet snel wat geks doet. We gingen ook springen en ik zou een paar lage hindernissen mee doen en dan was het mooi geweest voor het oudje. Ze sprong eerst braaf, maar toen ik nog een keer op de hindernis aan reed, stopte ze opeens vlak voor de hindernis. Daardoor viel ik naar voren, met m'n hoofd op de balk van de hindernis. Iedereen schrok ervan en was bang dat ik misschien m'n nek had gebroken omdat de klap zo hard klonk. Ik was ontzettend blij dat ik mijn cap op had! Ook al knalde ik niet met veel snelheid op die balk, als ik geen cap op had gehad dan had ik er denk ik minstens een hersenschudding aan over gehouden. Dankzij de cap had ik helemaal niks, niet eens een stijve nek of hoofdpijn.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:44

ik rijd ook altijd met cap als ik zonder rijd dan mis ik op de een of andere maniet iets :+
maar ben vorige week net met mijn pony gevallen dus houd hem ook mooi op;)

Fientje1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:13

Ik rijd altijd met cap :)
Is toch wel fijner,, mocht je paard toch opeens schrikken ofso..

maar ik denk dat veel mensen op bokt hem dan af doen om mooiere foto's te maken :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:20

Ik rijd nu 40 jaar en altijd met cap. Heeft twee keer mijn leven gered. De twee paarden waren heel erg braaf maar een ongelukje kan altijd en dankzij mijn cap moest ik een nieuwe kopen en had lichte hersenschudding. En daar gaat het dus om voor die ene keer dat het mis gaat, daarom heb ik hem altijd op.

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:16

Ik rijd ALTIJD met cap... :o een keer ging ik rijden zonder, maar dat echt alleen mijn lieveling, die ik 100% vertrouw, maar dat reed niet echt lekker :Dmet cap rijden is gewoon veiliger

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:17

Ik reed altijd zonder cap, omdat ik de paarden vertrouwde en natuurlijk
altijd bewust van het feit dat ik er ook af zou kunne vallen om een of andere reden..

Tegenwoordig rij ik steeds met cap, en in het begin is het vervelend, maar vanzelf wordt het standaard en pak
je je cap tegelijk met je zadel en hoofdstel..Alleen als het heeeel koud is doe ik het niet op maar doe ik mijn muts op..