Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:59

Wij hebben een stuk weide dat kapot gelopen mag worden in de winter (naast de paddock, de inloopstallen en de voldoende verharde plaatsen om droog te staan/eten. Van het voorjaar is de grote weide weer beschikbaar en als je het stuk waar ze 's winters op lopen dan een half jaar laat rusten zal het je verbazen hoe snel het bijtrekt.

Varekaj schreef:
We hebben wel besloten om ze zo snel mogelijk een waterdicht deken op te leggen, van kou hebben ze geen last.

Een paard ís al waterdicht van zichzelf :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:11

vito05 schreef:
Ik ging altijd iedere dag naar mijn paarden en kon me geen ander leven voorstellen, echter heb ik afgelopen zomer een keuze gemaakt.
Ik kon ze in een 24/7 buiten situatie zetten verder weg van huis of weer op een plek dicht bij huis maar waar ze meer binnen staan.
Toch voor optie 1 gekozen, ik rij 30 km enkel naar mijn paarden en werk vaak tot 18 of 20 uur.
Dan is het donker en heeft het weinig zin om nog te gaan, dat hele stuk.
Nu ga ik nog 4 dagen in de week, maar het is vaak wel moeilijk voor iemand die al jaren dagelijks haar paarden verzorgd.

Ik heb repspect voor mensen die fultime werken, huishouden en paard kunnen regelen.

Klopt ik had ook jaren geleefd voor mijn paarden echt ruimte voor andere dingen was er niet. Vond het ook niet erg.

Nu heb ik 2 kids ben alleen en moet wel full-time werken om alles rond te draaien. Op zich niet erg mij hoor je niet klagen. Ik ga nu 4/5x per week dit is prima te doen met de regeling met de vader.

Voor mij is het dus erg belangrijk dat mijn paard veilig en goed staat met controle en ook de ruimte om altijd te kunnen trainen, rijden en rommelen. Zou hij 24/7 buiten staan zal het weer op een geven moment het hangijzer zijn en zal je wel gaan maar toch minder gaan doen. Na een lange dag werken. kids enz wil je toch een beetje luxe. Je moet dan keuzes maken ik heb een paard omdat ik ermee wil rijden en genieten en niet om zoals nu deze periode iedere avond in de blubber te staan.

Veiligheid staat voor mij hoog in het vandel in hou er niet van dat hij in een afgelegen weiland staat met nog een paar paarden. Het kan gewoon niet meer je hoort veel te vaak ontsnappingen of andere zaken. Ik zou dan niet lekkere thuis kunnen zitten. Nu weet ik dat hij savonds veilig in stal staat met veel frisse lucht en contact met paarden en een flinke berg hooi.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:14

Dani_ schreef:
Een paard ís al waterdicht van zichzelf :)

haha tegenwoordig zijn ze niet meer zo bikkelhard als vroeger. Ook door doorfok zijn de paarden niet meer zo sterk in het gestel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:17

Prisca schreef:
haha tegenwoordig zijn ze niet meer zo bikkelhard als vroeger. Ook door doorfok zijn de paarden niet meer zo sterk in het gestel.

Waar baseer je dat op als ik vragen mag?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:22

Prisca mijn paard is met pensioen, als ik nog gereden had zou ik ook nooit voor deze stal hebben gekozen.
Als je rijd moet er inderdaad wel fatsoenlijk de mogelijkheid voor zijn en niet dat je denkt: he bah het regent de bak is nat en glad.
Mijn paard heeft artrose en na een nacht binnen stond ze met dikke benen, vandaar deze keuze.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:45

PinkyPie schreef:
Mijn paard staat in pension. De regel daar is dat de paarden na 1 oktober niet meer het land in mogen, omdat ze het anders helemaal kapot lopen. Ze staan dus nu binnen (allemaal). Dit is de eerste winter met mijn paard en ik voel me af en toe zo schuldig als ik een dag niet naar haar toe kan. In de lente/zomer kan ze wel gewoon lekker de wei in met vriendjes, maar nu niet. Ik probeer zoveel mogelijk iedere dag te gaan en haar dan lekker buiten te laten (rijden, longeren, poetsen of gewoon lekker met een vriendje in de bak spelen). Maar al met al komt ze nu niet veel meer dan een uur, hooguit 1,5 uur per dag uit haar stal. Vandaag was het bijv. weer enorm pokkeweer en vanochtend heb ik niet gereden. Nu wilde ik evt wel vanavond nog gaan, maar ook nu is het een groot zwembad buiten..... Ik heb haar vanochtend wel een tijdje in de bak gelaten.
Haar stal is een ruime en lichte box van 4 x 6 met een luik naar buiten en andere paarden om haar heen.
Hoe ervaren jullie dat ? Stel ik me aan, vind ik het te zielig of valt het in jullie ogen allemaal wel mee ?

Ik kan mij heel goed inleven met de argument van de staleigenaar. Het land is er waarschijnlijk slecht aan toe door weersomstandigheden. De paarden gaan hun benen kapot lopen door modder op het natte gras. Hij denkt waarschijnlijk goed na voor zowel de welzijn van paarden (te denken aan uitglijers maken etc) maar bovenal het land. Je hebt er nu alleen profijt van dat zij eraf gehaald worden, misschien kunnen zij dan volgend jaar wat langer staan doordat het land goed onderhouden is en geen verkeerde beslissingen zijn gemaakt. Paarden zijn eenhoevige dieren dat met slecht weer snel het land kan kapot maken. Gras is er niet of de kwaliteit van gras is nihil. Maar ik vraag mij af of jij dit alvorens al wist voordat jij je paard verhuist (paarden in winter binnen), zoja waarom toch besloten om het paard te verhuizen?

Paard in de natuur is anders dan een paard onder de mens. Heel veel mensen vergeten dit weleens. De paard onder de mens maken andere omstandigheden mee gecreeerd door de mens. Ik denk niet dat de paarden het leuk vinden om met zware regen, zware windstoten, zachte grond en misschien wel geen schuilplaats Om dan buiten te blijven staan (dit als het niet gewend zijn). paarden die in de winter langer dan 12 uur buiten staan hebben extra energie nodig. Dit is net zoiets als dekens dragen; als een paard gewend is om het hele jaar buiten te lopen hoeven zij geen dekens op.

Uiteraard kan een paard tijdens koude dagen buiten staan. Zij beschermen zichzelf wel door hoofd te laten hangen en kont tegen de wind en regen te zetten. Het paard past zich geleidelijk aan omgevingstemperatuur... bij -5 kan jij het paard het best naar binnen halen (paard met deken op).

Het is natuurlijk erg tegenstrijdig. Een Paard dat de hele dag binnen staat kan zich gaan vervelen, stressen, lucht zuigen en kribben bijten. Zij krijgen minder lichaamsbeweging en hebben minder energie nodig. Een paar uurtjes buiten is meer dan genoeg.

Misschien overleggen met eigenaar voor eventuele oplossing voor situatie als goede paddocks bouwen of stallen met uitloop voor voldoende beweging. Het laatste is natuurlijk heel goed, gezien het paard er zelf voor kan kiezen om binnen of buiten te staan....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:51

Dani_ schreef:
Prisca schreef:

Waar baseer je dat op als ik vragen mag?

Nou ja kijk maar eens hoeveel paarden er al op jonge en soms zeeeeer jonge leeftijd al afgekeurd worden.

Net als met andere dieren zie je de doorfok wel terug.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:53

vito05 schreef:
Prisca mijn paard is met pensioen, als ik nog gereden had zou ik ook nooit voor deze stal hebben gekozen.
Als je rijd moet er inderdaad wel fatsoenlijk de mogelijkheid voor zijn en niet dat je denkt: he bah het regent de bak is nat en glad.
Mijn paard heeft artrose en na een nacht binnen stond ze met dikke benen, vandaar deze keuze.

Tja dat jij je paard in jou omgeving met pensioen kan houden is al bijzonder. Ik vrees dat dat bij ons geen optie is. Ik heb helaas niet de ruimte om een paard wat niets meer kan aan te houden. Moet er nu al flink aan trekken.

Tja dat is jou keuze.....ik heb de mijne is zo jammer dat dat op bokt vaak niet gerespecteerd wordt.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:32

Begrijp me niet verkeerd ik respecteer jouw keuze heel zeker.
Ik heb dit paard echter al 16 jaar en rijden kan ik niet meer, het zou ook nooit in me opkomen om haar daarom weg te doen.
Ik ben trots op dat ik het zo kan doen voor haar.
Net zoals jij trots kunt zijn dat je alleenstaand met twee kids nog een paard hebt.
Zo heeft ieder inderdaad zijn eigen keuzes.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:41

prisca, ik ben het met je eens... Maar ben je er ook mee eens dat het grotendeels door de mensheid komt. Haren staan overeind, ow paard heeft het koud. Snel een deken om--> kortom verkeerde interpretaties/ opvattingen van het paard. Ik heb helaas ook een deken moeten gebruiken voor mijn merrie gezien zij wedstrijden rijdt en niet snel droogt maar ook doordat zij niet het hele jaar door buiten staat. Helaas en jammer. In mijn profiel zie je ook mijn ruin met deken, vehaal is idem en daarnaast staat hij in Denemarken. Als men Denemarken kent, weet hij/zij ook de weersomstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:57

Paard waterdicht? Alle? Was het maar zo. Tot dit jaar geen dekens op gehad (alleen zweet dekens), maar mevrouw is wél lek en krijgt het koud, last van de spieren, met langdurige regen. En vermenselijken? Misschien. Maar als je met sneeuw allemaal witte paarden in het land hebt, behalve 1; sneeuw dat gelijk op haar vacht smelt, was voor mij een bevestiging dat het neit werkte als het hoorde. Dus bikkelhard zijn niet alle helaas :n Simpel regendekentje doet gelukkig wonderen waardoor ze wel gewoon buiten kan blijven dartelen zonder problemen.

Stukje land laten kapot trappen klinkt zo makkelijk, had ik maar een groot huis met mijn paard aan huis dat ik dat ZELF kon bepalen. Helaas wilt de boer zijn landen heel houden, dus tja, daar heb ik niets over te zeggen. Wij hebben gelukkig wel een bak, en zorg voor genoeg afleiding en zoveel mogelijk buiten, anders slaap ik ook niet meer goed. Maar stomme is dat zoveel pensionstallen dat niet bieden (ruimte gebrek, geen voldoende paddocks etc), en niet iedereen de ruimte heeft zelf een paar x per dag te gaan. Wat mij betreft mogen ze daar wle meer investeren; ipv een extra binnenbak (naast een al aanwezige buitenbak) meerdere padocks realiseren. Helaas kiest het gros van de mensen nog voor een goede bak.

Onze eigen bak is inmiddels echt compleet vernagelt omdat wij de paarden daar in hebben (geen aparte paddock), maar nu rij ik (tegen betaling) verderop in een goede bak. Dan maar op die manier.

Maar ik vind 1 uur wel enorm sneu, en voor mijn paarden niet goed genoeg. Iig 2 uur vrije beweging naast werken. Ik vind het al naar dat ik morgen pas aan het eind van de middag kan komen, en ze dus bijna 24 uur achtereen in haar stal staat, terwijl ze er toch vandaag van 9 tot 3 is uitgeweest.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 08:55

Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom mensen die waarschijnlijk al jaren met paarden bezig zijn, niet zorgen voor een mogelijkheid naar buiten te kunnen, als ze dan een stal beginnen.
Als je het gewoon goed wil doen is dat tegenover de paarden maar ook tegenover de klanten toch een vereiste.

Maar daar tegenover heb je ook rare mensen, ik heb eens op een fijne stal gestaan waar alles in een contract stond en de paarden maximaal 2 uur buiten kwamen.
Er was bijna geen wei vandaar deze regel, het buiten zetten gebeurde door de stal en ik heb aangegeven dat mijn paard langer buiten mocht blijven.
Meestal stond zij ook gewoon de hele dag buiten, mede ook doordat ze met ieder paard samen kan.
Ze stond zo tussen de manegepaarden/pony's en dan weer met de andere paarden, mooie afwisseling voor haar en ze stond hierdoor lekker de hele dag buiten.
Maar je hebt ook mensen die ondanks die regel toch hun paard liever de hele dag binnen hebben staan en komen dan ook nog een week niet en dan staat dat dier daar.
Gelukkig was de pensionhouder een mens met een hart en gooide deze pony op een gegeven moment toch buiten.
Omdat ze het zielig vond.
En zo'n stal die gaat dan failliet, zonde.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:19

vito05 schreef:
Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom mensen die waarschijnlijk al jaren met paarden bezig zijn, niet zorgen voor een mogelijkheid naar buiten te kunnen, als ze dan een stal beginnen.
Als je het gewoon goed wil doen is dat tegenover de paarden maar ook tegenover de klanten toch een vereiste.

Maar daar tegenover heb je ook rare mensen, ik heb eens op een fijne stal gestaan waar alles in een contract stond en de paarden maximaal 2 uur buiten kwamen.
Er was bijna geen wei vandaar deze regel, het buiten zetten gebeurde door de stal en ik heb aangegeven dat mijn paard langer buiten mocht blijven.
Meestal stond zij ook gewoon de hele dag buiten, mede ook doordat ze met ieder paard samen kan.
Ze stond zo tussen de manegepaarden/pony's en dan weer met de andere paarden, mooie afwisseling voor haar en ze stond hierdoor lekker de hele dag buiten.
Maar je hebt ook mensen die ondanks die regel toch hun paard liever de hele dag binnen hebben staan en komen dan ook nog een week niet en dan staat dat dier daar.
Gelukkig was de pensionhouder een mens met een hart en gooide deze pony op een gegeven moment toch buiten.
Omdat ze het zielig vond.
En zo'n stal die gaat dan failliet, zonde.

Inderdaad, je weet niet hoeveel halve penny-kinders hun paard gewoon de hele dag binnen laten staan.
Ik heb het zelf mogen beschouwen, ik kreeg er een heel naar gevoel van.
Pubers die een paard krijgen van mamie en papie en hun vervolgens geen zak aantrekken wat er met paard in kwestie gebeurt.

Coberlina

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:27

en dat gebeurt jammer genoeg veel te vaak!
Ik kom voor mijn werk vaak op veel verschillende stallen en vraag dan ook altijd zo even tussendoor of ze het daar fijn vinden en of de paarden buiten mogen enz. Je zou er van verschieten hoeveel paarden er dag in dag uit 24*24 binnen moeten staan.
Er zijn er die van de hele winter geen buitenlucht inademen, behalve op zondag tussen de stalgang en de trailer, en weer terug, wanneer ze op wedstrijd gaan ...

Hier stonden ze ook vandaag en gisteren buiten, ook al is het één grote blubberzooi. Ja ze zijn nat, en ze zijn vuil. Maar ze kunnen kiezen binnen of buiten. En ik merk dat ze toch zoveel gelukkiger zijn!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:31

Mijn vorige verzorgpaard ging naar een man waar ze helaas soms echt dagen achtereen in stal stond (winter), om dan zaterdag voor de kar te lopen een lange tocht... ik geloof dat zij inmiddels is 'opgeruimd' vanwege 'op' zijn (1 of 2 jaar terug). Paard zou nu 18 zijn. Maar ik vind het niet raar dat ze problemen kreeg met deze manier van doen ;(

Komt nog vaak genoeg voor helaas.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:43

godzijdank heb ik de paarden aan huis en kan ik in de wintermaanden gebruik maken van land waar in het seizoen de gewassen op staan, hierdoor kunnen ze het hele jaar door overdag naar buiten, echter wel met een regendekje op aangezien hier vaak een vies koude wind staat en 2 van mijn paarden dan last krijgen van kou op de spieren (werkt hun vachtje helaas toch niet 100%)
Ik ken helaas ook andere voorbeelden waaronder nogal dicht in de buurt: paarden staan tijdens goed weer op sta, leind voorjaar en zomer, en worden in het najaar op een stukkie gras gezet......echt omgekeerde wereld bij die vent.....
Maar ook ken ik helaas een voorbeeld van een paardje dat 24/7 op het land staat, er 2x in de maand uit wordt gevist en vervolgens een lange tocht op hoog tempo voor de wagen loopt om daarna bezweet en wel vrolijk weer op de wei te worden gezet, je wilt niet weten hoe dit dier de dagen daarna beweegt........

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:46

Ik ben ook echt niet kieskeurig, en kan maximaal 350€ per maand uitgeven aan stalling voor mijn paard, woon in een bosrijk gebied in Belgie, maar hier zijn nergens weien, wel 6 pensionstallen die niet eens weien mogen hebben van de gemeente, omdat het bos moet blijven. Ik heb dus 2 mogelijkheden: een pensionstal zonder weidegang, waar ik wel dagelijks 3uur met men paardje bezig ben, en waar hij contact heeft met andere paardjes, of een miniweitje in het midden van een bos, waar hij helemaal alleen staat, geen zon ziet wegens de bomen die niet weg mogen, en dus ook geen gras groeit. Persoonlijk opteer ik dan toch voor het pension, dan kan ik meer tijd steken in met hem buitenkomen, dan op het miniweitje waar hij alleen staat en ik continu met het onderhoud bezig ben.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:03

ik sta op een luxe (zeer luxe :)) pensionstal dus van alle gemakken voorzien. Ook mogen de paarden elke dag naar buiten. Die van mij staat in een groepje merries maar je kan er ook voor kiezen je paard alleen te laten zetten (kost wel 25 extra). Het ligt dan een beetje aan het weer hoelang ze buiten blijven. Nu het echt rotweer is en alle weien super nat zijn blijven ze binnen. Je kan ze wel zelf buiten zetten. Er zijn daar 4 weien voor beschikbaar die al wat minder mooi waren. Ook worden de paarden die normaal alleen buiten staan in de molen gezet. SUPER TOCH?
Wij regelen ook vaak onderling het buitenzetten. Doet de een ze buiten en de ander later wer naar binnen of elke persoon een andere dag. Zo hoef je toch niet persee elke dag te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:50

.