Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een paardenjas met echt bont kopen?

Ja, prachtig! Waar kan ik het kopen??
21 (5%)
Ja, mits de prijs niet te hoog is.
29 (8%)
Nee, ik ben absoluut anti-bont.
285 (80%)
Ik weet het niet
20 (5%)

Totaal aantal stemmen: 355

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:00

Adil18 schreef:
Met die bontjassen kapotmaken he...Stel je nu voor dat ik mijn vaders lief vraag of ik van de volgende vossen of wasberen die hij ooit schiet een bontkraag voor op mijn jas mag laten maken, of een muts of een mooie sjaal, en iemand die anti bont is maakt dat dan kapot....Phoe, berg je maar! :Y)

Voor een doel als bont stukmaken heb ik zelfs wel een paar klappen incasseren over.. Mijn doel is dan namelijk wel bereikt :P Ik klink nu vrij extreem, daar ben ik mij van bewust.. Maar als ik iemand zie lopen met een kingsland met bont eraan, zal ik ze vertellen wat ik van ze vind O:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:01

Abeltje77 schreef:
Mijn stukje over vlees was een reaktie op dit:

Citaat:
Trouwens, denk jij nu echt dat dat stukkie vlees op jouw bord altijd een lekker leventje heeft gehad?

Ik wil dus alleen maar aangeven: of ik eet geen vlees, of ik eet vlees dat wél een goed leventje heeft gehad.

Denk je werkelijk dat het leven van biovlees-dieren alleen maar over rozengeur en maneschijn gaat?

Abeltje77 schreef:
En natuurlijk is het hun goed recht om hun ogen te sluiten voor het lijden dat het stukje bont heeft moeten doorstaan.

Maar daarbij is het ook mijn goed recht om dat volkomen stom te vinden.

Maar niet je goed recht deze mensen voor te houden dat ze sommige dingen des levens niet gesnapt hebben (of hoe zei je het ook al weer zo mooi...?). Jij hebt absoluut niet het recht aan de levenswijsheid/inschattingsvermogen/intelligentie van bokkers die jij niet kent te twijfelen, alleen omdat zij wel een bontjas dragen...Al helemaal niet omdat je niet weet waar dit bont vandaan komt...!

Maar dit is mijn persoonlijke, bescheiden mening...Doe er mee wat je wilt, of juist niet... :)

Abeltje77

Re: Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:02

uhm, juist niet dus.

Want het dragen van bont gaat zó volledig tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in, het kan me echt geen donder schelen wat anderen van mijn mening hierover vinden eigenlijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:03

Dieren worden vooral levend gevild in landen als China, waar dergelijke dieren geen rechten hebben. Op bontfarms in West Europa worden dieren over het algemeen eerst afgespoten. Dit komt de bontkwaliteit ten goede omdat het dier minder stress ondergaat en er zonder worsteling gevild kan worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:03

Tallie1979 schreef:
Adil18 schreef:
Met die bontjassen kapotmaken he...Stel je nu voor dat ik mijn vaders lief vraag of ik van de volgende vossen of wasberen die hij ooit schiet een bontkraag voor op mijn jas mag laten maken, of een muts of een mooie sjaal, en iemand die anti bont is maakt dat dan kapot....Phoe, berg je maar! :Y)

Voor een doel als bont stukmaken heb ik zelfs wel een paar klappen incasseren over.. Mijn doel is dan namelijk wel bereikt :P Ik klink nu vrij extreem, daar ben ik mij van bewust.. Maar als ik iemand zie lopen met een kingsland met bont eraan, zal ik ze vertellen wat ik van ze vind O:)

Dus mag ik ook een Chevy-pick up vernielen omdat ik vind dat 'ie veeeeeeeel te veel rotzooi uitstoot en mij omgeving vervuild? :Y)

Nee nee, ik denk niet dat het verstandig is dat we alles kapotmaken wat we niet graag zien... :(:)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:04

Abeltje77 schreef:
uhm, juist niet dus.

Want het dragen van bont gaat zó volledig tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in, het kan me echt geen donder schelen wat anderen van mijn mening hierover vinden eigenlijk.

Nou, dan zijn we met zijn 2en.. Ik denk er precies zo over :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:04

Dat je er tegen bent kan ik goed in komen, maar andermans bezittingen vernielen lijkt me niet helemaal de juiste oplossing.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:05

Abeltje77 schreef:
uhm, juist niet dus.

Nou, fantastisch zeg! De juiste instelling voor een discussie! Bravo!

Misschien snap je wel, zeker na een dergelijke uitspraak als die die je net gedaan hebt, dat mensen die bont dragen jouw mening ook niet zo waardevol vinden, he? :(:)

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 10:05

Ik weet wel dat mijn eigen vlees een goed leven heeft gehad. Dat is ook de reden waarom wij zelf ieder jaar een kallf fokken uit onze blonde d'aquitaine. We weten zeker dat hij een goed leven heeft gehad, met 8 maanden 24/7 gras tot zijn beschikking, en daarna gaat hij/zij naar stal. Na 1,5 jaar gaat deze naar de slacht, maar dan heeft ie wel een goed leven gehad!

Ik ben niet helemaal tegen bont, maar ik vind wel dat mensen wakker geschud moeten worden met deze filmpjes, ik wil ook weten waar het vandaan komt, dan heb ik er geen moeite mee, maar wanneer ze levend gevilid worden, dus als je eigenlijk weet dat het uit china komt, dan weet je al genoeg.

Ik zal vanavond eens in mijn kingsland polo's kijken waar het gemaakt is.

Tallie1979

Adil18 schreef:
Dus mag ik ook een Chevy-pick up vernielen omdat ik vind dat 'ie veeeeeeeel te veel rotzooi uitstoot en mij omgeving vervuild? :Y)

Nee nee, ik denk niet dat het verstandig is dat we alles kapotmaken wat we niet graag zien... :(:)

Als jij een chevy pickup wilt vernietigen, moet jij dat lekker doen :D

Ik kan/wil niet zeggen wat jij wel of niet moet doen, ik kan alleen zeggen wat ik wel of niet WIL doen :P

Als jij iets wilt slopen zal ik de laatste zijn die je tegenhoud! :D

Adil

sokje87 schreef:
Dat je er tegen bent kan ik goed in komen, maar andermans bezittingen vernielen lijkt me niet helemaal de juiste oplossing.

Juist, Sokje, helemaal mee eens :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:06

Tallie1979 schreef:
Adil18 schreef:

Ik kan/wil niet zeggen wat jij wel of niet moet doen, ik kan alleen zeggen wat ik wel of niet WIL doen :P

Kom op, Tallie, je weet best wat ik bedoel...Wat brengt het jou een jas van een ander te slopen? Wat levert het jou op?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:06

sokje87 schreef:

Nee, levend villen vind ik ook niet de juiste oplossing, mensen er van bewust maken dat er een dier op een verschrikkelijke wijze is gestorven voor die modegrill aan hun rug vind ik wél zinvol :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:07

Adil18 schreef:
Tallie1979 schreef:

Kom op, Tallie, je weet best wat ik bedoel...Wat brengt het jou een jas van een ander te slopen? Wat levert het jou op?

Gerechtigheid voor het dier wat onnodig wreed gestorven is..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:09

Tallie1979 schreef:

En wie ben jij om voor eigen rechter te spelen? God? (alweer een God?)

En nogmaals, hoe weet jij zeker dat een dier daar onnodig wreed gestorven is voor die jas? of kijk je eerst op het labeltje voordat je de jas zou vernielen of de persoon er op aan zou spreken? :Y)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:09

Dat is wel een beetje vechten tegen de bierkaai natuurlijk. Als jij iemand's jas molt omdat er een vachtje aan zit, dan koopt die persoon gewoon een nieuw jasje hoor. Dat beestje heeft er weinig aan gehad.

Beter kun je dan iemand duidelijk maken wat ze precies aan hun jas hebben hangen, hoe zo'n beestje gestorven is. En dat is dan nog betrekkelijk, want het hoeft niet zo te zijn dat het beest levend gevild is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:10

Adil18 schreef:
Abeltje77 schreef:
uhm, juist niet dus.

Nou, fantastisch zeg! De juiste instelling voor een discussie! Bravo!

Misschien snap je wel, zeker na een dergelijke uitspraak als die die je net gedaan hebt, dat mensen die bont dragen jouw mening ook niet zo waardevol vinden, he? :(:)

Ik geloof niet dat het me veel uitmaakt wat mensen die bont dragen wel of niet van mijn mening vinden. Ik kan die namelijk alleen maar uitdragen, maar als je je kop al zover in het zand gestoken hebt dat je bont draagt ben je toch al niet meer te overtuigen van het tegendeel lijkt me zo. Maar dit is een forum, daarop mag je je mening verkondigen en dat doe ik dus.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:11

Ik ben absoluut tegen het dragen van bont. Ik vind het nog foeilelijk ook :D . Ben al jaren lid van PETA en zie regelmatig hele, hele nare filmpjes voorbij komen over hoe die dieren levend gevild worden. Afschuwelijk. Snap veel modehuizen niet, die daaraan mee blijven doen. Ik boycot ze. Oh, en ik ben al meer dan 20 jaar vegetarisch ;) en probeer zo bewust mogelijk om te gaan met de aanschaf van leren spullen. Je ontkomt er niet helemaal aan (ikke niet helaas), maar ik probeer in elk geval zo bewust mogelijk te kiezen en te minderen in leren producten.
En dat leer ik mijn dochter ook aan, leer haar ook om zich bewust te zijn van waar producten vandaan komen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:12

Adil18 schreef:
Tallie1979 schreef:

En wie ben jij om voor eigen rechter te spelen? God? (alweer een God?)

En nogmaals, hoe weet jij zeker dat een dier daar onnodig wreed gestorven is voor die jas? of kijk je eerst op het labeltje voordat je de jas zou vernielen of de persoon er op aan zou spreken? :Y)

Als blijkt dat het bont van Kingsland uit China is gekomen, kan ik er zeker wel vanuit gaan dat het dier onnodig wreed is gestorven..

En als jij mij God wilt noemen.. Achja, mij zal je niet horen klagen hoor :D Vind het niet nodig, maar doe wat je niet laten kunt :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:12

Tallie1979 schreef:
Kijk, ik vind het niet echt mooi, maar heb hier minder problemen mee.. Waarom? Ik wil iemand wel eens zien proberen een pony levend te villen! :D Ga-je-nie-lukken :D

Bont is niet per definitie van levend gevilde dieren. Als het uit China komt, ja, dan kun je daar vanuit gaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:13

sokje87 schreef:
Dat is wel een beetje vechten tegen de bierkaai natuurlijk. Als jij iemand's jas molt omdat er een vachtje aan zit, dan koopt die persoon gewoon een nieuw jasje hoor. Dat beestje heeft er weinig aan gehad.

Beter kun je dan iemand duidelijk maken wat ze precies aan hun jas hebben hangen, hoe zo'n beestje gestorven is. En dat is dan nog betrekkelijk, want het hoeft niet zo te zijn dat het beest levend gevild is.

En het leuke is dat Tallie die jas mag gaan betalen wegens vernieling van eigendommen :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:13

China is echt afschuwelijk wat betreft hoe zij met dieren omgaan. Rotland. :(

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:14

Tallie1979 schreef:
Als blijkt dat het bont van Kingsland uit China is gekomen, kan ik er zeker wel vanuit gaan dat het dier onnodig wreed is gestorven..

En als jij mij God wilt noemen.. Achja, mij zal je niet horen klagen hoor :D Vind het niet nodig, maar doe wat je niet laten kunt :D

Wat jammer nou dat je soms zo kinderachtig reageert Tallie, ken ik eigenlijk niet zo van je....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:16

Adil, jij smijt mij om de oren dat ik vind dat ik God ben.. Het spijt me zeer, maar je legt mij iets in de mond wat je mij nooit zal horen zeggen. Als ik god zou zijn, zou iedereen die een wasbeer levend vilt, terplekke doodvallen.. Dus nee, ik ben God niet.. was het maar zo.. Dan was er ook geen oorlog in de wereld en geen honger..

Kinderachtig wil ik het niet noemen, je legt zelf een opmerking neer hier door mij iets te noemen.. Dan krijg je van mij de bal terug.. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:29

Ik zal eens op onderzoek uitgaan.. Kijken of kingsland kan aangeven hoe of waar zij de pelsjes vandaan halen..