piezze schreef:Kan een Gelderse ook een sportpaard zijn? ff off topic?
Mm volgens mij lopen er heel wat in de "top"sport. Of waren dat nou anderen?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Alarm_wlkp schreef:In mijn ogen is een sportpaard of -pony een paard/pony die op wedstrijd uitgebracht word,
ongeacht of het dier papieren heeft en spring- of dressuurgefokt is. Een dier kan potentie
hebben ongeacht het nivo, een fjord dat al Z loopt vind ik persoonlijk een goed bijvoorbeeld.
Mijn merrie heeft papieren, voor jullie onbekend en word ook op wedstrijd uitgebracht.
Ze heeft ook enorm veel bloed en ben al blij als ik een B dressuur
proefje voldaan kan rijden, want dit is voor haar al een hele prestatie.
Ze word ook heel vaak een HTK-pony genoemt omdatze niet raszuiver is (quarter x arabier),
ze met lange manen rondloopt en ze niet steeds in de bak rondhobbeld. Ik rijd ze ook meer aan
een lang teugeltje in de bossen. En als ik op parcours ga heeft ze vaak nog geen hindernis gezien,
pas bij het inrijden. En dan spreek ik van 70-80 cm en 1-1.10 m (2 omlopen) en ik val altijd in de prijzen.![]()
Heb vele paarden en pony's gereden zonder papier, absoluut niet duur (lees: niet meer dan 1000€)
die van 0 begonnen zijn en toch het ver geschopt hebben. Vele vinden een paard pas een sportpaard
als het duur is, een papier heeft, raszuiver is en spring- of dressuurbloed heeft.
. Loopt weinig vierkantjes, meestal rechtuit, lang teugeltje, train amper, schrijf me zo maar in
En kom altijd foutloos rond
Sjolvir schreef:Hij is leuk..
Paard kan dus voortdurend van status veranderen.
Sjol was dus recreatie paard.
Werd toen manege paard,
omdat ik zo nodig dressuur wou starten werd ze.. sportpaard..
(was toen ook nog manegepaard en recreatie paard, want die combi kan best)
Raakte geblesseerd kreeg stempel, weidepaard.
Deed het weer en werd weer recreatie paard.
En vond ik haar pensioen paard, maar ja..
Morgen is ze weer sportpaard (in wording) ze gaat voor de wagen starten.
Oh.. en ze is fokmerrie (drachtig).
Voor het fjordenstamboek zal ze ondanks dat nooit prestatie in de sport worden,
aangezien ze niets van dat alles erkennen.
Toobs, tja.. Hij is Toobs... nog recreatie paard, sportpaard in opleiding in mijn ogen.
(hij is gekocht als sportpaard omdat Sjolvir soort van met pensioen is, ehhh was.. )
En samen zijn wij recreatieve sporters.
En de status van mijn paarden is geheel onduidelijk, geen van 2en sport gefokt,
Tobago zeker wel gekocht voor de sport.
Kan ditzelfde verhaal in het recreatie paarden topic plakken.
Want dat zijn wij ook...
, want of het nu een zogenoemd sportpaard is, of een "normaal" paard, ze hebben beide ouders
. En dat een hengst niet ggk is(/ helemaal nooit gekeurd), wil nog niet zeggen dat het geen goede nakomelingen kan geven, met een bepaalde merrie.
. roxxxiejjj schreef:Waarom een KWPN'er alleen Srtha?

& heb ik een KWPN
xxOrlando schreef:roxxxiejjj schreef:Waarom een KWPN'er alleen Srtha?
Ik denk omdat dat dat wat chiquer , en wat duurder eruit ziet
Neem een lompe Tinker die Z1 loopt , en daar in tegen een KWPN'er die van die zweverige gangen en een lekker koppie heeft , noem je dat sneller een sportpony/paard dan die Tinker (denk ik ) Al ben ik zelf ook wel een beetje tinkerfan& heb ik een KWPN
knollentuin schreef:is het niet zo dat je vanaf het moment je met een paard ongeacht kleur ,ras en formaat bezig bent prestaties te leveren en traint om die prestaties qua niveau door training hoger te krijgen je aan sport doet? en dan kun je het gaan hebben over op welk niveau de sport is ,bv bij voetbal is het heel mooi ingedeeld amateurs,eerste en tweede klasse,eredivisie ...
maar het is allemaal sport
knollentuin schreef:als jij met dat paard wil presteren in welke vorm dan ook is het sport ja,dat vind ik wel.
CasanovaLY schreef:Of als er zo'n hele afstamming genoemd wordt en dan 'ja de vader heeft wedstrijd X gewonnen, moeder wedstrijd Y, oom wedstrijd Z' dus dit is ook een heeeeeeeeeeeeeeuuul goed paard.
[/quote]
ik vind het pas een sportpony als ie ook echt op wedstrijden word uitgebracht
[/quote]
SunNDLM schreef:En wat als je met een 'onbekend' ras rijd? Noem een KWNP/NRPS hengst en iedereen zegt ooooo die. Nou mijn merrie allebei haar ouders zijn meervoudig Wereldkampioen bij de Welsh maar wedden dat 99% van de wedstrijdruiters geen idee hebben wie ik bedoel
schoentje schreef:je hebt gefokte en gemaakte sportpaarden/ponies.
De gefokte sportpaarden hebben een warm- of volbloedpapier met vaak een fokrichting naar een discipline en zijn meestal atletisch gebouwd.
Gemaakte sportpaarden vallen niet onder het bovenstaande, maar lopen toch vaak wedstrijden in een of meer disciplines. Dat is bijvoorbeeld een goed in conditie gebrachte haflinger die regelmatig wedstrijden dressuurt en springt, maar niet het arabiertje dat 1 x per jaar mee doet met de clubwedstrijd.
Van een gefokt sportpaard kan natuurlijk ook een recreatie- of grasmaaierpaard gemaakt worden, maar hij blijft gefokt als sportpaard.
schoentje schreef:ja, want zo issie niet gefokt.
Maar een gemaakt sportpaard is ook een sportpaard en hoeft niks onder te doen voor een gefokt sportpaard.
Het zijn beide sportpaarden, de geschiedenis van het dier is alleen verschillend.