Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ni_ne

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 18:45

Ik heb geen flauw idee...
Maar hij staat achter in de box en komt niet naar voren.
Ik denk dat hij behoorlijk onder de indruk van de castratie is...

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:54

Denk dat ie een beetje last heeft van de operatie wond...... :)* :?

Vind hem overigens niet heel erg bijzonder om te zien, idd wat ijslanderachtig, ken wel stoerdere pony's om te zien, (die wèl lief/kindproef) zijn maar dat is mijn mening hè! Smaken verschillen!
Mocht het niks worden, en je zoekt wat anders; kun je me PBen. (en die lopen òòk aangespannen :Y) )

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:13

Oh okay. Mijn paard had er ook veel last van. Ik heb hem 10 dagen tweemaal daags voorzichtig met koud water moeten afspuiten (de operatieplek). Ik kan me trouwens best voorstellen dat het pijn doet. Had niet door dat hij NET gecastreerd is. Sterkte!

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 21:20

Het gaat al stukken beter met hem gelukkig.
Hij was erg angstig, maar nu hij weer in de wei loopt, is dat ook over.
Het is helemaal niet dik ofzo.
Nu hopen dat hij snel zich ruin voelt!

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:34

Nou TS ik vind dat je dit super goed aanpakt!!! Die pony heeft het niet beter kunnen treffen. Ik wens je super veel succes en ik denk dat het door jou doorzettingsvermogen helemaal goed gaat komen met de pony!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:58

Ook van mijn kant respect voor de manier waarop je hiermee omgaat. Afgaande op de foto's kon ik ineens helemaal begrijpen waarom je verstand tijdelijk uitgeschakeld is geweest. ;) Wat een leukerd zeg om te zien. Ik hoop net als jij dat hij zich gauw ruin gaat voelen!

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:47

Vandaag voor het eerst weer met m aan de slag geweest. We hebben hem na de castratie uiteraard even bij laten komen.
Het ging wonderbaarlijk goed.

Hij liet zich gemakkelijk het halster om doen. Iets wat hij eerst nooit wilde. Vervolgens liep hij goed mee aan het halstertouw de weide uit. Het paard wat achterbleef voelde zich heel verlaten en rende heen en weer.
Daar reageerde onze Macho amper op.
Hij liet zich redelijk braaf naar de spoelplaats brengen.
Daar hebben we hem onder de waterslang gehad.
Eigenlijk zonder problemen.

Bij het teruglopen was hij heel drammerig, maar niet gemeen.
Zou het dan nu al werken die castratie????
Wij zijn blij in ieder geval!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:44

+:)+ +:)+ Aan je inzet kan het niet liggen, als hij nou ook meewerkt....heb je straks een toppertje!
Keep up the good work :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:53

Ik ben benieuwd of hij dit vol kan houden.
Misschien een goed idee om even 'misbruik' te maken van het feit dat hij zich niet zo super voelt en nu iets meer grondwerk met hem gaan doen.
Als hij nu niet fit genoeg is om te gaan irriteren leert hij misschien dat het ook anders kan en veel makkelijker is en bovendien wat lekkers oplevert als hij gewoon rustig blijft.
Zou ik zeker proberen! (bedoel ik natuurlijk niet dat je moet gaan longeren ofzo)

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:23

Hou er rekening mee dat sommige paarden niet verkocht willen worden.
Klinkt heel stom, maar het is zo.

Ik heb dit eerder gehoord en mijn eigen paard is ook zo.

Stel dat je deze hengst weer inlaat en naar zijn vorige adres rijd, reageerd hij dan wel weer normaal?
Het kan zijn dat hij een vriendje of vriendinnetje mist en daarom niks meer doet. Jullie hebben zijn vertrouwde plekje afgenomen. (wat logisch is)

Ik denk dat je in deze richting moet gaan zoeken.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:25

sorry had het stukje dat hij geruind is niet gelezen.

Als je hem al zover heb, zal ik gewoon doorzetten.
De volhouder wint vaak toch...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:44

Ik ben heel benieuwd naar het verloop hiervan :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:58

wat een mooierd zeg!Fijn dat je er nu een beter gevoel bij hebt, hopelijk blijft het met een steigende lijn gaan!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:08

Wel een knapperd hoor, snap best dat verstand even thuis was.

Hopelijk gaat de castratie het gewenste effect opleveren en gaan
jullie nog veel plezier beleven aan hem.
Zal nog wel het nodige werk kosten, maar ach..

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:33

We gaan komende week veel met hem aan de hand lopen. En dan daarna weer beginnen met (opnieuw) zadelmak maken.

Het gaat nog steeds goed met hem. We hebben nog geen voorbenen in de lucht gezien!
Hij bijt zelfs amper meer. Terwijl ze normaal gesproken dat gedrag toch pas na een tijdje afleren?

Hopen dat het zo blijft gaan.

Dat idee van het verhuizen, had ik indd al van meerdere mensen gehoord. Het zou best kunnen dat hij zich helemaal niet thuis voelde in onze wei.
Ik weet ook niet hoe lang zo'n periode kan duren.
Maar daar zullen we vanzelf achter komen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:42

wanneer komt hij bij andere paarden te staan?
Dat zal voor hem ook wel lekker zijn en zijn gedrag positief veranderen :)

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:52

@ opisop-shop
Dat ben ik inderdaad vergeten te vertellen. Maar gelijk na de castratie hebben we hem alweer bij de andere ruin gezet. Hij was nog wat beduusd van zijn operatie en had natuurlijk wel wat pijntjes nog. Dus die ontmoeting ging stukken beter dan de vorige keer. En nu eten ze samen uit één bak!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:03

Heel slim om dat direkt te doen, dat geeft de ruin wat meer zelfvertrouwen en hem een achterstand.
Als je zou wachten tot hij weer helemaal de oude is voelt hij zich wss weer helemaal het mannetje.

Omgang met andere paarden zal zijn gedrag tegenover mensen wss ook beinvloeden, wellicht kan de ruin wat deuken in zijn ego slaan ;)

tamara74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:28

Super om te lezen dat het nu beter gaat!
Een hele stoere ruin , ga er lekker van genieten.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:29

Wat fijn dat hij nu eindelijk is bijgedraaid!
Heel veel succes verder:D
Misschien is het leuk om een foto'tje te plaatsen van de 'lieve' macho:P
Groetjes Denise

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:10

Ik ga volgende week even wat foto's van nu plaatsen.
het gaat nog steeds goed met Macho.
Vandaag hebben we voor het eerst op hem gereden ( na de castratie). dit ging voortreffelijk goed.

Hij heeft geen stap verkeerd gezet.
Het opzadelen vond hij wel heel eng, sprong opzij als we de shabrak op hem wilden leggen. Maar nadat we dit zo'n 20x gedaan hadden waren het bontje en het zadel geen probleem meer.

Het is best moeilijk hem vertrouwen te geven, omdat je dat helemaal kwijt bent. Maar na vandaag komt het goed terug. Dus dat is heel fijn.

Die castratie was echt nodig....

Nu wiebelt alleen ons zadel een beetje... Dus maar even kijken hoe we dat goed krijgen, want hij moet niet daar weer bang voor worden!

Bedankt voor jullie interesse, dat is erg leuk!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 01:48

Fijn dat het nu zo goed gaat na de castratie.
Ik heb zelf een fjord.
9 jaar als hengst gehad, en dat ging eigenlijk altijd goed.
Soms op wedstijd niet, en kon hem op vreemd terein nooit alleen laten.
Hij is toen een keer 2 weken naar een manege geweest, om mee te doen in een show. Ik zou daar meerijden, en hem daar dan 2 weken trainen met de andere paarden.
Daar ging alles goed, en was hij braaf.
Totdat hij weer naar huis kwam.
Hij begon te slaan, stijgeren enz. maar omdat al 9 jaar hengst was wou ik hem niet zomaar laten castreren.
Heb het uiteindelijk wel moeten doen want ik kon niet meer rijden.
Hij sloeg de stenen uit de muur, kon zijn beenbeschermers na het rijden niet meer afdoen (achterbenen) en aansingelen ging op het laatst ook niet meer.
Ik heb hem laten casteren op de kliniek, omdat hij al 9 was.
Hij heeft daar 3 dagen gestaan, toen hij thuis kwam hoefde ik niks te doen alleen mocht hij 2 weken niet met andere paarden staan, en moest ik rustig rijden (niet springen, galoperen enz)
Na een week had ik wedstrijd met hem, en ik had nog nooit zo goed gereden als toen, en het werd alleen maar beter.
Ik ben nu 3 jaar verder, kan nog steeds merken dat hij lang hengst geweest is (vooral in het voorjaar), maar ik kan hem alleen op de trailer laten, ergens anders naar toen is geen probleem, hij staat niet meer de hele tijd te hinniken en piept niet bij elke merrie die hij tegen komt.
Ook zn dressuur liep hij veel beter. Het enige wat (ik denk) dat minder geworden is is dat hij zich minder inzet als hij ergens geen zin in heeft.
Als hengst zijde liep hij altijd en vooral heel hard, nu is hij rustiger, maar ook veel wendbaarder.

Ook heeft mij fjordje geen papier, dus daarvoor hoefde ik hem geen hengst te houden.

Ik denk dat het met jullie pony wel goed komt, gedult, en de juist begeleiding en tijd dat zijn de belangrijkste dingen.

(niet voor TS)
En geen hengst voor een kind, daar kunnen we het nog over hebben want ik was 9 toen ik mijn fjord kreeg (hij was toen 1), ik heb hem zelf ingereden, beleerd voor de kar enz.
Resultaat, onder het zadel superbraaf met kinderen en voor de kar Z dressuur, altijd goed in de marathon en M vaardigheid met winst.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:10

ik zie daar het nut nooit van in, een paard/pony hengst laten als ze niet ovor de fok gebruikt gaan worden...?

Fijn dat het nu beter gaat!
Misschien kun je een boomloos zadel kopen, of er eentje op maat laten maken door de zadelmaker?
Ik zou eerst zorgen dat het zadel in orde is voor jullie verder gaan met rijden, straks gebeurt er iets.

Lijkt erop dat dit verhaal toch goed afloopt, gelukkig maar!

En dan heb je straks inderdaad voor weinig geld een toffe pony ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:06

wat fijn zeg dat het zo goed gaat met hem.
Dat zijn de goede berichten.
Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe foto's.
Erg goed dat jullie het herhalen totdat je gewoon kan opzadelen, dat is meest het beste.
Succes verder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:17

HTM schreef:
En geen hengst voor een kind, daar kunnen we het nog over hebben want ik was 9 toen ik mijn fjord kreeg (hij was toen 1), ik heb hem zelf ingereden, beleerd voor de kar enz.
Resultaat, onder het zadel superbraaf met kinderen en voor de kar Z dressuur, altijd goed in de marathon en M vaardigheid met winst.

Sorry maar dat vind ik echt onverantwoord van je ouders.
In de eerste plaats is 9 jaar nog erg jong om zelf een paard op te voeden en in te rijden, ook als je al een ervaren ruitertje bent.
Daarnaast is een hengst voor een kind van die leeftijd gewoon niet geschikt en al helemaal niet als hij nog jong is en niets kent.
Bovendien had jouw Fjord geen papieren, wat heeft het dan voor zin hem hengst te laten? Zeker bij een kind van die leeftijd vind ik dat onnodig problemen uitlokken.
Dat het bij jou goed is gegaan is een uitzondering die de regel bevestigd.

Ontopic; TS; ik zou nog geen zadel op maat laten maken, je pony is nu nog helemaal onbespierd, als je hem meer gaat rijden zal hij andere bespiering krijgen waardoor een zadel dan niet meer past, ookal laat je hem nu op maat maken.