Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:54

Gewoon een lint in hangen ;-)!
Dan heb je gewaarschuwd en wat de mensen er dan mee doen moeten ze zelf weten :P
maar ik wou het wel weten!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:22

DendroFleur schreef:
Snap wel dat als je altijd op een doodbraaf paard rijdt, je niet kan voorstellen dat een paard iets anders doet dan gewoon draven.

beetje denigrerend,vind je niet?

ik rij zogezegd op een doodbrave pony die nooit schrikt.(wat niet wil zeggen dat ze makkelijk te rijden is,maar dat terzijde)
maar dat zegt niet dat ik niet weet wat een paard anders allemaal kan doen............. :+

en mijn pony vindt het ook niet fijn om in het nauw gereden te worden,alleen gedraagd zij zich wel.
dat zien mensen erg snel,en menen haar dan te kunnen gebruiken als noodrem/stootbumper als ze hun paard niet onder controle hebben.

DendroFleur

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:45

Het zijn bij ons bepaalde mensen die met meerdere dingen naar mijn idee dom doen. Twee paarden naast elkaar lang vastzetten zodat ze met de halzen verstrikt raken in de halstertouwen.
Rustig van een aanspanning afstappen en verbaast zijn dat ze er alweer vandoor gaan zonder koetsier.

Ik ben ooit op de hoefslag gestopt omdat er een bijna in mijn rug aan het galopperen was. Wordt zelf ook onrustig van dat gesnuif in mijn nek.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:00

Als je verwacht dat je paard nog wel eens een trap uit wil uitdelen, zou ik er zeker voor de zekerheid een rood lintje in hangen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:03

Weet je wat het ook is, als jij geen rood lint erin doet en je paardje haalt uit en trapt BIJVOORBEELD een paard perongeluk kreupel dan ben jij de schuldige want jij hebt geen rood lintje ter waarschuwing! ;) Heb je wel een rood lint en het gebeurt kun jij niet aansprakelijk worden gesteld jij hebt namelijk een rood lint in de staart van je paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:04

dat is dus niet waar.
dat je een rood lint in de staart van je paard hebt,ontslaat je niet van verantwoordelijkheid.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat je iemand moet pesten als het paard een rood lintje in heeft,maar je bent nog altijd wel verantwoordelijk

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:08

DendroFleur schreef:
Het zijn bij ons bepaalde mensen die met meerdere dingen naar mijn idee dom doen. Twee paarden naast elkaar lang vastzetten zodat ze met de halzen verstrikt raken in de halstertouwen.
Rustig van een aanspanning afstappen en verbaast zijn dat ze er alweer vandoor gaan zonder koetsier.

Ik ben ooit op de hoefslag gestopt omdat er een bijna in mijn rug aan het galopperen was. Wordt zelf ook onrustig van dat gesnuif in mijn nek.

Daar ben ik het helemaal mee eens!!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:37

KBTP schreef:
Weet je wat het ook is, als jij geen rood lint erin doet en je paardje haalt uit en trapt BIJVOORBEELD een paard perongeluk kreupel dan ben jij de schuldige want jij hebt geen rood lintje ter waarschuwing! ;) Heb je wel een rood lint en het gebeurt kun jij niet aansprakelijk worden gesteld jij hebt namelijk een rood lint in de staart van je paard.

En dat is dus volslagen onzin.
Je haalt een aantal begrippen door elkaar, n.l. verantwoordelijk ( dat ben je altijd), schuldig ( dat staat te bezien, hangt af van de omstandigheden), aansprakelijk ( meestal als eigenaar/houder )
Ga er maar van uit dat als jouw paard de mijne kreupel trapt, ik de kosten wel bij jou of je verzekering neer leg, al hangt de staart van je paard helemaal vol met rode lintjes.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:47

Tja... Rode lintjes...

Mijn paard haalt ook uit naar anderen.
Uit angst ja, niet uit gemenigheid...

Een rood lintje is geen vrijbrief om maar asociaal over al tussen door te crossen, maar ik vind wel dat anderen er rekening mee kunnen houden dat je paard uithaalt.
Het is immers een waarschuwing!!
Dus als je toch heel dicht langs mijn paard komt, dan ben je al gewaarschuwd, en als hij dan uithaalt, tja...
Eiegen schuld, dikke bult!!

Ik ga mijn paard niet straffen voor iets wat hij doet uit angst.
Plus nog eens het feit, dat als ik hem een schop verkoop omdat hij uithaalt, hij het rustig gewoon nog een keer kan doen, omdat ie van mij schrikt!!

Dus paul, je mag de kosten bij mij verhalen als mijn paard uithaalt, maar je was gewaarschuwd door de rode lintjes, dus is het toch echt je eigen verantwoordelijkheid om er vlak achter of naast te gaan rijden met je paard!!!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:02

Ik vind het persoonlijk zowiezo nooit een goed idee om vlak achter een paard te komen, begrijp echt niet waarom dat zo nodig is. Zeker niet als je dat paard niet (voldoende) kent. Bij ons op stal zijn er van die meiden die echt aan treintje doen met hun ponies zeg maar, en ook in de gangen gaan ze zelf vlak achter een pony staan ed. Dat zouden ze bij die van mij niet moeten doen, daar waarschuw ik hen dan ook voor en klaar. Je hebt nu eenmaal trappers en bijters en paarden die niks doen. Uiteindelijk valt dat grotendeels vast wel te corrigeren, maar vooraleer het zover is zou ik zeggen: een gewaarschuwd mens is er 2 waard.

Als puntje bij paaltje komt WILT toch niemand dat zijn/haar paard trapt en uiteraard WILT ook niemand dat zijn/haar paard of hij/zij zelf een trap krijgt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:08

Idd shanelle!!

Bij mijn paard gaat ook steeds een stukej betr hoor!
Maar ik vertrouw het nog niet voor de volle 100% en dan al zeker niet met vreemde paarden in de bak, die hij dus niet kent!

Dus ja, als je een paard ziet met eenr ood strikje, moet je gewoon even 2 keer nadenken voordat je er vlak achter of naast gaat rijden!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:06

Zaterdag zonder rood strikje gereden :) Ik had een mooie strik meegenomen, maar er was zo geweldig mooi groot losrijterrein dat ik dacht ik probeer het wel gewoon, heb 2 mede losrijders gewaarschuwd en deze hielden vol begrip iets afstand :D Erg fijn, het was een goede ervaring, zo goed dat ik uiteindelijk vlak voor de proef toen ik echt de aandacht had lekker even tussen de andere ben gaan stappen en mijn paard dit niet eng vond :)

Voorlopig neem ik het strikkie gewoon mee, en is het krap gaat het er gewoon in :) Aansprakelijk blijf ik, dat ben ik me bewust en ik zal wanneer mijn paard angstig is ook niet snel midden in een groep gaan rijden, maar ik waarschuw nog altijd liever dan dat ik later te horen krijg, dan had je ons moeten waarschuwen :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:49

Das fijn!! :)
Had nog gekeken zaterdag of ik paard met rood strikje zag lopen. Maar die zeg k niet, maar snap nu ook waarom :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:55

Hahahha :D

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:08

IK vindt jouw benadering heel verstandig en ook zoals het hoort te zijn_PSM_, ik ben ook niet tegen rode lintjes en waarschuwing, alleen er zijn er hier die er nogal heel makkelijk reageren, van, ik heb een rood lintje in dus je moet maar uitkijken. je bent gewaarschuwd etc.

@Raja, definieer jij dan eens "heel dicht", is dat een meter, is dat twee meter, geldt dat naast of erachter etc.
Voor het ene paard is een meter voldoende voor de andere is misschien twee meter nog niet genoeg.
Wie zegt, dat je je paard een schop moet verkopen, uberhaupt een angstig paard schoppen heeft juist een tegengesteld effect, het paard wordt er alleen maar angstiger van en gaat nog meer afstand nodig hebben.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:16

Hoe dicht bij verschilt ook per paard denk ik, maar het lijkt me logisch dat, als je een rood strikje tegenkomt, je voldoende afstand bewaard om iig n iet geraakt te worden. Daar gaat het toch ook om?

Ik denk dat dat het per paard verschilt of dat naast of er achter is.
Bij die van mij over het algemeen ernaast.
En dan niet 1 seconde maar langere tijd en dan zo dat je zelf nergens meer heen kan.
En ja, sommige ruiters presteren het om een volledige binnen hoefslag naast je te blijven draven!
Of als mensen in galop achterlangs komen scheuren!

Er wordt idd niet gezegd dat je je paard en schop moet verkopen, maar er zijn genoeg ruiters die vinden dat je je paard moet straffen op het moment dat het paard uithaalt.
Dat heeft imo ook zeker geen zin! En al helemaal niet als het uit angst gebeurd...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:18

Je kunt er voor de zekerheid altijd een lint in doen. Waarom niet?
Maar als iemand je tegemoet rijdt, ziet ie er nog niks van...

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:15

Ik zou het ook voor de zekerheid gewoon in hangen als je bang bent dat hij eens een trap geeft. Dan wordt er iig rekening mee gehouden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:21

Als je weet dat je paard uit kan halen hang er dan een rood strikje in. Zo weten de anderen het. Ik vind dat iedereen in een rijbak rekening moet houden als ze zien dat er een paard een rood strikje in zijn staart heeft. De ruiter zelf kiest er ook niet zelf voor en het blijven levende wezens. Je kan het ze niet kwalijk nemen.

Als ik op wedstrijd zou gaan of op stal in een drukke bak zou rijden zou ik ook een roodstrikje in de staart van mijn merrie moeten doen. Ze kan gewoon echt opeens uithalen als er een paard te dicht achter haar loopt/rijdt of te dicht ernaast.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:28

Raja schreef:
En dan niet 1 seconde maar langere tijd en dan zo dat je zelf nergens meer heen kan.
En ja, sommige ruiters presteren het om een volledige binnen hoefslag naast je te blijven draven!

en waarom zou dat niet kunnen?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:31

Lielle schreef:
Raja schreef:

en waarom zou dat niet kunnen?

Het kan wel, maar als je ziet dat een paard een rood strikje in zn staart heeft, vind ik dat zeker niet netjes! En ergens nog een beetje dom ook...

En eigenlijk vind ik het zowiezo niet netjes.
Degene die op de hoefslag rijdt, kan onmogelijk een wending of volte rijden op deze manier!
Je rijdt zoiemand dan eigenlijk een beetje klem!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:33

de ruiter op de hoefslag kan ook aangalopperen of gaan stappen toch? Ik zeg niet dat ik het snel zal doen, maar het kan best wel eens voorkomen. Overigens vind ik 1,5 meter tussenruimte dan wel normaal.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:38

Lielle schreef:
de ruiter op de hoefslag kan ook aangalopperen of gaan stappen toch? Ik zeg niet dat ik het snel zal doen, maar het kan best wel eens voorkomen. Overigens vind ik 1,5 meter tussenruimte dan wel normaal.

Als een ruiter op de hoefslag wordt gedwongen om te gaan stappen of galopperen, vind ik dat niet kunnen!

Zowiezo, als je op de hoefslag rijdt en iedereen is aan het draven, dan kun je imo niet zomaar een overgang naar stap rijden!(of halthouden)

Dat zijn overigens ook nog eens de normale bakregels!
Linskaom heeft voorang en degene die de snelste gang heeft, heeft voorrang op de hoefslag.

Tuurlijk, het kan een keer gebeuren dat je naast iemand komt, maar dan kun je toch na een halve lange zijde afwenden of een wending rijden als je op de binnehoefslag rijdt?? Dan hoef je toch niet een heel rondje er naast te blijven??
Degene op de hoefslag krijgt hier geen kans voor en wordt dus gedwongen een overgang te rijden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:47

Je kunt ook zeggen dat de ruiter op de binnenhoefslag gedwongen wordt om af te wenden :)*

ik snap niet dat het zo'n enorm punt is. Ik heb het sowieso nog nooit meegemaakt in 25 jaar wedstrijden, en anders kun je toch altijd vragen of iemand wil afwenden. Met een beetje samen nadenken kom je er altijd wel uit, ipv meteen met allerlei regels, lintjes etc te gaan gooien.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:50

Lielle schreef:
Je kunt ook zeggen dat de ruiter op de binnenhoefslag gedwongen wordt om af te wenden :)*

Ik snap niet dat het zo'n enorm punt is. Ik heb het sowieso nog nooit meegemaakt in 25 jaar wedstrijden, en anders kun je toch altijd vragen of iemand wil afwenden. Met een beetje samen nadenken kom je er altijd wel uit, ipv meteen met allerlei regels, lintjes etc te gaan gooien.

Als je niet gedwongen wilt afwenden, dan ga je toch OP de hoefslag rijden??

Ik vind het gewoon niet netjes als je een compleet rondje naast iemand blijft rijden...