Petrie Olympic

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Re: Petrie Olympic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:51

Ik ben meteen vanaf dat ik ze had gaan rijden!!
Er werd tegen mij ook duidelijk gezegd dat ik er niet mee moest lopen of fietsen maar meteen mee rijden! Dan zakken ze in zoals ze in horen te zakken! Ze krijgen dan de vorm net als met rijden :)

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:58

Ja dat las ik al ergens van jou inderdaad. Was dat wel een beetje te doen dan? Ik moet zeggen dat ze nog wel errug hoog zitten bij mij hoor ;)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:20

Bij mij werd verteld eerst een week of het liefst twee alleen maar mee lopen, dus niet fietsen of trap lopen maar alleen maar wandelen, dan zakken ze een beetje in zonder dat je je knie te veel buigt, als je laarzen hoog zitten en je gaat gelijk rijden buig je je knie heel veel, het gevaar wat je dan hebt is dat je een knik in je dressuurboog krijgen, eenmaal een knik erin gaat ie er nooooit meer uit, staat ook wel erg lelijk. Was voor mij wel heel duidelijk dat ik er eerst alleen mee ging lopen. Maar goed als je gelijk mee wilt rijden moet je het zelf weten, maar als ze al hoog zitten, zou ik het in ieder geval niet aan durven. :D

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:38

Nou willen.. Het werd mij zo gezegd!
De eerste 3 keer was het geen pretje, het deed geen zeer maar het was nog niet comfortabel! Maar ze zijn doordat ik ermee ging rijden heel snel ingezakt.
En mijn laarzen waren ook hoog, maar je zit toch niet als een springruiter erop?! Mijn boog is in ieder geval nog mooi heel zonder knik!! :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:47

Ik zit ook over deze laarzen te denken, is de buitenkant echt hard? Zoals bij de pertrie perfect?

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:30

Op de petrie perfect zit een coating. Daar kun je op poetsen wat je wil, maar die krijg je niet soepel.. De petrie olympics zijn zonder coating, en van rundleer gemaakt. Die kun je dus wel soepeler krijgen dan de perfects. Ik weet nog niet hoe soepel ze worden, maar heb goeie hoop. :P

@ AniqueN: Haha, ik ben gister ook boodschappen gaan doen met mijn nieuwe laarzen. :D

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:56

Haha, dat boodschappen doen toch nog eens zo nuttig kon zijn he :D
Heb jij al een idee wanneer je met je laarzen op je paard klimt?

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:56

Pff, nou net even gereden met de laarzen. Omdat ik hier ook las, dat het beter was dat je ze op het paard inrijdt. Maar was niet echt lekker, om ermee te rijden. Heb ze daarna maar weer verwisseld voor mijn schoenen en heb toen nog maar een proefje geoefend. Dat was volgens mij helemaal nog niet te doen met de laarzen. Haha, moet ze eerst maar wat gebruiken om los te rijden.. Hoop dat ze snel soepel worden.. Zal ze zo nog weer effe poetsen :P

Wanneer ga jij ermee rijden of weer boodschappen mee doen? :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:01

Wat doen jullie om het leer soepeler te maken, invetten o.i.d.? :)

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:07

Ytjuuuh schreef:
Pff, nou net even gereden met de laarzen. Omdat ik hier ook las, dat het beter was dat je ze op het paard inrijdt. Maar was niet echt lekker, om ermee te rijden. Heb ze daarna maar weer verwisseld voor mijn schoenen en heb toen nog maar een proefje geoefend. Dat was volgens mij helemaal nog niet te doen met de laarzen. Haha, moet ze eerst maar wat gebruiken om los te rijden.. Hoop dat ze snel soepel worden.. Zal ze zo nog weer effe poetsen :P

Wanneer ga jij ermee rijden of weer boodschappen mee doen? :P

Je kunt beter gewoon even doorbijten hoor! ;)
Als je 1 week lang iedere keer je laarzen aan doet met rijden gaat het heel snel hoor! :)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:11

Haha, oké. Was ik ook al wel een beetje van plan. Maar heb aankomende zaterdag wedstrijd, dus moet wel nog iets normaal kunnen trainen. :P Voel me nu echt weer een beginner, met die laarzen aan. :+

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:45

Lante schreef:
Wat doen jullie om het leer soepeler te maken, invetten o.i.d.? :)

Niet invetten is niet goed voor de lijm die tussen de lagen leer inzit, gewoon veel dragen en doorbijten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:47

En maak je de laarzen dan schoon met zadelzeep of lederdressing ofzo? Vraag het natuurlijk ook nog wel even na als ik ze ophaal, maar vind het wel interessant om alvast te weten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:48

Onderhoud van lederen rijlaarzen

Gebruik voor het onderhoud van lederen rijlaarzen nooit leervet, zadelzeep of leerolie! Voor het dagelijks onderhoud van laarzen moet eerst na het rijden de laars met een niet te vochtige spons afgenomen worden om het zweet en vuil van de laars te verwijderen. Met een droge poetslap wrijft men de laars schoon en droog. In het bijzonder leerolie is voor laarzen slecht, omdat de olie via het buitenleer in de voering dringt en de verlijming tussen de twee lagen als het ware oplost!

Laat de laars uitwasemen in een open ruimte. Berg de laars nooit op in een laarzentas, kast, of erger, een plastic vuilniszak. De laars moet kunnen "uitademen" en het vocht van zowel ruiter als het paard kwijt raken. Zet een leren laars nooit direct bij een kachel of warme plaats!

Onderhoud de laars met een goede schoencrème: Meltonian, Kiwi, Woly en diverse andere merken schoencrème geven het leer een goede voeding. Laat de schoencrème een tijdlang intrekken! Geef de laars de tijd! Vanzelfsprekend uitpoetsen met een zachte borstel of doek. Je hebt schoencrème en kleurcrème. De kleurcrème heeft meer kleurstof en dekt vooral bij moeilijke kleuren (licht bruin en cognac) beter de kale plekken. Laat de crème minimaal 6 uur intrekken! Het is nog steeds een groot misverstand dat de laars JUIST aan de binnenzijde (daar waar het kontakt met het zadel en paard is) deze behandeling nodig heeft en wanneer de crème goed in de laars is ingetrokken ook beslist niet zal kraken en afgeven.

Laarzenspanners zijn noodzakelijk voor lederen rijlaarzen! Niet alleen om de neus van de laars naar beneden te houden ook de opwaartse spanning om de schacht omhoog te trekken is van belang. Voor laarzen met treklussen is de enige goede laarzenspanner de houten leest in combinatie met de bijpassende houten stok, waar een veermechanisme in is verwerkt. Zet de spanner nooit te strak zodat er plooien aan de buitenkant ontstaan bij de treklussen.

Veel succes ermee!

Van Huet rijlaarzen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:03

Dank je wel, dat is een duidelijk verhaal! :D

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:12

Misschien heb ik er overheen gelezen maar zit er ook een balein achter bij de knieholte?

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:12

Wat is dat?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:55

Dat is een soort harde strip zeg maar in de laars en die zit van de hak tot de knieholte.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:57

Volgens mij wel ja, er zit iig ong. 1 cm breed een extra stuk leer van hak tot knieholte.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:01

Dat hebben alle rijlaarzen toch? Vaak zit de rits daar ook in verwerkt.
Is dat een balein?

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:07

Dit ziet er wel anders uit dan bij mijn derby's met rits.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:02

Serieus, ik heb nog niet eens met de laarzen gereden en het lipje van 1 van de ritsen is er al af... :\

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:02

ah nee! Dat is wel heel erg balen. Ben je er al mee terug gegaan?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:10

Nee nog niet, het is vandaag gebeurd. En wat nog dommer is, mijn vader heeft de andere laars vandaag opgehaald van Divoza omdat die laars iets is opgerekt... :+

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:18