help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:15

Hoefsmit is langs geweest. Volgens hem wil mijn paard aandacht en vraagd hij dit op een verkeerde manier. Dit is mogelijk, want sinds de aankoop van mijn ander paard is hij veel norser geworden. NU moet hij de aandacht delen. Maar, misschien geef ik hem teveel aandacht ? Sinds enkele dagen geef ik hem minder knuffels en aandacht, ik ga dagelijks, maar laat dat knuffelen achterwege, dus gewoon borstelen en opzadelen, zonder te betuttelen. Dit gaat voorlopig goed.
Als hij nors is in de stal, dan negeer ik dit gewoon.
Geen eten meer uit de hand, kwestie van de situatie te vermijden.
Als ik hem aan de hand heb, dan mag hij enkel achter mij lopen, hij moet mij volgen.
Volgens de handelaar en de trainer is er niet echt een probleem, zij hebben het gedrag nog niet kunnen observeren. Ze zijn er vandaag heel de dag bijgeweest en het was net een engeltje. OP die manier kunnen ze me natturlijk geen tips geven...

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:18

anneliesdj schreef:
Ik zou je eigen paard in de lege stal aan de andere kant zetten, dan heeft hij én zijn vertrouwde stalmaatje (nl die merrie) en zijn weidemaatje.

Kan hij wel een beetje overweg met die merrie? Als dat niet zo is kun je hem natuurlijk naast een ander paard zetten, een jaarling kan vrijwel altijd overweg met oudere paarden dus dat is wel een goede optie.
En misschien kan hij iets meer vooraan op stal staan? Waar de drukte is? Misschien verveelt hij zich gewoon?

En trouwens, iets om mee te spelen kun je ook zelf maken, scheelt een hoop geld ;) Heel simpel; een bos wilgentakken samenbinden en ophangen in de stal, op 1,5 meter van de grond, kan een paard onwijs veel lol mee hebben, kost je vrijwel niet en is heel makkelijk te vervangen als hij het stuk maakt.

Die lege stal is niet echt een optie, daar kan hij niet naar buiten kijken en er is weinig licht inval. Aan de andere twijfel ik ook, het is een jaarling, maar hij zal hengst blijven... Hij staat vooraan in de stal, dus als er beweging is ziet hij het.

Leuke tip trouwens van die takken, dat zal ik zeker doen.
Laatst bijgewerkt door djune13 op 18-10-09 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:21

sjee wat een verhaal zeg...en ik wil ook reageren
djune13 schreef:
Hij is agressief in de stal en als je hem uit de hand voederd in de weide (wat ik dus niet meer doe).
Bij de hoefsmit geen problemen, naar de veearts wilde hij wel slaan, (maar hij had pijn).
Bij het opzadelen, rijden... nog nooit problemen gehad
Nu wordt het erger omdat hij nu op krachten komt, voordien was hij suf wegens ondervoeding
Dreigen doet hij naar IERDEREEN die voor stal staat, mannen, vrouwen, kinderen..., dus niet alleen naar mij, naar mij doet hij dit nog maar een week, daarmee ik nu aan de allarm bel trek

hij heeft in elk geval een pesthekel aan de stal,zal wel met zijn ondervoeding te maken hebben.
klinkt logisch zat. ondervoed en bijna niet de stal uit geweest misschien??
maak die stal voor hem leuker.geef in elk geval zat hooi,zoveel hij op kan.
en haal hem uit de stal als je hem gaat poetsen of wat ook.
gewoon hup halster om en eruit,hij mag daar wel even zijn eigen priveruimte hebben tot het weer wat beter gaat toch?

uit de handen voeren---aggresief, tja weer dat eten he?
dat is hem wel heilig geloof ik..en daar heeft hij reden zat voor.

niet meer uit de hand voeren inderdaad,een aai over zijn bol vind ie vast net zo fijn hoor. :D

werkt bij dit soort paarden ook nog als je ze vierkant uitlacht als ze weer boos staan te doen.
die reactie zijn ze totaal niet gewend( nee want of ze krijgen een dreun of we negeren het,dus uitlachen is zooooo vreemd)
moet je kijken hoe interresant je dan bent en hoe snel die oren weer naar voren staan..

moet hij persé in die stal staan dan?
kan dat niet anders, een stal die groter is,of op een ander plekje?
misschien voelt hij zich in een andere stal fijner??

je hebt daar een slim paard hoor,je mag niet vermenselijken,maar hij is vast jaloers.
en hij heeft niet op de goede manier geleerd om dat kenbaar te maken.

net van die kinderen..die meppen een ander kind keihard om dan zelf de aandacht te krijgen..dom want ze krijgen wel negatieve aandacht.
zulke paarden zijn er vast ook wel :P

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:31

Wat de handelaar vermoed is dat hij vroeger altijd alleen in een stal gestaan heeft (hij is 15 jaar). Dit omdat gras en weide blijkbaar iets nieuws voor hem waren - het heeft namelijk een maand geduurd voor hij het schuihok op de weide durfde te verlaten... Ook contact met andere paarden vlot niet echt. Het gaat goed met mijn ander paard, dat is een heel gemakkelijke in omgang, maar met anderen lukt het niet, de domineren hem, ze jagen hem op, slaan en bijten hem.

Eten is inderdaad heilig voor hem, wat ik ook kan begrijpen, moest ik ondervoed zijn geweest zou ik ook schermen voor mijn brokken. Dus ik laat hem nu gewoon gerust als het etenstijd is, of als hij aan het eten is.

Dat uitlachen zal ik eens proberen, ik denk idd dat hij zeer vreemd zal opkijken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:33

djune13 schreef:
Die lege stal is niet echt een optie, daar kan hij niet naar buiten kijken en er is weinig ligt inval. Aan de andere twijfel ik ook, het is een jaarling, maar hij zal hengst blijven... Hij staat vooraan in de stal, dus als er beweging is ziet hij het.

Die andere is nu nog een jaarling dus dat zal nu nog weinig problemen geven en als ze nu al leren met elkaar om te gaan zal het wss in de toekomst ook wel meevallen, als jouw paard iig niet heel onderdanig is maar gezien zijn gedrag richting jou zal dat wel meevallen. Dat hij hengst zal blijven hoeft geen probleem te zijn, hengsten heb je ook in 100 verschillende karakters.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:36

anneliesdj schreef:
djune13 schreef:
Die lege stal is niet echt een optie, daar kan hij niet naar buiten kijken en er is weinig ligt inval. Aan de andere twijfel ik ook, het is een jaarling, maar hij zal hengst blijven... Hij staat vooraan in de stal, dus als er beweging is ziet hij het.

Die andere is nu nog een jaarling dus dat zal nu nog weinig problemen geven en als ze nu al leren met elkaar om te gaan zal het wss in de toekomst ook wel meevallen, als jouw paard iig niet heel onderdanig is maar gezien zijn gedrag richting jou zal dat wel meevallen. Dat hij hengst zal blijven hoeft geen probleem te zijn, hengsten heb je ook in 100 verschillende karakters.

Ik zal het eens proberen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:39

djune13 schreef:
Wat de handelaar vermoed is dat hij vroeger altijd alleen in een stal gestaan heeft (hij is 15 jaar). Dit omdat gras en weide blijkbaar iets nieuws voor hem waren - het heeft namelijk een maand geduurd voor hij het schuihok op de weide durfde te verlaten... Ook contact met andere paarden vlot niet echt. Het gaat goed met mijn ander paard, dat is een heel gemakkelijke in omgang, maar met anderen lukt het niet, de domineren hem, ze jagen hem op, slaan en bijten hem.

Zou je de groep waar hij in staat niet groter kunnen maken? Paar makkelijke paarden van stal erbij, liefst paarden die ook naast hem op stal staan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:40

djune13 schreef:

Eten is inderdaad heilig voor hem, wat ik ook kan begrijpen, moest ik ondervoed zijn geweest zou ik ook schermen voor mijn brokken. Dus ik laat hem nu gewoon gerust als het etenstijd is, of als hij aan het eten is.

Dat uitlachen zal ik eens proberen, ik denk idd dat hij zeer vreemd zal opkijken

ik vind het namelijk altijd zo lachen als een paard zo vreselijk boos op je af komt he.lig dan altijd in een deuk.
en op een of andere manier werkt dat ook nog bij die sjaggies.....
ik maak er altijd een grapje van haha :D , "hey je lijkt wel een zeehond zo met die oren in je nek joh! :P "

erg he...dan heeft hij misschien lang in een stal gestaan..en dan komt hij op een wei,maar is zo'n stal ook zo vertrouwd dat hij er daar dan niet eens uitdurft..
zit wel een flink trauma hoor,wij hebben ook zo'n dramaqueen op stal...veel geduld heb je in elk geval wel nodig

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:43

anneliesdj schreef:
djune13 schreef:

Zou je de groep waar hij in staat niet groter kunnen maken? Paar makkelijke paarden van stal erbij, liefst paarden die ook naast hem op stal staan?

In een grote groep lukt het niet, de andere paarden jagen hem op. Hij staat zelfs het liefst alleen.

anneliesdj

Re: help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:52

Dan niet direkt in een grote groep zetten, steeds één paard erbij en als dat een week goed gaat weer een nieuwe. En erg selectief zijn met welke paarden je erbij zet, probeer de liefste en makkelijkste paarden eruit te kiezen.
En achter elkaar aan lopen is tot op zekere hoogte normaal als ze een nieuw paard zien, dan willen ze kennis maken en wordt er dus wat achter elkaar aan gerend, in een normale situatie is dat over na 15-20 minuten.
Maar als jouw paard bang is voor elk nieuw paard en blijft wegrennen krijgen ze nooit de kans op kennis te maken, dan moet je dus even helpen.
Je zou kunnen proberen eerst beide paarden aan een touw te laten kennismaken, gaat dat goed dan eerst je eigen paard loslaten in de bak en met de ander in het midden gaan staan, je paard zal dan vanzelf komen kijken en dan kun je de ander ook loslaten.
Maar makkelijker is om ze eerst naast elkaar op stal te zetten, je kunt dan makkelijk zien of het een beetje klikt en zijn ze op stal al goed aan elkaar gewend dan zal het in de wei ook minder problemen opleveren.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:58

anneliesdj schreef:
Dan niet direkt in een grote groep zetten, steeds één paard erbij en als dat een week goed gaat weer een nieuwe. En erg selectief zijn met welke paarden je erbij zet, probeer de liefste en makkelijkste paarden eruit te kiezen.
En achter elkaar aan lopen is tot op zekere hoogte normaal als ze een nieuw paard zien, dan willen ze kennis maken en wordt er dus wat achter elkaar aan gerend, in een normale situatie is dat over na 15-20 minuten.
Maar als jouw paard bang is voor elk nieuw paard en blijft wegrennen krijgen ze nooit de kans op kennis te maken, dan moet je dus even helpen.
Je zou kunnen proberen eerst beide paarden aan een touw te laten kennismaken, gaat dat goed dan eerst je eigen paard loslaten in de bak en met de ander in het midden gaan staan, je paard zal dan vanzelf komen kijken en dan kun je de ander ook loslaten.
Maar makkelijker is om ze eerst naast elkaar op stal te zetten, je kunt dan makkelijk zien of het een beetje klikt en zijn ze op stal al goed aan elkaar gewend dan zal het in de wei ook minder problemen opleveren.

Ze hebben hem al een keer door de draad gejaagd...IK vrees als ik nu zoiets probeer dat hij nog meer stress zal hebben. In het begin stond hij alleen, dat vond leuker dan in groep...

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:02

ellepel schreef:
djune13 schreef:

ik vind het namelijk altijd zo lachen als een paard zo vreselijk boos op je af komt he.lig dan altijd in een deuk.
en op een of andere manier werkt dat ook nog bij die sjaggies.....
ik maak er altijd een grapje van haha :D , "hey je lijkt wel een zeehond zo met die oren in je nek joh! :P "

erg he...dan heeft hij misschien lang in een stal gestaan..en dan komt hij op een wei,maar is zo'n stal ook zo vertrouwd dat hij er daar dan niet eens uitdurft..
zit wel een flink trauma hoor,wij hebben ook zo'n dramaqueen op stal...veel geduld heb je in elk geval wel nodig

IK heb tijd en geduld (en geen geld....), verkopen is geen optie, want hij rijd veel te goed. Het rare is dat hij als ik erop zit nooit iets probeerd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:02

Zoiets zal niet snel gebeuren als je het goed begeleid.
En dat je paard het leuker vind alleen is logisch als hij geen ander paard gewend is, als hij leert omgaan met andere paarden zal hij uiteindelijk blijer zijn in een groep ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:05

je hebt wel van die uitzonderingen die wel bij andere paarden willen staan,maar aandacht hoeven ze er niet bepaald van.
zo een hebben wij ook wel( en da's ook een arabier)
een jong dier, of juist wat ouder erbij en idd langzaam uitbreiden,beetje kijken wat hij leuk vind..

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:10

ellepel schreef:
je hebt wel van die uitzonderingen die wel bij andere paarden willen staan,maar aandacht hoeven ze er niet bepaald van.
zo een hebben wij ook wel( en da's ook een arabier)
een jong dier, of juist wat ouder erbij en idd langzaam uitbreiden,beetje kijken wat hij leuk vind..

IK wil dat best nog eens proberen hoor, maar ik snap niet echt de link naar zijn stalgedrag

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:16

nou zijn gedrag zal vast wel een stuk fijner worden als hij een paardenmaatje heeft,scheelt een heel stuk sjaggerijnigheid denk ik.
maar denk idd niet dat het zo denderend veel effect zal hebben op het gedrag wat hij in stal vertoond..

veel paarden hebben dat trouwens hoor,die stal is hun privéverblijf en daar moet je ze met rust laten.
nou prima, ik doe dat altijd wel..
die van mij heeft ook zoiets van ga uit mijn stal,die kan dan een vreselijk humeur hebben
normaal de liefste van de wereld,maar kom met een hoofdstel aan zetten terwijl hij in zijn stal staat en je hebt echt een kreng voor je.
prima,dan zadelen we daar dus niet op,no problemo :D

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:23

ellepel schreef:
nou zijn gedrag zal vast wel een stuk fijner worden als hij een paardenmaatje heeft,scheelt een heel stuk sjaggerijnigheid denk ik.
maar denk idd niet dat het zo denderend veel effect zal hebben op het gedrag wat hij in stal vertoond..

veel paarden hebben dat trouwens hoor,die stal is hun privéverblijf en daar moet je ze met rust laten.
nou prima, ik doe dat altijd wel..
die van mij heeft ook zoiets van ga uit mijn stal,die kan dan een vreselijk humeur hebben
normaal de liefste van de wereld,maar kom met een hoofdstel aan zetten terwijl hij in zijn stal staat en je hebt echt een kreng voor je.
prima,dan zadelen we daar dus niet op,no problemo :D

Omwille dat die reden laat ik hem nu ook gerust in zijn stal.
Maar het rare is, als ik afkom in zijn stal met zijn kopstuk, dan is meneer blij en legd hij zijn oren niet... Misschien is hij nors omdat ik soms (uitzonderlijk) eens een dagje oversla om met hem te rijden, ik kan toch moeilijk (ik zou wel willen) de hele dag op zijn rug zitten om meneer blij te maken (ik moet helaas naar mijn werk).
Opgezadeld, zelfs in de stal hij is het liefste paard....
Uren aan een stuk kan meneer doorgaan, vandaag 5u gereden, mijn achterwerk aaaaauwww... maar meneer was content vandaag...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:28

5 uur gereden?
dat is lang zeg!..rijd je wel vaker zo lang?
hij kan ook daarom sjaggerijnig worden he?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:33

ellepel schreef:
5 uur gereden?
dat is lang zeg!..rijd je wel vaker zo lang?
hij kan ook daarom sjaggerijnig worden he?

Hij is dat gewoon hoor, we hebben dat opgebouw, meestal rijden we een goede 3u. Vandaag hebben we met enkele vrienden een grote wandeling gemaakt, 5u enkel in rustige stap. In de piste rijden we enkel een uurtje s'avonds in de week.
Maar je hebt daar wel een punt hoor, we hebben er zelfs al mee zitten lachen, feit dat we zoveel rijden dat ze ons beu zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:25

Dat ie niet boos is als je hem uit de stal haalt, ookal is dat met een hoofdstel dat geeft toch aan dat hij het niet leuk vind om alleen te zijn. Wss ziet hij jou als zijn vriendje en wil hij dus graag dingen met jou doen.

Ik zou toch proberen om hem iets paardser te maken, mss heeft het weinig effect op zijn stalgedrag maar evengoed kan het wel veel invloed hebben omdat hij zich dan gaat hechten aan een ander paard ipv aan jou.
Het is idd ook een goed idee om te beginnen met jonge dieren, die zijn meestal toch een stuk onderdaniger.

Ik krijg het idee dat je paard heel duidelijke singnalen geeft alleen zie jij alles als afzonderlijke dingen ipv er een geheel van te vormen. Dat geeft niet, is altijd moeilijk te zien bij je eigen paard.
Het valt me namelijk op dat je gaandeweg het topic steeds weer dingen verteld die het duidelijker maken, het is net een puzzel waar steeds een stukje bij gelegd wordt ;)

Je woonde ergens richting Belgie of niet?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:04

anneliesdj schreef:
Dat ie niet boos is als je hem uit de stal haalt, ookal is dat met een hoofdstel dat geeft toch aan dat hij het niet leuk vind om alleen te zijn. Wss ziet hij jou als zijn vriendje en wil hij dus graag dingen met jou doen.

Ik zou toch proberen om hem iets paardser te maken, mss heeft het weinig effect op zijn stalgedrag maar evengoed kan het wel veel invloed hebben omdat hij zich dan gaat hechten aan een ander paard ipv aan jou.
Het is idd ook een goed idee om te beginnen met jonge dieren, die zijn meestal toch een stuk onderdaniger.

Ik krijg het idee dat je paard heel duidelijke singnalen geeft alleen zie jij alles als afzonderlijke dingen ipv er een geheel van te vormen. Dat geeft niet, is altijd moeilijk te zien bij je eigen paard.
Het valt me namelijk op dat je gaandeweg het topic steeds weer dingen verteld die het duidelijker maken, het is net een puzzel waar steeds een stukje bij gelegd wordt ;)

Je woonde ergens richting Belgie of niet?

Ik woon in Brugge/belgie
Hij (ondanks zijn bijten) is heel gehecht aan mij, zodra hij vb. mijn auto ziet komt hij aanlopen en begint hij te roepen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:13

Ja das voor mij ook veel te ver.

Hij probeert je echt wat duidelijk te maken, hoe doet hij als een ander hem op stal zet?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:25

Djune, begin maar vast te geloven dat dit geen simpeltje gaat worden.
Jouw paard heeft een probleem waar hij begeleiding bij nodig heeft en momenteel gaat jullie communicatie geheel langs elkaar heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:34

Djune idd geen makkelijke klus zo, maar ik vind 5 uur rijden en dan regelmatig ook nog 3 uur wel veel, je zit wel op die rug en in een rustige stap zit je op zijn rug, ruggengraat en dat kan zeker wel vermoeiend zijn. Spierverzuring kan je ook na een rit van 5 uur verwachten ook al stap je alleen maar. Ga jij wel eens 5 uur in de duinen wandelen?? en dan 3 dagen er na weer 3 uur.... :P

Trainen om sterke spieren te krijgen en je paard te leren dragen doe je niet 5 uur achter elkaar, maar op deze manier train je niets, put je hem uit. Een moe paard is gedwee.

Natuurlijk komt hij aan gerend, daar komt de auto met lekkere hapjes aan..... :D Wij denken nog al snel dat het om ons te doen is, maar als ik jouw paard nu morgen koop en ik ben er goed voor en kom steeds even met wat lekkers, dan rent hij ook roepend op mij af en als hij dan bijt naar mij omdat ik niks heb of het is op en hij wil meer, krijgt hij een veeg op zijn neus, eentje die je hoort....na een paar keer zal het dan ook wel over zijn, als hij niet te veel verpest is. Maar als hij mij dan ziet, zal hij zeker nog op mij af komen, doet mijn paard nl ook en vele paarden hier op bokt. ;)

Jij moet niet bang zijn dat je je kontakt met je paard kwijt raakt, de band kan nog beter worden als de rolverdeling duidelijk is. Hij moet zich gewoon gedragen met jouw en daar moet JIJ voor zorgen, maar wees wel eerlijk en put hem niet uit, praat en kroel met hem, maar gebruik daar geen voedsel voor. Ga desnoods eens een cursus bij Emiel Voest volgen, daar leer je de basis hoe je een paard benaderd en hoe een paard jouw hoort te benaderen, dan ben je eerlijk bezig. Op zijn tijd een tets tegen zijn hoofd en zelf nog veel omgangsfouten maken is heeel erg oneerlijk en daar wordt je paard alleen maar moeilijker door.....

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:04

anneliesdj schreef:
Ja das voor mij ook veel te ver.

Hij probeert je echt wat duidelijk te maken, hoe doet hij als een ander hem op stal zet?

Op stal zetten is geen probleem, een kopstuk aandoen ook niet, maar als hij wacht op zijn eten wordt het plots een monster.