Dringent hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Dringent hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:29

Ook niet, als zezoals Jaopie 1.60 zijn, en al helemaal niet, want ik heb ook nog een Shetlander, Bartje, als j zo klein bent. Een reken maar dat die kleine rakkers ook wat van bijten kunnen, als je ze het niet tijdig af leert. Een hoop er van is ook wel ... het aan zien komen. Achteraf ben je eigenlijk steeds te laat. Die kleine haait en snaait nog steeds naar iedereen, die hem aanzien voor een lief Shetje, zo onverwacht, ineens in iemands bovenbeen. Bij mij waagt "Ons Bartje" dat al JAAREN niet meer. Ik pik ie onzin ook gewoon niet. Waar heb ik dat aan verdiend ook? Ze staan 24/7 in de wei, lekker te freewheelen, zeg, nogmaals: NIET DUS! Ik heb trouwens ook al heeeeel wat jaren honden, namelijk DObermanns (zie Beestenboel: de Fantastische Dobermann Miro is geplaatsts... enz), maar daar moet je ook gewoon, liefst zonder enig gekleun, de BAAS zijn, anders gaat er van alles vreselijk mis. Nou zijn paarden en honden natuurlijk twee volkomen verschillende diersoorten met geheel verschillende uitgangspunten, maar een gemene deler vind ik daar toch wel in terug: ze zoeken iemand die leiding geeft. Tsja, en die dagen ze wel eens uit. En dat is het moment dat je moet laten zien dat JIJ dat bent. Niet door een beetje machteloos te gaan rauzen of zo, maar een welgemikte afstraffing is doorgaans alle duidelijkheid die ze nodig hebben. Zo niet? Dan herhalen we het nog eens. Maar gemep met van alles en nog wat, ach, daar wordt iedereen immuun voor op een gegeven moment. Ik zeg niet dat het allemaal vanzelf gaat, het kost je soms behoorlijk wat hoofdbrekens: "Hoe pak ik DIt nu weer aan?" Maar wij mensen hebben die hersenen ook gekregen om handige en slimme oplossingen te verzinnen, om ons te proberen te verplatsen in een dier dat we zeggen lief te hebben, te eren en te respecteren. Dan wil je de gehoorzaamheid er toch niet rucksichtsloos in gaan meppen?
Je wil met je paard (en hond) toch vooraal SAMEN verder, en verder komen? Dat lukt toch het beste als je allebei hetzelfde wil?Neuzen dezelfde kant op staan?
Dwang gaat maar lukken tot op zekere hoogte. Daarna wordt het rebellie, de revolutie... en voor de dieren de slager of het asiel. En voor ons? Een gekwetst ego?
Er zijn geen klip en klare of kant en klare oplossingen, omdat paarden (en honden) net zo individueel zijn als mensen. Daarom het woord: samen. Dus niet: boekjeswijsheid. Bokt geeft vele verschillende tips aan, dat is het waardevolle juist ook, maar je moet en mag er je eigen "gebruiksaanwijzing" uit bij elkaar sprokkelen. Daar is 't toch ook voor bedoeld? Eigen-wijsheid, heet dat.
Nou, ik kan beter columns gaan schrijven of les gaan geven op een school geloof ik: de prediker aan het woord. Sorry hoor, maar it moest ik even kwijt....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-12-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:38

oeh! shets jaa die zijn zo gek op benen (en billen Bloos )
heb em al eerder gelezen: als paardlief heerlijk op je tenen staat, vraag je toch ook niet of paardlief even de tijd heeft om zn poezelige voetje van je tenen te halen..
maargoed dat is mijn mening.
maar nu weer ontopic: TS hoe gaat t nu?
en wat heb je nu gedaan? of was weide + speelgoed voldoende

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:01

manueeltje82 schreef:
Ik heb ook een bijter, nou ja meer een happer. Mijn paard is manegepaard geweest tot 1,5 week geleden toen ik hem gekocht heb. Hij heeft zadeldwang/singlenijd. Opzadelen is dus niet echt supermakkelijk. Daarom heeft ie heel wat klappen gehad van manegeklanten bij het opzadelen en is ie chagerijnig geworden en happerig. Bij mij hapt ie niet vaak meer maar toch nog zo af en toe. gewoon even vastpakken.
Ik zit toch best wel met het dilemma slaan of niet slaan en dan bedoel ik dus hard slaan met een vuist. Van de ene kant is hij zijn vertrouwen in mensen kwijt omdat hij vaak onterecht tikken heeft gehad. Van de andere kant wil ik niet een keer echt gebeten worden. Zijn happen zie ik als een manier om te dreigen hopend dat ik oprot en hem met rust laat. Hij hapt alleen op stal waar ie ook gezadeld wordt.
Wie heeft er tips en nee ik wil niet met voorwerpen slaan.

Ik had het vandaag even gehad met mijn bijtertje. Ik heb mijn eerste blauwe plekje van 3 bij 4 mm. ja dat valt reuze mee maar ik had eigenlijk gehoopt dat het nu wel voorbij zou zijn. ik heb hem als bijter gekocht en dacht dat het wel bij zou trekken. Hij bijt echter normaal niet uit agressie maar vaak verveling. Verder natuurlijk bij het aansingelen. Echter niet alleen bij het aansingelen (daar heb ik al meerdere tips over gehad) Hij bijt me eigenlijk niet echt maar wil altijd net een velletje pakken of gewoon de kleren. Dingen pakken om in te bijten heeft geen enkele zin aangezien hij zijn tanden amper van elkaar haalt. Ik wil hem ook niet verrot slaan omdat het niet voortkomt uit agressie en dat in zijn geval denk ik eerder averechts zal werken.
Ik ben in elk geval gestopt met snoepjes geven. Ik geef hem nu alleen nog beloning in zijn voerbak. Wat ook weer onhandig is aangezien ik met een beetje vrijheidsdressur wil beginnen.
Eigenlijk is hij heel lief en is het allemaal niet kwaad bedoeld maar ik heb geen zin om van de zomer als ik met korte mouwen loop in mijn vl gebeten teworden. voor de zomer wil ik het dus eruit hebben....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:14

Een paard dat bij doet dat altijd omdat hij iets van je wil (snoep) of vanuit dominantie (omdat het kan). Hoe lief het ook lijkt. Niet pikken en onmiddellijk duidelijk afstraffen, zo hard als nodig is. Dus is een nee genoeg, dan blijft het bij die nee. En als het een knal voor zijn hoofd vereist, dan dat> Bijten is NOOIT geoorloofd.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:41

marjoleinft schreef:
als je petra laat komen van de 2moons dan mag je wel een klap geld meenemen. maar je moet hem gewoon op het juiste moment een flinke tik verkopen dat helpt vaak het beste.

Het is maar net wat je er voor over hebt..Op een paard vriendelijke manier of je paard naar de haaien helpen!!
Want een paard mishandelen is er nog geen 1 beter van geworden..
Blijkt dat dit paard daar geen respect voor heeft, en dan moet je een ander manier verzinnen..

En ja paarden kosten nu eenmaal geld, en als dat niet voor je paard over hebt!!!
Tja, dan moet je eens een keer bij jezelf te raden gaan, of je wel een paard waard bent..

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:10

yeye schreef:
play_coy schreef:
over dat terugbijten of slaan, ik ben het er mee eens, maar velen maken een fout, als je hem straft, doe dat zodra hij wil bijten of bijt. niet als hij heeft losgelaten, want dan straf je hem voor het loslaten, is ook niet handig

helemaal mee eens!!
er was eens een bijter op de manege die iedereen en alles altijd beet.
ik was erbij in de stal gegaan en natuurlijk hapte hij naar mij.
dan ben ik dichter bij gaan staan (bij zijn hals) en zodra hij mij probeerde te bijten heb ik een keertje heel hard in zijn hals gebeten (mijn tanden deden er pijn van Knipoog) en hij heeft tot nu toe niet meer gebeten :d
maarja, het is een ander verhaal dan het bijten bij aansingelen natuurlijk...volgens vele hier op de site...

inderdaad maar over dat singelnijd, je moet wel bekijken of het singeldwang of singelnijd is. velen kunnen het onderscheid niet zijn, en als je ze dan straft voor het bijten zit je fout. Ik denk zelf dat je singelnijd gewoon moet vermijden, door heel rustig aan te singelen, en zodra je buiten staat of erop zit de rest, is prettiger voor ieder paard. wat ook heel fijn is, zijn elastische singels, maar die moet je niet te strak aantrekken want je paard heeft ook nog lucht nodig Knipoog

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:01

Elco schreef:
marjoleinft schreef:
als je petra laat komen van de 2moons dan mag je wel een klap geld meenemen. maar je moet hem gewoon op het juiste moment een flinke tik verkopen dat helpt vaak het beste.

Het is maar net wat je er voor over hebt..Op een paard vriendelijke manier of je paard naar de haaien helpen!!
Want een paard mishandelen is er nog geen 1 beter van geworden..
Blijkt dat dit paard daar geen respect voor heeft, en dan moet je een ander manier verzinnen..

En ja paarden kosten nu eenmaal geld, en als dat niet voor je paard over hebt!!!
Tja, dan moet je eens een keer bij jezelf te raden gaan, of je wel een paard waard bent..

Eindelijk een reactie op al die negatieve dingen,... pfff wat een onzin allemaal,
Het enige wat ik lees is : harder slaan , harder trappen... !!!!
Lekker bezig zeg... Misschien kunnen jullie beter je paard alvast naar de slacht brengen tsonge jonge...
Slaan met je hand op zijn hoofd?? Ja wordt ie lekker kopschuw en is dan bang voor je hand...Trappen onder zijn buik ...?? Ook knap is ie alleen nog mag banger of juist agressiever...!!!!

Jullie tips zijn serieus gewoon zielig!!! In de oertijd gingen ze nog nog beter met hun beesten om!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:30

Daijano, wat adviseer jij dan?

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:58

Jeete wat een hoop slaag wordt hier gegeven maar .natuurlijk mag je paard niet bijten en een keer een tik geven kan ik helemaal mee leven.Maar blijkbaar is hier toch wel meer aan de hand.Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Maar kijk eens naar waar de oorzaak van het bijten ligt.
Als het dominantie is dan kun je natuurlijk zorgen voor een betere verstandhouding met je paard via bijvoorbeeld grondwerk.Maar als je paard het doet bij het aansingelen ofzo dan kun je NADAT JE ZEKER WEET DAT JE PAARD GEEB PIJN HEEFT. een alternatief gedrag aanbieden voor het bijte dat is de beste manier van afleren aangezien je je pâard dan kunt gaan belonen voor het juiste .want hoe gek het ook klinkt slaan is ook een vorm van aandacht en als het paard het niet als corectie ziet dan is het aandacht en dat is nou net niet de bedoeling.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:04

Weet je wat ik zo triest vind.. dat er altijd mensen zijn die denken dat je met alleen grondwerk een dominant paard kunt corrigeren en opvoeden. Als je maar lief blijft een consequent bent.

En dat is dus pertinent niet waar. Er is een kleine groep paarden waar je echt anders mee moet werken. Paarden die doorgaans behoorlijk dominant zijn en van het soort dat als je ze die tik geeft, daar niets op uitdoen en het ongewenste gedrag onmiddellijk herhalen onder het motto 'ik voel niks, of ik kan het tenminste hebben".

Die paarden zie je bij de categorie grondwerkers die altijd lief willen blijven ook meer dan gevaarlijk worden. Zoals een paard dat ik ken dat iemand de tand uit de mond trapte. Geen rotpaard. Integendeel een geweldig paard, slim en wat dominant maar dat maakt hem nu ook zo leuk. Maar ronduit gevaarlijk toen ik hem tegenkwam.

Zo'n paard moet je meer dan duidelijk bij zijn. En ook zeker in het begin geen cm toe willen geven. Geef wat en ze pakken alles.

Nu is het een geweldig en ook opgevoed paard geworden. Dus dat kan wel. Maar het lieve grondwerk dat er eerst op los is gelaten zorgde alleen voor meer gevaarlijke momenten.

Kortom: dat is gewoon niet altijd de oplossing. En volgens mij is het een bekende NH-er die ergens schrijft: wees nooit harder/duidelijker voor je paard dan nodig. En wees nooit harder en duidelijker voor je paard dan een ander paard naar jouw paard zou doen ter correctie. En in die range is heel veel geoorloofd. Altijd kijkend naar wat werkt voor een bepaald paard. Dat kan lief Nee zeggen zijn, maar ook een schop onder zijn kont Ja

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:10

Hohoho allemaal misschien is er wel een andere oorzaak van dit gedrag. Ik ben benieuwd hoe oud dit dier precies is? Is deze misschien aan het wisselen? Sinds wanneer doet hij het? Houd hij ook vast als hij bijt?

Mijn shetlander heeft een periode gebeten toen hij aan het wisselen was, daar kun je zalf voor halen dat het tandvlees verzacht dus het minder pijnlijk maakt. Misschien is dat een optie? Natuurlijk moet je hem straffen zodra hij bijt, maar ik raad toch aan om eens naar een oorzaak te zoeken, een paard gaat niet zomaar overal in bijten, behalve als hij er een spelletje in ziet. Alleen moet jij het spelletje niet meespelen, volgens mij gaat het dan wel goed...

Eerst een oorzaak zoeken, voor dat het gevolg groter is dan gewenst....

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:13

Dat denk ik niet. Bij elk paard moet je heel duidelijk zijn en moet je de leiding hebben natuurlijk kan je bij het ene of het andere paard iets minder duidelijk zijn zonder problemen.
Natuurlijk moet je bij een gevaarlijk paard geen grondwerk gaan doen als je je eigen veiligheid of die van het dier niet kan waarborgrn.Natuurlijk moet er ook gecorrigeerd worden maar dan wel op een manier dat het paard weet en sanapt dat ie dat nooit meer moet doen.Zo te lezen lukte dat bij dit paard niet en moet je andere oplossing vinden .

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:16

Binckydenice schreef:
Ik ben benieuwd hoe oud dit dier precies is? Is deze misschien aan het wisselen?

Uhh, staat op de eerste pagina. Hij is net 3 jaar.....

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:54

Splash_ schreef:
Daijano, wat adviseer jij dan?

Consequent negeren bij dat gedrag, bijten=negeren,
straf genoeg lijkt mij,...
Paard zoekt aandacht positief of negatief maakt hem dan ook niet meer uit!
Negeren is dan op dat moment de straf!
Met slaan, trappen enz, zal hij zich op den duur wel onder rangschikken, maar op wat voor manier ,... angstig doen en verlagen of aanvallen, dus allebei niet dat wat we eigenlijk willen.
Paard nooit uit de hand voeren, oefen lichaamstaal.
Probeer je paard met respect te behandelen dan zal je dit ook terug krijgen.
Sowieso niet teveel in zijn stal (eigen ruimte) met hem doen, stal is zijn plekje.
Het kan weken maanden duren , maar las het goed is heb je die tijd wel!
Bodemwerk helpt ook enorm,... hij mag zich niet vervelen op stal, paarden moeten de hele dag wat te kanbbelen hebben of te doen, zien...

Wens Crash succes met der haffie!

Socheapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:57

Als tie dat doet moet je er op voorbereid zijn.
gewoon naar hem toe gaan en een zweep bij de hand.
als tie het doet Tik Tik..
en dan zou die je wel aanvalleen gewoon Tikken blijven geven.
ik heb ook een paard en die is niet zo makkelijk in het begin bijten en alles.. en sinsdien is het een super paardje geworden! Hou me op de hoogte he.
en proberen !!
xx maliss Knipoog

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:00

zijn er ook mensen hier op bokt die eens in het profiel van een ts kijken, het betreft een jong dier van ongeveer 2 jaar die al aardig wat aan grondwerk achter de kiezen heeft en dit aardig onder de duim heeft zoals je in het profiel van de ts is te zien.

Ik kan hier niet over oordelen ik ben er niet bij geweest,,,stel je even voor dat de vrijheids dressuur door de ts geleerd is met snoepjes , en dit in niet op consecuente wijze ,en door toedoen van eigen fouten is het paard gaan bijten. en als er dan ook nog geoordeeld word zonder een profel te gaan bekijken of informatie te vragen vind ik de antwoorden bij soms om te schamen Bloos Bloos Bloos

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:09

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:04

Allereerst: Ik vind het niet echt correct dat je in je advertentie er niet bij vermeld dat hij zo'n probleempaard is. (als het zover is gekomen, is het in mijn ogen toch wel een beetje probleempaard)
Ik heb tot pg 4 gelezen, maar gaan jullie nu al vooruit?
Aangezien slaan niet werkt, zou ik mijn handen er niet vuil aan maken. Een klop op zijn tijd is niet fout, maar om hem in elkaar te rammen, nee.
Ik weet niet meer wie het gezegd had, maar het grondwerk en persoonlijke ruimte vind ik al een goed idee, en ook het knijpen.
Ook niet (meer) uit de hand voederen, maar dat had je al wel begrepen denk ik..
Ik heb ook vd gedaan met mijn haflinger. Ik gaf wel snoepjes uit de hand, maar mevrouw ging er misbruik van maken dmv bijten en nogal agressief voetje geven (spaanse pas, maar dan uit de hand gelopen). Ik geef haar geen snoepjes meer bij vd, met een knuffel is ze al tevreden, het is een braver paardje geworden. Maar mijn pony is wel een engeltje Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:59

heb net de advertentie gekeken en het filmpje,moest wel even lachen,net op het aller laatste stukje komt hij aan gelopen en wil in de camera bijten. Clown
ik vind het wel een hele leuke haf hoor,mooi paardje.
jammer voor ts dat ze hem niet kan of wil blijven houden,erg leuk dier.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:02

KiWiKo schreef:
Elma_ schreef:
en dan ga ik ervanuit dat hij verder niet gewoon pijn heeft ergens??

jep......... pijn van het rijden uit zich in het bijten.................. hou toch op!!! Haha!

Gaan we weer ROFL

Bijt um anders eens flink terug..
En als je hem een tik geeft DIRECT .. ookal is het maar een poging tot bijten jij moet voor zijn .. Niet bang zijn, laat hem maar van jou schrikken .. Hij speelt een spel en jij moet winnen klaar..

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:16

sorry, ik heb niet de hele topic gelezen, maar ik zag ergens iets over verkopen.... als je hem nog hebt, NOOIT!! uit de hand voeren!!! en als ie bijt, gewoon zo'n klap verkopen dat ie half naar de maan vliegt, want iemand zei ooit tegen mij, pas als je begint te denken, hmm sla ik niet te hard? dan begin je ergens in de buurt te komen van hoe hard die beesten elkaar trappen, en vaak losgooien in de bak en join-ups doen, mijn paard werd de laatste tijd ook een beetje bijterig, we hebben het monty roberts zelf gevraagd en die zei van, nooit uit de hand voeren, daarmee laat je je paard alleen maar zien dat hij de baas is, en niet andersom, dus gewoon joinups doen, deed bij mij wonderen Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:48

Vind het erg slordig dat je in je advertentie niet vermeld dat hij bijt..
Mensen denken dalijk misschien een leuke pony te kopen voor hun 10 jarige kindje... hap, slik vinger weg.

Ik vind dat je het er bij moet vermelden.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:32

En al helemaal als je reageert op een advertentie waar lieve betrouwbare manege pony's te koop gevraagd worden.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:37

muilkorf om doen? haha Tong uitsteken

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:45

Hij is verkocht.. Ik hoop dat je die mensen via pm hebt laten weten hoe en wat en als ie via bokt verkocht is hoop ik dat ze bij je laatste berichten hebben gekeken Lachen