Opjagen met zweep, zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: Opjagen met zweep, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:39

Ik vind het vrij nutteloos om een losstaand paard te gaan opjagen (tenzij je zoveel talent hebt om hem precies te laten doen wat jij wilt, met je stem) Of je zet hem aan het werk óf je laat hem z'n gang gaan. Vooral de plastic zakjes aan een longeerzweep vind ik zo raar, vervolgens word men wel kwaad als het paard schrikt van wapperend plastic tijdens het rijden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:53

je bent meer dan welkom om mij met mn fjord bezig te zien dmv lichaamstaal en stem en een beetje hulp van de longeerzweep.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:15

Joh.

Wij doen werkelijk alles fout: we gaan naar keuringen en daar juinen we ze flink op met die zweep, indien nodig (denk overigens maar niet dat het zo simpel ligt, het gaat erom je paard zo actief te maken dat ie de voeten optilt, maar niet zo gek dat ie in galop vliegt of nerveus dribbelt. Knipoog )

En ik gebruik ook rustig de zweep om ze van me af te laten lopen bij los beweging geven. Bij mennen en lange teugel drijf ik ze ook weleens op met de zweep, en bij longeren gebruik ik hem ook.
En ik durf rustig een join uppie te doen.
AI!!!!

En weet je wat nou zo gek is? Tong uitsteken
De pony waarbij ik deze dingen het meest doe, rent het hardst naar me toe in de wei.
Als onze kudde een dutje doet, kan ik er zo tussendoor lopen en het paardje dat ik nodig heb een halstertje omdoen voor ie gaat staan.
Je ziet dat ze ontzettend bang voor ons zijn. Vork Clown

Het ligt niet aan de zweep, het opjagen of de join up.
Het ligt aan de manier waarop.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:54

IndianLady schreef:
je bent meer dan welkom om mij met mn fjord bezig te zien dmv lichaamstaal en stem en een beetje hulp van de longeerzweep.

Ik bedoelde het niet sarcastisch hoor. Knipoog
Wat ik bedoelde te zeggen was dat je met verdieping een stuk verder komt dan het achterna rennen van een paard. Ik vind het dus niet nutteloos om dat d.m.v. stemhulpen/lichaamstaal en m.b.v. een zweep te doen.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:20

Joonsel schreef:
jillie1994 schreef:
Wat vindt jij van keuringen dan?

Ik ga nooit naar keuringen, weet ook niet hoe het er daar aan toe gaat?

Mee eens! Haha!
Je kan toch gewoon longeren? Vind ik beter dan losgooien en met de zweep erachteraan..
Echt zielig vind ik het opzich niet.. Maar longeren vind ik betere oplossing.. Knipoog

xxxmalouxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:40

ik vindt het egt wel sielig
want je probeert dan je pony weg te jagen
en ik bouw liever een band met hem op
ik probeer eerst zijn vertrouwen te winnen en ga dan op mijn stem trainen
en als dat niets wordt blijf ik ernaast lopen de zweep vindt ik egt zielig behalve met rijden sporen zijn nog zieliger!!!
xxxmalou Clown Clown Pling Pling Pling
maar kijk je moet het zelfweten of je het sielig vindt of niej!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:39

Mijn paard ziet het meer als een spelletje, als ik hem losgooi in de bak gaat ie al heel blij met zn staart in de lucht om mij heen dansen. Zodra ik heel blij 'Toe maar meis!' roep, gaat ze rondrennen, en ik ren dan een beetje mee.

Ze loopt los achter me aan en luistert super zolang ik er niet op zit Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:48

_Femke_x schreef:
Mee eens! Haha!
Je kan toch gewoon longeren? Vind ik beter dan losgooien en met de zweep erachteraan..
Echt zielig vind ik het opzich niet.. Maar longeren vind ik betere oplossing.. Knipoog

Mijn paard staat aan de longe voor 100% onder appel. Dat is gewoon werk. Dus geen geren, geen gebok, geen gespring, maar gewoon aan het werk.
En dat mag bij het losgooien nou net wel weer, dat is playtime Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:20

Is het niet zo dat een paard zelf wel gaat rennen en gek doen als hij daar behoefte aan heeft? En het rijden is er toch voor om je paard beweging te geven op die manier die jij nodig vindt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:03

Alet74 schreef:
Is het niet zo dat een paard zelf wel gaat rennen en gek doen als hij daar behoefte aan heeft? En het rijden is er toch voor om je paard beweging te geven op die manier die jij nodig vindt?

Mijn paard doet dat iig niet. Dat is een dooie op de wei en los in de bak, tot je erop stapt, dan krijg je het ineens voor je kiezen.
Bij het rijden en longeren mag hij niet spelen, dan moet hij werken. En speeltijd heeft hij ook gewoon echt nodig, even rennen en springen. Daarna is hij weer helemaal opgefrist en vrolijk, maar is de overtollige energie eraf. Met rijden alleen krijg ik dat er niet af, het is meer mentaal dan fysiek geloof ik. Even ontstressen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:15

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik jaag gewoon op met de zweep en ook wel met plastic zakjes etc eraan.

En wat doen mijn paarden....die gaan uit hun dak, worden helemaal gek. Stieren heerlijk een tijd heen en weer.

En daarna is het klaar.... ze komen naar me toe. En ik kan zelfs bij de fjord gewoon gaan staan klappen met de zweep. Hij blijft gewoon staan. Ik houd mijn hand op zijn borst en hij blijft staan.

Dat zegt mij genoeg. Ze "snappen" dat het even speeltijd is en kunnen erg heftig reageren op de zweep. Zodra dat afgelopen is, snappen ze dat ook al klapt de zweep nog, dat ze niet hoeven weg te rennen.

Natuurlijk schrikken ze buiten wel eens, maar niet van plastic zakken oid.....

En mijn paarden zijn slim genoeg....reageren met longeren op mijn stem.... alleen met losgooien hebben ze gewoon even een "duwtje" in de goede richting nodig

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:19

_Femke_x schreef:
Joonsel schreef:
Ik ga nooit naar keuringen, weet ook niet hoe het er daar aan toe gaat?

Mee eens! Haha!

Bedoel je met keuringen of in het algemeen?
Longeren is geen betere oplossing... tenzij je misschien losgooit en longeert in een kraal.
Het is voor een paard juist heerlijk om eens in een bak/grote paddock uit zijn dak te gaan ipv dit te moeten doen aan een longeerlijn. Zo leer je ze ook wat "speeltijd" is en wat niet. Anders krijg je een paard wat met longeren eerst uit moet razen (wat mij veel belastender lijkt voor de benen) alvorens je wat kunt doen met longeren (want ik ga er vanuit dat paarden niet zo slim zijn dat ze "werken" aan de longeerlijn en "speeltijd" aan de longeerlijn uit elkaar kunnen houden).

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:36

Ik vind een paard opjagen met een zweep absoluut niet zielig. Tenzij je hem eerst een paar flinke klappen verkoopt natuurlijk... Dat is een ander verhaal Knipoog

Mijn shetlander reageert niet eens als ik met mn handen zou gaan staan zwaaien (ook amper op de zweep trouwens) daar moet ik erachteraan rennen wilt ze wat doen. Is dat ook zielig dan?? Want zodra ze uit is gespeeld komt ze recht op me afgerend om te knuffelen. En als ik haar roep komt ze direct.

En mn paard jaag ik ook op met een zweep maar die blijft alleen maar rondjes om me heen rennen met zn oren naar voren en zn staart in de lucht. Die rent absoluut niet van me vandaan.
Die vind het heerlijk om lekker vrij te rennen. Een paard van 1.85 hoog die houd ik niet in mn eentje aan de longeerlijn hoor als tie echt uit zn dak wilt gaan Tong uitsteken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:41

ik vind het ook niet zielig, mijn paard vind het een best leuk spelletje. dan jaag je hem weg en komt hij weer terug. Dit kan hij uren volhouden. Meestal ben ik het eerder beu dan hij Haha!. Vind het wel een leuke afwisseling voor hem, vaak lopen ze dan met zn 2en en gaan helemaal uit hun dak:)

Love_Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:42

__elise__ schreef:
Ik vind dit niet zielig hoor, doe het zelf altijd ook bij het losgooien.
Als ik dit niet doe, gaat ze stilstaan en de plantjes naast de bak eruit lopen vissen.

daarom.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:44

Vind het niet zielig, hij doet toch niks als ik het niet doe.. Maar hij moet niet het gevoel hebben dat ie niet meer bij me mag komen ofzo:)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:15

hallo erop zitten is wel normaal? is ook niet natuurlijk en met een zweep opjagen kan gerust. waar gaat dit over zolang jij je paard geen pijn doet en respecteerd krijg je dat terug

amcatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:25

als er echt een reden achter zit en je het paard niet raakt kan het nog net....
maar als je voor je plezier paardjes gaat laten wegrennen en bang maken dan ben je echt vreemd....

AniekHelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:13

Ik vind het niet echt zielig zolang je hem maar niet raakt. zelf jaag ik de pony's wel eens op. vinden ze juist leuk. ik gebruik meestal een halstertouw. geageren ze goed op. Vork

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:26

Wij doen dit zelf wel op stal met de shets..
Ik denk dat het geen kwaad kan..
Zolang je maar niet je paard écht raakt met de zweep, lijkt me dat dat over zou komen op je paard alsof deze iets verkeerd heeft gedaan tijdens het loslopen, en dat je hem daarop maar een mep geeft..
Dat vind ik dan weer niet kunnen, maar ook bij ons is het zo dat na het loslopen de paardjes gewoon naar je toe komen lopen, ook zonder snoepjes oid en met halster in je hand, en vervolgens mogen ze nog even lekker rustig alleen los lopen en lekker rollen oid.
Bij ons gebruiken ze ook een zweep, ik zelf ook..
De andere verzorgster die doet er soms een plastic zakje aan, maar ik denk niet dat dat echt een goed effect heeft..
Want het is niet zo dat ze het paardje dan laat wennen aan plastic zakjes, maar meer ermee opjaagt, misschien is dat o.a. ook een reden waarom mijn verzorgshetje buiten altijd schrikt van plastic..

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:31

Ik doe het meestal met een halstertouw en Ksssssssst!! Ik vindt het geweldig als hij naar zijn vriendjes in de wei rent. Hij doet meestal zijn oren naar voren, dus denk ik niet dat hij er heel veel last van heeft. Soms doe ik het met een zweepje, niet echt slaan , maar gewoon een beetje bewegen. Als hij dan zijn oren naar achter doet, stop ik wel.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:40

Ik jaag nooit! Maar wel eens longeren zonder lijn zeg maar, niet dattie hard met rennen.
Maar gewoon draven stappen en stukje galop zoals aan de longeerlijn, alleen zonder lijn dus. Wel een zweep, gebruik ik alleen zowat niet, alleen op het begin, niet raken natuurlijk Knipoog

Verder als iemand zijn paard opjaagt moet zij/hij weten Knipoog ik doe er verder niet aan. Tong uitsteken

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 03:13

ik doe het bijna nooit.
vind er ook niets "zielig" aan als je maar niet overdrijft!
mijn paard en ik hebben een zeer goede band,dus hij weet als ik er even achter loop dat ik doe om hem een beetje te doen lopen,meestal geeft ie een paar bokjes en dan gedaan.
Knipoog
meestal loopt hij ook uit zijn eigen Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 03:16

randalinpony schreef:
(denk overigens maar niet dat het zo simpel ligt, het gaat erom je paard zo actief te maken dat ie de voeten optilt, maar niet zo gek dat ie in galop vliegt of nerveus dribbelt. Knipoog )

En er zijn maar weinig mensen die dat goed kunnen (ja, ik doel op de monsterknechten)
randalinpony schreef:
Het ligt niet aan de zweep, het opjagen of de join up.
Het ligt aan de manier waarop.

Juist.
Bovendien jagen ze elkaar ook weleens op in de kudde dus zo vreemd is dat ook niet.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:54

Achja, mijn paard vind het geweldig als ik hem ga opjagen (zonder zweep, want anders wordt hij hysterisch), ik hoef dan gewoon te zwaaien of en stap naar hem toe te zette en hij gaat helemaal uit zijn dak. Maar ik vindt het niet zielig als je hem opjaagt met een zweep, als hij er maar plezier inhoudt